تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۰۳۳۴۷
بررسی و تحلیل:

دولت در آستانه خانه تکانی / روایت یک نماینده مجلس از اختلاف روحانی و آخوندی

۱
۰
دولت در آستانه خانه تکانی / روایت یک نماینده مجلس از اختلاف روحانی و آخوندی
کبنا ؛ در حالی که پیش از این سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از معرفی وزیران پیشنهادی پس از سفر رئیس جمهور به نیویورک خبر داده بود، برخی گمانه زنی ها حاکی از احتمال خانه تکانی اساسی در دولت طی روزهای آینده است.البته این گمانه زنی ها با برخی اماره های دیگر ازجمله اظهارات روز گذشته یک  عضو هیئت رئیسه مجلس مبنی بر درخواست روحانی از لاریجانی برای متوقف کردن روند استیضاح  وزیران در مجلس به منظور  تغییرات احتمالی در دولت طی هفته جاری یا آینده نزدیک  و همچنین توئیت حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور تقویت شد. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوردر  یادداشت کوتاهی که  روز گذشته  در کانال خودمنتشر کرد نوشت: ما چاره ای جز بالا بردن کیفیتِ دولت نداریم. شیوه دولت داری ما عقب تر از مسائل ماست. وی افزود: هر چه ما بیشتر برای دقت و صحت تصمیمات مان زحمت بکشیم و آن ها را با نظارت بیشتری اجرا کنیم، مردم متحمل زحمت کمتری برای اداره زندگی خود می شوندو احساس آرامش و اطمینان بیشتری می کنند. هرچند ترکان مشاور رئیس جمهور در گفت و گو با خراسان اظهار کرد: طبیعی است وقتی مجلس وزیری را استیضاح کند دولت وظیفه دارد به جای او وزیر جدیدی را معرفی کند و این کاملا طبیعی است. این تغییر محسوب نمی شود. وی در پاسخ به این سوال که تغییرات دیگر در دولت به چه صورت خواهد بود گفت: از اخبار تغییراتی که مطرح می شود من اطلاعی ندارم.همه شایعات را من هم مثل شما در رسانه ها می بینم اما نمی توانم بگویم کدام صحیح است. من از آقای رئیس جمهور در این باره چیزی نشنیده ام. ترکان درباره احتمال طرح استیضاح وزیران دیگر از سوی نمایندگان گفت: استیضاح حق نمایندگان است و دولت نمی تواند مانع آن ها شود.
 این در حالی است که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور   چندی پیش در حاشیه دولت به موضوع تغییرات دولت اشاره کرده و گفته بود: این شرایط می طلبد برخی اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط آقای رئیس جمهور انتخاب شده اند، تغییر کنند و اسامی مختلفی هم در دست بررسی است تا در فرصت مناسب این تغییرات انجام شود. روزنامه دولت هم سمت و سوی این تغییرات را اقتصادی ذکر کرد و در صفحه اول خود نوشت: پس از سفر روحانی به نیویورک و موفقیت‌های دیپلماتیک درسازمان ملل کارشناسان پیش بینی می‌کنند تحول در سیاست‌ها و تصمیم های اقتصادی محور فعالیت های جدید دولت قرار گیرد. ایجاد آرامش اقتصادی، رفع التهاب بازار، تأمین کالاهای اساسی و تغییر در برخی وزارتخانه ها در دستور کار قرار دارد.
پشت پرده مسکوت ماندن استیضاح شریعتمداری
در روزهای گذشته طرح استیضاح وزیران به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مباحثی بود که نمایندگان آن را دنبال می کردند. این موضوع حتی تا آن جا پیش رفت که یکی از نمایندگان از استعفای شریعتمداری خبر داده بود و البته پس از آن تکذیب شد. در این باره علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس به تسنیم گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از استیضاح‌‌های مطرح در مجلس است که فعلاً مسکوت مانده است. وی در تشریح علت مسکوت ماندن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، اظهار کرد: گفته می‌شود قرار است هفته جاری یا در آینده نزدیک، تغییراتی در بدنه دولت انجام شود. عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: آقای روحانی، رئیس‌جمهور، پیش از سفر به نیویورک از آقای لاریجانی رئیس مجلس درخواست کرده که فعلاً روند پیگیری استیضاح‌‌ برخی وزیران در مجلس متوقف شود. روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد هم در شماره روز گذشته خود در خبری با این مضمون ادعا کرد: قبل از سفر به نیویورک، روحانی طی پیامی به لاریجانی، رئیس مجلس گفت که استیضاح‌ها را متوقف کنید، پس از بازگشت از نیویورک، فهرست تغییرات را به مجلس ارائه خواهم داد.  در عین حال روز گذشته محمد شریعتمداری در گفت و گو با مهر تأکید کرد که از سمت خود استعفا نکرده است.
روایت یک نماینده مجلس از اختلاف روحانی و آخوندی
عباس آخوندی هم از دیگر وزیران کابینه است که هر از گاهی شایعاتی درباره تغییر و استیضاح او در رسانه ها منتشر می شود. اما این بار به نظر می رسد این وزیر یکی از گزینه های اصلی تغییر در کابینه است. در همین باره احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران برای بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی به بهانه کسالت در این جلسه حضور نیافت. وی تأکید کرد: به نظر می رسد تصمیم رئیس جمهور برای برکناری آقای آخوندی جدی است؛ پیش از این نیز اختلاف رئیس جمهور با آقای آخوندی مشخص بود. علیرضابیگی تاکید کرد: رئیس جمهور چاره‌ای جز تغییر عناصر اصلی اقتصادی دولت ندارد؛ حتی باید فکری نیز به حال وزارت نفت بکند.
گمانه زنی های روزنامه اصلاح طلب درباره کابینه
روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با بیان این که طی روزهای آینده تغییرات متعددی در دولت رخ خواهد داد، نوشت: نوبخت از سازمان برنامه خواهد رفت، شریعتمداری از وزارت صمت به وزارت کار و رفاه می‌رود، کرباسیان جایگزین شریعتمداری می‌شود و وزیر علوم نیز تغییر می‌کند. این روزنامه همچنین مدعی شد: «روحانی در تلاش است ربیعی را سخنگوی دولت کند اما برخی منابع خبر داده اند که وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی معتقد است در شرایط کنونی که اوضاع روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، پذیرفتن چنین پستی یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. زیرا ممکن است مخالفان دولت همان طور که قبلا در جلسه پر ابهام استیضاح و در نمایش اسفناک مچ‌گیری‌ها و افشاگری‌های برخی نمایندگان علیه او و یکدیگر نشان داده‌اند، اکنون با قبول مسئولیت سخنگویی دولت، بازهم به دنبال یک شوی جدید علیه او باشند و بخواهند او را مقصر اوضاع جلوه دهند.»با این حال در وضعیت سخت معیشتی که مردم با آن روبه رو هستند، شاید جابه جا کردن مهره هایی که امتحان خود را در پیش آوردن وضعیت فعلی کشور پس داده اند، نتواند اوضاع کشور را بهبود بخشد. به نظر می رسد روی کار آوردن نیروهای فعال و کارآمد با رویکردهای جدید که بتوانند چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درآورند باید بیش از پیش از سوی رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون
مهره هایی که امتحان پس دادن نباید دوباره به دولت برگردند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1