تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۴۰۰۰۷۹

حدود 60 درصد جمعیت کشور چاق هستند/ آب شرب چرام سالم است

۰
حدود 60 درصد جمعیت کشور چاق هستند/ آب شرب چرام سالم است
کبنا ؛ خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد 

 برگزاری جلسه کمیته مصارف و منابع ستاد طرح تحول نظام سلامت استان در یاسوج
جلسه کمیته مصارف و منابع ستاد طرح تحول نظام سلامت استان در معاونت توسعه مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: این کمیته متشکل از مسئول خدمات معاونت دانشجویی، معاون اجرایی معاون بهداشتی، دبیر کمیته پایش معاونت درمان و رئیس دبیر خانه معاونت توسعه دانشگاه است که به منظور بررسی گزارش کار کمیته فنی سیاست گذاری برنامه ریزی طرح تحول سلامت و بررسی شرح وظایف کمیته طرح تحول نظام سلامت برگزار شد.
 رحیم استوار اظهار داشت: اهم مطالب مطرح شده در جلسه توزیع اعتبارات براساس تفاهم نامه اجرایی، ارائه برنامه تحول سلامت در مهارت‌های بهداشتی و درمانی و همچنین مطرح نمودن و اصلاح پکیج بخش درمان و بهداشت بود.
 
  
جلسه هماهنگی روز جهانی و هفته ملی فشارخون برگزار شد
معاون مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد از برگزاری جلسه هماهنگی روز جهانی و هفته ملی فشارخون در این مرکز، خبر داد.
 فخرالدین معصومی، اظهار داشت: 27 اردیبهشت مصادف 17 می، هر ساله به نام «روز جهانی فشارخون» و در کشور ما از 27 اردیبهشت لغایت 2 خرداد هر سال به عنوان هفته ملی فشارخون نامگذاری شده است.
 وی بیان اینکه «از میزان فشارخون خود مطلع باشیم»، شعاری است که با هدف اجرای برنامه‌های غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا، نامگذاری شده است، افزود: در این جلسه برنامه‌هایی به همین مناسبت به تصویب رسید.
 معصومی تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت عموم مردم در مراکز بهداشتی و درمانی، غربالگری افراد بالای 30 سال، آموزش در مساجد قبل یا بعد از برپایی نماز جماعت و ارسال پیامک انبوه با موضوع فشارن خون از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.
 وی اذعان داشت: توزیع پمفلت های آموزشی ویژه فشارخون، نصب بنر در سطح شهر، برگزاری کلاس‌های آموزش همگانی و گروهی توسط رابطین سلامت در محلات، برگزاری همایش پیاده روی، برپایی چادر سلامت و برگزاری مسابقه دارت جهت کارکنان، از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود.
 جلسه هماهنگی روز جهانی و هفته ملی فشارخون، با حضور مسئولین واحدهای مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد در سالن اجتماعات این مرکز، برگزار شد.
 
 

تشریح عملکرد واحد آموزش بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت
مسئول واحد آموزش بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت، عملکرد این واحد را تشریح کرد.
 علی اکبر اکبر پور در خصوص کنفرانس‌ها و آموزش‌های مربوطه به این واحد گفت: تعداد 34 کنفرانس عمومی، 65 کنفرانس درون بخشی در سال 1396 برگزار شد.
 وی عنوان کرد: مباحث CPR، تریاژ، تغذیه شیر مادر، آریتمی ها، داروهای ترالی اورژانس، اورژانس‌های مغز و اعصاب، سلامت شغلی، اصول گزارش نویسی و مهارت‌های ارتباطی از جمله کنفرانس‌های مهم و اساسی برگزار شده در این واحد است.
 وی افزود: نحوه برگزاری این کنفرانس‌ها بر اساس فرم (PDF توسعه نیازهای شخصی) و نتایج امتحان توانمند سازی عمومی و در سال 1397 بر اساس فرم فوق و آنالیز امتحان توانمندسازی از سئوالات cpr، تزریق خون و فرآورده‌های خونی، گزارش نویسی، محاسبات دارویی و مراقبت‌های پرستاری است.
 مسئول واحد آموزش بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت در پایان خاطر نشان کرد: نتایج این کنفرانس‌ها و نیز پاسخ سؤالات پست تست و فایل ارائه کنفرانس در کانال آموزشی بیمارستان قابل روئیت است و این کنفرانس‌ها دارای گواهی آموزشی هستند.
 
