تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۴۴۳۳۵۹
گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد و مدیر منطقه 7 صندوق کارآفرینی امید در کشور

حاجی‌پور: شعار مارگون، منطقه‌ای بدون بیکار در افق چشم‌اندازی سه‌ساله / هر روستا یک نقشه تولید و اشتغال با حمایت مالی از کسب‌وکارهای خرد و کوچک / امرایی: ایجاد بستر برای درآمد پایدار و حلال در استان / هر گونه برنامه بدون پیوست اجتماعی و فرهنگی، منجر به ایجاد غده سرطانی می‌شود

۰
حاجی‌پور: شعار مارگون، منطقه‌ای بدون بیکار  در افق چشم‌اندازی سه‌ساله / هر روستا یک نقشه تولید و اشتغال با حمایت مالی از کسب‌وکارهای خرد و کوچک / امرایی: ایجاد بستر برای درآمد پایدار و حلال در استان / هر گونه برنامه بدون پیوست اجتماعی و فرهنگی، منجر به ایجاد غده سرطانی می‌شود
کبنا ؛
یکی از برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید در استان کهگیلویه و بویراحمد، «هر روستا یک نقشه تولید و اشتغال» است که بر اساس آن خود روستائیان و دهیاری‌ها، به این صندوق نقشه‌ی تولید و اشتغالِ روستا را ارائه می‌دهند و صندوق بر اساس آن از کسب و کارهای کوچک در روستا حمایت‌های مالی انجام می‌دهد.
کاظم حاجی‌پور مدیر کل صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد
در گفت‌وگو با کبنا نیوز به برخی از اقداماتی این صندوق در دوره مدیریت‌اش اشاره کرد. وی از جمله مدیران غیربومی در کهگیلویه و بویراحمد است که فارغ از نگاه‌های جناحی، جانبدارانه و قومیتی در حوزه‌ی تخصصی خود اقدامات قابل توجهی انجام داده است. حوزه‌ی مورد نظر صندوق کارآفرینی امید، حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک است. گفتنی است مهدی امرایی مدیر منطقه 7 صندوق کارآفرینی امید در کشور نیز امروز به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود که در ادامه، مشروح گفت‌وگوی آنها با کبنا نیوز از نظر خوانندگان می‌گذرد.
حاجی‌پور اظهار داشت: بدون هیچ نگاه سیاسی و جانبدارانه کار در استان کهگیلویه و بویراحمد را شروع کردم و در این زمینه سعی کردیم عمده توجه‌مان به مناطق محروم استان باشد. از بین مناطق محروم استان، دیشموک را انتخاب کردیم. معضلات اجتماعی و فرهنگی خاصی در دیشموک وجود دارد؛ به ویژه در حوزه مسائل زنان. سعی کردیم در این حوزه آسیب‌شناسی کنیم. در حوزه زنان، کانون کارآفرینی مادران دیشموک را راه‌اندازی کردیم. هم‌اکنون در حال ساماندهی 20 صندوق خرده‌محلی هستیم. آموزش‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است و با بنیاد علوی نیز هم‌افزایی داشته‌ایم.
وی ادامه داد: به روستای بیدستان سفری داشتیم و این روستا را به عنوان روستای محصول‌محور انتخاب کردیم و در حوزه‌ی گیاهان دارویی، 50 نفر را شناسایی کردیم. در حوزه زنان، در قالب وام‌های ضروری و اشتغال 30 نفر را شناسایی نمودیم و در حال ارائه‌ی تسهیلات به آنها هستیم.



