کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا تشریح کرد

آخرین وضعیت شهر زلزله‌زده سی‌سخت، تپه دمالی سروک یاسوج و بافت فرسوده گچساران

8 خرداد 1400 ساعت 10:17

بافت فرسوده‌ی شهر دوگنبدان که 3 هزار واحدِ مسکونی قرار شد از طریقِ بنیاد مسکن بازسازی شود و زیرساخت‌ها و توسعه‌ی معابری که در بافت فرسوده، بنیاد مسکن پیگیرِ آن بود، 19 میلیارد تومان هزینه‌ی عملیاتِ اجرایی شد. بافت فرسوده را تکمیل کردیم که اسفندماهِ 99 آماده‌ی بهره‌برداری شد.


 با حضور حسین جنتی مدیر کل بنیاد مسکنِ استان کهگیلویه و بویراحمد، تحولی تازه در شیوه‌ی مدیریتِ بنیاد به وجود آمده که به نوعی افزایشِ رضایتِ مردمی را در پی داشته است. جنتی می‌گوید: «در هر سازمانی که بین کارمندان، نوعی صمیمت و دوستی برقرار باشد، آن سازمان در حوزه‌ی کاریِ خود حتماً موفق خواهد بود.» او عقیده دارد: «با توجه به این‌که ارتباط کاری بنیاد مسکن با قشرِ محروم است، هر گونه سختی را را می‌شود تحمل کرد». درباره‌ی اقدامات بنیادِ مسکن با او گفت‌وگویی داشتیم که در زیر می‌آید.
جنتی در پاسخ به سؤالی درباره‌ی آخرین وضعیتِ شهر سی‌سخت به خبرنگارِ کبنا گفت: از همان اوایلِ رخ دادنِ زلزله و خسارت دیدنِ تعداد زیادی از واحدهای مسکونی، بنیاد مسکن، کارِ بازسازیِ منازلِ آسیب‌دیده را شروع کرد.
به گفته‌ی او: «تاکنون در شهر و روستا به طور کامل آواربرداری‌ها انجام گرفته، به جز دو روستا که ظرف دو هفته‌ی آینده، آواربرداریِ آن‌ها هم به اتمام می‌رسد. تاکنون حدود 1400 واحد آواربرداری داشته‌ایم. از این تعداد حدود 1300 واحد، پِی‌کنی انجام گرفته؛ حدود 950 واحد نیز آرماتوربندی انجام گرفته. پیشرفتِ بازسازی رضایت‌بخش بوده است. همچنین متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شدند؛ هفت بانک به عنوان‌های عامل در بازسازیِ سی‌سخت فعال هستند. تمامِ متقاضیانی که نیاز به احداث و یا تعمیر داشتند، به بانک‌های عامل معرفی شدند. تاکنون نزدیک به 75 درصد عقدِ قرارداد انجام گرفته است که اقساط بانکی بر اساس پیشرفتِ فیزیکی، آزاد می‌شود. تاکنون هم پیشرفتِ فیزیکیِ خوبی داشتیم و ان شاء الله با همکاریِ خوبی که مردم و تمام سازمان‌ها و همچنین بانک‌ها دارند، ما می‌توانیم در یک فرصتِ خیلی خوبی، بازسازیِ شهر سی‌سخت را به اتمام برسانیم.»
درباره‌ی پروژه‌ی روستای آب‌بهاره‌ی لوداب نیز از او سؤال کردیم. جنتی در این باره گفت: «مردمِ ساکنِ آن‌جا در یک وضعیتِ نامناسب زندگی می‌کردند و هر لحظه در معرض خطر و آسیب بودند. طیِ بازدیدی که داشتیم، برنامه‌ریزی کردیم روستا را جابه‌جا کنیم. تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفتیم. نسبت به جابه‌جاییِ روستا اقدام کردیم. کلنگ‌زنیِ روستای جدید با حضور استانددار انجام گرفت. عملیاتِ اجرایی هم شروع شد و تاکنون از 23 واحد، حدود 10 واحد اجرای سقف داشته‌اند. دیوارچینیِ همه‌ی واحدها هم انجام شده است. متأسفانه با توجه به اختلافاتی که در خودِ روستا بین مردم و مالکینِ زمین‌ها پیش آمد، عملیاتِ اجرایی، چند ماه متوقف شد. در همین اثنی مصالحِ ساختمانی گران شد. چندین جلسه هم با مردم و معارضین داشتیم که خوشبختانه معارض حل شد و عملیاتِ اجرایی دوباره آغاز شد. در نهایت پیگیری کردیم که اعتبار جدیدی از طریق مرکز و حساب صد برایشان در نظر گرفته شود تا واحدها تکمیل شوند.»
وی افزود: «در صورتی که معارضِ جدیدی پیش نیاید و مردم هم همکاری داشته باشند، ظرفِ دو ماه آینده روستا به طور کامل تکمیل می‌شود.»
