تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۲۱۲۶۶

نقش مسجد در مدیریت شهری

۳
۰
کبنا ؛محمدتقی سینایی

اهمیت و جایگاه اماکن مقدسی چون مسحد و اساس فلسفه  ساخت و تشکیل و سازمان دادن آنها را  باید از صدر اسلام در پیشینه تاریخی آن جستجو کرد. مسجد از جایگاهها و اماکن مقدسی است که در تاریخ صدر اسلام دارای مبانی ، اهمیت و جلوه ی ویژه ای است. مسجد نماد مدنیت  و تمدن در جهان اسلام است ، چرا که با هجرت پیامبر از مکه به مدینه ، و تشرف ـم حضرت به سرزمین مدینه ، مبانی دیگری از فلسفه و اساس رسالت را باید از نوع عمل و رفتار پیامبر (ص) ،در آن عصر جستجو کرد ،اگرچه باید پذیرفت که رفتار معصوم نمی تواند بی هدف و یا همراه با خطا و آزمایش باشد، لذا هر عملی که پیامبر در عصر رسالت خویش دنبال می کرد، با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع هجرت ، که خود مبنایی برای تشکیل حکومت اسلامی است. اگر بپذیریم که دوران مکی رسالت به مباحث دعوت همگانی و یارگیری پیامبر (ص) برای گسترش رسالت آسمانی اسلام بوده است، که با آگاهی بخشی و دعوت از نزدیکان و اهل خویش، به اسلام ، در دوران مکی ، همه ناشی از ، اهمیت رسالت فراگیری است که پیامبر اسلام ، برای ارائه آن به عنوان دین کامل برگزیده شده است. اگر دوران ده ساله مکی صدر اسلام را در رسالت پیامبر (ص) به بخش نظری و تبلیغ رسالت ویازده سال دیگر رسالت پیامبر را در دوران مدنی به تشکیل حکومت اسلامی در نظر بگیریم، خواهیم دید که پیامبر در بدو ورود به مدینه و محلی به نام  قبا ، در اولین فرصت دست به چه اقدام اساسی می زند؟ پیامبر قبل از هر عملی بنای« مسجد قبا » را بنیاد می گذارد و این مسجد در تاریخ اسلام را می توان به عنوان اولین نماد و بنای تشکیل حکومت و مدنیت قلمداد نمود. شاید پیامبر با اولویت ، ساخت بنایی، بنام مسجد، در مدینه، این عمل را در تاریخ اسلام گوشزد می نمایند، مکانی که نماز و سایر عبادا ت در آن برگزار می شود و نمازی که ستون دین و از واجبات است، باید در اولویت همه امور باشد. اولویت و جایکاه نماز و مسجد در دین اسلام  بسیار مهم است و پرداختن به آنها در اولویت امور دینی در اسلام است.