  
 
مراسم شب شعر دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد
مراسم شب شعر دانشجویی به همت کانون شعر و ادب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سالن حکیم جرجانی این دانشگاه برگزار شد.
 حضور شاعران برجسته استانی و کشوری سبب ایجاد فضایی معنوی و ادبی و نیز استقبال بی نظیر دانشجویان شد و در ادامه نیز سرایش اشعاری توسط علیرضا بدیع، علی مرادی و جمعی از دانشجویان این دانشگاه از اصلی‌ترین برنامه‌های این مراسم بوده است.
 مراسم شب شعر دانشجویی با حضور معاون فرهنگی و امور دانشجویی، مدیر فرهنگی و جمعی از مسئولین و دانشجویان برگزار و با اجرای برنامه‌های شاد و متنوعی چون اجرای موسیقی زنده، تئاتر، مسابقه و تجلیل از دانشجویان شاعر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و اعضای کانون شعر و ادب همراه بود.
 
 
 
 برگزاری کنفرانس کنترل خشم در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت
کنفرانس کنترل خشم به همت واحد آموزش بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت در سالن آمفی تئاتر این بیمارستان برگزار شد.
 این کنفرانس توسط طیب زادگان؛ متخصص اعصاب و روان و با حضور بیش از 100 نفر از پرسنل درمانی و اداری این بیمارستان برگزار شد.
 طیب زادگان در این کنفراس به موضوعات خشم، عوامل ایجاد کننده خشم، ویژگی‌های افراد ماهر در برخورد خشم و شیوه‌های بلند مدت و کوتاه مدت خشم پرداخت.
 در پایان این کنفرانس توسط واحد آموزش امتحان پست تست صورت گرفت که نتایج آن و نیز فایل ارائه کنفرانس همراه جواب سئولات پست تست در کانال آموزشی بیمارستان قابل روئت است.
 
 
دیدار مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با امام جمعه قلعه رئیسی+عکس
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با امام جمعه قلعه رئیسی دیدار کرد.
در این دیدار صمیمی که در محل دفتر امام جمعه قلعه رئیسی برگزار شد، کورش داوری گزارشی از عملکرد این شبکه و همچنین برنامه‌ها و پروژهای عمرانی و تجهیزاتی آتی و در دست اجرای حوزه سلامت شهرستان کهگیلویه در منطقه قلعه رئیسی را ارائه نمود.
 امام جمعه قلعه رئیسی نیز ضمن تقدیر از خدمات ارزنده نظام در بخش سلامت این شهر و روستاهای تابعه اظهار داشت: امید است با جدیت و همتی که در مسئولین استانی و شهرستانی حوزه سلامت وجود دارد شاهد ارتقاء کمی و کیفی خدمات در حوزه‌های بهداشتی و درمانی بخش قلعه رئیسی باشیم.
 
  
کارگاه آموزشی بهداشت تغذیه در یاسوج برگزار شد+عکس
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: شناسایی فرهنگ رفتارهای غذایی در استان و اصلاح شیوه زندگی شما به عنوان کارشناسان تغذیه نقش تعین کننده ای دارد.
 ابراهیم نعیمی افزود: اجرای برنامه‌های حمایتی مادران باردار و بهبود روند تغذیه ای کودکان زیر شش سال باید جز اولویت‌های کاری قرار بگیرد.
 وی با بیان اینکه امروزه شاهد مصرف بیش از حد شیرینی جات و محصولات قندی به ویژه در بین کودکان هستیم، ادامه داد: خطر بی رویه مصرف مواد قندی در جامع و در کنار آن تکیه کردن بر زندگی صنعتی می‌تواند یک خطر جدی و تهدید کننده باشد.
 وی تصریح نمود: شما به عنوان کارشناسان تغذیه با نظارت مستمر بر نحوه مصرف و چگونگی آگاه سازی، ورود و ارتباط تأثیر گذار با مردم نقش تعیین کننده ای در راستای فرهنگ سازی عادات غذایی دارید.
 نعیمی اضافه کرد: چاقی شکلی از سوءتغذیه بوده که ناشی از پرخوری است و نه تنها نشانه سلامتی نیست بلکه نشان دهنده تغذیه نامناسب بوده و در کشور ما وزن چاقی بسیار شایع است به طوریکه در حدود 60 درصد از افراد 18 ساله و به مراتب بالاتر مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.
وی با اشاره به اینکه چاقی شانس ابتلاء به بیماری‌هایی غیر واگیر (فلبی عروقی، دیابت، انواع سرطان) را افزایش می‌دهد، ابراز داشت: لازم است برنامه‌های آموزشی جهت بالا رفتن آگاهی عموم مردم در دستور کار قرار بگیرد و توجه ویژه ای به برنامه صحیح رژیم غذایی توسط کارشناسان مراکز ارائه خدمات سلامت صورت گیرد.
 مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، همچنین گفت: در مراقبت‌های ادغام یافته میانسالان توجه ویژه ای به بحث اضافه وزن و چاقی به عنوان عامل خطر بیماری‌ها شده که طبق دستور از قبل تهیه شده بسیار مهم و ضروری است.
 فرشته بوستانی بیان کرد: زمانی ما می‌توانیم دسترسی به تغذیه سالم داشته باشیم که گروه‌های مختلف غذایی در برنامه سبد غذایی گنجانده شود.
 وی در پایان اذعان داشت: با توجه به حضور مداوم جان محمد ملک زاده در برنامه‌های آموزشی در بخش بهداشت تغذیه از وی قدردانی می‌کنیم.
 کارگاه آموزشی بهداشت تغذیه با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده بهداشت، کارشناسان واحد بهداشت تغذیه استانی و شهرستانی در سالن اجتماعت این معاونت بهداشت برگزار شد.
 
