تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۵۷۵۴۹
در گفت‌وگو با مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

نگاهی به برخی از مهم‌ترین پروژه‌های آبیِ استان در گفت‌وگو با آرش مصلح / دستاورد دهه فجر و سفر دوم ریاست جمهوری برای آب کهگیلویه و بویراحمد

۸
۰
نگاهی به برخی از مهم‌ترین پروژه‌های آبیِ استان در گفت‌وگو با آرش مصلح / دستاورد دهه فجر و سفر دوم ریاست جمهوری برای آب کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
مصلح: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های در حال اجرا و به اجرا درآمدن طرح‌های در حال مطالعه، کهگیلویه و بویراحمد به درجه‌ای خواهد رسید که دیگر نیاز به هیچ‌گونه طرحی نخواهد داشت.
به گزارش کبنا، آرش مصلح _مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با خبرنگاران به شرح افتتاح و کلنگ‌زنی برخی از طرح‌های آب منطقه‌ای در دهه فجر و سفر دوم ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت.
وی عنوان کرد: مجموعه آب منطقه‌ای در راستای عمل به تکالیف قانونی خود در راستای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت، در طول برنامه‌های توسعه، برنامه‌های یک ساله و در قالب برنامه‌های درازمدت، اقدامات اثرگذاری انجام داده و در همین راستا هر ساله شاهد کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌هایی هستیم. بخشی از پروژه‌ها چندساله هستند. اما بهره‌برداری نهایی از یک طرح بزرگ، معمولاً چند سال زمان می‌برد.
وی گفت: در سال 1401، هدف‌گذاری کرده‌ایم که برخی از طرح‌ها در دهه فجر تقدیم مردم شود. برخی هم با توجه به ابعاد آنها، در سفر دوم ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد، کلنگ‌زنی و افتتاح خواهند شد.
وی در ادامه به طرح‌های مجموعه آب منطقه‌ای در دهه فجر اشاره کرد و گفت: تعدادی از طرح‌ها مربوط به ساماندهی حوزه سواحل است. در همین راستا در محدوده بشار، طرحی را به اتمام رساندیم؛  در پارک مهرورزی طرح ساماندهی رودخانه را داشتیم که در دهه فجر آماده افتتاح است. ساماندهی رودخانه قیام را نیز داشتیم؛ فاز اول آن در خرداد کلنگ‌زنی شد و در دهه فجر افتتاح می‌شود. فاز دوم هم در همان روز کلنگ‌زنی خواهد شد. عملیات ساماندهی رودخانه باشت از پل ورودی تا شوش نیز با مبلغ 10 میلیارد تومان در دهه فجر کلنگ‌زنی خواهد شد.  
مصلح در ادامه تصریح کرد: مجموع اعتبار طرح‌های ساماندهی در دهه فجر امسال بالغ بر 300 میلیارد ریال خواهد بود.
وی در خصوص طرح‌های سفر دوم ریاست جمهوری گفت: یکی از این ‌ طرح‌ها، مخزن 20 هزار متر مکعبی آب شرب دهدشت به‌عنوان یکی از بزرگترین مخازن جنوب کشور است که تاکنون 95 درصد پیشرفت داشته و در اسفند ماه امسال به بهره‌برداری می رسد.
مصلح با بیان این‌که ما به لحاظ ضرورت روی این مخزن تمرکز کرده‌ایم، گفت: اگر حادثه غیرمترقبه‌ای پیش آید، این مخزن می‌تواند تا 72 ساعت آب شرب شهر دهدشت را تأمین کند.
وی در ادامه به توضیحاتی در مورد سد سقاوه پرداخت و گفت: مناقصه این سد برگزار و پیمانکار آن انتخاب شده است. این سد در حال حاضر در مرحله تجدید کارگاه است. اما اخیراً بارش‌ها کار را چند هفته به تعویق انداخته است.
وی ادامه داد: 440 میلیارد تومان قرارداد این پروژه است و در سفر مقامات ملی کلنگ زنی خواهد شد.
مصلح تصریح کرد: البته از همین امروز آمادگی برای کلنگ‌زنی سد سقاوه وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعمیرات اساسی ایستگاه امامزاده جعفر را خواهیم داشت و هدف‌گذاری کرده‌ایم درفروردین این ایستگاه تحویل داده شود.