در مدیریت شهری از منظر شهرسازی و برای دریافت اهمیت و جایگاه بنای اساسی و اولویت بناها، از تاریخ اسلام صدر اسلام ، می توان دریافت که عمل و رفتار پیامبر(ص)، ( مهاجرت از مکه به مدینه)، برای نشان دادن جایگاه این بنا، در گسترش و اولویت و رتبه نحست این بنا در شهرسازی و تشکیل حکومت و مدنیت در هر عصری خواهد بود.در پرداخت به شهرسازی اسلامی و رعایت و رواج فرهنگ اسلامی در آثار و اماکن ، باید به خوبی دریافت که قبل از هر اقدامی، نخست ساخت و جایگاه مسجد ، در شهرسازی بر مبنای الگوی اسلامی و دینی ، اولین رتبه را داراست . سوال اساسی این است آیا ما در نقشه ها و پیش بینی، بناهای شهری ، به این موضوع دقت و توجه کافی داشته و داریم؟ چه کسی و کسانی این رسالت مهم را در شهرسازی بر مبنای الگوها و معماری اسلامی بر عهده دارند؟ آیا رعایت این اولویت دینی و اسلامی را در توسعه شهری و ساخت و ساز های گوناگون ، در نظر داریم و یا تعریفی از رعایت هویت های فرهنگی و دینی بر اساس مبانی اسلامی ، داشته و یا قیدی در این خصوص بر مبنای قوانین توسعه  شهرها در معماری اسلامی داریم ؟ مسجد در معماری امروز ما چه جایگاهی دارد؟ شهرداریها و شوراهای اسلامی ، سازمان نظام مهندسی، مجلس، استانداریها و وزارتهای کشور و راه و مسکن وسازمان های اوقاف و امورخیریه و تبلیغات اسلامی و ارشاد ، فرهنگ و هنر و آموزش عالی و ... همه کسانی که با موضوع توسعه ، ساخت و ساز، شهرسازی، ساخت اماکن مذهبی ، تربیت و فرهنگ و...ارتباط دارند ، موظفند ، راههای برون رفت از مشکلات پیش روی و پرداختن بیشتر به اهمیت و نقش های چندگانه و بارز مسجد در تربیت و آموزش و...در زندگی و عصر کنونی با توجه رشد تکنولوژی و...را جستجو و تلاش دوچندان نمایند. در دوران معاصر به دلیل تغییرات عمده درروند زندگی و فعالیت وسایر عوامل و نیز تغییرات اساسی در جوامع و شکل گیری ساختارهای نوین اجتماعی، دین همچنان حضور مؤثر و پررنگی دارد .بدین صورت که نهادهای دینی که ساختار و قالبهای حضور دین در جامعه را صورت بندی می کنند از اهمیت اساسی برخوردارمی باشند . در واقع این نهادها ، روند تولید و باز تولید معانی دینی و دینداری در عرصه اجتماع و درمیان مؤمنان را هدایت و رهبری می کنند .از مهمترین مراکز وابسته به نهادهای دینی میتوان به مسجد اشاره کرد ؛که همزمان با ظهور اسلام به منظور گردهمایی ها و تجمعات دینی و سیاسی شکل گرفت . مساجد هم به لحاظ معماری و جنبه های هنری و هم نقش دینی و فرهنگی همواره دارای اهمیت بوده اند و طبیعتا"میزان ودرجه این اهمیت در دوره هایی که حاکمیت دینی نیز وجود داشته، بیشتر بوده است. در کشورهای اسلامی و بعضا غیر اسلامی به هر کوی برزنی که وارد می شوی مناره ای از دور از همه بناها برجسته تر است و این نشان از اهمیت والای این بنای مذهبی در جوامع اسلامی است. جایگاه و اولویت مهم این مکان مذهبی با نقش های بسیار مهمی که در فرهنگ و دین اسلام دارد ، جز اقدام های اساسی باید در زندگی مسلمین باشد که همواره دیده شده که حتی در دور افتاده ترین روستاها این بنای ارزشی با توجه به توان مردم ساخته شده است ، اگرچه نیازمند توجه بیشتربه نقش های مهم و زیادی که مسجد در زندگی و تربیت و ...مردم  و جامعه دارد را باید جسجو کرد. اگرچه امروز الزام به داشتن فضاهای آموزشی، بهداشتی، خدماتی و...