  
 
کمیته بیماری‌های منتقله از آب در چرام برگزار شد+عکس
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از برگزاری کمیته بیماری‌های منتقله از آب و غذا با حضور مسئولین واحدهای بهداشتی و همه کارشناسان در شبکه بهداشت و درمان خبر داد.
  علی جعفری فر در خصوص بیماری‌های منتقله از آب و غذا مطالبی ارائه نمود و افزود: بین شبکه‌های فاضلاب و آب آشامیدنی نباید ارتباطی وجود داشته باشد تا از ورود آلودگی‌ها به مخازن آبرسانی جلوگیری شود.
 وی خاطر نشان کرد: شبکه بهداشت چرام نسبت به نمونه گیری میکروبی و کلرسنجی اقدامات خود را در این راستا انجام داده است که باید ادارات مرتبط نیز نهایت همکاری و تعامل را در جهت داشتن آب بهداشتی و سالم جهت شهروندان داشته باشند.
 در ادامه کرمیان؛ کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌ها نیز مطالبی جامع در خصوص اهمیت بیماری‌های منتقله از آب و غذا با توجه به شروع فصل گرما ارائه نمود و گفت: آموزش بهداشت در رأس کارها قرار دارد و با آموزش صحیح و مداوم می‌توان مردم را با این بیماری‌ها آشنا سازیم تا بتوانند از این بیماری‌ها پیشگیری نمایند.
 کارشناس مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان چرام همچنین عنوان کرد: جمع آوری زباله‌های خانگی، نمونه گیری از آب و کلر زنی، رعایت بهداشت فردی و شست و شوی دست‌ها، بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و عدم خرید مواد غذایی از دوره گردها و دستفروشان، راه‌های پیشگیری از بیماری‌های منتقله آب است.
 
 
مانور ویژه بهداشت محیط در ماه مبارک رمضان در یاسوج برگزار شد+ عکس
سرپرست مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد، گفت: به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و باهدف آمادگی بازرسین بهداشت محیط جهت تشدید بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مانور ویژه بهداشت محیط در یاسوج برگزار شد.
 
 محسن مرادی، عنوان کرد: از آنجائیکه در ماه مبارک رمضان مصرف شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه افزایش می‌یابد، لذا در تهیه و توزیع اینگونه شیرینی‌ها باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کرد.
 
 وی ادامه داد: علاوه بر بازدید از کارگاه‌های شیرینی پزی و فروشندگان شیرینی، سایر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران‌ها، قصابی‌ها، آش و حلیم فروشی‌ها و همچنین اماکن عمومی، مورد بازدید کارشناسان بهداشت محیط قرار خواهند گرفت.
  
