کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احد جمالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

تأیید می‌کنم که دستگاه‌های فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کم کاری کرده‌اند / فرهیختگان و صاحب‌نظران به مسائل فرهنگی ورود کنند و از حرف‌ها نترسند

27 فروردين 1400 ساعت 0:44

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید در مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید همت بیشتری کنند.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید در مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید همت بیشتری کنند.
احد جمالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا در یاسوج و در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه، نزاع مسلحانه در چرام و برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در گذشته اتفاق افتاده و اخیراً هم دو نفر در نزاع مسلحانه چرام جان خودشان را از دست داده‌اند، دستگاه‌های فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش این آسیب‌های اجتماعی چه کاری انجام داده‌اند؟ من به عنوان یک خبرنگار، ندیده‌ام که دستگاه‌های فرهنگی به طور مثال برای کنترل خشم و یا سایر آموزش‌های لازم کاری انجام بدهند، به ویژه در سال‌های 98 و 99، باید دیگر چه اتفاقی بیفتد که دستگاه‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تکانی به خودشان بدهند و تدابیری بیندیشند؟ اظهار داشت: یک سری برنامه‌هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می‌افتد که حالا اگر نگویم با اصل آن‌ها مخالفم اما با تعداد زیادی از این کارها مخالفم. فی‌المثل یک قتلی صورت می‌گیرد و یک تعداد منتفذ و ریش‌سفید می‌روند و رضایت می‌گیرند. رضایت گرفتن خوب است اما اسلام گفته 《الحیات فی القصاص》یعنی حیات در قصاص است. جان را خدا داده و حق خودش است که جان را بگیرد، نه من حق دارم که جان خودم را بگیرم که این گرفتن جان خود کفران نعمت است و جایگاه این شخص جهنم است و این آموزه‌ی دینی است و نه ما حق داریم جان شخص دیگری را بگیریم. افرادی که ظرفیت لازم را پیدا کردند و در اثر یک اشتباه یا یک جنون آنی صورت گرفته، جان یک شخص را گرفته‌اند را مشکلی نیست برایشان رضایت بگیرید. برای قوام جامعه و به تشخیص بزرگان رضایت داده می‌شود. اما اگر این رضایت گرفتن یک اصل شود و افرادی هم که ظرفیت ندارند، می‌گویند، ما هم می‌رویم یک نفر را می‌کشیم و بزرگان و ریش‌سفیدان برای ما رضایت می‌گیرند و این بدآموزی دارد.

وی افزود: یک بحث دیگر، اسلحه‌های دست مردم، چه مجاز و چه غیرمجاز، زیاد است. افرادی هستند که فکر می‌کنند، چون من اسلحه مجاز دارم، می‌توانم هر کاری را انجام دهم و هر استفاده‌ای بکنم در صورتی که اینگونه نیست و این اسلحه باید مطابق قانون استفاده شود و قانون موارد استفاده را توضیح داده است ما چند نمونه مجوز داریم و استفاده علیه انسان‌ها در قانون نیامده است. این نقص وجود دارد و ما از نیروهای فرهنگی و فرهیخته گلایه داریم و این افراد باید به این مسائل ورود کنند و یک سری از مسائلی که به عنوان عرف غلط در بین مردم شایع شده را از بین ببرند و ما باید آماده تغییر باشیم و امروز مثل قبل نیست که افراد به اسلحه نیاز داشته باشند و اتفاق‌های زیادی می‌افتاد. ما باید این مدرنیت لازم را بپذیریم. ما بهترین نیروی فرهیخته را در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و همین شهر چرام افراد فرهیخه کم ندارد. این تیپ حرکت‌ها باعث می‌شود که خود آن‌ها [فرهیختگان و صاحب نظران] هم زیر سوال روند. لذا ما توقع داریم بزرگان، ریش سفیدان، فرهیختگان و صاحب نظران در زمینه‌های فرهنگی ورود کنند و نباید از حرف‌های بعضی بترسند. هر حرف و حرکتی هزینه‌ای دارد. من یک سؤال دارم وقتی ما از خانه بیرون می‌آییم، هزینه‌ای ندارد؟ هر لحظه ممکن است یک تصادفی رخ دهد و هر اتفاقی بیفتد و نمی‌شود ما بترسیم و بگوییم که ما نباید از خانه تکان بخوریم.
جمالی معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه توضیح داد: ما تذکرات لازم را به دستگاه‌های خودمان دادیم و من به جد برخورد می‌کنم، ولی در حال حاضر این‌گلایه وجود دارد و من نمی‌خواهم، بگویم، که به صورت مطلق خوب حرکت کردیم، بله، کم کاری هم شده و باید [دستگاه‌های فرهنگی] بیش از این ظهور و بروز پیدا می‌کردند. ما برنامه‌هایی داشتیم و این برنامه‌ها را اعلام کرده بودیم و از افراد صاحب نظر دعوت کردیم تا کسانی که حرفی برای گفتن دارند، بیایند و این افراد اعلام آمادگی هم کردند. اما، خوب، متاسفانه به دلیل مشغله‌هایی که بوجود آمد، مانند؛ همین کرونا، بسیاری از انرژی ما گرفته شد. انتخابات در حال شروع است و انتخابات شورا در استان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً با چالش روبه‌رو است و برخی از شهرها وضعیت قرمز دارند و ما باید مدیریت کنیم تا مشکلی به‌وجود نیاید. انتخابات میان‌دوره‌ی مجلس در گچساران را پیش‌رو داریم که خودش چالشی بود و شوکی که وارد شده تشدید بیشتری کرده. انتخابات ریاست جمهوری یک بحث کلان ملی است و «ایهاالحال» من این حرف شما را قطعاً تأیید می‌کنم و دستگاه‌های فرهنگی ما باید همت بیشتری بکنند.
 


کد مطلب: 433097

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/433097/تأیید-می-کنم-دستگاه-های-فرهنگی-کاهش-آسیب-های-اجتماعی-کم-کاری-کرده-اند-فرهیختگان-صاحب-نظران-مسائل-ورود-کنند-حرف-ها-نترسند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1