تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۰۴۱۸۲
بدترين فساد ظلم به نام دين است

واکنش «هادی خامنه‌ای» به نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی

۰
واکنش «هادی خامنه‌ای» به نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی
کبنا ؛مراسم اربعين حسيني روز گذشته در دارالزهرا تهران كه اغلب مراسم‌هاي مذهبي اصلاح‌طلبان در آن برپا مي‌شود، برگزار شد. چهره‌هاي مختلفي از جريان اصلاحات در اين مراسم حاضر بودند كه از ميان آنها مي‌توان به سيدهادي خامنه‌اي، دبيركل مجمع نيروهاي خط امام كه سخنران اين برنامه بودند، اشاره كرد. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در مراسم اربعين حسيني ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي كربلا و لزوم پاسداشت ارزش‌هاي حقيقي قيام اباعبدالله، همگان را به تفكر و تامل در دلايل و ريشه‌هاي واقعه كربلا فرا خواند و تاكيد كرد: آنچه امروز نگران ‌كننده و هشدار ‌دهنده است جرياني است كه محوريت خود را بر معنا‌زدايي از عاشورا و محرم قرار داده است.
يكي از موضوعات مهمي كه پيش از آغاز محرم توسط علما و اساتيد برجسته مورد توجه قرار گرفته بود، فرم برگزاري مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) بود. تعداد قابل توجهي از علما و اساتيد از وعاظ و مداحان درخواست داشتند بيش از آنكه به ظاهر مراسم‌هاي عزاداري اهميت دهند، متوجه معنا بوده و اجازه ندهند ظاهر عزاداري، باطن اين مراسم را تحت‌الشعاع قرار دهد. برخلاف تاكيد بزرگان و دلسوزان برخي مراسم‌هاي عزاداري محرم امسال نيز خالي از حاشيه نبود و انتشار تصاويري از برخي مراسم‌هاي عزاداري به تعبير بزرگان منجر به وهن دين اسلام شد. همين موضوع سبب شد تا هادي خامنه‌اي در مراسم روز اربعين بارديگر بابت اين موضوع هشدار دهد. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در اين باره گفت: «اصرار بر شكل و فرم بي‌محتوا و قالب‌هاي تهي از معنا در عزاداري‌ها اصل اين فريضه تعالي بخش در جامعه را كه همان تعظيم واقعه حركت اباعبدالله(ع) بر محور روشنگري در جامعه و مقابله با ظلم و تعدي به حقوق و آزادي انديشه در جامعه بود را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. متاسفانه امروز شاهديم كه افراط در
شكل‌گرايي و ظاهرگرايي در عزاداري‌ها اصل محتواها و معناهاي حقيقي محرم و عاشورا را زير سوال برده و نسل امروز و جوان جامعه‌اي كه آگاهي و مطالعه كمتري نسبت به حركت عاشورا دارد را با ترديدهاي جدي مواجه مي‌كند.»
يكي ديگر از موضوعاتي كه هادي خامنه‌اي در نطق روز گذشته خود به آن اشاره كرد، راهپيمايي اربعين بود. راهپيمايي كه برخي متصور هستند چند سال است آغاز شده غافل از آنكه اين مراسم ريشه تاريخي دارد. در اين ميان نگراني‌هايي درباره نحوه برگزاري اين مراسم و غفلت نسبت به معنا و مفهوم اين پياده روي وجود دارد كه هادي خامنه‌اي نيز در بخشي از صحبت‌هاي خود نگراني‌هاي خود را مطرح كرد. هادي خامنه‌اي با اشاره به سوابق تاريخي پياده‌روي اربعين و لزوم پاسداشت و گراميداشت اين سنت حسنه قديمي و اصيل تاكيد كرد: نگران آن هستم كه توجه بيش از اندازه به تشريفات و شكل راهپيمايي باشكوه اربعين موجب آن شود كه مانند برخي ديگر از مراسم و مناسك ديني و مذهبي اصل آن زير سوال رود و محل ترديد قرار گيرد و در نهايت به تضعيف آن بينجامد. پياده‌روي اربعين سنتي عالي و حسنه است اما اگر ساز و برگ آن را زياد كنيم اصل آن زير سوال خواهد رفت به قول ما طلبه‌ها هر چيزي اگر از حدش تجاوز كند معاني و نتيجه‌اش برعكس مي‌شود. توجه بيش از حد به تشريفات مراسم مذهبي فارغ از محتواهاي اصيل و عميق آن مانند موريانه اصل و اساس سرمايه معنوي ما را نابود مي‌كند.
