تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۰۵۹۲۱
قهر وزیر بهداشت در اعتراض به کمبود بودجه سلامت بررسی شد

استعفای بی‌حاصل

۱
۰
استعفای بی‌حاصل
کبنا ؛گروه سیاسی- دی‌ماه 97 در آستانه بررسی و تصویب بودجه 98، ناگهان خبر از استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به میزان بودجه این وزارتخانه منتشر می‌شود؛ خبری که شوکی بر کابینه و وضعیت بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود. برخی از مسوولان دولتی اظهارنظرهایی را در این زمینه مطرح کرده و ذات استعفا را تایید کرده‌اند، اما رییس دولت هنوز واکنشی نسبت به آن نداشته است.
در روزهایی که کابینه روحانی سردتر و استیضاح‌ها و استعفاها پررنگ‌تر می‌شود، حالا یکی از معدود وزرای فعال دولت روحانی نیز قصد کناره‌گیری دارد. حوزه سلامت در سال‌های اخیر حاشیه‌های زیادی داشته است. از ابتدای آغاز طرح تحول سلامت در دولت دهم که با اعتراضات و مخالفت‌های متخصصان و پزشکان زیادی همراه بود و اما مردم طبقه ضعیف و متوسط از پایین آمدن هزینه‌های درمانی رضایت داشتند، هر سال وزیر بهداشت از کمبود اعتبارات برای ادامه طرح گلایه می‌کرد. سال اول و دوم اجرای طرح تحول سلامت قوی و تا حدود زیادی موفقیت‌آمیز پیش رفت. هزینه‌های درمانی برای مردم به ده درصد کل هزینه رسید و حدود 11 میلیون نفر هم بیمه سلامت شدند که با این بیمه هزینه‌های درمانی عملا به یک دهم برای بیماران کاهش می‌یافت. اما این طرح عظیم نیاز به اعتبارات گسترده و همکاری بیمه‌ها داشت تا ادامه پیدا کند. حتی زمزمه‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه سال 96 طرح تحول سلامت متوقف خواهد شد و دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. اما طرح کجدار و مریز ادامه یافت. در واقع، ثبات این طرح با همه کمبودها و مخالفت‌ها تا اواخر سال 96 ادامه داشت. با شروع تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام در امسال، وزیر بهداشت صراحتا اظهار کرد: سال سختی را به لحاظ تامین دارو و تجهیزات پزشکی در پیش داریم و هر کسی نمی‌تواند بماند، از وزارتخانه برود. او در خصوص وضعیت دشوار درمان و کمبود اعتبارات هشدارهایی داد. اما هشدارهای او زمانی مطرح شد که تاثیرات روانی تحریم‌ها بر هزینه دارو و کمبود دارو در بازار ایجاد شده بود و مردم یا نمی‌توانستند برخی داروها را تهیه کنند یا داروهایشان بسیار گران شده بود یا مجبور بودند از نسخه داخلی داروهایشان تهیه و استفاده کنند که بعضا با بدن آنها سازگاری نداشت. حتی تبعات کمبود دارو و نداشتن پول باعث شد ابتدای امسال رییس انجمن تالاسمی از مرگ 93 بیمار تالاسمی به همین دلایل خبر دهد و مشکل دیگری برای درمان و بهداشت کشور ایجاد شد. از آن سو یکی دیگر از تبعات متوقف شدن تدریجی طرح تحول سلامت به دلیل کمبود اعتبارات وزارت بهداشت جایی بود که مردم همانند پیش از طرح مجبور بودند تجهیزات و ابزار‌آلات درمان و جراحی‌هایشان را خودشان با هزینه شخصی از خارج از بیمارستان تهیه کنند، چرا که وزارت بهداشت پول نداشت به بیمارستان‌های دولتی اعتبارات لازم برای این امر را بدهد و پزشکان خیلی راحت می‌گفتند: «طرح تحول سلامت مرد، تمام شد.» اما بیشترین میزان گلایه‌های ماه‌های اخیر وزارت بهداشت و معاونان وزیر همین کمبود اعتبارات و نرسیدن پول بیمه‌ها بود.از آن سو ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ عنوان کرد: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و‌ یک درصد ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر 1/5 درصد از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ای وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر هشت درصد است.
