کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج:

قانون‌های منسوخ در کهگیلویه و بویراحمد هنوز اجرا می‌شوند / قوانین دست و پاگیر موجب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران می‌شود

28 آبان 1401 ساعت 0:09

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج به ایرنا گفت: قوانین دست و پاگیر و استعلام‌های متعدد موجب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی شده که برخی از این قوانین و استعلام‌ها منسوخ شده‌اند و باید در این قوانین بازنگری صورت گیرد.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج به ایرنا گفت: قوانین دست و پاگیر و استعلام‌های متعدد موجب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی شده که برخی از این قوانین و استعلام‌ها منسوخ شده‌اند و باید در این قوانین بازنگری صورت گیرد.
جبار کیانی اظهار داشت: مبحث کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان بین بخش خصوصی، سازمان جهاد کشاورزی و بانک‌های استان مورد اختلاف است.
وی افزود: علی رغم همه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد به لحاظ تولیدات باغی و حتی دامی اهتمام جدی وجود ندارد البته در گفتمان‌ها همه دغدغه این موضوع را دارند اما در موقع اقدام کار مورد توجه و قابل قبولی صورت نمی‌گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج تصریح کرد: برخی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه در استان با وجود ایجاد زیرساخت‌ها و داشتن آورده اما هنوز در کش و قوس‌های بانک و دولت مانده‌اند.
کیانی ابراز داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد با این نوع بینش توسعه دشوار است و بانک‌ها از دادن منابع به سرمایه‌گذار خودداری می‌کند در حالی که باید از بانک‌ها پرسیده شود که چرا منابع در اختیار سرمایه‌گذار قرار نمی‌دهد.
وی تأکید کرد: سرمایه‌گذار در استان چهار ماه حداقل برای گرفتن استعلام از بخشداری باید معطل بماند و برای جواز تأسیس بیش از ۴۰ مورد استعلام و پس از صدور جواز تأسیس در بانک ۳۰ استعلام دیگر و در بخشداری هم باید حدود ۳۰ استعلام دیگر صادر شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج تأکید کرد: گرفتن استعلام‌های متعدد سرمایه‌گذاران را نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه بی‌رغبت کرده است به گونه‌ای که شهرداری، بخشداری و همیاری به دنبال اخذ عوارض هستند و بانک خواهان دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی است که برای سرمایه‌گذاری آوردن آن کار ساده‌ای نیست.
کیانی بیان کرد: در استانی که پرواز فرودگاه‌های آن در روز تنها یک مورد، راه آهن ندارد، چهارخطه آن به ۶۰ کیلومتر نمی‌رسد و تمامی زیرساخت‌های آن ناقص است سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد شد.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بومی هم حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند و در شهر‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج عنوان کرد: برخی قانون‌های منسوخ در این استان هنوز اجرا می‌شوند از جمله سازمان همیاری و بخشداری‌ها نباید از سرمایه‌گذار عوارض بگیرند.
کیانی ابراز داشت: با توجه به محرومیت‌های این استان باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران داده شود، آن‌ها را از مالیات معاف کنند، برای کالای صادراتی گواهی صادراتی بگذارند، سود بانکی کمتری از آن‌ها اخذ شود به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری گران‌تر است و قیمت واحد کالایی بالاتر می‌رود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج گفت: زمانی که واحد قیمت کالایی در استان بالاتر می‌رود و فرصت رقابت با جا‌های دیگر را دارد.
کیانی ادامه داد: هر ساله سیب صنعتی استان به عنوان محصول زائد در کف آسفالت‌ها ریخته می‌شوند.
وی بیان کرد: در استانی که ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی تولید دارد کمتر از ۳۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌های آن است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج ادامه داد: باید صنایع تبدیلی حمایت شوند و زنجیره ارزش محصولات باغی استان تکمیل شود تا بتوان محصولات استان از جمله سیب را برند‌سازی کرد.
کیانی افزود: باید همت و اراده جدی بر توسعه باشد و رصد و اندازه‌گیری میزان خدمات وجود داشته باشد تا بتوان طبق برنامه برای توسعه استان گام برداشت.
وی تصریح کرد: سرمنشأ مشکلاتی از جمله بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط می‌شود به اینکه از این همه ظرفیت‌های ارزشمند استان استفاده‌ای نشده و نمی‌گذارند استفاده صحیحی از آن صورت گیرد.


کد مطلب: 454570

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/454570/قانون-های-منسوخ-کهگیلویه-بویراحمد-هنوز-اجرا-می-شوند-قوانین-دست-پاگیر-موجب-بی-رغبتی-سرمایه-گذاران-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1