مرادی با بیان اینکه در این مانور 7 تیم از بازرسان بهداشت محیط حضور دارند، افزود: در این بازدیدها 21 نفر کارشناس بهداشت محیط در شیفت‌های صبح و عصر از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بازدید به عمل می‌آورند.
  وی یادآور شد: هر ساله جهت سلامت همشهریان گرامی، طرح تشدید بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، توسط بازرسان بهداشت محیط این مرکز در طول ماه مبارک رمضان، برگزار می‌شود.
 مرادی به مردم توصیه نمود: شیرینی‌های سنتی از جمله زولبیا و بامیه را از مراکز مجاز تهیه نمائید و از مراکز و محل‌های غیرمجاز و دستفروشان، خرید نکنید.
 وی در توصیه خود با بیان اینکه در خرید و تهیه آش و حلیم و مواد غذایی مشابه از محل‌های مجاز و شناخته شده، اقدام کنید و از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحاً برپایه گیاهی استفاده شود، تصریح کرد: در هنگام خرید توجه نمایند که شاغلین این مراکز بهداشت فردی و بهداشت محل را، رعایت کنند.
 
  
اولین کمیته کاهش مرگ زنان باردار در چرام برگزار شد+عکس
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از برگزاری اولین کمیته کاهش مرگ زنان باردار در سال 97 در این شهرستان خبر داد.
  علی جعفری فر گفت: این کمیته به منظور پیشگیری و کاهش مرگ زنان باردار، افزایش سطح سلامت آن‌ها و همچنین در راستای داشتن جامعه ای سالم برگزار شد.
 در ادامه کارشناس مسئول بهداشت خانواده این شبکه، کاهش مرگ مادر باردار را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشت و ارتباط مستقیمی با میزان توسعه خدمات بهداشتی در یک جامعه عنوان کرد.
 سکینه مرادیان با اشاره به اهمیت و حساسیت مراقبت از مادران باردار اذعان کرد: جدیت، پیگیری و ارجاع به موقع مادران باردار امری مهم و مؤثر در جهت حفظ سلامت مادران و رسیدن به این هدف خواهد بود.
 وی خاطر نشان کرد: استفاده از دستور العمل های راهنمای مراقبت از زنان باردار، معاینه کامل و ثبت خدمات ارائه شده در دفاتر و سامانه جهت پیگیرهای بعدی را توسط ماما و مراقبین سلامت ضروری و الزامی است.
 در پایان این این کمیته با حضور مسئول بهداشت خانواده، کارشناس برنامه مادران و میانسالان، مسئول مرکز سرفاریاب، کره شهبازی و کارشناسان مامایی مراکز چرام و سرفاریاب در شبکه بهداشت درمان چرام برگزار شد، مصوب شد کارشناس تغذیه مرکز چرام یک روز در هفته در مراکز سرفاریاب، کره شهبازی، سادات و سواری به زنان باردار آموزش‌های لازم را ارائه نماید.
 
 
 جلسه هماهنگی و آموزش آبداران و کاردانان بهداشت محیط در دنا برگزار شد +عکس
مدیر شبکه بهداشت و درمان دنا از برگزاری جلسه هماهنگی و آموزش آبداران و کاردان‌های بهداشت محیط روستاها در این شهرستان خبر داد.
 غلام حسن آراسته گفت: در ابتدا این جلسه به مشکلات شبکه‌های توزیع و منابع و مخازن آب توسط معاون بهداشتی این شبکه پرداخته شد.
 وی افزود: در ادامه جمشیدی؛ رئیس کنترل کیفیت آب استان با ارائه مطالب آموزشی و همچنین مشکلات آبداران، ابراز امیدواری نمود که پیگیر وسائل حفاظتی آبداران و مسائل مالی آن‌ها در استان هستند.
 آراسته ادامه داد: همچنین در این جلسه آریایی؛ کارشناس بهداشت محیط ضمن ارائه مشکلات منابع، مخازن و شبکه‌های توزیع شهرستان دنا اظهار کرد: با توجه به فصل گرما باید هر چه سریع‌تر این مشکلات توسط اداره آب و فاضلاب برطرف شود.
 وی عنوان کرد: تأیید همه کلرسنجی های شهرستان توسط واحد بهداشت محیط، گزارش همه مشکلات مخازن و شبکه‌های توزیع به اداره آب و فاضلاب استان جهت پیگیری و رفع آن‌ها با توجه به وقوع زلزله‌های اخیر، لایه روبی مخازن شهرستان تا پایان خرداد ماه سالجاری، تحویل نامه کتبی شامل مشکلات به از طریق نماینده آبداران تحویل آب و فاضلاب استان، برگزاری جلسه ای با حضور مدیران آب استان در اواسط مرداد ماه از جمله مصوبات این جلسه بود.
 در پایان این جلسه که با حضور پادیز معاون بهداشتی، رئیس کنترل کیفیت آب و کارشناسان اداره آب و فاضلاب روستایی و کارشناسان بهداشت محیط در محل سالن آموزش شبکه بهداشت و درمان دنا برگزار شد، از زحمات سبحانی کارشناس بهره برداری اداره آب و فاضلاب شهرستان دنا به خاطر پیگیری‌های مداروم تقدیر شد.
 
