کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

مجازات کارفرما در صورت نپرداختن حق بیمه کارگران

21 آذر 1397 ساعت 12:40

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخورداری از حمایت‌های بیمه ای یکی از حقوق کارگران مشمول قانون کار است.


عباس نورمحمدی اظهار داشت: بر اساس ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی و ماده ۱۴۸ قانون کار، پرداخت حق بیمه کارگر بر عهده کارفرماست که در قالب ارسال لیست به شعب تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه تعیین شده صورت می‌پذیرد و چنانچه کارفرما از این کار خودداری ورزد، علاوه بر تأدیه حقوق کارگر شامل حق بیمه سهم کارفرما، مشمول جریمه نیز خواهد شد.
 
 مدیرکل تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی، کارفرمایان می‌بایست حق بیمه مربوط به هر ماه را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند و در صورت خودداری از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، کارگر می‌تواند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی و ارائه مدارک و مستندات مبنی بر اشتغال در کارگاه مورد نظر ادعای سابقه کند. این مدارک در کمیته‌های احتساب سوابق مورد رسیدگی و ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت اثبات ادعا، حق بیمه مطابق ضوابط محاسبه و از کارفرما وصول می‌شود و مدت کارکرد تأیید شده نیز به عنوان سابقه حق بیمه کارگر در سامانه ثبت سوابق بیمه ای سازمان ثبت خواهد شد.
 
 وی افزود: خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی موارد متنوع و مراحل گوناگون زندگی و دوران کار و فعالیت بیمه شدگان از قبیل حوادث و سوانح، بیماری، بیکاری، ازدواج، ازکارافتادگی، بازنشستگی و فوت و پس از آن را شامل می‌شود و گاه، نپرداختن یک ماه و حتی یک روز حق بیمه کارگر، پیامدهای جبران ناپذیری را برای او و خانواده‌اش در پی دارد و لذا هم کارفرمایان می‌بایست حقوق قانونی کارکنان خود را رعایت کنند و هم کارگران نسبت به ارسال و پرداخت حق بیمه خود حساسیت و پی گیری لازم را داشته باشند.


کد مطلب: 405286

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405286/مجازات-کارفرما-صورت-نپرداختن-حق-بیمه-کارگران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1