تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۴۵۵۱۱۳
کبنانیوز در گفت‌وگو با روشنفکر، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج بررسی کرد؛

وقتی همه‌چیز سیاسی شود نخبگان آسیب می‌بینند / نادیده گرفتن نخبگان مصداق خیانت است / در نبود تساهل، تسامح و تعامل، شاهد فرار مغزها خواهیم بود

۲۴
۱
وقتی همه‌چیز سیاسی شود نخبگان آسیب می‌بینند / نادیده گرفتن نخبگان مصداق خیانت است / در نبود تساهل، تسامح و تعامل، شاهد فرار مغزها خواهیم بود
کبنا ؛
در هر جامعه‌ای باید باب گفت و گو باز باشد تا مسائل به شکل عادی حل شوند، اما زمانی که گفت و گو حذف می‌شود، افراد نتوانند درباره مسائل مختلف با هم گفت و گو کنند یا رسانه‌ها نتوانند صدای جامعه باشند، مشکلات به شکل‌های مختلفی مثل اعتراض و ... بروز می‌کند. در خصوص شرایط فعلی مدیریتی و جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد، پایگاه خبری کبنا نیوز تصمیم گرفته که با چهره‌های مختلف کشوری و استانی پیرامون مسائل مطرح شده گفت‌وگو‌هایی را ترتیب بدهد تا همچون گذشته به رسالت اصلی خود، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمل کرده باشد. در ادامه گفت‌وگوی کبنا نیوز با دکتر محمدمهدی روشنفکر عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در خصوص نخبگان و دلایل عدم استفاده از آنها را می‌خوانید:
به نظر شما نخبگان چه کسانی هستند؟
 در تعریف اینکه چه کسی نخبه است اختلاف نظر وجود دارد و معیار واحدی برای تعریف نخبه در دست نیست؛ برخی صرفاً به تحصیلات و توانایی‌‎های علمی نگاه می‌کنند و افراد واجد این معیار را نخبه می‌دانند؛ برخی دیگر، از کارایی و گره‌گشایی از مشکلات جامعه یاد می‌کنند. اما به هرصورت به هر دوی این دسته از افراد نیاز هست که برای رفع مشکلات جامعه از آنها استفاده شود.
به نظر من آن افرادی که در حال به‌کارگیری نخبگان هستند، باید از هر گونه علقه جغرافیایی، قومی، قبیله‌ای و ایدئولوژیک پرهیز کنند و تنها در فکر این موضوع باشند که آیا این افرد می‌توانند به حل مشکلات جامعه کمک کنند یا خیر. به نظر من در هر صورت، نگاه سیاسی و جغرافیایی به نخبگان محکوم است.
در گذشته برخی از جریان‌های فکری، کمترین استفاده را از نخبگان در سطوح مدیریتی داشته‌اند. این شیوه رفتار با نخبگان چه پیامدهایی برای جامعه می‌تواند داشته باشد؟
نخبگان مواقعی نادیده گرفته می‌شوند؛ مواقعی هم حذف می‌شوند. بخشی از این وضعیت به نگرش‌های سیاسی، جغرافیایی و ... برمی‌گردد که همان‌طور گفتم این نگاه محکوم است. بخشی از آن نیز مربوط به خود نخبگان است که به دنبال شرایط بهتری برای زندگی هستند. این دسته از نخبگان مهاجرت از استان و حتی کشور را به حضور در اینجا ترجیح می‌دهند. در واقع بخشی از این موضوع ساختاری و بخشی از آن نیز فردی است.
تا زمانی که این نگاه وجود داشته باشد، ما با این مشکلات مواجه هستیم؛ البته در گذشته نیز شاهد این نوع نگاه‌ها بوده‌ایم؛ وقتی همه چیز سیاسی شود؛ فرهنگ، آموزش، ورزش و ... خود به خود نخبگان هم آسیب می‌بینند.
 به نظر شما بهره‌مندی از نخبگان، یک ضرورت است یا دولت‌ها می‌توانند به صورت اختیاری از آنها استفاده کنند؟ به عبارت دیگر، استفاده از نخبگان اختیاری است یا الزامی؟
ما امروز بیش از هر زمانی به دانش‌های مختلف نیاز داریم تا برای رفع مشکلات و محرومیت‌ها، آنها را کاربردی و استفاده کنیم. در واقع، استفاده از نخبگان یک یک ضرورت و حکم عقلانی است. چرا که جامعه هزینه و زمان زیادی برای تربیت این انسان‌ها صرف کرده است. بنابراین آنها سرمایه‌های یک جامعه هستند و و نادیده گرفتن سرمایه‌ها نیز ظلم به جامعه است. در این میان، نادیده گرفتن نخبگان شاید به خود نخبگان هم آسیب بزند، اما بیشتر از همه این جامعه است که ضرر می‌کند.
