تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۴۰۲۸۹۰
کبنا گزارش می‌دهد

اوضاع نابسامان گوشت در بازار یاسوج / توزیع سلیقه‌ای مرغ / ردپای دلالان در بازار یاسوج / درج نکردن قیمت رمز گرانفروشی / دستگاه قضا تا آخر ایستاده است

۲
۰
اوضاع نابسامان گوشت در بازار یاسوج / توزیع سلیقه‌ای مرغ / ردپای دلالان در بازار یاسوج / درج نکردن قیمت رمز گرانفروشی / دستگاه قضا تا آخر ایستاده است
کبنا ؛ رئیس کل دادگستری، دادستان یاسوج و برخی از اعضای ستاد تنظیم بازار کهگیلویه وبویراحمد روز یکشنبه در بازدید سرزده و در پاسخ به مطالبه افکار عمومی مبنی برکمبود و یا افزایش قیمت برخی کالاهای ضروری و پرمصرف و همچنین وضعیت انبارهای موجود در بخش‌های مختلف بازار یاسوج را مورد بررسی قرار دادند.

در بازدید چند ساعته‌ای که حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی از بازار مرکز استان و به خصوص از بازار عمده‌فروشان شهر یاسوج داشتند مردم از رئیس‌کل دادگستری به جد درخواست کنترل و نظارت بیشتر بر وضعیت نابسامان بازار را داشتند.
بسیاری از مغازه‌دارانی که برای خرید اجناس روزانه خود به بازار عمده‌فروشان آمده بودند به عدم همکاری عمده‌فروشان اشاره می‌کردند و بعضی معتقد بودند که اجناس را در انبارها نگه داشته و تحویل مغازه‌داران نمی‌دهند.
قیمت گوشت از همه اجناس وضعیت نابسامان‌تری دارد در حالی که قصابان گوشت بره و بزغاله را کیلویی 55 هزار تومان و یا بیشتر به فروش می‌رسانند و هیچ گونه نرخ‌نامه‌ای هم در مغازه‌های خود نصب نکرده‌اند هنگام بازدید مسؤولان قیمت این نوع از گوشت را 46 هزار تومان اعلام کردند که نشان می‌دهد نظارت چندانی بر وضعیت قیمت‌ها در بازار یاسوج نیست.
از خروجی سؤالات غافلگیر کننده رئیس‌کل دادگستری و جواب‌های گاه سربالای عمده‌فروشان و قصابان مشخص بود که دلیل اصلی کمبود برخی اقلام در بازار و گران فروشی‌ها و هرج و مرج قیمت‌ها به نظارت ضعیف برمی‌گردد.
در این بازدید برخی از مغازه‌داران مراجعه کننده به عمده‌فروشی‌ها و مردم هم از فعالیت و پاسخگویی سامانه 124 ناراضی بودند.