او همچنین در مورد میزان اولویت اعتبارات حوزه سلامت در بودجه کل کشور گفت: با این که نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول وضعیت بهتر شده ولی تا رسیدن به وضعیت کف مطلوب راه درازی در پیش داریم و در مقایسه با اکثر کشورهای جهان و منطقه هنوز وضعیت نامساعدی حاکم است. مجموع دولت و بیمه‌های پایه حدود 52 درصد از کل هزینه‌های سلامت و پرداختی از جیب 2/35 درصد و بیمه‌های تکمیلی و خیریه و... بقیه هزینه‌های سلامت را تامین می‌کنند.
این بار اما بودجه بسیاری از مسائل در سال 98 تغییر یافته و بودجه وزارت بهداشت هم از این تغییرات مصون نمانده است.حالا وزیرش که به اذعان برخی‌ها وزیر خوب کابینه بوده و به اذعان برخی دیگر عمده رفتارهایش نمایشی بوده است، در اعتراض به این بودجه‌بندی استعفا داده و دیگر نمی‌خواهد در معرض دوربین‌ها باشد. طبق اخبار منتشر شده از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ‌هاشمی از شنبه دو هفته پیش به دلیل بودجه سلامت برای سال 98 به خصوص عدم تخصیص بودجه تصویب شده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی کتبا در نامه‌ای به حسن روحانی رییس‌جمهور استعفا داده است.
این خبر را الیاس حضرتی‌، نماینده مردم تهران منتشر کرد. وی با تایید این خبر که وزیر بهداشت و درمان استعفا کرده، گفت که دولت امروز به دنبال سرپرست برای وزارت بهداشت است. حضرتی با اشاره به استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان، اعلام کرد: بنده از کانال‌های مختلفی پیگیری کردم که قاضی‌زاده‌هاشمی سه جلسه است در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند و استعفا داده است. نماینده تهران تاکید کرد: وزیر بهداشت و درمان به دلیل کاهش بودجه سلامت و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه‌و‌بودجه استعفا داده است. همچنین محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره استعفای وزیر بهداشت، گفت: آقای قاضی‌زاده‌هاشمی از سمت خود استعفا داده اما هنوز رییس‌جمهور نپذیرفته است. از طرفی محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور تلاش کرده با وساطت، موضوع را حل کند اما وزیر بهداشت اصرار داشته که بودجه تامین دارو و تجهیزات پزشکی باید تامین شود. قاضی زاده‌هاشمی بعد از استعفا و تا مشخص شدن وضعیت استعفا، همچنان در وزارت بهداشت مشغول به کار بوده و در هفته پیش سه سفر استانی به سیستان‌و‌بلوچستان، کرمانشاه و کهگیلویه‌و‌بویراحمد داشته است.
به هر حال این استعفا به دنبال استعفای نمایندگان اصفهان مجلس برای رسیدگی به مطالبه‌شان است‌. این خواسته وزیر در حالی مطرح می‌شود که طبق آنچه در لایحه بودجه سال 98 دیده می‌شود بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است. طبق گفته علی نوبخت حقیقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مساله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلو است. نوبخت در خصوص انتقادات به بودجه طرح تحول سلامت گفت: از لحاظ کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و هیچ گونه کمبودی د‌ر این زمینه احساس نمی‌شو‌د.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وی با بیان اینکه بر‌خی به دنبال فضاسازی رسانه‌ای هستند توضیح داد: با توجه به منابع خزانه، بودجه وزارت بهداشت به‌طور دقیق تعیین شد و حتی می‌توان یک‌سوم این مبلغ ر‌ا صرفه‌جویی کر‌د.
نماینده مردم تهران د‌ر مجلس تصریح کرد: افرادی که د‌ر خصوص کمبود بودجه وزارت بهداشت اظهارنظر می‌کنند لازم است از کارشناسان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نظر مشورتی بگیرند و همواره نگویند که بودجه وزارت بهداشت کم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. و‌ی ا‌فزود: مسوولان سازمان بر‌نامه‌و‌بودجه می‌توانند از بودجه وزارت بهداشت دفاع کنند و اینکه ۱۰ درصد از منابع عمومی دولت به امر سلامت اختصاص پیدا کر‌د‌ه، رقم بالایی است و باید به بودجه سایر دستگاه‌ها نیز توجه داشته با‌شیم.