حاکمان هم وظیفه دارند که به حل مشکلات حکومت کمک کند. بنابراین نادیده گرفتن نخبگان از طرف حکومت، یک خیانت است.
در مورد ارتباط نمایندگان مجلس با انتخاب مدیران نیز همه‌ساله حرف و حدیث‌هایی وجود داشته است. آیا تعامل نمایندگان در انتخاب مدیران نمی‌تواند به نخبه‌گرایی آسیب بزند؟
دولت قوه مجریه و نمایندگان به عنوان قوه مجریه می‌توانند با هم تعاملاتی داشته باشند. وقتی ساختاری نگاه کنیم، قوه مجریه بیشترین نقش را دارد. اما یکی از وظایف اصلی مجلس، بر اساس اصول قانوان اساسی، نظارت است؛ یعنی نظارت بر اینکه دولت به وظایف قانونی‌اش عمل می‌کند یا خیر. مجلس می‌تواند از ابزار نظارتی‌ای که در اختیار دارد، پیگیر این موضوع باشد و برای به‌کارگیری افراد توانمند به دولت فشار بیاورد.
اما نکته اینجاست، نباید مجلس تنها به کسانی که به آنها رأی داده‌اند، توجه کند. متأسفانه مشکلی که ما داریم، ریشه در فقدان احزاب سیاسی فعال در جامعه دارد و احزابی هم که در کشور وجود دارند تنها در دوره انتخابات فعال می‌شوند.
به نظر من، سیاست نباید در به‌کارگیری نخبگان دخالت داشته باشد. در صورتی که بهره‌گیری از نخبگان، بدون ملاحظات سیاسی باشد، بسیاری از مشکلات حل می‌شوند.
مشکل ما این است که از منظر سیاسی به مسائل نگاه می‌کنیم؛ برخی از وزارتخانه‌ها عملاً سیاسی هستند و انتخاب نیرو در آنها نیز باید سیاسی باشد، اما مشکل وقتی شروع می‌شود که وزارت‌هایی مثل علوم، آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز سیاسی می‌شوند.  
با این وجود شما چه توصیه‌ای در استفاده از به‌کارگیری نخبگان دارید؟
بر اساس تجاربی که از گذشته تاریخی و کشورهای توسعه‌یافته دنیا داریم، نباید در به‌کارگیری نخبگان، گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیکی لحاظ شوند. زمانی ما توفیق پیدا خواهیم کرد که نگاهمان ایدئولوژیک نباشد.
علاوه بر این جامعه موفق جامعه‌ای است که تا حدود زیادی اهل تسامح، تساهل و تعامل باشد. اگر این موارد نادیده گرفته شوند، شاهد فرار مغزها خواهیم بود.
باید نخبگان هم از نظر مادی و هم معنوی مورد توجه قرار بگیرند؛ از ادبیات خودی / غیرخودی و انقلابی / غیرانقلابی پرهیز کنیم؛ چرا که این دوگانه‌سازی‌ها گاهی باعث حذف بسیاری از نخبگان می‌شود؛ همچنان که در گذشته نیز اینچنین بوده است و امیدواریم شرایطی فراهم شود که جامعه بتواند برای توسعه، از همه ظرفیت‌هایش استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهادر
Iran, Islamic Republic of
دستتو از جلو میگیری که ازپشت نیفتی.
مثلا یک دانشگاهی هستی و تحصیلکرده و برادر نماینده.واقعا متاسفم.
لطفا این سوالات را از برادر نماینده ات بپرس و از افراد تحصیلکرده و نخبه هراس دارد البته دستش برای همه روشده وحنایش دیگر زنگی ندارد.
در جواب بهادر
Iran, Islamic Republic of
در جواب بهادر:
شیر دیت و نون بوت حلالت. زدی وسط خال. شاید بتوان عده ای را مدت زمان محدودی گول زد ولی نمیشود همه را همیشه گول زد
معلم
Iran, Islamic Republic of
جالبه. کسی که برادرش بیشترین سهم‌ را در ساختارشکنی داشته مدعی یست که قبیلها خوب نبودند وخوب عمل نکردند.‌این‌تذهبون. یکی از اساسی ترین‌مشکلات‌ما همین‌جابجا شدن‌مدعی ها و پاسخ دهنده هاست.
به برادر مثلا‌نماینده ات این‌جملات را بگو نه به مردم‌آگاه و نکته سنج
پاسخ به معلم
Iran, Islamic Republic of
معلم عزیز دقیق گفتی. اصل مساله این است بقیه مسایل کشک. بانی و مسبب این‌مشکل خودش شده مدعی!!!!!!!!
