تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۲۹۰۴۱۱
دوقطبیسازی تهدیدی برای جامعه؛ پاسخی به « حمیده هدایتخواه»
۰
کبنا ؛فرزانه میرفردی
این پایگاه خبری متنی را با عنوان «پاسخ «هدایتخواه» به «محمود منطقیان»؛ در حریر نازک احساسات پناه نگیرید» از حمیده هدایتخواه منتشر کرد که فرزانه میرفردی به آن پاسخ داد و از نظر خوانندگان میگذرد؛
با گسترش رسانههای جمعی در ایران در دهههای اخیر، موجی از گرایش عموم مردم به سمت آگاهی از تاریخ ایران پیش از اسلام پدید آمده است؛ اما آیا موضوع به همین سادگی است؟! یا موضوع تنها شناخت چند پادشاه هخامنشی و ساسانی یا فتوحات یا رفتار آنها، آن هم صرفاً از سر کنجکاوی است؟!
این که کورش که بود و چه کرد یا بعدها در سایر ادیان، مذاهب و فرهنگها چگونه مطرح شده است، بماند بر عهده متخصصان باستانشناسی، کارشناسان متون باستانی، دینپژوهان یا اسطورهشناسان؛
اما آن چه باید برخورد ما را با پدیدهای چون وضعیت ۷ آبان مشخص کند، شناخت ریشههای رفتاری است که قالب نافرمانی مدنی به خود گرفته است. ۷ آبان، روز تولد کوروش باشد یا نه، اصلاً کوروش واقعیت حقیقی یا اسطورهای داشته باشد یا نه، مهم نیست؛ بلکه مهم آنست که کسانی همسنگ آقای هدایتخواه، او را دروغ میپندارند و اصرار دارند که این پندار را به هر نحوی شده، به باور عموم تحمیل کند.
... کسانی خواهند بود که میتوانستند نقادی و اعتراض را به سبکهای دیگری، غیر از تجمع در پاسارگاد به مردم بیاموزند؛ اما هرگاه دست آنان از نقد و نقادی کوتاه میشود، زبان منکران خواستههای مردم دراز میشود و کار به ارسال پیامکهای انبوه، فنسکشی، بستن بزرگراهها و انسداد جادهها میکشد آنهم بر سر هیچ... .
مردم ما نیازمند آموختناند. متاسفانه فقر، بیکاری، آسیبهای اجتماعی و... کمر اجتماعی را که شما خواهان احیای فرهنگ ملی اسلامی آن هستید را شکسته است. هیچ کس به هیچ کس پاسخگو نیست و عرصه سیاست و قدرت مملکت عزیز ما را با چالشهای روبرو کرده است و گاهی برخی با راهانداختن بازار کاسبی و سهمخواهی دایرهی محدود را ایجاد کردهاند که جز انباشت سرمایه خود، هدف دیگری متصور نیست.
من،
این جا،
استان کهگیلویهوبویراحمد،
شهر یاسوج،
با جوانیِ تباه و زندگی از دست رفته ... فقط و فقط میتوانم خودم را به کوچه علیچپ بزنم و حتی لحظهای به آن چه شما میگویید نگاه نمیکنم. مهم اینست من در میان جمعی فریادم را بزنم که از گفتن آن به تنهایی میترسم و این جمع میتواند مرا پوشش بدهد.
مجال دعوا بر سر حقانیت این و آن نیست از کوروش بزرگ، سندی به جامانده و از حضرت محمد(صلیالله علیه و آله)، سند دیگری که البته قصدم قیاس این دو سند نیست اما اگر من خواهان آنم که توهین به مقدساتم ملامت کنم باید بیاموزم من هم حق اهانت به مقدسات حتی یک نفر دیگر را هم ندارم. انکار و تهدید راههای آموختن هیچ چیز جز لجبازی نیست و بدترین امکان لجباز کردن جماعتی از انسانهاست. جماعتی که چشم در برابر چشم میخواهد اما نمیتواند.
دو قطبی خطرناکی که جامعه ما را تهدید میکند، دو قطبی ایرانی اسلامی نیست؛ دو قطبی قانون و بیقانونی است. دوقطبی شرافت و رذالت است. دو قطبی محرومیت و اشرافیت است. دو قطبی دو قطبی زیلایی و پاستور است. دو قطبی این و آن و هزاران دوقطبی دیگری که در زیرزمین سرد، نمور و غمزده برج بلند دمکراسی مامن همه آسیبدیدگان شده است.
قصدم تائید یا تکذیب سخنان گذشته نبود؛ بلکه تنها یادآوری این مسئله بود که اینچنین برخوردهای حذفی فقط شمار دفعات زد و خورد ایدئولوژیک شما و سایر اقشار را افزایش خواهد داد؛ و شکاف عمیق میان شما و سهمیهداران را با سایر اقشار جامعه روزبهروز نمایانتر خواهد ساخت. نه انکار تاریخ، نه انکار تاریخنگاران و نه انکار بخش عظیمی از مردم نیز درد شما را درمان نخواهد ساخت.
