تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۰۷۲۴۸

یک عدد چماق لری گم شده است

۴۳
۰
کبنا ؛Bozorgvari-Tajgardounسید یوسف مرادی
سوم خرداد نود و چهار، «ساعت زمان»، ما را با خودش بُرد به چهل و چهار سال پیش، به خرداد ماه سال ۱۳۵۱، ما را با خودش بُرد به آن روزی که کت و شلوار پوش های از تهران آمده، در حالی که کراوات های رنگارنگ داشتند، برای اولین بار سازمان برنامه و بودجه را در همین بلوار بویراحمد افتتاح کردند و چه شادمان بودند کهگیلویه و بویراحمدی ها. چه افتخار آفرین بود شرکت در آن جشن.سخنران اصلی برنامه در آن روز، اظهار امیدواری کرد که با تشکیل سازمان برنامه و بودجه، شاهد رشد و شکوفایی و رونق خواهیم شد. آنروزها یک دهه از نبرد گجستان می گذشت و کهگیلویه و بویراحمدی ها، با رایزنی های جعفر ابطحی فهلیانی و با نیم قرن مبارزه مسلحانه، به تعبیر بهمن بیگی « از یک روستا استانی آفریده بودند». سخنران جلسه، در آخر صحبت هایش تشکر ویژه کرد از بزرگانِ کت و شلوار پوشی، که از «باشت» آمده بودند و همه شان «کراوات های» خوش رنگ زده بودند.
«سی و پنج سال» بعد از آن روز، یک روز صبح، در خرداد ماه ۱۳۸۶، «مسعود حسینی» استاندار دوره ی اول احمدی نژاد در استان، نامه مهمی را که روز قبل، از دفتر ریاست جمهوری آمده بود، روی میز کارش جابجا کرد،  گوشی تلفن را برداشت و شماره دادوش هاشمی(آخرین رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان) را گرفت. مکالمه شان خیلی کوتاه بود، حاج مسعود با همان آرامش همیشه اش گفت:« رییس جمهور دستور داده اند تابلوی سازمان مدیریت را بکشید پایین» و بدین صورت، سازمان مدیریت، چشم از جهان فرو بست.
از خرداد ۱۳۵۱ تا خرداد ۱۳۸۶، که حاج مسعود حسینی دستور پایین کشیدن تابلوی سازمان را صادر کرد، درهیچ کدام از بخشنامه های سازمان مدیریت، نامی از دیشموک نبود. زیلایی کلمه ای تعریف ناشدنی بود. لوداب را با «چین» اش می شناختند. همان «باشتی» که از بزرگان کراواتی اش، در افتتاح سازمان مدیریت تجلیل شده بود از رونق و بازار افتاده بود و شده بود یک کوره دهات. جاده بابامیدان همان جاده ای بود که تیپ کازرون ساخته بود تا نفربرهای ارتشی، بتوانند برای سرکوب بویراحمدی ها از کازرون  وارد  بویراحمد شوند. کارخانه قند یاسوج تبدیل شده بود به یک خرابه، پل ورودی شهر یاسوج همان پلی بود که به دستور پهلوی دوم ساخته بودند اش. محله های رادک و لبنان در گچساران شده بودند یک معضل. بی توجهی به روستاها باعث حاشیه نشینی های گسترده در حومه یاسوج شده بود، اوضاع به گونه ای بود که حتی بلوار کناری سازمان مدیریت در مرکز استان، هنوز هم خاکی بود و چشمه بلقیس چرام افسانه ای قدیمی شده بود. گویی سازمان برنامه و بودجه( که بعدها شده بود سازمان مدیریت و برنامه ریزی) تنها کارکردی که داشت این بود که، جلوی ورود بودجه به استان کهگیلویه و بویراحمد را بگیرد، تا اصفهان و تهران و تبریز و .... شکوفاتر شوند. کارهای بزرگی هم( که خصوصا در دهه شصت در مناطق محروم صورت گرفته بود) ، کار نهادهای انقلابی چون جهاد سازندگی بود، که در اوایل دهه هفتاد چون مزاحم دیدندش، با دستور پدر بزرگشان،(بانک جهانی) جوان مرگش کردند.