فقط بهرامی
فقط بهرامی
Iran, Islamic Republic of
هرچه نخبه بی خو ککات روش زر او
محمد
جناب برادر یا خواهر آیا هر کسی برادرش خطا کرد خودش نباید از حق دفاع کنه. جناب دکتر محمد مهدی روشنفکر رو کاملا میشناسم صد شرف داره به اکثر بزرگان سیاسی از بالا به پایین . ناگفته نمونه ایشان منتقد برادرش هست. کتاب تاریخ ایشان بهترین کتب تاریخی استان هست. بقیه مورخین قوم و خویش بازی کتاب نوشتند و هر کسی تلاش کرده در کتاب فامیل خودش را بزرگ نشان دهد اما کتاب ایشان را مطالعه کنید حتما. ایشان را از جایگاه خودش در دانشگاه زیرتل امسال اخراج کردند.
در پاسخ به محمد
Iran, Islamic Republic of
یکی از بهترین‌کارها اخراج‌ایشان‌از سمتش در دانشگاه یاسوج‌بود. تا خودش و برادر نماینده اش یاد بگیرند که صادق باشند
خشت زر
Iran, Islamic Republic of
عجب!!!
شما دیگه چرا.
از برادر نماینده ات بپرس.
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
انقلابی و غیر انقلابی سخن کیست؟اقای برادر نماینده طایفه گرا عبور از گفتمان انقلاب و رویکرد فامیل بازی بلای جان استان بی صاحبمون شده چه بلایی سرمون آوردین
ناشناس
این تقسیم بندی مزخرف انقلابی غیر انقلابی دستاورد تندروهاست و ربطی به امثال روشنفکر ندارد.
اقای هدایتخواه که تقسیم بندی جبهه حق و جبهه باطل میکند.
البته روشنفکر در زمینه های دیگری ضعف های اساسی دارد.
نوری
شما فکر کنید تا امروز یک بخشدار و یک فرماندار را اول انتصاب کرده اند تا بهانه استخدام آن‌ها جور شود بعد رفتن استخدامشان کنند..در چنین سیستمی به دنبال حمایت از نخبگان می‌باشد. فرماندار لنده بعد از یک سال از مرداد امسال استخدام گردیده و بخشدار مرکزی یاسوج هنوز استخدام نشده. باید از انها پرسید در طول زندگی چند ازمون دادند و در ازمون‌ها چه رتبه‌ای اوردند؟
ناشناس
دردرود بر دکتر محمد مهدی روشنفکر
کمالی
درود بر دکتر روشنفکر که نماد روشنی است و آگاهی نخبه ای عمیق که فار غ از رنگ وبوی سیاسی منطقه ای در تحلیل مسایل می اندیشد و ابراز نظر می کند
Iran, Islamic Republic of
درود بردکتر محمدمهدی روشنفکر نخبه برتراستان ...
غلامیان
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم /برادر خود را نجات دهید مگر می شود دروغ برملا نشود نماینده ضعیف باعث و‌بانی اینهمه بدبینی مردم‌شده
کارمندان تامین اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
یه سوالی هم از برادر عزیزتان بپرسید که چرا
تامین اجتماعی را به این روز انداخته است ؟؟

کارمند با کمترین تجربه و دانش و تخصص ، صرفاً به خاطر فامیل بودن با نماینده‌ی مجلس به بالاترین جایگاه اداری رسیده است!!؟؟


آخه رابطه بازی و فامیل بازی و طایفه گرایی تا کی ؟؟?؟؟؟؟؟
بویراحمد
United Kingdom
مرحبا به دکتر روشنفکر که از همه طوایف درپهنای جغرافیایی استان در منصب‌های مدیریتی بکار گمارد.
ایشون نشان داد در بویراحمد واحد نباید انشقاق ودو دستگی ایجاد کرد.
ایشون ثابت کرد که میشه اخلاق سیاسی را با توکل بر خداوند متعال وتوسل به مردم نوعدوست بویراحمد واحد رعایت کرد و ضمن حرمت و کرامت همه مردم،عدالت را در توزیع نیروی انسانی ماهر در منصبها مد نظر قرار داد.
مگه یادتون نمیاد در دوره قبل،فقط نزدیک به ۱۷ نفر از هم تباران وبستگان نماینده،مدیر کل بودند ،از حوزه تامرادی فقط دیودیده ،صنعت ومعدن پست داشت.
