کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران مطرح شد

وضعیت کتاب و کتابخانه‌ها در گچساران چگونه است

24 خرداد 1397 ساعت 0:36

مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران گفت: شهرداری دوگنبدان بیش از 700 میلیون تومان به اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بدهکار است.



کتابخانه‌های مدارس گچساران 138 هزار جلد کتاب دارند/ کمبود کتابخانه در مدارس گچساران
رئیس آموزش و پرورش شهرستان گچساران گفت: هم اکنون بیش از 138 هزار جلد کتاب در 85 کتابخانه مدارس این شهرستان موجود است.
 سید ظهیرالدین پورالحسینی امروز(چهارشنبه 23 خردادماه 97) در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران که با حضور فرماندار در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس شهرستان گچساران تعداد  138هزار  و400جلد است.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان گچساران با بیان اینکه  در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان گچساران تعداد 42 کتابخانه وجود دارد، گفت:  تعداد 63 هزار جلد با عناوین مختلف در این تعداد از کتابخانه‌های مدارس مقطع ابتدایی  وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین در مقطع دوره متوسطه اول دخترانه و پسرانه تعداد 21 کتابخانه که تعداد 33 هزار 600 جلد در این کتابخانه دایر است.
 پورالحسینی به مقطع متوسطه  دوم  دخترانه و پسرانه اشاره و عنوان کرد:  در حال حاضر تعداد 22 کتابخانه در مدارس مقطع دوره دوم متوسطه  که تعداد 41 هزار 800 جلد با عناوین مختلف فرهنگی، اجتماعی، موضاعات درسی و اقتصادی وجود دارد.
 پورالحسینی با اشاره به اینکه بیش از 138  هزار و 400 جلد در 85 کتابخانه مدارس گچساران  وجود دارد، گفت: بسیاری از این کتاب‌ها قدیمی و باید از رده خارج کرد.
 وی گفت: این تعداد کتاب ‌ها در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی، دینی، قرآنی، ادبیات، تاریخ، علوم پایه، هنری، مذهبی، ریاضیات، جغرافیا و داستان‌های کوتاه و بلند در85 مدرسه در دسترس دانش آموزان گچسارانی قرار دارد.
رئیس آموزش و پرورش گچساران با بیان اینکه قریب بر 300 مدرسه در شهرستان گچساران  وجود دارد، ابراز کرد: تعداد کتابخانه‌های موجود در مدارس این شهرستان کافی نیست.
 پورالحسینی اذعان کرد: تعداد کم کتابخانه موجود در مدارس نشان دهنده وجود رتبه پایین سرانه کتاب در مدارس است.
وی با بیان اینکه  کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی در رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های دانش آموزان نقش بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: فراهم کردن کتابخانه در مدارس از بهترین روش‌ها برای ایجاد انگیزه به مطالعه در بین جامعه دانش آموزی است.

بدهی بیش از 700 میلیون تومانی شهرداری دوگنبدان به کتابخانه‌‌ها/غیبت اعضای شورای شهر در نشست انجمن کتابخانه‌ها

 کوروش حسنی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران که با حضور فرماندار در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1384 کتابخانه‌های عمومی شهرستان  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شده و فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد.
مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 12 باب کتابخانه در سطح شهرستان دایر است، گفت: تعداد دو باب کتابخانه به صورت مشارکتی احداث شده است.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر تعداد 6 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی به سرانه فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران افزایش یافته است.
حسنی افزود: هم اکنون یک باب کتابخانه عمومی در محله رادک گچساران در حال احداث است که تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.
وی عنوان کرد: توسعه سرانه کتابخانه‌ها در شهرستان گچساران موجب رضایتمندی شهروندان  شده به طوری که  کتابخانه‌ها مکانی برای برگزاری کافه کتاب، شب شعر و میزگرد افراد سالمند شده است.
 این مسوول اذعان کرد: هم اکنون تعداد 110 هزار جلد  با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در رده‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های این شهرستان  موجود است.
مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران با اشاره به افزایش تعداد کتابخانه‌های این شهرستان عنوان کرد: با افزایش سرانه فرهنگی کتابخانه‌ها تعداد اعضای فعال از 5هزار و 600 نفر به هشت هزار و 400 نفر افزایش یافته است.
حسنی  با اشاره به اینکه مساحت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان  بیش از ۲۸ هزار متر مربع رسیده است، تصریح کرد: فضای مطالعه در گچساران به ازای هر ۱۰۰ نفر به بیش از یک ‌متر افزایش داده شد.
مدیر امور کتابخانه‌های عمومی گچساران تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون پنج باب کتابخانه با زیر بنای بیش از ۲ هزار متر مربع و با اعتبار به مبلغ 14 میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به فضاهای فرهنگی این شهرستان افزوده شده است.
وی در ادامه با انتقاد از شهرداری دوگنبدان گفت: مشکل اصلی بدهی شهرداری دوگنبدان به اداره امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان است.
 حسنی با بیان اینکه یک درصد درآمد شهرداری به کتابخانه‌ها اختصاص داده می‌شود، ابراز کرد: هم اکنون شهرداری دوگنبدان بیش از 700 میلیون تومان به این اداره بدهکار است.
مدیر امور کتابخانه‌های عمومی گچساران  ادامه داد: شهرداری دوگنبدان در سال گذشته مبلغ 7 میلیون تومان را به این اداره پرداخته کرده است و از سال گذشته تا کنون مبلغی را پرداخت نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: عدم حضور اعضای شورای شهر در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یکی دیگر از مشکلات این نشست است.


کد مطلب: 400733

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400733/وضعیت-کتاب-کتابخانه-ها-گچساران-چگونه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1