افشاگری سازمان برنامه‌و‌بودجه از بودجه‎های نجومی وزارت بهداشت
با این حال سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور دست به افشاگری زد و از ارقام چند ده‌هزار میلیاردی در ردیف بودجه‌های وزارت بهداشت پرده برداشت. مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور برخی ارقام بودجه‌ای بخش بهداشت و سلامت وزارت بهداشت را به ‌شرح زیر بیان کرد:
*2/3 برابر شدن اعتبارات بخش سلامت و بهداشت در دولت دکتر روحانی
* در سال 92 کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ بر 23 هزار و 600 میلیارد تومان بود که برای سال 98 به 75 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است.
* وزارت بهداشت به‌تنهایی 35 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که 4 هزار و 900 میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.
* اعتبار 4/63 هزار میلیارد تومانی بخش سلامت در سال آینده.
* جزئیات بودجه 36 هزار میلیاردی طرح تحول سلامت: در 320 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای دقیقا 11 هزار و 752 میلیارد تومان برای کمک به طرح تحول سلامت است که در سال 97 این رقم 10 هزار و 684 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ جدای از منابع هدفمندی است و فقط مربوط به بودجه عمومی می‌شود و سرجمع 21 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی طرح‌های سلامت گنجانده شده است. مابه‌التفاوت رقم تا 36 هزار میلیارد تومانی که مطرح است از محل 35 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت تامین خواهد شد.
* افزایش 13درصدی بودجه سلامت در سال 98
*5/3 میلیارد دلار از ارز 4200تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.
* تقریبا حدود 7/21 میلیارد دلار درآمد نفتی داریم که 5/3 میلیارد دلار معادل 14 هزار و 700 میلیارد تومان آن برای دارو و تجهیزات است تا یارانه آن به مصرف‌کننده برسد.
* در لایحه بودجه 98 حدود 70 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که 58 درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است، وزارت بهداشت به‌تنهایی 35 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که 4 هزار و 900 میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.


لزوم شفاف‌سازی بودجه
وقتی زمان دقیق ارائه لایحه بودجه 98 به مجلس مشخص شد همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها انتظار داشتند که سهم شایان توجهی از بودجه بدانها اختصاص یابد، اما زمانی که رئیس‌جمهور در سه‌شنبه گذشته لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کرد، بسیاری نسبت به تخصیص این بودجه به بخش‌های مختلف اظهار نارضایتی کرده و حق سازمان متبوع خود را بیش از آنچه لحاظ شده بود عنوان کردند. به همین جهت بود که اسحاق جهانگیری چندی پیش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد؛ از بودجه به عنوان گوشت قربانی یاد کرد و گفت: «ده‌ها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه بگیر دولت شده‌اند.» با این اوصاف مشخص می‌شود که دولت در تخصیص بودجه به ارگان و نهادها چندان نیز مختار نیست و هر دستگاهی که بیشتر به دولت حمله کند سهم بیشتری از بودجه را از آن خود می‌کند. لذا همگان انتظار دارند که دولت در همین ابتدای کار اقدام به شفاف‌سازی بودجه‌ای کند تا شبهات برای همیشه برطرف شوند. هرچند این موضوع بعضا با واکنش برخی از وزرا مواجه شد. مثلا آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات پس از ارائه بودجه 98 به مجلس در رشته توئیتی نوشت: «از دو پیشنهاد وزارت ارتباطات در لایحه بودجه خبری نیست. سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه اشتغال لحاظ شده که تخصیص کنونی آن «صفر» است. امسال اسما ۵۰ درصد اعتبارات بازخواهد گشت هر چند رسما را خدا می‌داند».
استعفای وزیر بهداشت
روز گذشته یک عضو فراکسیون امید در توئیتی نوشت: «متاسفانه با خبر شدم، دکتر قاضی‌زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه‌ سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند.» ایسنا نوشت، الیاس حضرتی گفت: وظیفه تمام دلسوزان است که مانع از استعفای ایشان شوند و امیدوارم به‌زودی وزیر بهداشت دوباره در دولت حاضر شوند. آقای قاضی‌زاده هاشمی نسبت به بودجه بخش سلامت اعتراض دارند و در این رابطه بحث‌شان شده است. وی سه چهار جلسه است که در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند و استعفای خود را نیز تقدیم رئیس‌جمهور کرده است.» گویا دولت از امروز به دنبال سرپرست برای وزارت بهداشت خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر بهداشت و درمان به دلیل کاهش بودجه سلامت و اختلافات این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه استعفا داده است.