به گزارشِ کبنا، برخی اوقات درباره‌ی طرحِ هادیِ روستا ما شاهد ابرازِ نگرانی‌هایی از سمت روستائیان هستیم. علتِ آن را از مدیر کل بنیاد مسکن جویا شدیم. وی در پاسخ گفت: «ما در روستا دو مرحله داریم؛ یکی تهیه‌ی طرحِ هادی و یکی هم اجرای طرح هادی. در بحثِ تهیه‌ی طرح هادی که حدود 720 روستای بالای 20 خانوار در سطح استان داریم، تهیه‌ی طرح به صورت کامل و صد در صد انجام گرفته است. استحضار دارید که طرح هادی چشم‌انداز 10 ساله‌ی روستا است. تعدادی از روستاها یا این‌که 10 سالشان گذشته است یا این‌که مهاجرپذیریِ زیادی داشته‌اند و ما مجدد طرحِ هادیِ این روستاها را بازنگری کردیم و حدود 200 روستا الأن در حال بازنگری هستند. در بحث بازنگری و تهیه‌ی طرح هادی، تعدادی از مالکین، به دنبال این هستند که املاک‌شان به طور صد در صد وارد طرح هادی شود، در حالی که این امکان‌پذیر نیست. ما بر اساس سرانه‌ی روستا و درصدی که ظرف چند سال گذشته جمعیت به روستا اضافه شده است، می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم که چه مقدار زمین مجدد به این روستا اضافه شود.»
جنتی در این خصوص ادامه داد: «در بجثِ اجرای طرح هادی هم اعتباری که به صورت سالانه در شورای برنامه‌ریزیِ شهرستان‌ها مصوب می‌شود که بنیاد مسکن این کار را انجام دهد، اعتبارات و نیازمندی‌هایی که روستاها دارند و مردم پی‌گیرِ آن‌ها هستند، با هم همخوانی ندارند. به عنوان مثال، شهرستان بویراحمد بالای 240 روستای بالای 20 خانوار دارد، اگر قرار باشد در این روستاها به طور کامل اجرای طرح هادی صورت بگیرد، حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در حالی که در سال گذشته، بیش از سه میلیارد تخصیص بودجه به شهرستان بویراحمد صورت نگرفت. ان شاء الله که بتوانیم با پیگیری‌های بیشتر و اعتباراتِ جدید، بخشِ دیگری از مشکلات روستا را حل کنیم.
بحثِ زمین‌های تپه‌ی دمالی در سروک، یکی دیگر از محورهای گفت‌وگو با مدیر کل بنیاد مسکنِ استان کهگیلویه و بویراحمد بود: این زمین‌ها حدود بیست سال پیش، به 220 نفر از متقاضیان واگذار شده بود. در این 20 سال، با توجه به وجودِ معارض در روستا، عملیاتِ ساخت‌وساز انجام نشد. با پیگیری‌هایی که ما ظرفِ یک سال گذشته داشتیم که طیِ آن جلساتی که با دهیار روستا، متقاضیان و معارضین در روستا داشتیم، نهایتاً اعتباری از منابع داخلیِ بنیاد مسکن حدود یک‌میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه‌ی آماده‌سازی شد و الأن در حالِ واگذاریِ مجدد به مردم هست. یک‌سری اعتراضاتی خودِ متقاضیان در این خصوص داشتند؛ تعدادی پیگیرِ این بودند که قرعه‌کشی انجام نگیرد. برخی که بیشتر پیگیرِ قضیه بودند نیز می‌خواستند خارج از قرعه‌کشی باشند که این پیشنهاد مصوب نشد. در استانداری کهگیلویه و بویراحمد، جلسه‌ای گرفتیم با حضورِ مدیر کل امور روستایی، قرعه‌کشی انجام گرفت و قطعاتِ زمین مشخص شدند که واگذاری انجام شود که متأسفانه مردم مجدداً تجمع کردند. ان شاء الله جلسه‌ی مجددی با حضور دادستان و مدیر کل امور روستایی و بنیاد مسکن مقرر شد که برگزار شود تا این‌که تصمیم‌گیریِ مجددی در خصوصِ واگذاری انجام شود.
در نهایت درباره‌ی طرح اقدام ملی مسکن و بافتِ فرسوده‌ی دوگنبدان نیز پرسش‌وپاسخی با جنتی داشتیم. او در این زمینه به خبرنگار کبنا نیوز گفت: «ما در سال 1399، تعداد 3500 واحدِ مسکنِ محرومین داشته‌ایم. در روستاها، ما برای کسانی که سرپناه نداشتند یا بدمسکن بودند، عملیات اجرایی را شروع کردیم. از اردیبهشت ماهِ 99 که عملیات اجرایی شروع شد، تا پایانِ اسفندماه، حدود 300 واحد در سطح روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد، برای محرومین ساخت‌وساز انجام دادیم. در اقدام ملی مسکن، حدود 950 واحد در نظر گرفته شد که بنیاد مسکن انجام دهد، تمامِ پروژه‌ها شروع شد. در بعضی از شهرستان‌ها استقبال نشد، مثل شهرستان‌های بهمئی و چرام. در کهگیلویه هم ما 260 واحد داشتیم که سرجمع 40 نفر مراجعه کردند.»
«بافت فرسوده‌ی شهر دوگنبدان که 3 هزار واحدِ مسکونی قرار شد از طریقِ بنیاد مسکن بازسازی شود و زیرساخت‌ها و توسعه‌ی معابری که در بافت فرسوده، بنیاد مسکن پیگیرِ آن بود، 19 میلیارد تومان هزینه‌ی عملیاتِ اجرایی شد. بافت فرسوده را تکمیل کردیم که اسفندماهِ 99 آماده‌ی بهره‌برداری شد.»

-----------------------------------------------
گفت‌وگو و تنظیم: احسان خان‌محمدی


کد مطلب: 434734

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/434734/آخرین-وضعیت-شهر-زلزله-زده-سی-سخت-تپه-دمالی-سروک-یاسوج-بافت-فرسوده-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1