کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

بزرگواری: مناظره به سمت بد اخلاقی رفت و هیچ‌کدام از نامزدها به سئوالات پاسخ واقعی ندادند / مدیران بی‌کفایت باید پاکسازی شوند / حضورِ چشمگیر پای صندوق‌های رأی چشم‌اندازِ قدرتمندانه‌ای در برابر دشمنان است

18 خرداد 1400 ساعت 8:07

نماینده سابق مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: روند مناظره به سمت بداخلاقی رفت و هیچ کدام از نامزدها به سئوالات پاسخ ندادند.


نماینده سابق مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: روند مناظره به سمت بداخلاقی رفت و هیچ کدام از نامزدها به سئوالات پاسخ ندادند.
 به گزارش کبنا، سید علی محمد بزرگواری در گفت‌وگو با پایگاه خبری کبنانیوز، با اشاره به لزوم مشارکت مردم در انتخابات، اظهار داشت: در این چهل‌وسه سالی که از عمرِ انقلاب و جمهوری اسلامی می‌گذرد هر وقت مردمِ ما در مسائلِ اجتماعی و حمایت از اصلِ نظام، حضورِ چشمگیری داشتند، یا به تعبیر مقام معظم رهبری به صورت حماسی مردم ما به میدان آمده‌اند مسئولینِ ما در برابر مخالفینِ نظام و دولت‌های بیگانه با قدرت بیشتر می‌توانستند صحبت کنند. دنیا روی ما یک حساب ویژه‌ای باز می‌کرد و در هر مرحله‌ای مخصوصاً در راهپیمایی‌ها و انتخابات چه در زمان بعد و قبل از حضرت امام (ره). در آستانه‌ی انتخابات‌ها مقام معظم رهبری هم این یادآوری را چندبار به مردم ما تذکر می‌دادند که حضور چشمگیر و حماسه‌ی به‌یادماندنی و با حضور حداکثری. الأن هم در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 قرار گرفته‌ایم و همراه با آن، انتخابات شوراهای شهرها و روستاهای کشور را هم داریم و برخی از شهرها هم انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و خبرگان را هم دارند. با این حساب، وضعیت و موقعیت اقتضا می‌کند که مردمِ ما یک حضور حماسه‌ایِ پرشوری داشته باشند که باز هم رهبری ما فرموده‌اند که این حضورِ مردم و شرکتِ مردم در انتخابات، در واقع تا سال‌های سال، نظام و مملکت و انقلابِ ما را بیمه می‌کند. الأن هم جریان‌های مردمی هم برای خود در ریاست جمهوری کاندیدا دارند. ما هر کجا صحبت می‌کنیم اولین حرف ما همین است که بتوانیم مردم را به صحنه بیاوریم. چون حقیقتاً با این وضعیتِ گرانی‌ها و تنگناهای اقتصادی و معیشتی که به وجود آمده است با تأثیرگذاریِ تحریم‌ها، وقتی دشمنان ببینند که مردم در صحنه نیستند شاید تحریم‌ها را باز هم شدیدتر کنند. با توجه به این مسائل، بخشی از مردم، ما نمی‌گوییم که با نظام و جمهوری اسلامی قهر کرده‌اند، اما نسبت به مسئولین بی‌اعتماد شده‌اند. ما باید اعتمادِ مردم را جلب کنیم تا مردم بیایند و هر کسی به نوبه‌ی خودش باید سعی کند که در خانواده‌ها، فامیل‌ها و دوستان و در قشر جوان، حالتِ تأثیرگذاری داشته باشید که همه به صحنه‌ی انتخابات بیایند و در انتخابات شرکت کنند و همچون دوره‌های گذشته ان شاء الله یک حماسه‌ی حضورِ پرشور و حداکثری را به وجود بیاورند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که برخی از جریان‌ها و سیاسیون تأیید صلاحیت نشدند و امکان دارد که انتخابات رقابتی نباشد و به همین دلیل در انتخابات شرکت نکنند، گفت: بخشی از مردم و جریان‌ها شاید جریان‌هایی که کاندیدای اصلیِ آن‌ها تأیید نشده است چنین گمانه‌زنی‌ها را داشته باشند اما بدنه‌ی مردمی غالباً سعی می‌کنند که هم در انتخابات شرکت کنند و هم در بین گزینه‌ها سعی می‌کنند که آن گزینه‌ای را که احساس می‌کنند بیشتر به نفع مردم و کشور هست به آن رأی دهند. الأن هم درست هست که برخی از گزینه‌ها مورد نظر جریان‌های سیاسی در کشور بوده و تأیید نشده‌اند، اما در عین حال می‌شود گفت که الان 4 جریان هست؛ یک جریانی هست که خودشان را انقلابی می‌گویند که ما با این انقلابی دانستنِ برخی‌ها مخالف هستیم. چون این‌ها می‌خواهند بخشی و نصفی از جمعیت را در گردونه‌ی انتخابات و حضورِ مردمی خارج کنند. این برداشتِ بدی است.