اما حالا چی؟
این نماینده از هر سو مورد آماج حملات گروهای منفعت طلب،منفور،فرصت طلب ،امتحان پس داده شده،مغضوب،قرار گرفته البته که خداوند مددکار و همیار ایشون هست
محمد
Iran, Islamic Republic of
شما که برادرتون تمام ساختارهای نخبه گرایی رو در هم شکست، چرا اینچنین صحبت می کنی؟

یه ذهنیت خوبی نسبت به شما داشتیم که نشون دادی فرقی نداری
Iran, Islamic Republic of
اقای ‌دکتر
برادر‌ شما که نماد نخبه کشی ست
کسی ست که ترس از همه کسانی دارد که کوچکترین توانایی را دارند
شما ها که به هم ایلی ها و هم طایفه ای ها و حتی فامیل خودتون که نزدیک ترین نسبت سببی و نسبی را داشت رحم نکردید نباید از این حرف‌ها بزنید
ابتدا خواستم اسامی افرادی که برادرتان برایشان کارشکنی کردند بنویسم ولی دیدم تکرار مکررات ست و دستش برای همه رو شده
س
United States
باعرض سلام
قابل توجه مخالفین نمیدونم چی بگم مخالف، دشمن، انتقاد پذیر
چرا کسی درست حسابی انتقاد نمی کنه منطقی منصفانه،
بابا دکتر روشنفکر همه را گفت از بالا گفت تا پایین درست حسابی شایسته سالاری انتخاب نشده، حتی از وزارت گرفته، تا بالا تر مگه دروغ گفت از گذشته بوده تا الا ن این همه بدبختی، این همه ضعف مدیریت، معلوم طول دو سال یا هشت سال اتفاق نیفتاده
ب قول ضرب المثل معروف ایرانی،
خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج،
دکتر روشنفکر کسی است که موقعه انتخابات نمره نمیداد به کسی
در حالی که برادرش انتخابات ثبت نام کرده بود، از ایلش گرفته در استانی قومی قبیله ای، حتی خیلی از نیروهای برادرش بردنش انتقاد بهش می کردن می رفت زیر سوال،
من یکی از شاکردان استاد روشنفکر بودم خیلی لذت بردم خیلی هم استفاده کردم،
با علم با شخصیت، وبا ایمان، هر کسی بشناسش میدانند چه مرد بزرگی راستگویی است،
ادم وقتی درباره یک نفر حرف می زنه عیب هایش را میگه کمی از خوبی هاش بگه، اگه ادعای مرد بودن دارد،
برادرش نماینده از نخبکان خوب استفاده کرده، ما باید کل سیستم کشور نگاه کنیم چطور مدیریت میشه دولت،
در المان، امریکا وبقیه کشورهای پیشرفته جهان از حزب خودشون استفاده می کنند، ولی اون ها از بالا ترین شخص دولت گرفته تا پایین، وجدانی کار می کنند، نظارت می کنند، خودشون رعایت می کنند، وازهمه مهمتر مردمی مطالبه گر دارند،
انتظار دارید اقای نماینده بیاد از نیروهای رقیبش پست بده
قابل توجه ادم های بی انصاف، که هر چه دوس دارند قضاوت می کنند نظر می دهند،
برای هر دوطرف باید عدالت رعایت شود و حق هیچ کس ضایع نشود،
گفته ناگفته کند از فتح باب، تا از ان نه سیخ سوزد نه کباب
وتشکر از سایت کبنانیوز واقعا مثل همیشه دلسوز و انتقاد گر و انتقاد پذیر که مسایل ریز ودرشت استان بررسی می کنه،
وبراش فقط مردم استان مهم هست نه یک طیف خاص،
🌹🌹🌹
منفک شده از ندای وحدت
Iran, Islamic Republic of
بدلیل اینکه ایشان در عرصه های سیاسی و غیر... انسانی چارچوب دارست ، پیشنهاد میشود بجای نماینده فعلی سکاندار جریان ندای وحدت گردد.
کارمند دارایی
Iran, Islamic Republic of
بیاید ببینید توی اداره/ که مرکز اقتصاد استان هست همین آقای روشنفکر چه بلایی سرش آورده شده مرکز فامیل های خودش که با بیسوادی پست های مالی رو در دست گرفتن و بقیه که به اصطلاح دور از جون نخبه بهشون میگن شدن زیر دستی آدمای بیسواد
برنو
Iran, Islamic Republic of
ندای وحدت مدیران پخم گرا را زنده کروه و ترویج نموده و پر ادعاسون کرده دولت خراب کروه البته رسته تاریخ که نخبه نمیخواد.
ک
Iran, Islamic Republic of
برادر جنابعالی یکی از فامیل باز ترین افراد استان هست. خود جنابعالی سر دسته برادر محترمت در دانشگاه زیر تل هستید
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1