وی افزود: چهار ایستگاه پمپاژ در لیشتر داریم که عملیات خرید تجهیزات آن انجام شده و مبلغ 10 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.  این چهار ایستگاه، سال آینده تحویل داده می‌شوند.
مصلح ادامه داد: 300 هکتار در منطقه گچساران با مبلغ هفت میلیارد تومان تکمیل کرده‌ایم، افتتاح این پروژه را برای زمانی در نظر گرفته‌ایم که شبکه فرعی آن تکمیل شود. البته تعویق آن بخش از کار که در حوزه آب منطقه‌ای قرار دارد به دلیل این است که جهاد کشاورزی نیز کارش را به اتمام برساند. وگرنه بخش مربوط به آب منطقه‌ای به پایان رسیده و به دلیل تقویت وحدت بین سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، این پروژه در فرودین ماه 1402 افتتاح خواهد شد.
وی اظهار داشت: در سال 1402 افتتاح رسمی بزرگترین پروژه آبرسانی شرب از سد کوثر به لیکک را خواهیم داشت که از پیشرفت فیزیکی 40 درصدی، ظرف یک سال گذشته به 65 درصد رسیده است. با این پروژه، 85 هزار نفر از نعمت آب شرب سالم برخوردار خواهند شد و سه میلیون متر مکعب هم از این آب برای صنعت انتقال داده خواهد شد؛ به‌علاوه، 300 تا 500 واحد اقتصادی نیز می‌توانند از این آب استفاده کنند و بیش از دو هزار اشتغال نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.
مصلح تصریح کرد: این پروژه آب‌رسانی در دولت جدید، حدود 270 میلیارد تومان تزریق اعتباری داشته است؛ پیشرفت آن در 10 سال گذشته حدود 40 درصد بوده، اما در دولت سیزدهم به 65 درصد در یک سال رسیده است؛ در واقع در 10 سال 70 میلیارد و در یک سال 270 میلیارد تومان اعتبار به آن تزریق شده است.
مصلح با بیان اینکه در سال 1402 سعی خواهیم کرد آبگیری سد تنگ سرخ را هم داشته باشیم، گفت: مجوز ماده 23 این سد یعنی مجوزهای زیست‎محیطی، باستان‌شناسی، پدافند غیرعامل و ... اخذ شده است.
وی تأکید کرد: سد تنگ سرخ از نظر زمین‌شناسی هیچگونه سازند و رخنمون نگران کننده‌ای ندارد.
مصلح در خصوص مشکلات پیرامون این سد گفت: دو مشکل در تنگ سرخ داشتیم؛ یکی تأمین منابع مالی برای ادامه کار و دوم، تملک و نرخ‌گذاری اراضی بود.
وی ادامه داد: نرخ اراضی را با مشورت بزرگان به آن عددی که حق مردم بود، افزایش دادیم. از سوی دیگر، منابع مالی لازم برای آن را نیز فراهم کرده‌ایم.
مصلح در خصوص اهمیت سدسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در سال آبی جدید میانگین بارش استان از 400 میلیمتر بالاتر رفته است؛ بیشترین بارش در ایستگاه سپیدار بوده که به میزان 629 میلیمتر ثبت شده است. بنابراین بالاترین میانگین بارش در کل کشور مربوط به استان ما بوده است. از سوی دیگر، بر روی ارتفاعات استان، یک و نیم میلیارد متر مکعب آب به صورت برف قرار گرفته است. این آب تا دو ماه دیگر ذوب خواهد شد. در کنار این برف، بارش‌ها هم از دسترس ما خارج خواهند شد.
وی ادامه داد: در کهگیلویه و بویراحمد سالانه یازده میلیارد متر معکب بارش داریم که در چهار ماه از سال است. اگر ما مثل استان‌های شمالی در 10 ماه از سال بارش داشتیم، شاید نیازی به سدسازی در استان به وجود نمی‌آمد. اما با توجه به شرایط بارندگی که تنها در چهار ماه از سال است باید این آب‌ها را مهار کنیم؛ چرا که در صورت عدم مهار آن‌ها، در زمستان با طغیان و در تابستان با خشکسالی مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در ادامه اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم فاز یک انتقال پروژه آب شرب از سد کوثر به دهدشت را به اتمام برسانیم.
وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ آبی در استان را در سال‌های 1402 و 1403 اجرایی خواهیم کرد، گفت: در مجموع حدود 60 طرح آبی را به مبلغ قراردادی شش هزار و پانصد میلیارد تومان در حال اجرا داریم.  
مصلح تأکید کرد: خوشبختانه پروژه‌های آبی در هر نُه شهرستان استان در حال انجام است؛ بنابراین ما یک عدالت منطقه‌ای را در نظر داشته‌ایم.
وی در ادامه به مقایسه پروژه‌های آبی کهگیلویه و بویراحمد در دو مقطع زمانی قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: تنها بخشی که تا قبل از انقلاب هیچگونه دستاودری نداشته بخش آب است و هر چیزی که الأن وجود دارد، مربوط به بعد از 22 بهمن 1357 است.
مصلح اظهار داشت: سه دسته پروژه آبی در استان وجود دارد؛ پروژه‌های در حال بهره‌برداری، پروژه‌های در حال اجرا و پروژه‌های در حال مطالعه.
وی در ادامه به برخی از پروژه‌های در حال بهره‌برداری  اشاره کرد و گفت: سد شاه‌قاسم یکی از این‌هاست. سد کوثر نیز با 82 درصد پرشدگی، بالاترین میزان پرشدگی سد در کل کشور را دارد.
وی در ادامه به یکی از جلسات در تهران اشاره کرد و گفت: در آن جلسه گفته شد که نگویید سد کوثر، بلکه بگویید معجزه کوثر. چرا که آب دو و نیم میلیون نفر در پنج استانِ کشور را تأمین می‌کند.
وی اظهار داشت: به لطف نام مقدس کوثر و تعریف آن از سوی رهبر معظم انقلاب، این برکت همیشه ماندگار خواهد بود.
وی با بیان این‌که پنج نیروگاه برق‌آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، تأکید کرد: شاید کمتر کسی بداند شرکت آب منطقه‌ای استان، روزانه هشت مگاوات ساعت برق تولید و وارد شبکه استان می‌کند.
مصلح گفت: ما سالی حدود شش تا هفت میلیارد تومان برق می‌فروشیم و با این مبلغ، مسائل آبی و تعمیرات این حوزه را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: از آبی که هدر می‌رود برق تولید می‌کنیم؛ این آب هیچگونه آلودگی ندارد و حدود 500 هکتار از باغات و زمین‌های مسیر را نیز آبیاری می‌کند.
مصلح در ادامه به برخی دیگر از پروژه‌های در حال بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: نُه شبکه آبیاری داریم که 16 هزار هکتار از اراضی استان را پوشش می‌دهند. بیش از سه هزار حلقه چاه داریم و بیش از پنج هزار مجوز ایستگاه پمپاژ صادر کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: همین امسال حدود هشت هزار هکتار برنج در استان با درآمدی بالغ بر یک و دو دهم تریلیون تومان کشت شده است و حدود یک  و دو دهم تریلیون نیز فروش بخش ماهی استان بوده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحد سپس با اشاره به طرح های در حال اجرا گفت: 60 پروژه ملی و استانی به مبلغ شش و نیم تریلیون تومان در استان در حال اجراست.
وی در ادامه در مورد طرح‌های در حال مطالعه و تکمیل مطالعه گفت: در مجموع 10 سد در کهگیلویه و بویراحمد در حال مطالعات تکمیلی است؛ سد آبریز به‌عنوان یکی از اثرگذارترین طرح‌ها در استان، سد پرشکفت در بویراحمد، سدهای لوداب (عزیزی و سادات)، و سد شیو در باشت برخی از این سدها هستند.  
مصلح تأکید کرد: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های در حال اجرا و به اجرا درآمدن طرح‌های در حال مطالعه، کهگیلویه و بویراحمد به درجه‌ای خواهد رسید که دیگر نیاز به هیچ‌گونه طرحی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید؛

