تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۵۵۳۱۷
در گفت‌وگو با معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد؛

رحیمی: نمایشگاه هفته پژوهش امسال رویکردی فناورانه و نوآورانه دارد / مانع توسعه‌یافتگی کهگیلویه و بویراحمد، ذهنی و فرهنگی است

۰
رحیمی: نمایشگاه هفته پژوهش امسال رویکردی فناورانه و نوآورانه دارد / مانع توسعه‌یافتگی کهگیلویه و بویراحمد، ذهنی و فرهنگی است
کبنا ؛
در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش در کهگیلویه و بویراحمد، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا به تشریح برخی از موضوعات پرداخت.
به گزارش کبنا، روح الله رحیمی معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نمایشگاه هفته پژوهش از روز دوشنبه (14 آذرماه) افتتاح شده و تا چهارشنبه (16 آذرماه) ادامه دارد، گفت: 63 غرفه ایجاد شده که از بین آنها 32 شرکت و 28 نهاد حضور دارند.
وی در ادامه به تفاوت نمایشگاه هفته پژوهش امسال با سال‌های پیشین پرداخت و گفت: نمایشگاه امسال با رویکرد نو، و با مشارکت بیشتر فناوران افتتاح شد؛ هدف از آن این است که بیشتر به سمت نتیجه نهایی پژوهش که یک محصول یا خدمت فناورانه است برویم تا یک گام هر چند کوچک در فرهنگ‌سازی فناوری و نوآوری در استان برداشته شود.
وی ادامه داد: ارگان‌های مختلف، دانشجویان، استادان دانشگاه، دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم عادای از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند.
رحیمی عنوان کرد: امروز با همت آموزش و پرورش استان، دانش‌آموزان مدارس در قالب یک تور فناوری، از مجموعه بازدید کردند.
وی ادامه داد: در کنار این نمایشگاه، دوره‌های آموزشی را نیز برگزار می‌کنیم که می‌تواند در بحث ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری کمک کند و این کارگاه‌ها به شکلی دیده شده‌اند که هم برای مردم عادی و هم نخبگان و دانشگاهی‌ها مفید باشد.
رحیمی گفت: در حاشیه این نمایشگاه، برخی از شرکت‌های فناور توانستند با نهادهای دولتی و غیردولتی قراردادهایی منعقد کنند که هنوز تعداد آنها مشخص نیست و در انتهای نمایشگاه، آنها را جمع‌بندی می‌کنیم.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری در ادامه به موانع توسعه یافتگی اشاره کرد و گفت: هنوز بسیاری از مردم، دانشگاهیان و مسئولین از وجود پارک علم و فناوری و وظایف آن اطلاع ندارند. بنابراین یکی از موانع توسعه‌یافتگی بیش از آنکه امکانات و زیرساخت‌ها باشد، محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر فرهنگی است.
رحیمی ادامه داد: اما امسال به واسطه نامگذاری آن از سوی مقام معظم رهبری، موضوعات دانش‌بنیان بیشتر دیده شده است.
بنابراین به دلیل وجود آگاهی پایین نسبت به موضوعات دانش‌بنیان، طبیعی است که برخی از دستگاه‌ها همان رویه سنتی را در خصوص انجام پژوهش ادامه دهند.
وی در ادامه، یکی از راه‌های گسترش اقتصاد دانش‌بنیان را فرهنگ‌سازی و شایسته‌سالاری عنوان کرد.
رحیمی در خصوص اهمیت پژوهش اظهار داشت: یک کارگروه پژوهش و فناوری در استان داریم؛ بر اساس قوانین، یک درصد از بودجه سازمان‌ها باید در حوزه پژوهش و فناوری مصرف شود. در سال گذشته و قبل از آن، عمدتاٌ این یک درصد در حوزه‌های پژوهشی دیده می‌شد و توجهی به فناوری صورت نمی‌گرفت. اما امسال پارک علم و فناوری پافشاری بسیاری کرد که بخشی از این بودجه در ارتباط با مسائل فناوری استان قرار گیرد. بنابراین بخشی از این بودجه امسال به سمت کارهای فناورانه و حل مشکلات فناوران رفت.
وی در ادامه به تشریح برخی از خدمات پارک برای شرکت‎‌ها پرداخت و گفت: افراد داری ایده وقتی وارد پارک می‌شوند، خدمات حمایتی مختلفی برای آنها صورت می‌گیرد که یکی از این خدمات مادی، تسهیلات است؛ تسهیلات نیز خود چند بخش است. پارک با توجه به مرحله‌ای که شرکت پذیرفته می‌شود، تسهیلاتی ارائه می‌دهد. یک سری تسهیلات نیز وجود دارد که توسط صندوق پژوهش استان پرداخت می‌شود.
رحیمی در پایان به تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) اشاره کرد و گفت: هشت کارگروه مختلف از سازمان‌های مختلف تشکیل داده‌ایم و جلسات مستمری در این خصوص برگزار کرده‌ایم که در قالب آن مشکلات استان شناسایی و احصاء شده‌اند.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری گفت: در قالب طرح تانا از تمامی صاحبان ایده در حوزه‌های مختلف می‌خواهیم ایده‌های خود را ارائه دهند تا برخی از مشکلات و چالش‌های کهگیلویه و بویراحمد به طور عینی حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1