حاجی‌پور عنوان کرد: بازخوردهای خیلی خوبی هم گرفتیم. ما شش مأموریت فقط به شهر دیشموک داشتیم و پای راهبران شغلی را به آنجا باز کردیم. یکی از اقدامات ما در صندوق توسعه استان راه‌اندازی کمیته فرهنگی اجتماعی بود. تا پیش از این در ساختار صندوق چنین کمیته‌ای وجود نداشت. پروپوزال آن را آماده کردیم و در سراسر کشور این موضوع مطرح شد که طرح‌های اشتغال‌زایی ما باید پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.
مدیر کل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: ما بیش از آن که بر کمیت کارها تأکید داشته باشیم، کیفیت اقدامات برایمان در اولویت بوده است.
حاجی‌پور افزود: یکی دیگر از نقاط مورد نظر ما، شهرستان مارگون بود و امروز نیز ششمین سفر به شهرستان مارگون را داشتیم و در این شهرستان، شعاری مطرح کردیم که مارگون در افق چشم‌اندازی سه ساله تبدیل به منطقه‌ای بدون بیکار شود.
در این جلسه‌ که همه‌ی دهیاران این شهرستان نیز حضور داشتند، مواردی را مطرح کردیم که به اهم آنها اشاره می‌کنیم. ایجاد کمیته‌های کسب و کار کوچک در دل روستاها یکی از این موارد است که بر اساس آن، خود این دوستان به ما نقشه‌ی راه می‌دهند. تشکیل شورای راهبری اشتغال با حضور دهیاران در فرمانداری نیز یکی از همین آیتم‌ها بود.
یکی دیگر از موارد مطرح شده برندسازی از نام مارگون بود. چرا که شهرستان مارگون آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و مردم، وقتی که نام مارگون را می‌شنوند، آبشار مارگون به ذهن آنها می‌آید. در حالی که مارگون از ظرفیت‌های گردشگری نیز برخوردار است. قرار شد از ظرفیت رسانه نیز در راستای شناخت شهرستان مارگون استفاده شود.
حاجی‌پور ادامه داد: برنامه‌ی دیگر تحت عنوان هر روستا یک نقشه تولید و اشتغال بوده است. بر اساس آن خود روستائیان و دهیاری‌ها به ما نقشه‌ی تولید و اشتغال روستا را ارائه دهند و ما بر اساس آن از کسب و کارهای کوچک در روستا حمایت‌های مالی انجام می‌دهیم.
تشکیل روستاهای کانونی با رویکرد یک محصول نیز از دیگر موارد مطرح شده است.
یکی دیگر از این موارد، راه‌اندازی کاروان‌های کارآفرینی بود. در خوزستان کارهای خوبی انجام شد. روستایی را که شناخته شده نبود، الأن ثبت ملی شده است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در آن منطقه می‌آیند. الأن آنقدر سرمایه‌گذاری در آن روستا انجام شده که زمین‌ها افزایش قیمت دویست برابری را داشته‌‎اند. یا روستایی در خوزستان که کسی آن را نمی‌شناخت و می‌رفت که به تاریخ بپیوندد را در بحث گردشگری و گیاهان دارویی، با کمک صندوق ثبت ملی شد و الأن از چهل کشور دنیا گردشگر می‌پذیرد. ما در نظر داریم با کاروان کارآفرینی برویم و این روستاها را ببینیم. چرا که به نظرم اگر این نمونه‌های موفق دیده شوند، کمک بسیاری می‌تواند به فرهنگ کارآفرینی کند.
یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح‌شده، مدل مبتنی بر قرارداد و خریدهای تضمینی است. ما قصد داریم در مارگون در حوزه گیاهان دارویی خرید تضمینی داشته باشیم. چرا که در مورد فروش محصولات ممکن است شناخت کافی از بازار نداشته باشند.
یکی دیگر از برنامه‌ها، هم‌افزایی مالی با شرکت‌های معتبر مثل سیمان مارگون است.
تشکیل و ایجاد شبکه ارتباطی مابین راهبران شغلی و دهیاران نیز در دستور کار قرار گرفته است. راهبران شغلی کسانی هستند که مسیر را طی کرده و تجارب باارزشی دارند و می‌توانند در ارائه مدل‌های موفق به دهیاران کمک کنند.
انتخاب روستاهای پایلوت را نیز در نظر گرفته‌ایم؛ قرار شد در بخش مرکزی شهرستان مارگون و زیلایی هر کدام دو روستا معرفی شود تا بتوانیم طرح روستاهای بودن بیکار را در آن کار کنیم.
تشکیل کمیته آموزش و فرهنگ‌سازی نیز در دستور کار ما قرار گرفته است.
حاجی‌پور عنوان کرد: این موارد، ماحصل مأموریت‌هایی بود که ما داشتیم. ما استارت کار را زده‌ایم. تقریباً روند پرداخت تسهیلات شروع شده است و فعلاً تسهیلات برای 40 نفر در نظر گرفته‌ایم.
مهدی امرایی مدیر منطقه 7 کشوری صندوق کارآفرینی امید (شامل استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر) به استان کهگیلویه و بویراحمد سفری داشت و ضمن بازدید از شهرستان مارگون، در گفت‌وگو با کبنا نیوز به هدف خود از سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و برنامه‌های صندوق در استان اشاره کرد. وی اظهار داشت: صندوق کارآفرینی امید بر اساس رسالتی که در حوزه حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک با تأمین مالی قرض‌الحسنه بر عهده دارد، طبیعتاً برنامه‌ها و استراتژی‌های مختلفی را در برهه‌ها و عرصه‌های مختلف اتخاذ کرده و انجام داده است. یکی از این موارد، تقسیم‌بندی کشور به 9 منطقه بر اساس آمایش سرزمینی است.
وی عنوان کرد: منطقه 7 شامل استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر است که بنده سعادت و افتخار خدمت در این منطقه را به دست آورده‌ام. امروز بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده ماست در خصوص شناسایی ظرفیت‌ها، احصا کردن، و نهایتِ بهره‌مند شدن از ظرفیت اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام کرده‌ایم. این استان منابع انسانی کم‌نظیری دارد و از منابع طبیعی خدادای هم چیزی کم ندارد. کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اکوتوریسم، توریسم و کشاورزی، که خود منشق به چندین دسته کسب و کار می‌شود و حتی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مزیت‌ها و نعمات بسیاری دارد.
امرایی در خصوص عدم استفاده درست از ظرفیت‌های استان عنوان کرد: نه اینکه تاکنون برنامه‌ای برای شکوفایی این استعدادها در استان وجود نداشته باشد، بلکه شاید ما خوب نتوانسته‌ایم ارتباط به موقع بین برنامه‌ها و نیازهای به موقع مردم را برقرار کنیم وگرنه هم منابع و هم برنامه وجود داشته است.