بخش ديگري از سخنان دبيركل مجمع نيروهاي خط امام به وهابيت و ضرباتي كه اين تفكر بر پيكر اسلام وارد كرده اختصاص داشت. به عقيده هادي خامنه‌اي تفكر وهابيت بسته، منجمد و متعلق به ماقبل تاريخ است به همين دليل هواداران اين تفكر دست به جنايت و وحشي‌گري مي‌زنند. سيد‌هادي خامنه‌اي در ادامه با اشاره به جنايات وهابيت در تاريخ بشريت، تفكر بسته، منجمد و ماقبل تاريخ اين جريان سياسي را عامل آدم‌كشي‌ها، توهين‌هاي مذهبي و عقيدتي اين جريان سياسي نسبت به اصل شريعت نبوي و شيعي كه از جمله آنها مي‌توان به توهين و تخريب ائمه بزرگوار اشاره كرد، دانست و افزود: نبايد فرصت را با برخي حواشي و اقدامات غيراصيل‌مان نسبت به اصل مناسك ديني دستاويزي به اين افراط گرايي و وهابي‌گري دهيم.
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام افزود: تهي كردن سرمايه‌هاي معنوي باعث از دست رفتن اصل آن مي‌شود و متاسفانه آنها را به اموري مبتذل و پيش پا افتاده تبديل مي‌كند. ما قدسي‌زدايي نمي‌كنيم اما تهي كردن حقيقت‌هاي بلند دين و انسانيت از معنا و محتوا باعث قدسي‌زدايي شده و بناي اساسي و اصلي انديشه و تفكرات اصيل ما را بر هم ريخته و ساحت قدسي آن را مضمحل مي‌كند.
سيدهادي خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قرائت‌هايي كه از حركت امام حسين(ع) در سال ۶۱ هجري قمري مي‌شود، تاكيد كرد و گفت: «رفتار و گفتار حضرت امام حسين(ع) به خوبي گويا و روشن است و مي‌تواند سند و مدرك مهمي براي تحليل وقايع سال ۶۱ باشد. خب طبعا برخي تحليل‌ها بر محور واقع‌گرايي و تكليف محوري تعريف مي‌شود تحليل‌هايي هم همچون تحليل مرحوم حجت‌الاسلام صالحي‌نجف‌آبادي كه در كتاب شهيد جاويد آمد نيز سال‌ها محل بحث محققان و علاقه‌مندان بود. البته از ديگر سو ضمن توجه به همه قرائت‌ها و تحليل‌هايي كه از اين واقعه تاريخي مي‌شود، مي‌توان مجموعه اين نظراتي كه مطرح شده است را در قالب يك پكيج و مجموعه از اهداف اباعبدالله(ع) تعريف و تحليل كرد.
وي خاطرنشان كرد: بنده بارها گفته‌ام همان‌طور كه در سال ۵۷ و در سال‌هاي مبارزه از انقلاب اسلامي ايران احتمالات گوناگوني در نتيجه مبارزات مردم و حركت روشنگرانه امام وجود داشت كه از شهادت تا پيروزي را در‌بر‌مي‌گرفت واقعه عاشورا نيز مي‌تواند مجموعه‌اي از اين تحليل‌ها را در بر داشته باشد.