 
فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی/هر 2 ثانیه یک مرگ
کارشناس برنامه فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: بیماری فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم تقریباً" نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی است.
 مهناز همتی افزود: بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی نیز اولین عامل کشنده در سراسر جهان است که هرساله سبب مرگ 5 میلیون و 17 هزار نفر یعنی در هر 2 ثانیه منجر به یک مرگ می‌شود.
 وی موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا را عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خود دانست و اذعان داشت: با این حال اقدامات قابل انجام ساده ای برای غربالگری و ارزیابی معمول فشارخون در وقایع بهداشتی و موقعیت‌های مختلف و محل‌های کار، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
 وی ادامه داد: عوامل خطر بیماری قلبی، عروقی و سکته مغزی شامل؛ فشار، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات، عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی است.
 همتی گفت: در مجموع این عوامل مسئول 80 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی هستند که از این عوامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و مصرف دخانیات قابل تغییر و کنترل و بعضی مانند جنس و سابقه خانوادگی غیر قابل تغییر است.
 کارشناس برنامه فشار خون معاونت بهداشتی دانسگاه علوم‌پزشکی استان بیماری فشارخون بالا به علت بی علامت بودن را یک قاتل خاموش عنوان کرد که به ندرت در قربانیان خود نشانه یا علائم بالینی ایجاد می‌کند.
  وی اضافه کرد: مردم باید از چرایی خطرناک بودن افزایش خون خود و نیز چگونگی خود کنترلی آن آگاهی یابند و بدانند که افزایش فشار خون و دیگر عوامل خطرساز مانند دیابت ممکن است با هم روی دهند.
 وی ابراز داشت: فشارخون بالا با پرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می‌شود و ممکن است به خطر بزرگ‌تری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کماء، یا حتی مرگ منجرشود، در حالی که فشارخون می‌تواند به سادگی در جامعه یا در مراکز بهداشتی، درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه گیری و به موقع شناسایی شود.
 همتی با بیان اینکه روز جهانی فشارخون، فرصتی برای تاکید بر ارتقاء و بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا را فراهم می‌کند، گفت: این روز هر ساله با استفاده از یک موضوع خاص توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا انتخاب و نامگذاری می‌شود.
 وی ادامه داد: از سال 2014 تاکنون، یعنی طی 5 سال گذشته این بسیج با موضوع یکسان " از میزان فشارخون خود مطلع شوید " و برای توسعه برنامه‌هایی برای غربالگری فشارخون و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا، تکرار شده است.
 همتی در پایان با اشاره به اینکه در کشور ما 27 اردیبهشت 97 روز فشار خون نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: موضوع امسال نیز با توجه به اهمیت این بیماری با رویکرد اطلاع از میزان فشارخون و مفهوم آن به شعار " از میزان فشارخون خود مطلع شوید "پرداخته است.
حدود 50 درصد از افراد مبتلا به بیماری فشاخون بالا کاملاً از وضعیت خود بی اطلاع هستند و بعضی از آن‌هایی که مطلع هستند، تحت هیچ درمانی قرار نگرفته‌اند.
 
 
شیوع مسمومیت با قارچ‌های سمی در استان/از دلالان و دست فروشان قارچ کوهی نخرید!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: با توجه به اتمام فصل قارچ‌های کوهی و رویش قارچ‌های سمی در این ایام، بنابراین در نحوه خرید قارچ‌های خوراکی دقت نموده و توصیه می‌شود تحت هیچ شراطی از دلالان و دست فروشان بین راهی و جاهای غیر مجاز قارج کوهی وحشی در این ایام از فصل بهار خریداری نکنید.
  ابراهیم نعیمی افزود: با توجه به اینکه از روی ظاهر، طعم و مزه کردن نمی‌توان پی برد که قارچه کوهی است بلکه تشخیص آن تنها از طریق آزمایشات مختلف صورت می‌گیرد.
 وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ کوهی عنوان کرد: پختن یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت، سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد و برای تشخیص آن به هیچ وجه نباید آن را در دهان امتحان کرد.
 وی ادامه داد: به قارچ‌های وحشی نا آشنا به هیچ وجه دست نزنید و خطر مسمومیت از راه پوست را جدی گرفته و اگر به قارچ نا آشتا دست زدید، چشم و دهان خود را تحت هیچ شرایطی لمس نکنید.
 نعیمی با توصیه به هموطنان درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه مسمومیت با قارچ باید از خود درمانی پرهیز کرد و فرد مسموم شده را در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارستان انتقال و جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده با قارچ وحشی کوهی را نگیرید.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پایان خاطر نشان کرد: فقط از قارچ‌های تولید شده در کارخانجات که مورد تأیید و به صورت بسته بندی دارای تاریخ مصرف هستند استفاده نمایید.
 با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر مشکوک بودن مسمومیت با قارچ، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان ضمن ارائه راهکارهای لازم و تشکیل جلسه فوری با مدیران این معاونت، افرادی در نقش تعیین کننده در جهت اطلاع رسانی عموم مردم و جلوگیری از طغیان مسمومیت با قارچ وحشی کوهی انتخاب شدند.
 
