تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۲۶۸۴۴۳

جنگل‌‌بانی متفاوت در تنگ‌سرخ/ روایت مردی که با گیاه آنغوزه حرف می‌زند /ناامیدی بهترین بهره‌بردار ایران از تسهیلات صندوق توسعه

۰
کبنا ؛یک روز کاری خود را به همراه مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و معاون فنی این اداره‌کل به همراه مسؤول روابط عمومی به منطقه تنگ‌سرخ یکی از مناطق پایلوت کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی اختصاص دادیم.

هر چند در همان ابتدای ورود به منطقه خبری بد شنیدیم و آقای مدیرکل مجبور شد که یکسره از تنگ‌سرخ به قصد شهرستان باشت و کمک به خاموش کردن آتش گسترده در کوه خامی مراجعت کند.

اینجا ارتفاعات تنگ‌سرخ است جایی که مردم با فرهنگ منطقه با کوه و جنگل و مرتع مهربان هستند جایی که در کشور یک منطقه نمونه شناخته می‌شود و البته مردان سخت‌کوش آن هم به عنوان بهترین‌ها در ایران انتخاب شده‌اند.


حرف از غلامحسین صفایی و دیگر همکاران و البته دوستان و اقوام و فامیل است که به عنوان بهره‌بردار نمونه محصولات فرعی جنگلی و مرتعی از دست رئیس سازمان جنگل‌ها لوح تقدیر گرفته‌اند.

کسی که در کنار حفظ جنگل و مرتع در ده‌ها هکتار از اراضی این منطقه هم آنغوزه کشت کرده و هم زنبورداری می‌کند و هم دامداری و هم تولید علوفه دارد.

با غلامحسین ۴۳ ساله همکلام شدیم و از شغل آباء و اجدادش پرسیدیم و قبل از هر چیز به این نکته پی بردیم که کار بهره‌برداری و کشت گیاهان دارویی در تنگ‌سرخ نه مربوط به امروز بلکه قدمتی ۵۰ ساله دارد.


صفایی در همین خصوص با بیان اینکه زنبورداری من را وادار به این کار کرد افزود: از همان ابتدا فهمیدم که این کار درآمد زیادی دارد و می‌توان اشتغال‌زایی خوبی در کنار آن داشت بنابراین از سال ۸۲ وارد این فضا شدم و تاکنون هر ساله بدون وقفه مشغول بهره‌برداری هستم.

این بهره‌بردار نمونه کشوری گفت: شاید باورتان نشود اما من با آنغوزه حرف می‌زنم و می‌دانم که چه موقع قهر است و کمتر محصول می‌دهد و چه زمان باید به سراغش رفت تا شیره بیشتری از آن استحصال کرد می‌دانم که در تاریکی شب و شب‌هایی که مهتابی در کار نیست محصول بیشتری عایدم می‌شود.

بهر‌ه‌بردار اول ایران؛ این شغل را نه متعلق به دهه ۸۰ بلکه شروع آن را از سال ۴۵ ذکر کرد و گفت: سختی کار گاه به حدی است که خانواده‌ام نسبت به ادامه راه مخالف هستند.


وی دلال‌ها را سدی جلوی پای خود و همه بهره‌برداران دانست و گفت: بازار خوبی در سایر کشورها داشتیم به خصوص در هند که استقبال خوبی از شیرابه آنغوزه می‌کنند اما دلال‌ها بازار هند را هم خراب کردند.

صفایی بیان کرد: دلال‌های از خدا بی‌خبر در شیرابه آنغوزه پودر سنگ می‌ریزند و با ۱۰۰ کیلو شیرابه و ۵۰ کیلوگرم پودر سنگ آن را عرضه می کردند که همین باعث شد بازار ما خراب و کساد شود.

 
مشکل دیگری که صفایی و دوستانش از آن رنج می‌برند چرخه تولید و صادرات این محصول است که باید فرآیند فراوری و بسته‌بندی برای آن‌ها فراهم باشد چرا که مجبورند با این روند به جای فروش هر کیلوگرم شیرابه به ازای یک میلیون تومان گاه آن را تا به قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست دلال واگذار کنند.

این بهره‌بردار نمونه کشوری تشکری هم از مسوولان اداره کل منابع طبیعی استان کرد و گفت: این‌ها مدیران خوبی هستند چرا که اگر خوب نبودند اکنون بدون واسطه در این کپر«محل استراحت بهره‌برداران» بی‌واسطه با ما حرف نمی‌زدند اما چه کنیم که دست آن‌ها هم خالیست.


صفایی افزود: مشکل از جایی دیگر است؛ وقتی از من به عنوان بهره‌بردار نمونه برای تقدیر و تجلیل و حضور در تهران و دیدار با مسوولان کشوری دعوت به عمل می‌آید تنها به کارت هدیه و یک لوح تقدیر اکتفا می‌کنند و این است رسم تقدیر و تجلیل از یک فرد موفق در کشور که به دنبال تولید و اشتغال است!!!.

وی گفت: در سال۹۳ به اندازه ۱۵۰ هکتار را خودم به تنهایی کار کردم و درآمدی که داشتم ۳۴ میلیون تومان در عرض ۳ ماه کار و تلاش بود لذا اگر می‌توانستم ۵۰ آدم را به کار گیرم درآمد ۳ میلیارد تومانی عایدمان می‌شد.