مصلح: تنها راه تأمین امنیت آبی، ساخت سد است / 5 هزار میلیارد تومان حجم قرارداد پروژه‌های آبی استان / 101 میلیون متر مکعب آب از تنگ سرخ سهم استان است / تنگ سرخ آسیبی برای پارک ملی دنا ندارد / پیش‌بینی اتمام مطالعات آبریز تا پایان سال / مجموعه آب منطقه‌ای در اتاق شیشه‌ای و شفاف
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اقاي دكتر مصلح بهترين مدير استان در دولت رييسي، احسنت بر ايشان، خدا رو شكر كه رفت
دشترومی گنجه ای
Iran, Islamic Republic of
ایشان یکی از سخنرانان همایش حامیان تاجگردون در زمستان ۱۳۹۸ در سالن پارسیان یاسوج بود و افتخار به همراهی با تاجگردون می کرد!!!!!!!!!!!!!

دنا نشین
United Kingdom
مگه گناه کرده؟؟ ،تاجگردون مرد بود و هر کسی هم طرفدار ایشان بود اکثرا افراد نخبه و فرهیخته بودند.
بعد تاجگردن گچساران و باشت عملاً تعطیل شد.. سه تا نماینده استان در مجلس، کارایی هیچکدام از نمایندگان اسبق را ندارند. ضعبف ترین نمایندگان در مجلس، روشنفکر و ناصر حسینی هستند. اگر اصلن نماینده نداشتند بهتر بود
Iran, Islamic Republic of
برنامه ریزی برای آب باید از 20 سال قبل میشد نه الان الان دیگه دیره برا همینه برخی جاها آب جیره بندیه فی المثل در شهرک امام حسین
معینی نژاد س.ا.کوثر
Iran, Islamic Republic of
سلام و خداقوت به جناب مصلح
مدیر توانمند
از معدود دفعات است که می بینم مدیری در کهگیلویه بویراحمد
اشراف ب حوزه کاری خودش لااقل در امار و ارقام و اطلاعات دارد.
جهانفکر
United States
به نمایندگی پرسنل نیروگاههای برق‌آبی از زحمات دکتر مصلح تشکر میکنم.
انصافا ایشان مدیری شایسته، لایق و کاردان می‌باشد که به دور از فضای سیاسی در حوزه آب به هم استانی ها و حتی هموطنان در استانهای جنوبی خدمت میکنند
دلتا
United States
کامنت های مخالف را منتشر کنید
انقلابى
Iran, Islamic Republic of
سلام
خداراشكركه جناب مهندس مصلح به دادشركت آب منطقه اى رسيد
مديران قبلى واقعاااا داغون كردن ودنبال كارنبودن وحرف ميزدن عمل نميكردن
وواقعامجموعه آب منطقه روبرده بودن زيرسوال
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
پایان دلار توافقی

پایان دلار توافقی

نرخ توافقی دلار از بازار ارز ایران حذف شد و سرانجام بانک مرکزی قیمت‌های بازار آزاد را ...
اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

چند تن از نمایندگان مجلس برای چندمین با در جلسه علنی در نطق‌های میان دستور و تذکرات کتبی ...
1