بزرگواری گفت: همه‌ی مردمی که می‌خواهند رأی بدهند، حالا به موافق یا مخالفِ بنده رأی می‌دهند. اما آرای آن‌ها به سبدِ جمهوری اسلامی ریخته می‌شود. این‌ها معلوم است که انقلابی هستند و انقلاب و نظام را قبول دارند، امام و شهدا را قبول دارند، پس نباید مرزبندی کنیم؛ دوقطب‌بندی و چندقطب‌بندی بینِ مردم کنیم. یک جریان هستند که می‌گویند انقلابی‌ام. یک جریان دیگر هم اصلاحات هست که الأن کاندیدا دارند. آقای مهرعلیزاده کاندیدای به‌نامِ اصلاحات هست. این‌که بدنه‌ی مردمیِ اصلاحات بخواهند تصمیمِ دیگری بگیرند آن دیگر مساله‌ی دیگری است. یک جریان هم جریانِ کارگزاران هست که آقای همتی نماینده‌ی آن است و نماینده‌ی اصلاح‌طلبان نیست و شاید اصلاح‌طلبان به ایشان رأی ندهند، اما در عین حال، کارگزاران اگر بدنه‌ای داشته باشند باز هم دنبال ایشان راه نمی‌افتند. یک جریان هم جریان جدیدِ مردمی هست که آقای محسن رضایی است که هم در واقع اصول‌گرایی به معنای اصولگراییِ واقعی را قبول دارد و هم اصلاح‌طلبی که می‌خواهد وضعیت‌های نابسامانِ کشور اصلاح پیدا کند. این جریان به هر حال خودش یک جریان هست و رقیب دارد و خودش هم رقیب هست. الان چهار جریان وجود دارد. اما با شدت و ضعف؛ یعنی کاندیداها را در نظر بگیریم با شدت و ضعف. یک جریان کاندیدای اصلی‌شان هست و یکی کاندیدای اصلی نیست. اما در عین حال بدنه‌ی مردمی نگاه می‌کنند ببینند که عقبه‌ی رأی‌دادن و یا در مناظرات می‌بینند چه کسی در واقع به موضوعات اصلی می‌پردازد به مطالبه‌ی روزِ مردم توجه دارد، خوب مردم به آن طرف تمایل پیدا می‌کنند و رأی می‌دهند.