در الگوهای شهرسازی و معماری در توسعه ساخت و سازشهری و روستایی ، امری اجتناب ناپذایر است و قید و مصوبات قانونی خویش را باید قطعا به همراه داشته باشد ، اما آنچه امروز برای پرداختن به موضوع مسجد در معماری اسلامی لازم و ضروری است ، رعایت الگوها والویت های فرهنگی بر اساس مبانی دینی است، که باید به آن پرداخته شود. متولیان امور فرهنگی و دینی، در کنار سازمانها و متولیان امور توسعه شهری ، باید تعریف خاص و کاملی از معماری اسلامی با رعایت نمادهای ارزشی و دینی و اسلامی، تعریف و یا باز تعریف و ارائه نمایند، نقش معماری اسلامی در ارائه نمادهای دینی و مذهبی در توسعه  شهرها و ساخت و سازهای جدید، در معماری و شهرسازی نوین ما کجاست؟ مهم این است که ما درکجا وبرای چه کسانی چه چیزی با رعایت چه نمادهایی باید بسازیم ؟ الگوهای ساخت وساز و یا معماری امروز، دارای چه اولویت های دینی و یا مذهبی و فرهنگی است؟ اولویت ساخت مسجد در معماری و شهرسازی امروز ما در چه مرتبه ای است؟ آیا معماری و توسعه ساخت و سازها و شهرسازی در کشورما با رعایت اولویت دینی و فرهنگی و... ساخته و پرداخته می شود؟ پیشینه نماد شهرسازی در کشور ما به چه میزانی به این مهم توجه فرهنگی و ارزشی داشته است؟ اگرچه باید دانست نوع معیشت و کار و فعالیت در جامعه امروزی ، با گذشته کاملا تغییر یافته و بعضا گسترش و یا به همان صورت ستنی در جاهایی و مناطقی باز دیده می شود، اما باید دانست که ساخت فضا برای زندگی ، دارای متغییر های تاثیرگذاری چون عواملی طبیعی و انسانی ، همانند، اقتصاد(درآمد)، نوع فعالیت و شغل افراد، طبیعت (آب و هوا؛ کوهستانی ، بیابانی و...) ، جنسیت ، و... است. اما اساسا نباید هیچ کدام از این متغییرها ، مبانی دینی و ارزشی ما را به زیر سوال ببرد. امروزه بناهای مسجد با توجه به نما و ظاهر شایسته و بایسته آن نیازمند ، توجه و زیباسازی بیشتر متناسب با الگوهای فرهنگی و مذهبی است . آنچه امروز بعضا در توسعه و ساخت سازها بیشتر مشاهده می شود، با الویت دهی به ساخت مسکن شخصی است تا ساخت مسجد که بنایی برای عموم مردم است . امروز در ساخت سازها بهترین جاها را برای منافع شخصی و ساخت خانه های مجلل شخصی در نظر می گیرند و اولویت با ساخت مسجد در توسعه معماری در ساخت سازها نیست و همواره آخرین بنایی که به آن پرداخته می شود ، شاید مسجد باشد و در بیشتر شهرکها در حاشیه شهر و بخصوص شهرهای بزرگ ، آخرین بنا که برای ساخت آن از سوی اهالی تلاش می شود مسجد است ، در شهرکهای جدید این موضوع به وفور دیده می شود، آیا این نوع برداشت و توجه در اولویت دهی به ساخت وساز ها با مبانی فرهنگی و مذهبی ما هماهنگی دارد؟ چه بسیار شهرکهایی که هنوز مسجد و یا بنایی برای این موضوع در آن جاها، در نظر گرفته نشده است ، در جای جای شهرهای ما دیده می شود و چه بسیارند مساجدی که بصورت ناتمام و یا با کسری بودجه برای ساخت و یا تعمیر و تجهیز جزئی و...همراه هستند، این یکی از مهمترین مشکلات ساخت و ساز مساجد در شهرها و یا شهرکهای جدید و یا پرجمعیت است . سازمان اوقاف و امورخیریه به عنوان متولی فرهنگی برای ساخت و تکمیل و حمایت مالی در ساخت بنای مساجد، قطعا، توان کافی برای تکمیل همه پروژها را در تمام تقاط ندارد، برای تکمیل و تعمیر و ساخت این بنای ارزشی و فرهنگی نیاز به همت والای عموم ملت است و به نظر می رسد، شهرداری ها و سازمان های متولی امور فرهنگی بطور جد، برای پیش بینی ساخت این بناهای مهم و تاثیر گذار با همه نقش هایی که درتربیت و آموزش و پرداختن به سایر امور مردم دارند وارد نشده و یا چاره اندیشی فراگیر نشده است و نیازمند یک الگوی درست و پیش بینی شده با تعین اولویت ساخت این بنا ، یک ضرورت و نیاز برای همه شهرها و محلات با توجه به جمعیت و...