تاریخ انتشار
جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۳۴۷۰۲
مریم بستام نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج:

با توکل به خدا آمده‌ام نه به پشتوانه «پول» / باید فرصت را به زنان یاسوج داد / نگران می‌شوم مردم به دلیل نبود پارکینگ برای خرید یک کالای 25 هزار تومانی باید چند برابر جریمه پرداخت کنند

۱
۴
با توکل به خدا آمده‌ام نه به پشتوانه «پول» /  باید فرصت را به زنان یاسوج داد / نگران می‌شوم مردم به دلیل نبود پارکینگ برای خرید یک کالای 25 هزار تومانی باید چند برابر جریمه پرداخت کنند
کبنا ؛او کارشناس ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه عالی شهر بوشهر، متولد فروردین 66 شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است که دلایل ورودش را به ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج را اینگونه تشریح می‌کند که «استان کهگیلویه و بویراحمد از پتانسیل‌های بیشماری؛ از تنوع اقلیمی گرفته تا موقعیت جغرافیایی مناسب، جاذبه‌های گردشگری فراوان و منابع مدنی برخوردار می‌باشد، هر یک از اینها برای تبدیل یک استان به استانی با شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی مناسب به تنهایی کافی هست. امّا یک پرسش بنیادین اینجا مطرح می‌شود که بدون پاسخگویی به آن امکان بهبود وضعیت نه چندان مناسب استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استان‌های کشور امکان پدیر نخواهد بود و آن هم این هست که علت اصلی عدم دستیابی استان کهگیلویه و بویراحمد به جایگاهی متناسب با منابع و پتانسیل‌های موجود در آن چی هست؟ آمده‌ام تا با اتکال بر خداوند متعال و حمایت همشهریان عزیز به مسئله شناسی راهبردی در جهت توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد بپردازم و گامی مؤثر در جهت توسعه و تعالی شهرمان بردارم.» کبنا نیوز با مریم بستام نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج گفت‌وگویی انجام داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
کبنا نیوز: به نظر شما مهمترین مسائل شهر یاسوج کدام‌ها هستند؟
یکی ظاهر شهر است. فضاهای شاد و فرحبخش برای جوانان، بانوان و کودکان وجود ندارد. تابلوهای شهر ما زیاد جالب نیستند. به علاوه، احساس می‌کنم که شهر ما در کل کشور و در بین مردمِ شهرهای دیگر ناشناخته است. دید بقیه نسبت به این شهر پایین است. به نظر من باید در این خصوص فرهنگ سازی کنیم. یاسوج ظرفیت‌های زیادی برای پذیریش گردشگر دارد. باید به گردشگری و جذب سرمایه باید بها داده شود.
به نظر من مشکل اصلی شهر، بیکاری جوانان است. جوانان شهر دچارِ نوعی حالت افسردگی حاد شده‌اند. اکثر آن‌ها به دلیل نبود شغل تمایل به بازاریابی پیدا کرده‌اند. خیلی‌ها مجبور به کار در تاکسی بیسیم شده‌اند. تعداد زیادی هم مجبور شده‌اند به رفتن به عسلویه.
در حالی که به نظر من این مسائل، راه حل و برنامه دارند. ما ظرفیت‌های زیادی داریم؛ پتروشیمی، نفت، کارخانه‌ی سیمان، کارخانه‌ی قند.
 کبنا نیوز: به نظر شما، زن بودن، مانعی برای شرکت در انتخابات نبوده است؟ یعنی تبعیضی متوجه شما نشده است؟
اصلاً. پشت هر مرد موفق، یک زن موفق است. یعنی مردان با کمک زنان موفق می‌شوند. ولی اگر یک زن موفق بوده، خودش تنها بوده است. در این فضا تاکنون مشکلی نبوده و اتفاقاً خیلی هم حمایت کرده‌اند.
 برای زنان، برنامه‌ای در نظر دارید؟بله. به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار که می‌خواهم کارآفرینی کنند و حرفه‌ی خود را گسترش دهند. می‌خواهم محیط فرحبخش برای زنان و فرزندان آن‌ها فراهم کنم. در نظر دارم از آن‌ها حمایت کنم تا حرمت‌شان شکسته نشود و به آن‌ها توهین نشود. زنان یاسوجی دوست دارند وارد اجتماع شوند. باید به آن‌ها این فرصت داده شود. علاوه بر این‌ها من سعی می‌کنم با مشورت با صاحب‌نظران، کاری می‌کنم که زنان به آن چیزی که می‌خواهند برسند.