 
گزارش تصویری برگزاری آزمون KFP دستیاران رشته تخصصی اطفال
آزمون الکترونیکی دانشجویان دستیاری اطفال در یاسوج با موفقیت برگزار گردید.
 
 
 
پودمان آموزشی دستگاه‌های اجرایی استان با محوریت بخشنامه سرجمع برگزار شد +عکس
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: پودمان آموزشی دستگاه‌های اجرایی استان با محوریت بخشنامه سر جمع به میزبانی مدیریت منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی استان در سالن کنعانی دانشگاه برگزار شد.
 رحیم استوار اظهار داشت: در این پودمان قانع فر؛ معاون نظام فنی و اجرایی کشور به تفسیر بخشنامه سر جمع و آخرین اصلاحات آن پرداخته و به سؤالات عوامل اجرایی دستگاه‌های حاضر در جلسه پاسخ داد.
 وی خاطر نشان کرد: این پودمان با حضور عوامل فنی و اجرایی دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران استان به همراه ذیحسابان آن‌ها برگزار شد.
 
  
درخشش دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سه حیطه دهمین المپیاد علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: اسامی پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون انفرادی دهمین المپیاد علمی در مناطق ده گانه آمایشی کشور اعلام شد.
  صدراله محرابی افزود: شش نفر از دانشجویان نخبه دانشگاه علوم پزشکی استان در دهمین المپیاد کشوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مرحله کشوری راه یافتند.
 وی عنوان کرد: در زمینه فلسفه پزشکی؛ سیده زهرا جلال مقدم، دانشجوی رشته دندانپزشکی ورودی 93 و فائزه قوی دانشجوی رادیولوژی 95؛ در زمینه آموزش پزشکی؛ سحر باقریان دانشجوی مامایی 93، خاطره روزبهی دانشجوی پزشکی 96 و یلدا هاشمی دانشجوی مامایی 93 و در زمینه کارآفرینی در بستر دانشگاه‌های هزاره سوم؛ فاطمه امیری دانشجوی پزشکی 95؛ موفق به راه یابی به مرحله کشوری این آزمون شدند.
 معاون آموزشی دانشگاه ضمن تبریک این موفقیت‌ها به همه دانشجویان، اعضای هیات علمی، اعضای هیات رئیسه دانشگاه، دبیران المپیاد، مدیران و کارکنان EDC و پرسنل آموزش دانشگاهخاطر نشان کرد: امیدوارم با تلاش همه دست اندرکاران و دانشجویان عزیز المپیاد، شاهد کسب درجات عالی در مرحله کشوری باشیم.
  

اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سال جاری برگزار شد+عکس
اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیران کل استان در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سلامت از همه جهات و حتی به لحاظ امنیت موضوعی مهم و اساسی است از این رو باید با جدیت اقدامات شایسته ای صورت گیرد، چرا که نمی‌توان در خصوص سلامت و امنیت غذایی شهروندان کوتاهی نمود.
 اورنگ ایلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه نظام سلامت تحول خوبی در جهت کاستن بار مالی هزینه‌های درمانی و دسترسی مردم به خدمات درمانی انجام داده است لذا زیر بنا و اساس این برنامه تحول ارزشمند اقدامات پیشگیرانه است که باید در حوزه بهداشت به وقوع بپیوندد.
 وی ادامه داد: در این راستا سند بیماری‌های غیرواگیر در اختیار همه ادارات قرار گرفته است و در این جلسه نیز به تصویب و امضا رسید.
 وی افزود: بنا بر گسترش حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها افزایش کنترل و نظارت بر کشتارگاه‌ها در استان ضروری است که در این خصوص و نیز در جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باید تمام کشتارگاه‌های دام استان مجهز به سردخانه شوند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به تأثیر آنتن‌های دکل‌های مخابراتی بر سلامت انسان و آسیب پذیری کودکان، اظهار داشت: آنتن‌های مخابراتی در نزدیکی مدارس و مهدکودک‌ها نصب نشوند، چرا که ممکن است باعث آسیب به دانش آموزان و ایجاد شرایطی با بار روانی نامناسب در این گروه حساس شود.
 وی با تاکید بر صیانت تندرستی جسمی و روانی کارکنان و تأثیر ورزش در سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: باید بسترهای لازم را برای اجرای فعالیت‌های ورزشی و سلامت کارکنان تسهیل نمود و این برنامه‌ها باید به نحوی تنظیم و اجرا شود تا به فعالیت‌های کاری آن‌ها خدشه ای وارد نشود.
 سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز، در در ادامه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت را ارائه و از تشکیل کانون‌های سلامت محلات در استان خبر داد.
 امین اله بابویی خاطر نشان کرد: با تشکیل کانون سلامت محلات می‌توان شاهد وجود ساکنینی با خودکار آمدی و عزت نفس بالا، بهره وری از سرمایه اجتماعی جهت شناسایی مشکلات و حل آن‌ها با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های موجود در منطقه، افزایش سواد سلامت و توانمندی مردم محله در محله‌های تعیین شده بود.
 
  
 
ایلامی: پیگیر آغاز احداث دو بیمارستان سی سخت و پاتاوه هستیم/تقدیر استاندار از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: پیگیر آغاز عملیات اجرایی دو بیمارستان سی سخت و پاتاوه از توابع شهرستان دنا هستیم و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.
 اورنگ ایلامی در نشست شورای اداری بخش پاتاوه با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: پروژه احداث دو بیمارستان سی سخت و پاتاوه بعد از اخذ مجوزهای لازم از جمله ماده 215 و تخصیص اعتبار وارد فاز اجرایی می‌شود.
 وی از اختصاص 6 میلیارد تومان اعتبار از محل توازن برای اجرای این پروژه خبر داد و افزود: این میزان اعتبار روی کاغذ بوده که پیگیر محقق شدن آن و در نهایت تخصیص با هدف تزریق به پروژه و تسریع در روند اجرایی هستیم.
 ایلامی با تاکید بر اینکه گیر کار آغاز عملیات اجرایی اخذ مجوز ماده 215 است، بیان کرد: امیدوارم با تعامل و همکاری مسئولان و متولیان امر بویژه مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان شاهد برطرف شدن مشکلات موجود باشیم.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرستان دنا با داشتن 44 هزار و 500 نفر جمعیت دارای 31 خانه بهداشت و خدمات رسانی درمانی توسط 3 پزشک متخصص، 3 دندانپزشک، 11 ماما و 16 پزشک عمومی است.
 ایلامی با بیان اینکه خدمات بستری دائم در شهرستان دنا نداریم، ادامه داد: به جد پیگیر احداث مرکز جامع سلامت منطقه سادات محمودی این شهرستان هستیم.
 علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با تقدیر از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گفت: مجموعه دانشگاه برای ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی تلاش‌های خوبی داشته است.
 
 
کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی در یاسوج برگزار شد+عکس
کمیته دانشگاهی ترویج زایمان طبیعی در سالن جلسات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
 در این جلسه که با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و اعضاء این کمیته برگزار شد، آمار یکساله زایمان طبیعی در بیمارستان‌های استان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
  در این جلسه علاوه بر آمار سزارین، مشکلات بررسی، نقاطی که نیازمند بهبودی است مشخص و برنامه ریزی‌های لازم جهت رفع موانع طراحی شد.
 
