تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۴۰۶۰۰۵
بررسی و تحلیل /

پاسخ «آیت الله رئیسی» در باره شایعه انتصابش به عنوان رئیس قوه قضائیه

۱
۰
پاسخ «آیت الله رئیسی» در باره شایعه انتصابش به عنوان رئیس قوه قضائیه
کبنا ؛ روز گذشته آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در واکنش به شایعه انتصابش به عنوان رئیس قوه قضائیه در شبکه‌های مجازی تصریح کرد:«از همان‌هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، بپرسید». این پاسخ رئیسی نه به منزله جلوس او بر کرسی ریاست قوه قضائیه بود و نه نفی آن! چه شخصیتی رئیس قوه قضائیه می‌شود؟ این سوال مدت‌هاست که به محل بحث محافل سیاسی و حقوقی تبدیل شده است. آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی در سال 88 با حکم مقام معظم رهبری بر کرسی ریاست قوه قضائیه نشست که این حکم در سال 92 به مدت 5 سال تمدید شد و این مدت رو به پایان است. از سوی دیگر چند روز قبل آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو فقیه شورای نگهبان معرفی شد. گمانه‌زنی‌ها چنین بود که حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی بر کرسی ریاست قوه قضائیه تکیه خواهد زد.
لبخند آشنا به ریاست رئیسی
طبیعی است که اظهار نظرهای مختلفی درباره جلوس آیت‌الله ابراهیم رئیسی شود که تا پیش از این خود را به عنوان شخصیت سیاسی و انتخاباتی نشان داده بود. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور از جمله افرادی بود که به شایعه ریاست رئیسی در قوه قضائیه واکنش نشان داد و نوشت: «او از سال ۵۹ تاکنون سمت‌های قضایی موثری چون دادستانی کرج، همدان، جانشینی و دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی ویژه روحانیت، معاونت اول قوه قضائیه و دادستانی کل کشور را در سابقه خدمتی خود دارد. تجربه تولیت امامزاده صالح و سپس آستان قدس رضوی او را با واقعیات اجتماعی و اقتصادی و نهادهای بزرگ مدنی آشنا کرده است. تجربه رقابت در انتخابات در سطح استان خراسان جنوبی و عضویت در مجلس خبرگان از سال ۱۳۸۵ و سپس رقابت در سطح ملی برای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ او را با واقعیات و پیچیدگی‌های عرصه سیاست داخلی و جلب اعتماد عمومی آشنا کرده است. تجربه عضویت و ریاست در شورای نظارت بر صداوسیما و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام او را با مسائل رسانه‌ای از یک سو و سیاستگذاری کلان کشور از سوی دیگر آشنا کرده است. رؤسای قبلی قوه قضائیه در چهل سال گذشته معمولا این ویژگی مشترک را داشتند که فقهایی مطرح اما فاقد سابقه قضایی بودند لذا مجبور بودند مدتی را برای آشنایی با ساختار و مسائل این قوه صرف کنند. اگر او به ریاست قوه قضائیه منصوب شود اولین رئیسی خواهد بود که دارای سابقه طولانی قضایی است و از درون قوه قضائیه برخاسته است. جهان چون زلف و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست». اما برخی نقدهایی به رئیسی دارند و پس از طرح نام او به عنوان رئیس احتمالی قوه قضائیه به روزهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره می‌کنند که ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۹۴ رای آورد و توانست ۳۸ درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کند البته محمدباقر قالیباف پیش از نهایی شدن رقابت‌ها به نفع رئیسی کناره‌گیری کرده بود بنابراین در صورت حضور قالیباف در انتخابات رای رئیسی ریزش فاحشی داشت. همچنین آنچه هیچگاه از ذهن دور نمی‌شود دیدار او با امیرتتلو خواننده پاپ ایرانی است که هدف از این دیدار جذب آرای جوانان بود. عزت‌ا...‌ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما هم در حساب توئیتری خود در همین باره نوشت: «گمانه‌زنی برای رئیس بعدی قوه قضائیه زود است. معتقدم، قدرت مدیریت از قوه اجتهاد مهم‌تر است. رئیس بعدی باید توان ایجاد تحول و مقابله با کلیشه‌های حاکم، بر اساس تجربیات کارشناسان متعهد و روش‌های مدرن اداره دادگستری‌ها در دنیا را داشته باشد. مدل میتی کومان هم کماکان کاربردی و روحیه‌بخش است!»
شایعه‌ای با هدف پیروزی در 1400؟
برخی پاسخ دوپهلوی رئیسی درباره ریاستش بر قوه قضائیه را بازارگرمی او برای انتخابات ریاست جمهوری 98 ارزیابی می‌کنند. او به‌خوبی می‌داند که برای موفقیت در انتخابات سال 1400 باید زمینه را آماده کند. انطور که شنیده می‌شود جلسات وحدت اصولگرایان هم مدتی است که برگزار می‌شود و هدف آنها چنین است که در ابتدا بتوانند کرسی‌های مجلس یازدهم را کسب و سپس با اعتبار آن کرسی‌ها پا در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بگذارند. طرح ریاست رئیسی بر قوه قضائیه اگر به واقعیت تبدیل نشود بطور حتم تبلیغ خوبی برای انتخابات‌های 98 و 1400 این طیف سیاسی خواهد بود. (منبع: با کمی تخلیص روزنامه آرمان)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هرگز انجام شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1