 کبنا نیوز: حضور شما در فضای انتخاباتی چطوری حمایت می‌شود و منبع حمایت شما چیست؟
من با توکل به خدا آمده‌ام و آن انگیزه‌ی جوانی که خدا به من داده است. با تکیه بر این دو عامل وارد این فضا شده‌ام. احساس می‌کنم این دو گزینه‌ای که من به آن‌ها تکیه کرده‌ام چیز کمی نیستند. اتفاقاً بیشتر از پول و طایفه تأثیر دارند. به هر صورت من پولی ندارم و ضمن احترام به همه طوایف، مخالف طایفه‌بازی و قوم‌وخویش بازی هستم، اگر هم پولی بود هرگز به آن‌ فکز نمی‌کردم. امیدم به خداست. هر چه خدا بخواهد. من حرکت می‌کنم و خدا برکت می‌دهد. من بدون پشتوانه‌ی مالی و قومیتی آمده‌ام. ولی خُب انسان‌های بزرگ و فرهیخته‌ای در طایفه من وجود دارد، خیلی از مردمِ شهرِ یاسوج مرا می‌شناسند. یا همکلاس، دانشجو و همکارشان بوده‌ام. یا همسایه و ... احساس می‌کنم بخش زیادی از مردم این شهر مرا می‌شناسند.
 کبنا نیوز: با توجه به سابقه‌ای که در حوزه‌ی عکاسی دارید، برای هنرِ شهر هم برنامه دارید؟
بله. برنامه‌های بسیاری دارم. عکاس‌ها معمولاً دید هنری خیلی بازی دارند. یک عکاس با گروه‌های سنی مختلف، از نوزاد گرفته تا کودک، نوجوان و جوان، میانسال و کهنسال سر و کار دارد. همه‌ی افرادِ جامعه را می‌بیند و با روحیات و سلیقه‌هایشان آشنا است. یک عکاس سوژه‌اش را با توجه به خصوصیات و طرز تفکری که دارد می‌بیند و از او عکس می‌گیرد. بنابراین به نظر من عکاسان می‌توانند نگاه متفاوت و متمایزی به مسائل شهری داشته باشند که برای پیشرفت و توسعه‌ی شهری لازم است.
کبنا نیوز: شما چه ضرورتی را احساس کردید که به فضای انتخاباتی وارد شدید؟
من در همین شهر به دنیا آمدم. بزرگ شدم، فارغ‌التحصیل شدم. مشغول به کار هم شدم. در تمام انتخابات‌های کشور هم شرکت کردم. معمولاً سن کاندیداها اکثراً بالا بوده است. تقریباً همگی هم مرد هستند. من احساس می‌کنم اگر شهروندان تجدیدنظر کنند یعنی سعی کنند قبل از همه جوانان را انتخاب کنند. ما هفت نفر را در شورا می‌توانیم انتخاب کنیم. از بین آن‌ها سه نفر میانسال می‌تواند وجود داشته باشد، دو سوم مرد و یک سوم هم حتماً زن باشند.
 کبنا نیوز: به نظر شما اشکالاتِ شورای شهر قبلی چه بوده است؟
من در برنامه‌هایم این مسئله وجود دارد که می‌خواهم یک کمیسیون مشورتی تشکیل دهم. می‌خواهم با مردم شهر جلسه و دیدار حضوری داشته باشم. من به مردم خواهم گفت که چه مقدار بودجه گرفته‌ام و چه میزان از آن را برای چه چیزی صرف کرده‌ام. شفافیت از محورهای اصلی‌ای خواهد بود که من به آن تکیه می‌زنم. حتّی از مردم نظرخواهی خواهم کرد که این بودجه را بهتر است در کجا صرف کنم. چون این بودجه را حق مردم می‌دانم، بنابراین برای مصرف آن نیز مردم باید نظر بدهند.
به نظر من شوراهای قبلی به تنهایی تصمیم می‌گرفتند و از مردم نظرخواهی نمی‌کردند. چه بسا تصمیمات آن‌ها مورد قبول ما مردم شهر نیز نبوده است. من می‌خواهم با مردم به صورت شفاف صحبت کنم و از آن‌ها مشورت بگیرم. من هر سه ماه یک بار از طریق رسانه‌های جمعی و رو در رو برای مردم مسائل مورد نظر را خواهم گفت. برای آن‌ها خواهم گفت تا به حال این اتفاق‌ها افتاده است و ما چنین کارهایی کرده‌ایم. اما من تا حالا چنین رفتارهایی را از شوراهای قبلی ندیده‌ام.
پارک‌های ما جایگاه ورزشی ندارند. من اجازه نخواهم داد که نسل جدید از این مواهب بی‌بهره باشد. من نمی‌خواهم نسل جدید، محدودیت‌هایی که من تجربه کرده‌ام را تجربه کند.
 کبنا نیوز: لطفاً رئوس کلیِ برنامه‌هایی که در شورای شهر مدنظرتان هست را بیان کنید.
من یک‌سری برنامه برای شهروندان دارم، یک‌سری برنامه هم برای شورا دارم.
برای شهروندان، برای زیبایی سیمای شهرمان، به ورودی و خروجی شهر توجه کرده‌ام که به نظرم نقش اساسی در زیباسازی دارند. چون تا حدی شبیه زباله‌دانی شده است. به نظر من ورودی‌های شهر می‌توانند بسیار زیباتر از این باشند. آن نازیبایی‌هایی که چهره‌ی شهر را زشت کرده‌اند، من آن‌ها را جمع خواهم کرد.
ارتقای مبلمان شهری از دیگر برنامه‌های من است.