فعال سیاسی اجتماعی
این پایگاه خبری متنی را با عنوان «پاسخ «هدایتخواه» به «محمود منطقیان»؛ در حریر نازک احساسات پناه نگیرید» از حمیده هدایتخواه منتشر کرد که فرزانه میرفردی به آن پاسخ داد و از نظر خوانندگان میگذرد؛
با گسترش رسانههای جمعی در ایران در دهههای اخیر، موجی از گرایش عموم مردم به سمت آگاهی از تاریخ ایران پیش از اسلام پدید آمده است؛ اما آیا موضوع به همین سادگی است؟! یا موضوع تنها شناخت چند پادشاه هخامنشی و ساسانی یا فتوحات یا رفتار آنها، آن هم صرفاً از سر کنجکاوی است؟!
این که کورش که بود و چه کرد یا بعدها در سایر ادیان، مذاهب و فرهنگها چگونه مطرح شده است، بماند بر عهده متخصصان باستانشناسی، کارشناسان متون باستانی، دینپژوهان یا اسطورهشناسان؛
اما آن چه باید برخورد ما را با پدیدهای چون وضعیت ۷ آبان مشخص کند، شناخت ریشههای رفتاری است که قالب نافرمانی مدنی به خود گرفته است. ۷ آبان، روز تولد کوروش باشد یا نه، اصلاً کوروش واقعیت حقیقی یا اسطورهای داشته باشد یا نه، مهم نیست؛ بلکه مهم آنست که کسانی همسنگ آقای هدایتخواه، او را دروغ میپندارند و اصرار دارند که این پندار را به هر نحوی شده، به باور عموم تحمیل کند.
... کسانی خواهند بود که میتوانستند نقادی و اعتراض را به سبکهای دیگری، غیر از تجمع در پاسارگاد به مردم بیاموزند؛ اما هرگاه دست آنان از نقد و نقادی کوتاه میشود، زبان منکران خواستههای مردم دراز میشود و کار به ارسال پیامکهای انبوه، فنسکشی، بستن بزرگراهها و انسداد جادهها میکشد آنهم بر سر هیچ... .
مردم ما نیازمند آموختناند. متاسفانه فقر، بیکاری، آسیبهای اجتماعی و... کمر اجتماعی را که شما خواهان احیای فرهنگ ملی اسلامی آن هستید را شکسته است. هیچ کس به هیچ کس پاسخگو نیست و عرصه سیاست و قدرت مملکت عزیز ما را با چالشهای روبرو کرده است و گاهی برخی با راهانداختن بازار کاسبی و سهمخواهی دایرهی محدود را ایجاد کردهاند که جز انباشت سرمایه خود، هدف دیگری متصور نیست.
من،
این جا،
استان کهگیلویهوبویراحمد،
شهر یاسوج،
با جوانیِ تباه و زندگی از دست رفته ... فقط و فقط میتوانم خودم را به کوچه علیچپ بزنم و حتی لحظهای به آن چه شما میگویید نگاه نمیکنم. مهم اینست من در میان جمعی فریادم را بزنم که از گفتن آن به تنهایی میترسم و این جمع میتواند مرا پوشش بدهد.
مجال دعوا بر سر حقانیت این و آن نیست از کوروش بزرگ، سندی به جامانده و از حضرت محمد(صلیالله علیه و آله)، سند دیگری که البته قصدم قیاس این دو سند نیست اما اگر من خواهان آنم که توهین به مقدساتم ملامت کنم باید بیاموزم من هم حق اهانت به مقدسات حتی یک نفر دیگر را هم ندارم. انکار و تهدید راههای آموختن هیچ چیز جز لجبازی نیست و بدترین امکان لجباز کردن جماعتی از انسانهاست. جماعتی که چشم در برابر چشم میخواهد اما نمیتواند.
دو قطبی خطرناکی که جامعه ما را تهدید میکند، دو قطبی ایرانی اسلامی نیست؛ دو قطبی قانون و بیقانونی است. دوقطبی شرافت و رذالت است. دو قطبی محرومیت و اشرافیت است. دو قطبی دو قطبی زیلایی و پاستور است. دو قطبی این و آن و هزاران دوقطبی دیگری که در زیرزمین سرد، نمور و غمزده برج بلند دمکراسی مامن همه آسیبدیدگان شده است.
قصدم تائید یا تکذیب سخنان گذشته نبود؛ بلکه تنها یادآوری این مسئله بود که اینچنین برخوردهای حذفی فقط شمار دفعات زد و خورد ایدئولوژیک شما و سایر اقشار را افزایش خواهد داد؛ و شکاف عمیق میان شما و سهمیهداران را با سایر اقشار جامعه روزبهروز نمایانتر خواهد ساخت. نه انکار تاریخ، نه انکار تاریخنگاران و نه انکار بخش عظیمی از مردم نیز درد شما را درمان نخواهد ساخت.
فعال سیاسی اجتماعی
بهلمون