همه از ما پروفسور می‌خواهند
وزیر بهداشت در جلسه شورای راهبردی طب عمومی اظهار داشت: در دوران گذشته در شهرهای مختلف کشور، یک پزشک عمومی فعالیت داشت و همه مردم و بیماران به او مراجعه می‌کردند، اما امروز شرایط متفاوت شده است و به هر شهری که سفر می‌کنم، همه از ما پزشک فوق تخصص و پروفسور می‌خواهند. ایسنا نوشت، به‌رغم ادعای توئیتری الیاس حضرتی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه شورای راهبردی طب عمومی حاضر شد و گفت: معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت فرصت ارزشمند همکاری با انجمن پزشکان عمومی کشور را غنیمت بشمارند، چراکه در حال حاضر افراد شریف، لایق و منصفی در این مجموعه حضور دارند و قصد کمک به وزارت بهداشت و مردم را دارند. وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر نگاه و رویکرد انجمن پزشکان عمومی کشور ملی است بنابراین باید از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم.
بررسی استعفا در کمیسیون بهداشت
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، در ارتباط با صحت خبر استعفای وزیر بهداشت اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر بهداشت در اعتراض به کاهش بودجه سلامت در سال 98 استعفا داده است، اما هنوز این خبر به صورت رسمی و از سوی خود وزیر منتشر نشده است. دیده‌بان ایران نوشت؛ بهروز بنیادی گفت: قرار است در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان صحت و سقم موضوع استعفا بررسی شود. در صورت صحت این موضوع، کمیسیون تصمیم به پیگیری ویا عدم پیگیری این مساله خواهد کرد. همچنین محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز درباره استعفای وزیر بهداشت، اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی از سمت خود استعفا داده اما هنوز رئیس‌جمهور نپذیرفته است. این در حالی است که حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت در حاشیه مجلس استعفای وزیر بهداشت را تکذیب کرده است.
آدرس غلط
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بودجه‌ای این وزارتخانه در لایحه بودجه ۹۸ گفت: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر 1/5 درصد از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ای وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸ درصد است. ایسنا نوشت؛ دکتر ایرج حریرچی افزود: با آدرس غلط دادن و حمله به خدمتگزاران مردم در حوزه سلامت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و تکیه بر بعضی اطلاعات اشتباه و وابستگی‌های شخصی مشکلات حوزه سلامت را تشدید می‌کند.

فرار به جلو
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به اخبار منتشر شده درباره استعفای وزیر بهداشت به خاطر کمبود بودجه طرح تحول سلامت اظهار داشت:‌ بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مساله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلوست. فارس نوشت، علی نوبخت حقیقی گفت: از لحاظ کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و هیچ گونه کمبودی د‌ر این زمینه احساس نمی‌شو‌د. نوبخت حقیقی با بیان اینکه بر‌خی به دنبال فضاسازی رسانه‌ای هستند توضیح داد: با توجه به منابع خزانه، بودجه وزارت بهداشت به‌طور دقیق تعیین شد و حتی می‌توان یک‌سوم این مبلغ ر‌ا صرفه‌جویی کر‌د. نماینده تهران د‌ر مجلس تصریح کرد: افرادی که د‌ر خصوص کمبود بودجه وزارت بهداشت اظهار نظر می‌کنند لازم است از کارشناسان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نظر مشورتی بگیرند و همواره نگویند که بودجه وزارت بهداشت کم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
حال باید منتظر ماند و دید که استعفای وزیر بهداشت تا چه حد جدی است و آیا روحانی با این استعفا موافقت می‌کند و یا اینکه برای جلب رضایت قاضی‌زاده‌‌هاشمی در میزان بودجه وزارت بهداشت تغییری صورت خواهد گرفت. اما هر آنچه هست جنجال بر سر بودجه حتی در میان اعضای دولت است‌. باید تاکید داشت که عدم کارایی بودجه سال آینده در شرایط تحریم و عدم توجه به شرایط درآمدی کشور، منجر به بروز کسری بودجه گسترده در سال آینده می‌شود؛ موضوعی که هم نارضایتی مردم و هم اعضای هیات دولت را در پی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پارسال هم همین فیلم رو بازی کرد
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1