به روشنایی معابر رسیدگی می‌کنم. من الان در طول روز می‌بینم که چراغ‌ها روشن هستند ولی در طول شب خاموش می‌شوند. در بیشتر جاهای شهر هم اصلاً چراغی نیست. به این‌ها رسیدگی خواهم کرد.
بیلبوردها، استندها، تلویزیون‌های تبلیغاتی را ساماندهی می‌کنم.
حتماً در پارک‌های شهر، ست‌های ورزشی نصب خواهم کرد.
بافت‌های مسأله‌دار شهری را ساماندهی خواهم کرد. ساماندهی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر از دیگر برنامه‌های من است.
رسیدگی به وضعیت حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی
گسترش فضاهای شهریِ همگانی؛ محیط فرحبخشی را در شهر ایجاد خواهیم کرد.
می‌خواهم محیط شهری را در جاهای مختلف سرزنده کنم. احساس می‌کنم محیط شهر یاسوج یک حالت افسردگی دارد. به نظر من آن حالت زیبایی و فرحبخشی در شهر ما وجود ندارد.
افزایش سرانه‌ی فضاهای سبز.
سعی می‌کنم خانه‌ی فرهنگ ایجاد کنم.
توسعه‌ی میدان‌ها و سالن‌های ورزشی.
سعی می‌کنم به اقتصاد شهر، پویایی و رونق بدهم.
پارکینگ شهر معضلات زیادی دارد. من در عکاسی کار می‌کنم. وقتی مشتری می‌خواهد پیش ما عکس بگیرد، 25 هزار تومان پرداخت کند، گاهی مبلغی دو یا سه و یا چند برابر جربمه می‌شود. یعنی برای خرید یک کالای 25 هزار تومانی، خیلی اوقات باید چند برابر آن را جریمه پرداخت کند. من خیلی ناراحت می‌شوم می‌بینم یک مشتری که برای 25 هزار تومان چانه می‌زند، یعنی این مقدار پول برایش زیاد است، اما از طرف دیگر چند برابر آن جریمه می‌شود. من وقتی این‌ها را می‌بینم به شدت نگران می‌شوم. باید برای این مسأله‌ی نبود پارکینگ فکری اساسی بشود. من روی احداث پارکینگ طبقاتی فکر می‌کنم. انشاالله اگر پذیرفته شوم تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص گرفته خواهد شد.
تمرکززدایی از مرکز شهر یکی دیگر از برنامه‌های من است. شهر نباید صرفاً متمرکز بر یک نقطه باشد.
پیاده‌روها را باید درست‌تر کنیم.
از جهات اجتماعی و فرهنگی نیز شهر ما باید توسعه پیدا کند.
ارتقاء منزلت شهروندی و افزایش نشاط اجتماعی؛ شهر ما واقعاً از نشاط اجتماعی محروم است.
برگزاری جشنواره‌های عمومی؛ چرا که فکر می‌کنم این کار انگیزه را در بین جوانان زیاد می‌کند.
ارتقاء کیفیت خدمات شهری؛
رسیدگی به آرامستان‌ها؛ قبرستان‌های شهر اصلاً وضعیت خوبی ندارند. شهروندان در آن‌جا احساس خوبی ندارند. باید به آن‌ها رسیدگی شود.
توسعه‌ی متوازن خدمات شهری؛
جمع‌آوری به‌موقعِ زباله‌ها و تخلیه در مکان مناسب؛
رنگ‌آمیزی جداول و رسیدگی به آسفالت خیابان‌ها؛
ارتقای کیفیت محیط زیست مثل ایجاد کمربند سبز، ساماندهی باغات، بازیافت زباله‌ها
این‌ها مسائلی بود که از نظر شهروندی مدنظرم بود و می‌خواهم روی آن‌ها برنامه‌ریزی کنم.
 کبنا نیوز: اگر با مردم حرفی دارید، بفرمائید.
این‌که منطقی تصمیم بگیرند. انتخاب شایسته داشته باشند، طایفه‌ای و قومیتی رأی ندهند. تجربه‌ها نشان داده که نتیجه‌ی انتخاب طایفه‌ای و فروش رأی، این است که شهر پیشرفتی نکرده است. ما خودمان انتخاب کردیم و قبول کردیم که فلان شخص وارد شورا شود. مردم منطقی‌تر تصمیم بگیرند. تا بتوانیم شهرمان را تغییر دهیم. اگر همچنان بخواهیم به ثروت و طایفه تکیه کنیم، هیچ فایده‌ای عاید شهر نخواهد شد. تکیه بر طایفه نتیجه‌اش می‌شود سرازیری ثروت به همان طایفه نه همه‌ی مردم شهر. من از بین همین مردم رشد کرده‌ام. اگر چیزی مد نظرم باشد، اول برای مردم می‌خواهم و بعد برای خودم. یعنی این‌طور نیست که من اول بخواهم خودم به اوج برسم و بعد مردم را به اوج برسانم. نه من پیرو مردم خواهم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

عععع
Iran, Islamic Republic of
تو هم کله ت داغه تا پول و طایفه نداشته باشی امکان نداره رای بیاری رای تو کمتر از 50دونه است برو آبرومندانه انصراف بده چون با حرف رای نیست
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
1