است. به نظر می رسد می توان در مدیریت شهری، بخصوص از طرف شهرداری ها،  و برای رعایت الگوهای معماری اسلامی ، در توسعه شهر و شهرک ها ، به نسبت جمعیت و بنا ، زیر بنا ، پروانه ساخت و یا اسناد مالکیت مربوطه، سهم زیالی و هر نوع کمک  و... را از مالک هر واحد برای ساخت این بنا مهم( مسجد) با همه نقش های تاثیرگذار آن در نظر ،و پیش بینی و از عموم اهالی آن شهرها یا شهرکها دریافت و با رعایت اولویت در اولین فرصت، متناسب با ویژگیهای انسانی و طبیعی، مسجدی قابل و فراگیر ساخته شود. یکی از مشکلات بسیار مهم عدم رعایت اولویت ساخت مسجد در شهرها ویا شهرکهاست. ابتدا شهر ساخته می شود و سپس مسجدی در نظر گرفته می شود و بعد از چند سالی ممکن است ساخته و نیمه کاره بافی بماند. در مواردی دیده شده که، پارکها و فضاهای سبز بعضا سریعتر از مساجد در شهرها و شهرکها، ساحته و یا به آنها پرداخته  می شود، ای کاش به جای این همه پارک با توجه به ضرورت آن در زندگی شهری ، ابتدا در زمینی با مساحت مناسب برای ساخت مسجد در نظر گرفته می شد و با گسترش آنها در حاشیه سایر خدمات و فضاها را در نظر می گرفتیم . به جای اینکه کودکان خود را به اجبار به فضاهای مذهبی و غیر قابل درک آنان، برای آموزش و نماز و یا عبادت ببریم ، اگر در حاشیه ی مساجد، امکانات و یا پارکهایی ولو کوچک ویا متناسب و برخوردار از وسایل بازی کودکان هم در نظر می گرفتیم ، کودکان خود به خود، راغب به حضور در فضای نورانی و آموزشی مسجد می شدند و نوعی رغبت برای کودکان در سنین ابتدایی برای حضور ایجاد می شد و امتناعی هم ممکن است دیده نمی شد، چون در این صورت مسجد برای کودک زیبا و بسیار دل انگیز احساس می شد ، در این حالت کودکان  حضور در مسجد  و نماز و ...را همراه با بازی کردن و  سزگرمی یاد می گرفتند، در حال حاضر بسیاری از پارکهای ما فاقد مسجد و یا مساجد ما فاقد فضایی سرگرم کننده و شوق آمیز برای کودکان است، همراه کردن این دو یا چند فضا تاثیر بسیاری در حضور و یادگیری و ایجاد رغبت در کودکان دارد . برای تربیت و کار کردن هیچ گاه دیر نیست . ما باید مساجد را با بسیاری از خدمات و وسایل سرگرم کننده، و آموزشی مانند کتابخانه های عمومی وسایل و ابزاربازی وپارک کودکان ، و ... همراه  و نزدیک کنیم ، اگرهمه این امکانات را در یک جا تجمیع کنیم، در سر جمع هزینه های فرهنگی، صرفه جویی بیشتری خواهیم داشت ، اگرچه باید بدانیم کارهای فرهنگی از امور دراز مدتی است که تاثیر خود را در دراز مدت به جا خواهند گذاشت، ظرافت های بسیاری در ساخت و ساز اماکن فرهنگی و مذهبی وجود دارد که باید از متولیان و متخصصین امر بیشتر نطر خواهی کرد و به تحقیق ونتایج تحقیقات  توجه بیشتری مبذول داشت. اگر چنین موضوعاتی را در نظر بگیریم ، تاثیر بسیار بیشتری در نسل جوان و نوجوان و آینده خویش خواهیم دید، همواره پیشگیری و آموزش بیش از درمان تاثیر داشته و هزینه های کمتری را نیز به دنبال خواهد داشت .