چند ماه قبل از آنکه حاج مسعود حسینی، دستور پایین کشیدن تابلوی سازمان مدیریت را صادر کند، تعدادی از کارمندان سازمان مدیریت از شرمندگی دادوش هاشمی( آخرین رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان) درآمده بوند، چماق هایی که آن روز بر سر دادوش هاشمی فرود می آمد، در واقع هدف اش دادوش هاشمی نبود، نشان دهنده عمق کینه و نفرتی بود که آنان از سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتند. سازمانی که در طول سی و پنج سال، هر روز و هر روز باعث فقیرتر شدن کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، ایلام ، بوشهر  و هرمزگان می شد و از آن طرف به سرمایه دارتر شدن تهران و اصفهان و ... کمک می کرد.
******
دیروز، در سوم خرداد ۱۳۹۴، تابلوی سازمان «آمریکایی» مدیریت و برنامه ریزی دوباره بالا رفت.دوباره از باشت آمده بودند برای افتتاح، با همان کت و شلوارها ، اما بدون کراوات.( سازمان مدیریت در واقع یک الگوی برنامه ریزی همه جانبه دولت ها بود که آمریکایی ها نخستین بار در ایران،  در سال ۱۳۲۷همزمان با تصویب برنامه هفت ساله عمرانی اول با نام سازمان برنامه پایه گذاری کردند. بعدها شد سازمان برنامه و بودجه و در سال هفتاد و نه تبدیل شد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در سال ۸۶ با دستور محمود احمدی نژاد تبدیل به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی گشت و کلیه دفاتر آن در استانها به عنوان یکی از معاونت های استانداردر استانداری ها ادغام شد).
دیروز (سوم خرداد ۹۴) «محمد» و «محمود» و «مسعود» و «عادل» و «بهنام» و «سپهر»، تیتر اصلی رسانه شان را، گذاشتند، افتتاح سازمان مدیریت و برنامه ریزی و عکس صفحه اول شان شد، تصویر جرثقیلی که تابلوی سازمان را بر سردر ساختمانی در محله راهنمایی یاسوج بر می افراشت. همان ساختمانی که در اوایل دهه هشتاد، پاتوق اصلی اعضای «نهضت آزادی» و محل تشکیل جلسات آن ها در یاسوج بود.
نصب تابلوی سازمان مدیریت آنقدر هیجان انگیز بود که همه رسانه های استان از «محمد» تا «مسعود» یادشان رفت، روز سوم خرداد، سالروز نصب تابلوی «به خرمشهر خوش آمدید- جمعیت ۳۶ میلیون نفر» در اول جاده خرمشهر، توسط شهید بهروز مرادی هم بود. در شلوغی نصب تابلوی سازمان ، تابلوی خرمشهر گم شد و حتی یک تیتر هم به خودش اختصاص نداد.
«ساعت زمان» ما را با خودش برده بود. «فریبرز پناهی»، «نادر کریمی»، «حسین رزمنده» و «جواد هرمز پور» را رسانه ها  دیروز ندیدند. همان طور که در آن سی و پنج سال، سازمان مدیریت آنها را نادیده گرفته بود.
دیروز ما به آغوش کدخدا برگشته بودیم. اگر «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، اما، سازمان مدیریت و برنامه ریزی را کدخدا!
دیروز روز کدخدا بود نه خدا!
********************
«گربه را باید دم حجله کشت».یک ماه قبل از سوم خرداد ۹۴، «محمد باقر نوبخت» آمده بود گچساران،  تا خودش و نماینده گچساران عکس یادگاری بیاندازند. تاجگردون آنقدر این روزها عصبی شده است که «خناس» را به جای «س» با «ث» می نویسد و از «بروکسل تا باشت» هرچه فریاد می زند که «کوچه اصلاح طلبی تنگ نیست»  در گوش اصلاح طلبان نمی رود که نمی رود. شاید سفر نوبخت می توانست اندکی از بار فشارها بکاهد.
دیدارهای گچساران که تمام شد، ماشین ها به سمت  بالگرد حرکت کردند تا از آنجا به یاسوج بروند. نماینده کهگیلویه،  دم خروجی شهر گچساران، جلوی ماشین نوبخت را گرفت و گلایه کرد که چرا معاون رییس جمهور حوزه انتخابیه او را از لیست بازدید هایش حذف کرده است. جواب نوبخت اما جالب بود، او به نماینده کهگیلویه گفته بود:« من معاون برنامه‌ریزی کشور هستم نه وزیر اجرائی». منظور نوبخت در واقع همان شتر مرغ معروف بود، که نه بار می بُرد نه پرواز می کرد.تاجگردون وسط این جنگ لفظی، یادداشت کوچکی را داده بود به استاندار تا به بزرگواری برساند. در یادداشت تاجگردون فقط یک جمله نوشته شده بود:« با چماق لری ات بزنش».