عزم دستگاه قضایی در برخورد با کم فروشی بازار استان قاطع است
حجت الاسلام غلامرضا مزراعی در پایان این بازدید چند ساعته از وضعیت بازار در بخش‌های مختلف و کالاهای اساسی در یاسوج اظهار داشت: درج نکردن قیمت‌ها بر روی کالاها، ناتوانی، سهل انگاری و کوتاهی در ارایه اسناد مربوط به ورود و خروج کالاها و میزان فروش و همچنین نوسانات قیمتی و افزایش خودسرانه و بدون هماهنگی در قیمت‌ها از مشکلات و چالش‌های عمده در سطح بازار بود.
وی تصریح کرد: در این بازدید همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان متولی نظارت بر تنظیم بازار مکلف شد برخی صنوف و فروشندگان کالاها به ویژه کالاهای اساسی و پرمصرف مردم که تخلفات آنها در این بازدید محرز بود در کوتاهترین زمان ممکن برای آنها پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی ارجاع دهد.
مزارعی یادآور شد: یکی از اهداف اساسی در این بازدید رصد برخی انبارهای موجود و عاملان توزیع در بخش‌های مختلف از جمله لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، گوشت قرمز، حبوبات و سایر اقلام پرمصرف شامل برنج و روغن بود که به نظر می‌رسید مشکلی در تامین و توزیع این کالاها در سطح بازار وجود ندارد.
مزارعی گفت: مشکل اصلی در این راستا افزایش خودسرانه قیمت‌ها توسط برخی فروشندگان، بی نظمی در نحوه توزیع، کوتاهی در ارایه اسناد، میزان فروش و ورودی و خروجی کالا بر اساس وضعیت موجود بود که تمامی این موارد به عنوان تخلف، برای پیگیری و تشکیل پرونده به سازمان‌های متولی ارایه شد.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: یکی از چالش‌های اساسی در تامین برخی کالاهای اساسی و پرمصرف از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، روغن، و یا لوازم یدکی توسط کارخانه‌های تولید و توزیع در شهرهای مختلف کشور و تهران بود که قرار است این مهم نیز از طریق مجموعه مقامات سیاسی و دستگاه قضایی استان در تهران پیگری شود.
بیشترین نوسانات و افزایش خودسرانه قیمت‌ها مربوط به گوشت قرمز به ویژه «بره» بود که با وجود آنکه قصابان قیمت این محصول را تا قبل از ورود ناظران به بیش از 560 هزار ریال به فروش می‌رساندند اما با مشاهده تیم بازدید کننده و رئیس کل دادگستری استان، قیمت این محصول به یکباره به کمتر از 460 هزار ریال کاهش پیدا می‌کرد.
البته به دستور رئیس کل دادگستری کهگیلویه وبویراحمد پرونده تخلف به دلیل گران فروشی و درج نکردن قیمت برای برخی از این قصابان تشکیل شد.
این در حالی است که ستاد تنظیم بازار کهگیلویه وبویراحمد در نشستی فوق العاده هفته پیش خود و در پاسخ به مطالبه افکار عمومی مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت برخی کالاهای ضروری و پرمصرف از جمله گوشت قرمز و سفید اقدام به کاهش و برگرداندن قیمت این محصولات به نرخ قبلی آنها کرده بود.
در حالی که بر اساس مصوبه اردیبهشت سال جاری ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان استان سقف قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز «بره» 440 هزار ریال و قیمت هر کیلو گوشت «بز و گوسفند» نیز 350 هزار ریال تعیین شده بود اما برخی قصابان نیز بدون هماهنگی، قیمت هرکیلوگرم گوشت «بره» را ظرف روزهای اخیر به بالای 560 هزار ریال نیز عرضه کردند.
همچنین برخی مرغ فروشی‌ها در حالی که بر اساس قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را باید 96 هزار ریال به فروش برسانند در برخی مناطق قیمت مرغ از مرز بیش از 103 هزار ریال نیز گذشت. بعضی مرغ‌ فروشی‌ها از توزیع سلیقه‌ای مرغ توسط شرکت پشتیبانی دام خبر می‌دادند که رئیس دستگاه قضا خطاب به این افراد گفت: این موضوع را هم پیگیری می‌کنم.
معاون توسعه منابع انسانی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه تاکید کرد: نهادهای نظارتی و قضایی به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت قاطعانه و با جدیت با هرگونه افزایش خودسرانه قیمت کالاها برخورد کنند.
جعفرگوهرگانی افزود: افزایش قیمت هرکالایی بدون هماهنگی با این ستاد تخلف محسوب می‌شود و متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شود.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان افزایش قیمت هر کیسه سیمان در کارخانه‌های سیمان مارگون و یاسوج بالاتر از 12 درصد تخلف محسوب شده و این واحدهای صنعتی موظف به اجرای این مصوبه هستند.
گوهرگانی یادآورد شد: سقف قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز نیز 95 هزار ریال تعیین می‌شود و بیش از این قیمت نیز تخلف و با متخلفان برابر قانون برخورد قاطع صورت می‌گیرد.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: حوزه پشتیبانی و امور دام سازمان جهاد کشاورزی نیز موظف است برای تنظیم بازار گوشت مرغ و جلوگیری از سوء استفاده دلالان تمیهدلات و پیش بینی میزان مرغ منجمد مورد نیاز مصرف در تمامی شهرستان‌های استان را انجام دهد.
گوهرگانی ابراز داشت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و قیمت اعلام شده توسط حوزه پشتیبانی امور دام استان قیمت هرکیلوگرم مرغ منجمد در شهر یاسوج 67 هزار و برای سایر شهرستان‌ها نیز با 500 ریال افزایش 675 هزار ریال تعیین شده است.
وی همچنین افزایش قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت بره تا میزان 560 هزار ریال را در شرایط کنونی و اوضاع آشفته بازار مناسب نداست و تاکید کرد: این محصول نیز باید با همان نرخ قبلی خود یعنی تا سقف 440 هزار ریال برای هرکیلوگرم گوشت بره و 350 هزار ریال نیز برای هرکیلوگرم گوشت بز و گوسفند به فروش برسد.
گوهرگانی با بیان اینکه قیمت اجناس و کالاها به صورت شبانه روزی مورد رصد دقیق مردم، رسانه‌ها و نهادهای نظارتی استان قرار گیرد، گفت: با توجه به کمبود امکانات و نیروی انسانی برای کنترل، بازرسی و نظارت بر بازار باید از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی تا رسیدن به وضعیت مطلوب و بهبود شرایط استفاده کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: به دلیل شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد کشور و این استان موضوع کنترل، بازرسی و نظارت بر بازار استان و قیمت انواع کالاها و خدمات با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
داریوش دیودیده ادامه داد: بیشترین نارضایتی و شکایت‌ها به ویژه ظرف یک ماه گذشته بر روی برخی محصولات مهم از جمله سیمان، گوشت قرمز و مرغ، لوازم یدکی خودرو، روغن و برخی لوازم آرایشی و بهداشتی بود که با توجه به بررسی‌ها و نظارت‌های میدانی برای تعدادی از عرضه کنندگان این محصولات نیز پرونده قضایی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده‌اند.

در پایان هم مهرداد کرمی دادستان یاسوج به خبرنگاران گفت: برای آرامش و امنیت مردم و مقابله با گرانفروشی و کم فروشی دستگاه قضا تا آخر ایستاده و یک قدم هم عقب نشینی‌ نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حرف تا عمل
داریوش
Iran, Islamic Republic of
مشکل .دیودیده که .و عدم تخصص بیش از شش سال است در دوسه دولت داره کار میکنه و وظیف اصلی نظارت بر بازار که از وظایف اصلیش هست به فراموشی سپرده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1