وی افزود: مطلبی که آقای حاجی‌زاده در خصوص پیوست‌های فرهنگی اجتماعی اظهار کردند من هم به آن باور دارم. به نظر من حتی برای یک بقالی و ماست‌بندی کوچک هم این یک موضوع مهم است. به نظر من هر گونه برنامه و پروژه بدون پیوست اجتماعی و فرهنگی کامل، جامع و دقیق و واقعی و منطبق بر اصالت منطقه و سرزمین منجر به ایجاد یک غده سرطانی در آن منطقه می‌شود. یعنی بافت به جای اینکه کمک کند، آسیب‌رسان است. بنابراین تمام تلاش ما این است که این ظرفیت‌ها را به خوبی احصاء و شناسایی کنیم.
امروز هم یک جلسه خوب و کاربردی کارگاهی با حضور فرماندار، بخشداران و دهیاران در مارگون داشتیم. جلسه بسیار صمیمانه‌ای که شهردار محترم مارگون آن را برعهده داشت. این جلسه مقرری‌هایی داشت که جناب حاجی‌پور به اهم آنها اشاره کردند.
امرایی ادامه داد: به نظر من مهم‌ترین افراد برای تبیین استراتژی کسب و کار خود افراد هر منطقه هستند.
وی عنوان کرد: از سال 1396 تا تابستان امسال، چند برنامه داشته‌ایم که یکی از آنها اعتبارات اشتغال پایدار عشایری و روستایی بود که با شدت و حدت خیلی زیادی انجام شد. تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه داشتیم، به خصوص تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت. در حال حاضر تقریباً در حال تجمیع و مطالعات بعد از اقداممان هستیم و انشالله با تدبیری که دولت اندیشیده است و منابعی بسیار خوبی که در آینده بسیار نزدیک به صندوق اختصاص داده می‌شود، اقدامات خوبی انجام خواهد گرفت. نام این صندوق در آینده به صندوق عدالت و پیشرفت ایران تغییر خواهد کرد. طبعتاً اعلام برنامه‌های ما برای استان شاید کمی زود باشد. ولی منابع خیلی خوبی دیده شده است.
مدیر منطقه 7 کشوری صندوق کارآفرینی امید افزود: ریاست محترم جمهوری در صحبت‌های خود اشاره داشتند که بر اساس اولویت‌ها و تکیه بر ظرفیت‌های هر استان برنامه‌ریزی خواهیم کرد. ما به دنبال این هستیم که با چه برنامه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد زنجیره ارزشی را خوب شناسایی کنیم و به نتیجه برسانیم. در حال حاضر اولویت ما شناسایی رگه‌های طلا بین مردم است که این رگه در کجا تبدیل به درآمد پایدار و حلال برای مردم می‌شود. هر ظرفیت ایجاد کسب و کار و زنجیره ارزش، یک رگه طلا است.
وی در خصوص اقدامتی که قرار است در مارگون انجام شود، گفت: جمعیت شهرستان مارگون 20 هزار نفر است. نرخ تورم نیز غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین در فاز اول قریب به 10 میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم. البته اولین کار تعیین مبلغ نیست. بر اساس تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آوردیم، بعضی اوقات تزریق پول و اعلام مبلغ، تأثیر منفی و ناخوشایندی داشته است.
اولین کار ما این است که با کمک افراد متخصصِ حاضر در منطقه، چهار روستای پایلوت را انتخاب کنیم. مطالعه، آمایش و ظرفیت‌شناسی بکنیم؛ خود این یک بازه زمانی دو یا سه ماهه می‌طلبد. سپس بر اساس این مطالعات، تأمین منابع مالی را انجام می‌دهیم.
وی در پایان اظهار داشت: یکی از ممرهای مالی ما برای پرداخت تسهیلات به مردم، از محل بازگشت اقساط است. تسهیلات ما قرض‌الحسنه است. بنابراین خواهش ما این است افرادی که تسهیلات  دریافت کرده‌اند، نسبت به پرداخت اقساط خوش‌حساب باشند. چرا که خوش‌حسابی باعث می‌شود ما بتوانیم به افراد بیشتری پرداخت تسهیلات داشته باشیم.



نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1