بزرگواری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شما مناظرات را چطور دیدید، بیان کرد: من مناظرات را که دیدم حقیقتاً و به هر صورت هیچ‌کدام از نامزدهای عزیز و محترم، هیچ‌کدام به سؤالاتی که از آن‌ها کردند پاسخِ واقعی را ندادند، حالا چون مناظره‌ی اول بود و بحث اقتصادی هم بود، برخی از این عزیزان، اصلاً تخصصی در اقتصاد نداشتند و برخی‌ها هم داشتند و آن احساسی که مردم می‌کنند این هست که یک کمی روندِ مناظرات به سمتِ بداخلاقی می‌رفت که مردمِ ما این را نمی‌خواهند که این‌ها به همدیگر حمله کنند و بداخلاقی کنند. مردم می‌خواهند هرکسی که می‌آید اولاً سؤالی که از او می‌شود برابرِ همان سؤال، موضعِ خودش را روشن کند، بحث اقتصادی و... بود. بحث معیشت و سفره‌ی مردم هست. الأن بخشِ عظیمی از مردمِ ما و به‌ویژه دهک‌های پایین، دغدغه‌ی نان دارند و این‌ها باید بیشتر به این مسائل می‌پرداختند برخی از آن‌ها که اختصاص داشتند و ما نمی‌توانیم اسم‌شان را در این‌جا ببریم، خوب واقعاً روی بحثِ اقتصادی زوم کردند و مردم هم فهمیدند. اما احساس کردیم که اکثرِ مردم از این مناظره‌ی اولی نسبت به همه زیاد خوششان نیامد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که برخی از نامزدها با وجود این‌که گفته بودند نیاز به سِتاد ندارند، اما تعددِ ستادها را می‌بینیم، این به چه دلیل است؟ گفت: شاید آن کاندید و نامزدِ انتخاباتی خودش چنین باوری داشته باشد، اما آن کاندیدی که خودش نیامده و او را به صحنه‌ی انتخابات آوردند، هزینه می‌کنند چون این‌ها منافعی دارند و ما اگر همین استانِ خودمان را نگاه کنیم یک کاندیدای محترم و معززی ببینید چند تا ستاد زده‌اند و هر سِتادی هم در استانِ ما خودش را اصلی و مرکزی می‌داند. خوب این‌ها معلوم است. حالا ما دستشان را می‌بوسیم که می‌خواهند مردم را پای صندوقِ رأی بیاورند. اما این‌ها فقط به فکر منافعِ خودشان هستند که فردا اگر کاندیدای آن‌ها یا نامزد آن‌ها پیروز شد، بگویند که این آرای صدهزار نفری و دویست‌هزار نفری در استان، مالِ ما بوده است. این موارد، در استان‌های دیگر هم به همین شکل مشاهده می‌شود. ما این‌ها را دعوت به وحدت کرده‌ایم. شمایی که نگاهِ وحدت دارید و شورای وحدت و شورای ائتلاف، معنایش این هست که همه‌ی شما یکی باشید. این ستادها نشان داده که «قلب‌ها با هم نیست». این‌ها منافعی دارند که هرکسی برای خودش می‌خواهد یک ستادی باز کند اما ما همه‌ی این‌ها را تأیید می‌کنیم که خوب کاری می‌کنند و می‌خواهند مردم را به صحنه بیاورند. از این منظر به آن‌ها مثبت نگاه می‌کنیم. اما در آن اهدافی که دارند می‌دانیم که اهدافِ آن‌ها منفعت‌طلبانه است.
نماینده اسبق مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که مردم باید به چه برنامه‌هایی رأی دهند، گفت: نظرِ خودم و نظرِ آن کاندیدایی که ما الأن به عنوانِ یک جریان مردمیِ دلسوزِ انقلاب و نظام و ولایت‌مدار نگاه می‌کنیم، یک؛ بحثِ اقتصادی و معیشتیِ مردم است که اگر ما بتوانیم مردم را از این تنگنا نجات دهیم و بتوانیم این دغدغه‌ی اصلیِ مردم را، گرانی‌ها را و این وضعیتِ معیشتیِ دهک‌های پایینِ جامعه را برطرف کنیم. این یکی از خواسته‌های مردم هست. مهم‌تر از بحثِ اقتصادی و معیشتی که در واقع نه