وي تاكيد كرد: حضرت امام حسين(ع) صراحتا فرموده‌اند كه آمده‌ام تا در جامعه‌اي كه جدم براي تعالي آن تلاش‌ها و زحمت‌هاي فراوان كشيده و امروز حاكمان و عامران آن در تلاش‌اند تا اين جامعه را به فساد بكشند اصلاح كنم و امر به معروف و نهي از منكر كنم.سيدهادي خامنه‌اي در ادامه به تفسير پيام امر به معروف و نهي از منكر امام حسين(ع) در روزعاشورا پرداخت و ابعاد جديدي از پيام امر به معروف و نهي از منكر امام حسين(ع) نشان داد. اوگفت: «قطعا معروف و منكر محدود به شرابخواري و سگ‌بازي يزيد نبود بلكه مهم‌ترين فساد آن بود كه افرادي در پس اين انقلاب بزرگ اسلامي بر سر كار آمده بودند كه به نام دين در جامعه فساد و ظلم و تعدي را جايز مي‌شمردند. پس اباعبدالله اصلي‌ترين هدفش همان امر به معروف و نهي از منكر بود و بنده تأكيد مي‌كنم تشخيص معروف و منكر نيازمند انسان‌هايي والا و واجد صلاحيت فكري و عملي است.» اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه به برخي رفتارها در جامعه امروز كشور كه از آن به عنوان امر به معروف و نهي از منكر نام برده مي‌شود، اشاره كرد و با انتقاد از اين رويه گفت: «متاسفانه امروز مشاهده مي‌شود بعضا افرادي متصدي امر به معروف و نهي از منكر هستند كه خود از تشخيص ابتدايي‌ترين مسائل عاجزند چه برسد به عمل كردن به آن.»
دبيركل مجمع نيروهاي خط امام ادامه داد: در هر حال آنچه در ميانه همه تحليل‌ها و گفت‌وگوها به عنوان اصلي‌ترين و مهم‌ترين موضوع نبايد به حاشيه رانده شود، آن است كه حضرت براي اصلاح جامعه اسلامي همه سرمايه خود را فدا كردند پس اين خود هدفي بسيار متعالي و بزرگ است. اهداف نامبارك و نامقدسي كه بني اميه به دنبال آن بودند و حسين بن علي در مقابل آن مبارزه كرد، عبارت بودند از: انهدام اسلام از بيخ و بن و سطحي‌گري ديني و به ابتذال كشيدن حقيقت دينداري. سيدهادي خامنه‌اي افزود: امروز نيز تهديدهاي نگران‌كننده و منكراتي كه بايد از رشد آنها جلوگيري كرد، آن است كه نسبت به سير صعودي تفكر شكل‌گرا در دين و مراسم ديني تحجر و دگماتيسم و به اصطلاح جزميت ديني حساس باشيم كه عده‌اي از ما روحانيون نيز بعضا گرفتار آن هستيم.
نامه اخير آيت‌الله محمد يزدي خطاب به مرجع عاليقدر حضرت آيت‌الله شبيري‌زنجاني كه واكنش‌هاي بسياري به همراه داشت، موضوع آخر سخنان هادي خامنه‌اي در دارالزهرا تهران بود. او با انتقاد از نامه آيت‌الله يزدي به بخشي از اظهارنظرهاي آيت‌الله يزدي در ماجراي سپنتا نيكنام، عضو زرتشتي شوراي شهر يزد اشاره كرد و گفت: فردي در آن موقع با اشاره به آيه نفي سبيل انتخاب اين فرد را خلاف دين برشمرده بود و در آن زمان به خاطر آنكه پاسخي در خور به اين فرد داده نشد، دوباره اين فرد خطاي فاحشي ديگر مرتكب و با جسارت به ساحت مرجعيت آن هم عالمي كه در علم و عمل هماوردي ندارد و به مرجعي اعلم و انساني بزرگوار، متواضع و اخلاقي شهرت دارد كه همان حضرت آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني است، جسارت مي‌كند و براي او خط و نشان مي‌كشد. سيد هادي خامنه‌اي در ادامه به ارادت خاندان خامنه‌اي به آيت‌الله شبيري‌زنجاني اشاره كرد و گفت: آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني از مراجع روشن‌انديش و عميق در امور ديني و فقهي است و سابقه آشنايي ما و خانواده ما و ارادت خاندان خامنه‌اي به بيت آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني به سال‌هاي قبل از انقلاب تا به امروز برمي‌گردد كه رابطه صميمي ما با مرحوم والد ايشان حضرت آيت‌الله زنجاني و والده ايشان قديمي و خانوادگي بوده است. سيدهادي خامنه‌اي در پايان وجود چنين عالمان سترگ و آزادانديش و فقيهان عامل به دين را سرمايه‌هاي معنوي بزرگ جامعه دانست و چنين جسارت‌هايي را به‌شدت محكوم كرده و آن را موجب وهن كساني دانست كه مدعي دين و دينداري‌اند. در پايان هم براي سلامتي و طول عمر اين مرجع تقليد دعا كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1