مساجد نقش های بی بدیلی در تروبج فرهنگ، تمدن، اسلامی، تربیت و..داشته و دارد، در طول تاریخ مسجد رابطه بسیاری با بازار ، کتابخانه ، عبادت ، طبابت ، دارالعماره، مدرسه، بهداشت، سیاست ،وحتی بزرگان، مراجع و روحانیت و ...داشته است، که بواسطه این روابط نقش های مسجد را می توان در زندگی مردم و جامعه دریافت. در بعضی شهرهای در کنار مساجد وجود، حمام، کتابخانه و صندوق های قرش الحسنه و... نشان ازاعتبار این موضوع و اهمیت نقش مساجد در میان جامعه و مردم بوده است. روحانیت، وعاظ، مربیان آموزشی و تربیتی، اساتید و فرهنگیان، بزرگان و متنفذین و همه اصحاب علم و دانش ، رسانه های گروهی و...، نقش بسیار مهمی در ترویج این نقش ها را در مورد مساجد برعهده دارند. اگربنای مسکن(خانه) و سرپناه ، به عنوان محلی برای دفاع ،حراست ، آسایش و راحتی خود و اهل خانه و فرزندان است ، مسجد هم بنایی برای عبادت و آرامش روحی و روانی جامعه است. نما، ظاهر و محیط مسجد و...حتی نوع رنگ مسجد و شکل و فضای آن باید موثر و در ارتباط با روح و روان و آرامش فردی و جمعی باشد، رنگ آبی و لاجوردی (آسمانی ) مایه آرامش روح و روان است.
با توجه به رشد علم و تکنولوژی و بخصوص ابزار و وسایل سمعی و بصری و آموزشی نوین و... در عصر کنونی دیگر نمی توان، مدیریت مساجد را به افراد سنتی و یا هر فردی سپرد و یا بصورت باری به هر جهت، مدیریت کرد. به نظر می رسد در این موضوع لازم است رشته های دانشگاهی، تحت عنوان مدیریت اماکن مذهبی در دانشگاهها تاسیس و افرادی را برای این مهم آموزش و تربیت گنند.
مساجد جایگاه و محلی برای عبور از ناملایمات دنیوی، وحدت و همدلی، تعاون ، اطلاع رسانی ، سلامتی ، بهداشت روانی و روحی ، نماد مدنیت، دانش، اجتماعی شدن، پیشگیری و آموزش، تربیت و... است. مسجد مکان مقدسی برای دفاع از ارزشها و مبانی دینی و اعتقادی و در یک کلمه بنا به فرموده امام خمینی (ره) سنگر است. مسجد دژ مستحکمی است که در آن به دفاع از جسم و روح و ارزشها دینی و انسانی و... پرداخته می شود. مسجد مامن دستگیری بی پنهان است. مسجد جایگاه فریادخواهی و مبارزه با ظلم و بی عدالتی و آگاه سازی و پرداختن به امور مسلمین و امت اسلامی است . مسجد محل تجمیع رفتارهای فرهنگی و ارزشی و مذهبی است که نیازمند، پرداختن بیشتر برای نسل جدید و همه مردم خواهد بود. اگر امروز در سرزمین فلسطین می بینیم که دشمن صهیونیست به مسجدالاقصی حمله می برد و آن را به آتش می کشد، همه نشان از تاثیر این بنا و اهمیت این محل بسیار مهم در وحدت و همدلی و نقش های بی بدیل آن در جامعه اسلامی و دینی امت اسلامی است. دشمن به خوبی دریافته است که مسجد، محل اجماع و همدلی و توافق مسلمین در اقصی نقاط ودر بین آنهاست و اگر امروز کینه و دشمنی آنها را به این بنای فرهنگی می بینیم ، شاید بی دلیل نباشد.