این بهره‌بردار نمونه کشوری با نشان دادن برخی اسناد که مربوط به درخواست وام از صندوق توسعه ملی بود اظهار کرد: این وام اصلا به درد ما نمی‌خورد چرا که اولا سود آن بسیار بالاست و در ثانی از کجا ۵ ضامن بیاورم و دست آخر این که چگونه قادر به بازپرداخت یکساله آن هستم!.


صفایی افزود: در این منطقه ۱۱ بهر‌ه‌بردار نمونه هستیم که در کشور حرف برای گفتن داریم اما دولت حمایت آن چنانی از ما ندارد چرا که باید قبل از هر چیز محصولات ما بیمه شوند و همچنین برای کمک به تولید و اشتغال وام کم بهره و بلند مدت در اختیارمان بگذارند تا بتوانیم بیش از این به اقتصاد کشور کمک کنیم.

در بخشی دیگر از این گزارش به سراغ گودرز باقری‌فر معاون فنی ادار‌ه‌کل منابع طبیعی استان رفتیم که ساده و صمیمی در کنار بهر‌ه‌برداران زیر همان کپر فارغ از هرگونه ژست مدیریتی جوابگوی ما و بهر‌ه‌برداران بود.

این معاون منابع طبیعی که گفت‌وگوی ما با صفایی را گوش می‌داد با تأیید بسیاری از اظهارات و درد دل بهر‌ه‌بردار نمونه کشوری گفت: ما نیز در حد توان خود از بهربرداران حمایت می‌کنیم به خصوص در منطقه تنگ‌سرخ که پایلوت ما در زمینه کشت گیاهان دارویی است.

باقری افزود: متأسفانه بیشترین سود را واسطه‌ها می‌برند و اگر یک بهره‌بردار حداکثر کیلویی ۱۲۰ هزار تومان محصول شیرابه خود را عرضه کند اما در نهایت این محصول کیلویی تا یک میلیون تومان به هند و فرانسه و جاهای دیگر صادر می‌شود.


وی انتقادی هم از سازمان صنعت و معدن و تجارت استان داشت و گفت: باید این دستگاه به دنبال سرمایه‌گذار باشد تا بتوانیم در کنار تولید چنین محصول گرانبهایی بسته‌بندی مدرن آن را هم داشته باشم و دسترنج بهره‌برداران و زحمات همکاران ما هدر نرود.

این مسؤول به کارهای خوبی هم که در استان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: هر چند در اتصال زنجیره تولید و بسته‌بندی و صادرات خوب عمل نکرده‌ایم اما اولین استانی بودیم که سند توسعه گیاهان دارویی را امضا کردیم که در شورای برنامه‌ریزی استان هم به تصویب رسید.

باقری‌فر تولید این محصول را در اراضی ملی کاملا ارگانیک دانست و گفت: کشت گیاهان دارویی هم در اراضی کشاورزی و زیر نظر جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و هم در اراضی ملی که در اینجا به صورت ۱۰۰ درصد ارگانیک است و هیچ دخل و تصرفی به غیر از برداشت محصول در آن نمی‌شود.


وی با بیان برخی مشکلاتی که در کشور و استان وجود دارد افزود: متأسفانه در کل کشور یک مؤسسه گواهی ارگانیک نداریم که ضعفی بزرگ به شما می‌رود و مشکل دیگر این که تا الان هیچ ردیف مشخصی در موافقت‌نامه‌ها و ردیف‌های اعتباری به صورت مستقل و مشخص نداریم و در قالب سایر طرح‌ها این کار را انجام می‌دهیم.

باقری‌فر البته برای رفع مشکل اخذ تسهیلات بانکی بهره‌برداران دو پیشنهاد هم داشت و با بیان اینکه بهره‌برداران محدودیت و مشکلاتی برای پیدا کردن ضامن دارند افزود: اول این که می‌توانند به صورت زنجیره‌ای ضامن یکدیگر شوند و دوم اینکه صندوقی به صورت تعاونی تشکیل دهند که ۵۰ درصد آورده آن را منابع طبیعی تأمین کند و بقیه را خود بهره‌برداران تأمین کنند و مسؤولان صندوق هم از خود اعضا باشند.

وی با اشاره به این که نباید تنها به گیاه آنغوزه اکتفا کنیم و در این منطقه و سایر مناطق استان می‌توان گیاهان دارویی مانند باریجه و کتیرا را هم پرورش داد افزود: در خصوص کتیرا تاکنون دو درخواست یکی در منطقه زیلایی و دیگری در ساورز داشته‌ایم.


اما باقری‌فر در ادامه با تعریف و تمجید از مردم منطقه تنگ‌سرخ و با بیان این که این مردم به معنای واقعی کلمه با فرهنگ هستند به آماری جالب اشاره کرد و گفت: در همه آتش‌سوزی‌هایی که در سال‌های اخیر اخبار آن را شنیده‌ایم کمترین آتش‌سوزی در منطقه تنگ‌سرخ بوده که تنها در ۳٫۵ هکتار آتش‌سوزی صورت گرفته است.

وی گفت: هیچ عمدی هم در این خصوص نبوده و افراد غیر بومی این کار را کرده‌اند و خوشبختانه اینجا هیچ معارضی نداریم.

به گزارش فارس؛ اینک وظیفه مسؤولان است که بهره‌برداران خوش ذوق و پرکار تنگ‌سرخی را دریابند و برای کمک به آن‌ها و در پاسخ به این همه تلاش و مجاهدت در راه اعتلای اقتصاد کشور و گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی آن‌ها را بیش از پیش یاری کنند.

--------------------------------

گزارش از داریوش بهنیا
--------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1