بزرگواری برگشت، سوار ماشین اش شد، شاید شوخی تاجگردون او را  به این فکر انداخته بود که ای کاش چماق لری اش را داشت.  اما خودش می دانست که ماههاست چماق لری اش را گم شده است. چند ساعتِ بعد، که بزرگواری همراه با مابقی مهمانان در منطقه حفاظت شده دنا، سر سفره سخاوت مندانه ای (که رسانه ها نوشتند، گوشت شکال هم داشت) نشسته بود، شاید، ته دلش خوشحال بود، چون اگر چماق لری اش را داشت، به جای هوای اردیبهشت دنا، می بایست، در گرمای ۴۰ درجه حوزه انتخابیه اش می سوخت و از گوشت شکال هم محروم می گشت.
محمد باقر نوبخت گربه را، فقط در گچساران نکُشت. سه ساعت بعد، در ابتدای جاده منطقه حفاظت شده دنا، دستور داد تا خبرنگاران را پشت زنجیر نگه دارند. تا او به بررسی منطقه حفاظت شده دنا بپردازد. محمد باقر نوبخت برای کهگیلویه ، چرام ، لنده ، سوق و بهمئی، معاون برنامه ریزی بود و برای دنا معاون اجرایی!
سفر محمد باقر نوبخت به کهگیلویه و بویراحمد و نصب دوباره تابلوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ترسیم دوره ای جدید در مناطقی چون کهگیلویه و بویراحمد بود. او به همه ما نشان داد که قرار است دوباره برگردیم به اوایل دهه پنجاه. با همان کت و شلوارهایمان، اما اینبار، بدون کراوات!
تکنوکرات‌ها، تا اینجا اثبات کرده اند که از انقلابیون ثابت قدم ترند. انقلابیونی که سالهاست در حسرت سالهای طلایی جهاد سازندگی، فقط روضه می گیرند و اشک حسرت می ریزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهري
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای رویه خبر رسانی وارایه مطالب سایت های استان فقط از تفرقه ومرزبندی و... دم میزنند
اخبار ومطالب خیلی در سطح پایینی است هروقت این سایت هارا میبینم خودم را سرزنش می کنم که چرا سرک کشیدم
Iran, Islamic Republic of
در نبود سازمان مدیریت دیدی که چه اختلاس ها صورت گرفت؟ این فیلتر را حذف کردید تا به کاسبی هایتان بپردازید
مهر
Iran, Islamic Republic of
بهمن بیگی( از یک دهستان استان ساخته شد)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
همواره از قلم و اغلب از محتوای مباحث سید محظوظ می‌شوم.
ارجمند
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود. دمت گرم داش
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی چی نوشتی. سه بار خوندم متوجه نشدم.. از شرق به غرب از شمال به جنوب. از چپ و راست.
دوست عزیز بهتر است قبل از نگارش کم و بیش با ادبیات و نگارش اشنایی پیدا کنی بعد قلم بر کاغذ ببری. اینجوری مخاطبان سردرگم نمیشن.
تعجبم از کبنا نیوز که حداقل در ویرایش کمکی به شما نکرد طبق معمول.
علی
Iran, Islamic Republic of
اقای مرادی در نبود همین برنامه و بودجه بود که دوستان شما ۸۰۰میلیارد دلار پول ملت بیچاره را خوردند و فقط سیب زمینی به ملت دادند یادت باشه همان ادم های کرواتی و بعدا کت و شلواری ها بهتر از خیلی ادم های بی ریشه بود که با خوردن سیب زمینی هورا کشیدند
منصور
Iran, Islamic Republic of
واقعا نمی دانم مقابل این تحلیل افراطی درباره یک سازمان قانونی چه بگویم جز اینکه تفکر افراطی درباره همه چیز حتی یک سازمان قانونی دولتی در کشور ریشه دوانده است . خدا رحم کند به اینکشور با این نخبه هاییکه دارد از نوع یوسف مرادی
نستوه
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی خودت هم نفهمیدی چه گفتی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خیلی دلت خوشه ازبازی باکلمات.خرمشهر راخدا آزادکرد یادشهداگرامی باد .مدیریت و برنامه ریزی به کوری چشم دلواپسان مستدام باد.زنده وپاینده رهبر وجمهوری اسلامی .