مساجد آینه اسلام و تمدن اسلامی است و ابزاری تمدن ساز در طول تاریخ اسلام بوده است. محلی برای فراخوانی ، وفاق ، وحدت و همفکری در مسائل و مشکلات و انجام امور مهم ، و احیانا وقایع غیرمترقبه مانند سیل و جهاد و ...بوده است. بر ما مسلمانان و امت اسلامی واجب است که ازاین سنگر بسیارمهم به خوبی دفاع کنیم و هرچه بیشتر نسبت به نقش و اهمیت آن آگاه شویم و بدانیم که مساجد از مهمترین سنگر هاست و روزی که مساجد از رونق بیفتند، ما باید احساس خطر جدی کنیم. امروزه اگر جرائم در جامعه زیاد میشوند ما بدانیم شاید دوری و خالی شدن مساجد بی تاثیر نباشد.
در حال حاضر درکشور ما ، بنا به افراد تحصیل کرده و آموزش دیده فرهنگی کم نیست، ما سرمایه انسانی بسیار ارزشمندی داریم و این مهمترین سرمایه برای پرداختن به آموزش و تربیت و پیشگیری از هر گونه معضل فرهنگی و تربیت نسلی مقتدر و با ایمان و کاملا مطمئن برای آینده بهتر خواهیم بود. این موضوع نیازمند یک پژوهش میدانی و علمی است ، ما اگر به سرجمع هزینه های مبارزه، نگهداری و بازپروری از مجرمین و انواع معضلات تربیتی در جامعه و زندانها اندکی دقت و توجه داشته باشیم ، خواهیم دید که پرداختن به پیشکیری با آموزش و حضور در مساجد، نوعی برخودار شدن از نسلی واکسینه شده در برابر همه بیماریها و جرائم را در جامعه به همراه خواهد داشت به نظر می رسد ، توجه بیشتری در این زمان به مساجد احساس می شود،هرچه حضور در مساجد بیشتر و پررنگ ترشود ،نشاط و شادابی و سلامت روحی وجسمی ، تربیت و ... نسل جدید بیشار و در مقابل، میزان جرائم و تعداد زندانیان و انواع جرائم کمترو زندانها خالی و مشکلات تربیتی کمتر میشوند. ما نباید از نقش مسجد و تاثیر آن در تربیت درست فرزندانمان غافل شویم، چرا که همین مساجد بودند که با حضور جوانان و نوجوانان فرزندانی برای جبهه و جنگ و دفاع از ارزشها را در کشور ما بخوبی تربیت وساخت که مایه سربلندی کشور ما در طول تاریخ شد.در پایان توصیه می شود در بودجه های فرهنگی و ورزشی و توسعه مساجد و نقش های آن در کشور باید بازنگری نمود و بیش از این نگذاریم، فاصله بین کتابحانه ها و پارکها و ...ایجاد شود و مساجد را محلی برای آموزش و توسعه فرهنگی و آموزشی و...تجهیز نماییم ، آنگاه خواهیم دید که از صرف بسیاری از هزینه ها در دراز مدت جلوگیری خواهد شد. باید باور کرد که نقش مساجد  و احیاء آنها ، متناسب با روند و امور زندگی و مشکلات امروزی در جامعه اسلامی ما یک ضرورت انکارناپذیر است و قدرت معنوی مساجد بیش از تصور و قدرت بازدارنده قانون است و افراد جامعه ، نیازمند آرامش و فضای نورانی مساجد است.

*دانشجوی دکترای مدیریت
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی
هر لحظه به دام دگری پا بستی
گفتا شیخا هر آن چه گویی هستم
آیا تو چنان که می نمایی هستی خیام
ککا سیاه
Iran, Islamic Republic of
سر کتاب تاریخ نوشته ای خدای که همه دکترا می گیرند
کجا سیاه دو
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز برو به ب.. برس به
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1