 
 
اجرای کانون سلامت محلات به صورت پایلوت در 2 نقطه از شهر یاسوج/اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع)
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اجرای کانون سلامت محلات به صورت پایلوت در 2 نقطه از شهر یاسوج، گفت: این طرح با همکاری ادارات در دو منطقه شهرک امام حسین (ع) و سالم آباد شهر یاسوج اجرا می‌شود.
 اورنگ ایلامی در اولین جلسه کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی استان در سالجاری با تاکید بر همکاری ادارات در ارتقاء سلامت مردم افزود: در جهت اجرای طرح کانون سلامت محلات، جلسات توانمندسازی مسئولین بین بخشی و اعضای تیم سلامت تشکیل و همچنین کارگاه آموزشی مطالعات کیفی برگزار و آموزش‌های لازم به صورت آبشاری به سایر خوشه‌ها انتقال داده می‌شود.
 وی اهداف اجرای این طرح را وجود ساکینی با خودکارآمدی و عزت نفس بالا، بهره وری از سرمایه اجتماعی جهت شناسایی مشکلات و حل آن‌ها با توجه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های موجود در منطقه، افزایش سواد سلامت و توانمندی مردم محله سالم آباد و شهرک امام حسین (ع) عنوان کرد.
 وی همچنین اشاره ای به راه اندازی اتاق‌های پیش سرد در کشتارگاه‌های استان با هدف از بین بردن برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در دمای کمتر از 4 درجه داشت و گفت: اداره دامپزشکی استان ظرف 6 ماه آینده مطالعات لازم در این زمینه را انجام و این مهم را در کشتارگاه‌های دام استان به صورت الزام به اجرا درآورند.
 ایلامی اظهار داشت: همچنین مطالعه در خصوص نصب آنتن‌های مخابراتی انجام، به طوری که با همکاری مخابرات استان امکان تغییر دکل‌های مخابراتی موجود در مدارس به مکان‌های دیگر با شرایط استاندارد انتقال داده شوند.

 اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج نیز اذعان کرد: در جلسات قبلی مصوب شد که سازمان محیط زیست و معاونت درمان دانشگاه موضوع را بررسی و مشکلات موجود را پیگیری نمایند.
 وی بهسازی سیستم فاضلاب، جمع آوری آشغال و نخاله‌های اطراف آن، تعویض آشغالگیرهای سیستم، افزایش راندمان سیستم کلرزنی فاضلاب و تزریق دوز مناسب کلر به آن را از جمله کارهای انجام شده در راستای ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) عنوان کرد.
 ایلامی یادآورشد: در بیمارستان امام سجاد (ع)، 4 چاه سپتیک (انبار فاضلاب) فعال بوده که مورد تأیید آزمایشگاه‌های شاخص قرار گرفته است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: با بررسی کارشناسان اداره آب و فاضلاب، شهرداری و بیمارستان امام سجاد (ع) پزشکی به این نتیجه رسیدند که برای ساماندهی سیستم فاضلاب بیمارستان بعد از احداث پل چهارم بشار اقدامات لازم انجام شود.
  در این جلسه که با حضور معاون سیاسی، امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و مدیران کل ادارات در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، سند بیماری‌های غیرواگیر استان که در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی سال گذشته به تصویب رسیده و به جهت مطالعه به ادارات کل ارسال شد امضاء و به تأیید ادارات استان رسید.
 
  
 
برگزاری دومین جلسه شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سالجاری+عکس
دبیر جلسه شورای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد گفت: دومین جلسه شورای پژوهشی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.
 سید علی موسوی زاده افزود: در این جلسه سیاستگذاری در حوزه برگزاری کارگاه‌های توانمند سازی، تغییرات هزینه طرح‌ها متناسب با تغییرات نرخ ارز و موضوع سفرهای خارجی محققین مطرح و اصلاحاتی در آیین نامه‌های قبلی اعمال شد.
 وی خاطر نشان کرد: تعدادی از طرح‌های دریافتی از مراکز تحقیقاتی تحت پوشش، مطرح و توصیه‌های لازم به محققین ارائه شد.
 
 
برچسب ها :
بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد سی‌سخت دهدشت گچساران دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد بهمئی لیکک سرفاریاب چرام لنده یاسوج باشت شهرستان دنا حوادث خبر اخبار مادوان معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی استان  رحیم استوار معاون مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد اورنگ ایلامی سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج امین اله بابویی علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دبیر جلسه شورای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد سید علی موسوی زاده فخرالدین معصومی مسئول واحد آموزش بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت علی اکبر اکبر پور طیب زادگان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه امام جمعه قلعه رئیسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراهیم نعیمی مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان فرشته بوستانی سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام علی جعفری فر کارشناس مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان چرام سرپرست مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد محسن مرادی سکینه مرادیان مدیر شبکه بهداشت و درمان دنا غلام حسن آراسته مهناز همتی کارشناس برنامه فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج صدراله محرابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1