ملا قوچعلي
Iran, Islamic Republic of
جملات را به درستی کنار هم گذاشتید و انشائ خوب هست ولی برادر من کشور ما هم به فرهنگ شهادت و جهاد و ایثارگری نیاز دارد و هم به برنامه ریزی و این ها در تضاد همدیگر نیستند به نظر من این نظریات شما توهمی بیش نیست . اگه من و برادر من وخانواده شما و همه ملت ایران ۸ سال در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی داشتند و وجود سازمان مدیریت در تهیه برنامه و بودجه ریزی برای این ۸ سال بدون شک خیلی موثربوده است.
مهمان
Iran, Islamic Republic of
والا سرته این را ما نفهمیدم طرف منظورش چی بود
حق
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار مزخرف وبی سر وتهی
راهی
Europe
تاج غیر از خواب مجلس ببینی. غیر از جوانان بیکار گچساران بمیرن تو در بهارستان جولان بدی. تاج غیر برادران با شرف لر و ترک بمیرین تو چشمت بهارستانه ببینی
مراد
Europe
فولادی پیروزه.. تاجگردون دوغونه
علي رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود خدابر سید شجاع و با صداقت سید بزرگواری که با یاری خداوند منان و با رای قاطع مردم شریف واریمکهگیلویه چرام بهمیی ولنده شاهد دلاوریها و اقدامات دلسوزانه شما در مجلس دهم هستیم
گچساراني
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم واقعا مطلب زیباوقشنگی بود .درودبرنویسنده .عین واقعیت رانوشتی
آبتین بخشایی
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر نگارنده متن ای کاش همه ما قبل از تکلم کمی فکر کنیم ای کاش درایت و عقلانیت به جای تعصب کورکورانه سرلوحه کار همه مسوولان قرار گیرد ای کاش در انداختن رأی به صندوق ها دقت بیشتری کنیم
م
Iran, Islamic Republic of
سلام بردوست بزرگوار.عزیزدلم سی وچندساله جمهوری اسلامی به ماثابت کردنه شماارزشی ها آش دهن سوزی هستیدونه این اتوکشیده های تکنوکرات.مطلب شمانه ازسردلسوزی بلکه ازکوتاه شدن دست مبارکتان ازخوان گسترده بیت المال است.علی ایحال اینهابخورن تابعدنوبت شماهم شود.بیچاره این وسط مردم که البته حقشونه آدم بدبخت بایدهمه چی سرش بیاد.مملکت جهان سومی بایداین وضعش باشه اونایی که دلشون می سوزه هم بایدکنج خونه باشند
شهروندگچسارانی
Iran, Islamic Republic of
با یاد خدا
سید جان ، دست مریزاد، تحلیل بسیار خوبی بود. از مقاله اینطور فهمیدم که انگار نگرانی! برادرجان ، اولا" نگران نباش کراوات هم خواهد آمد، یواش یواش! ثانیا" مگه قرار بود برای افتتاح این سازمان شیک و باکلاس! از خانواده شهدایی که نام بردید دعوت می شد.! چه توقعی! عزیز، سازمان با کلاس که جای آدمهای پیر و پاتال با دستهای پینه بسته نیست! خودت که جواب خودت را داده ای . سال ۵۱ خوانین و کدخداهای باشت و سایر خوانین استان ، سوم خرداد ۹۴، هم خبری از خانواده شهدا وجانبازان جامانده از قافله شهدا نیست. بلکه تا دلت بخواهد فرزندان خوش نشین های کت و شلوار پوش کراواتی دیروز وشیک پوشان بدون کراوات امروز!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جانا
Iran, Islamic Republic of
منظور این بود که تاجگردون سازمان مدیریت رو احیاءکرد وخودش هم همه کارکرد ومعاون رئیس جمهور آورد میخواست تاجگردون اصولگرارو بزرگ اصلاحات معرفی کنه
بچه بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
چه تناقضی بین ایثار و شهادت و بر نامه ریزی و عقل ودر آیت و صرفه جویی وجود دارد، رسانه ها باید در نهایت تواضع و ادب سوم خرداد را گرامی میداشتند و شهدا را تجلیل میکردند و با خوشحالی و غرور و افتخار افتتاح نگهبان سرمایه های مردم یعنی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی راجشن میگرفتند
ابهت
Iran, Islamic Republic of