در گفتار، بلکه در عمل هم این چنین باشد و بتوانند روزنه‌های خوبی را پیشِ روی مردم باز کنند و دیگر، بحثِ امنیت هست. البته ما یکی از بهترین امنیت‌ها را داریم و ما جزیره‌ی ثبات هستیم. در اطرافمان یعنی در عراق، یمن، سوریه و فلسطین، افغانستان و خیلی از جاها ناامنی هست، اما ما امنیتِ فراگیر داریم. اما در عین حال وقتی می‌بینیم فایل صوتیِ وزیر خارجه در مرکز استراتژیکِ دولتِ ما به سرقت می‌رود و یا دانشمندِ هسته‌ایِ ما در روزِ روشن ترور می‌شود و یا در مراکز هسته‌ایِ ما اشکال ایجاد می‌کنند، این‌ها یک ناامنی‌هایی است که اگر گسترش پیدا کند به این امنیتِ فراگیرِ ما هم ضربه می‌زند. وقتی کسی که می‌آید باید در امنیتِ اساسیِ مردم هم بتواند راه‌کار و اساس داشته باشد و برنامه داشته باشد. مردم باید به برنامه‌هایی که عملی می‌شوند رأی دهند. چون الأن برخی از آقایان، به‌اصطلاح شعارهایی می‌دهند و حرف‌هایی می‌زنند. بودجه‌ی سال 1400 بسته شده است. آن آقایی که به مردم می‌گوید وقتی که انتخابات تمام شد، من این کارها و آن کارها را می‌کنم مگر می‌تواند خلافِ قانونِ بودجه‌ریزی عمل کند؟ فساد الأن ریشه در خیلی از مراکزِ اقتصادیِ ما ریشه دوانده و حتی مراکزِ سیاسی و دولتیِ ما ریشه دارد فلان کاندید می‌آید و می‌گوید ای مردم! روز 29 خرداد که انتخابات تمام شد، دیگر خبری از فساد نیست. مردم این را باور نمی‌کنند. مثلاً رئیس جمهورِ قبلی گفت 100 روزه تمام مشکلات را برطرف می‌کنم. آیا به جایی رسید؟ هزار روزه هم به جایی نرسید. باید با مطابق قوانینِ موجودِ جامعه و وضعیت و مسائل جامعه حرف بزنند. وقتی شخصی رئیس جمهور شود، یکی دو ماه طول می‌کشد تا دولتش تشکیل شود؛ تا دولت‌ها بروند و وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها را سروسامان دهند؛ این چینشِ نیروها از بالا به پایین، چند ماه طول می‌کشد. این‌ها باید اول خودشان را پیدا کنند و بعداً بتوانند به برنامه‌ی کاندیدا پاسخِ مثبت دهند. برخی از کاندیداها عجولانه حرف می‌زنند.
بزرگواری گفت: صحبت پایانیِ من این هست که من به مردمِ عزیزمان عرض می‌کنم که ما نماز و روزه می‌گیریم و می‌گوییم «قربة الی الله». هر کارِ خیری که انجام می‌دهیم باید «قربة الی الله» باشد. ما باید توجه‌ای به خونِ پاکِ شهدا و همچنین به ارزش‌های نظام اسلامی داشته باشیم؛ به این‌که در این جهان، یک حکومت شیعه‌ی امیرالمؤمنین وجود دارد و یک شعارهایی هم می‌دهیم که همه‌ی ما منتظرِ منجیِ عالمِ بشریت هستیم و انتظارِ امام زمان هم این هست که مردمِ ما با اصل نظام اسلامی، قهر نکنند و بی‌اعتماد نشوند، منتهی بی‌اعتمادیِ آن‌ها را نسبت به مسئولینِ بی‌کفایت و مدیرانِ بی‌کفایت قبول داریم. باید این مدیریت واقعاً پاکسازی شود. اما از مردم می‌خواهم که ان شاء الله با حضورِ چشمگیر پای صندوق‌های رأی، یک چشم‌اندازِ قدرتمندانه‌ای در برابر دشمنان داشته باشند.


کد مطلب: 435193

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/435193/بزرگواری-مناظره-سمت-بد-اخلاقی-رفت-هیچ-کدام-نامزدها-سئوالات-پاسخ-واقعی-ندادند-مدیران-بی-کفایت-باید-پاکسازی-شوند-حضور-چشمگیر-پای-صندوق-های-رأی-چشم-انداز-قدرتمندانه-ای-برابر-دشمنان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1