دارندگی برازندگی این از ابهت مردم شریف ونجیب مردم باشت وباوی می باشد زیرا به نظر این حقیر کراوات زدند ان زمان بهتر ا. بود خدا کند شما که این مطلب را نوشته ای از این نبوده باشی واز روی غرض ومرض نباشد ایا ازنظر شرع وقانون تشکیل سازمان برنامه وبودجه ایرادی دارد
بور علی
Iran, Islamic Republic of
بورعلی جوانی بود هیکل دار وکمی زورمند اما از درس ومشق بی خبر بطوریکه نتوانست دیپلم بگیرد وحسادت در وجودش موج میزد اگر پسر همسایه دیپلم میگرفت یا وارد دانشگاه می شد از فرط حسادت وناراحتی در جواب کسانی که به او میگفتند پسر فلانی در دانشگاه قبول شده بورعلی می گفت اگر راست میگه ان پسر بیا با من کشتی بگیره خلاصه بورعلی سرگرمی برای مردم شده بود سازمان برنامه وبودجه با کی کشتی بگیره
اشکانی
Iran, Islamic Republic of
فقط این میدانم سوختگی خیلی ها را به صورت چرت وپرت بیان کرده ای
خودتم میدونی چی گفته ای وجدانن
طلا
Iran, Islamic Republic of
در جواب راهی باید بهت بگم مگه یادت رفته جوانهای باشت پشت سر تاج اند
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
آقای مرا دی بابستن آسمان ,,مشکل تو حل ,,,,,دوران احمدی نژاد زندگی هزاران جوان بیکار رارقم زد وتو دم از تابلو بالا بردن میزنی اون کدخدا جانباز حمله خرمشهر هست وهنوز ت کشهای دشمن بعثی در بدنش وبرادر شهیدش خون پاکش راداد تا د وستان شما دیگه دزدی نکنند کجای تو میسوزه قانون انیاء سازمان مدیریت تصویب شده از مجلس وشو رای نگهبان وتو آدم ناراحت مشکلی دیگه دا ری توهین کردن کار درست نیست امثال شما باید محاکمه شوید ...را باید پس دهید صداقت از سرو روی کدخدا میبارد واز شما ...حاضر شو تا مناظره کنیم که ..شماها چه خیانتی به این ...کرده است وبعد ...
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعاً دلت خوشه به چی داداش؟
بهتره بجای بذله گویی های بی سروته بفکر همکاری با هم برای آبادانی کنیم!
کوهستانی
Iran, Islamic Republic of
ای بابا ، دوستان کدخدا برای گرفتن سهمیه ریاستی خود به کدخدا فشار آوردند پستی نبود که به آنها بدهد فکر کردند که با برگرداندن سازمان مدیریت می شود چند تا از آنها را پست داد اگر راست می گویند ،جهاد سازندگی را احیا کنند تا آن نمونه اعلای مدیریت جهادی به فریادشان برسد.زیرا جامعه ما برای پیشرفت وجلوگیری از اختلاس ها به این مدیریت جهادی نیاز دارد.
باشتین
Iran, Islamic Republic of
ملا قوچلی سلام
اولا اگر جنابعالی از هشت سال دفاع مقدس اطلاع داری بفرمایید سازمان مدیریت جه نقشی ایفاء کرد، مستند بفرمایید.
ثانیا آیا مشکلات با آزادی سازمان مدیریت مرتفغ خواهند شد؟لطفا توضیح بفرمایید . منتظر توضیح شما هستیم .
ساسانی
Iran, Islamic Republic of
آقای اشکانی این ادبیات برای جنابعالی وفکرت ناآشنا است تقصیری نداری . چون در این فضا نیستی کمی مطالعه بفرمایید بعد وارد این فضا شوید منبع مطالعه . وصیت نامه سیاسی ،عبادی امام (ره)
رازی
Iran, Islamic Republic of
امیر علی جان حرف دلت را بزد جواب بگیر، تهدید درست نیست .
بهلول
Iran, Islamic Republic of
از جناب مرادی نویسنده این مطلب میپرسم شما که حافظه تان بسیار قوی و دلتان همواره برا وضعیت مملکت میسوزه !!! : مگر فقط سازمان برنامه آمریکایی است ؟ به دور و بر خودت نگاه کن ، هر آنچه از ماشین آلات و وسایل صوتی و تصویری و کتاب و روزنامه و پوشاک و خوراک و … مشاهده میکنید همه آمریکایی است . شما فقط این یک قلمش را عنوان میفرمایید . اتفاقا سردار محمود اصولگرا طی هست سال گذشته این سازمان آمرکائی الاصل را تعطیل کرد تا دزدان همفکرش ، خزانه ی مملکت را خالی کنند و چرا به این هشت سالی که این سازمان آمریکائی نبود ، نیم نگاهی نکردید ؟ چرا یهویی از ۸۶ به ۹۴ پرش مکنید ؟ مگر کسی دنبالتون میکرد که خدای نکرده شما را بازرسی کنه ؟
Iran, Islamic Republic of
منظور از کدخدا آمریکاست.
اشاره به صجبت دکتر روحانی دارد که گفتند بهتر است به جای این کشورهای کوچک دم کدخدا را ببینیم.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
تکذیبه
بسم تعالی
در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سایت خبری رجانیوز خبری مبنی بر دعوت ۱۶۶ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران از دکتر سعید جلیلی و دکتر کامران باقری لنکرانی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری را در خبر خود با قید اسامی دانشجویان منتشر نموده است.با انتشار این خبر اکثریت دانشجویان در این لیست با مراجعه به دانشگاه از چنین دعوت نامه ای اظهار بی اطلاعی و اعتراض خود را اعلام کردند. لذا در این جهت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران با توجه به بی اطلاعی دانشجویان از این موضوع و نداشتن مستندات سایت خبری رجانیوز از این دعوتنامه،با تنظیم این متن ضمن تکذیب این خبر،پیگیری لازم مبنی بر عدم سو استفاده از اسامی دانشجویان این دانشگاه از طرف اشخاص و یا گروهی، را بررسی و برخورد قانونی را خواهد نمود.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
اهورا
Iran, Islamic Republic of
اشاره میفرمودی در نبود سازامان آمریکایی! مدیریت بطور راحت دوستان یوسف مرادی اختلاس سه هزار میلیاردی کردند و هنوز میلیون ها دلار پول فروش نفت را به خزانه برنگردانده اند.
محروم
Iran, Islamic Republic of
تابلو رفت بالا محروم ماندیم تابلواومد پایین به فلاکت رسیدیم نویسنده عقل کل با این متنی که به نگارش درآوردی حتما به مصیبت می رسیم
جوانان باشت
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون حمایتت میکنیم
زیتون
Iran, Islamic Republic of
سیل که بیایید جویبار محو می شود ...............
۹۶ نشان خواهیم داد مزه ۲۴ را ........
۹۶ نشان خواهیم داد چرا ما اینجا ایستاده ایم و شما همچون کبک سرتان را زیر برف می کنید ......
Iran, Islamic Republic of
واقعا به غیر از مزخرف به این اراجیف چیز دیگری نمیتوان گفت
شهرام مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مرادی عزیز،بسیار رسا و شیوا نقالی کردی،”نقالی” از این جهت که خواننده مسحور قلمفرسایی شما می شود.من به نوبه خودم حظ وافر بردم.
اما علیرغم تفاوت نگاهی که با شما دارم،و این نگاه “سیاه” و سفید” مطلق و”صفر” و “یک” شما را بر نمی تابم،و با شاکله اندیشه شما که “هر که با ما نیست پس بر ماست” مشکل بنیادی دارم،شایسته تر می دیدم که در این “وارسی شتابزده” که جای”علت” و”معلول” گاهگاهی به ضرورت نگاه سیاسی عوض می شود؛حق مطلب ادعا می کردی و “یک سوزن به هم سلکی های خود می زدی و یک جوالدوز به دوستان رقیب”.
“جملگی عیبش گفتی،هنرش نیز بگوی”.
جای”بی تدبیری” دولت نهم و دهم در ضرورت “سازمان مدیریت و برنامه ریزی” نادیده گرفته شده است.
نقد شما در بازبینی ساختار می توانست درست باشد ولی در “بود”سازمان مدیریت و یا “نبود” آن اشتباهی فاحش است چرا که “اظهر من الشمس” است.
از چرام
Iran, Islamic Republic of
من نمسدونم منظورت چیه ولی انگار اوضات خرابه مواظب خودت باش.اگه خودت میدونستی چی ندشتی.حداقا شهامت بخرج بدادی اسمی از خودت ببردی.فقط حرف الکی و افراطی زدی داداش
بهلول
Iran, Islamic Republic of
متن را اصولگرایی نوشتی
نقد را جبهه پایداری نوشتی
آرمانهای استان را قومیتی عنوان کردی
تاجگردون را کوچکتر از قبل کردی
کهگیلویه را ضعیف تر از قبل نشان دادی
اینها همه درست.
ولی یادت نرود ماهیتت کجاست
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1