کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عضو نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

عنایت بهرامی: ساخت و ساز و معماری در شهر یاسوج هنوز به اصالت واقعی نرسیده است

3 بهمن 1399 ساعت 21:54

ساخت و ساز و معماری در شهر یاسوج هنوز به اصالت واقعی نرسیده و ترکیب، «معماری در شهر یاسوج، ساختمان‌های بدون پارکینگ، ساختمان‌های دارای اضافه بنا که گاهاً از صد در صد نیز، تجاوز، می‌کند و یا ساختمانهای بدون پروانه که شبانه بدون رعایت اصول فنی و ایمنی ساخته می‌شوند.» شاهد این ادعا است.


معضل ساخت و سازهای غیراصولی در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، صدای مسئولان و کارشناسان را در آورده است، اما متأسفانه مدیریت شهری برنامه‌ای برای مقابله با این معضل تاکنون ارائه نداده و هر روز شاهد افزایش بی‌رویه ساخت و سازهای غیر اصولی هستیم. در این رابطه با عنایت بهرامی‌نیا گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد. 
«عنایت بهرامی نیا سال ۱۳۶۵ در بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستای شهنیز از توابع شهرستان مارگون گذراند، و در حال حاضر دانش آموخته رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. وی در سال ۱۳۹۰ بعنوان مدیر دفترفنی شرکت یاسوران که اولین و بزرگترین تولید کننده مصالح ساختمانی استان بود مشغول بکار شد، و در سال ۱۳۹۲ به عضویت فعال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد درآمد و از آن زمان تاکنون در بخش اجرا و نظارت بر انواع پروژه‌های عمرانی اعم از سازه‌های بتنی و فلزی مشغول بکار است. او از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸، ۷ سال متوالی به عنوان مدیر کنترل کیفیت برتر استان در زمینه معدن، ساخت و ساز شناخته و در سال ۱۳۹۷ بعنوان کارشناس رسمی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان معرفی شد.» بهرامی معقتد است که «متاسفانه در مناطق حاشیه‌ای شهر نیز مشکلات متعدد در ساخت و سازها وجود دارد و مجری طرح‌های هادی در مناطق حاشیه‌ای شهر معمولاً با بنیاد مسکن است، که در برخی مناطق تناقضاتی در ضوابط بنیاد مسکن و شهرداری وجود دارد و همین تناقضات باعث ایجاد مشکل در آینده این مناطق می‌شود.» در ادامه گفت و گو کبنانیوز با عنایت بهرامی عضو نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد را می‌خوانید:
آیا در کنار کار، فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی هم دارید؟ آیا بین درس و کار کردن فاصله وجود دارد؟
بین تحصیل و کار فاصله و تضادی وجود ندارد، همچنانکه بسیاری و تقریباً قریب به اتفاق همکاران ما تحصیلات عالی داشته و یا در حال تحصیل هستند و همزمان در یک فعالیت کاری - که اتفاقاً تحصیلات دانشگاهی نیز لازمه آن است ـ به طور موفق مشارکت داشته‌اند.
بنده نیز از سال ۱۳۹۸ تاکنون بعنوان مدرس در دانشگاه‌های مختلف استان از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای پسران استان مشغول به فعالیت و تدریس هستم که چندین مقاله ISI در زمینه انواع سازه‌های زیر زمینی، سدسازی، پل‌ها و مخازن آبی نیز ارائه داده‌ام.

       

راز موفقیت و پیشرفت خود را به عنوان یک مدیر برتر در حوزه ساخت و ساز در چه می دانید؟
مسلماً لازمه رسیدن به هر موفقیتی هدف است، وقتی هدف خود را مشخص کنیم و در جهت رسیدن به آن هدف گام برداریم و تمهیدات لازم را فراهم کنیم قطعاً رسیدن به موفقیت دور از دسترس نخواهد بود. موفقیت در پروژه‌های ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست. نقش مدیر پروژه در موفقیت پروژه‌های ساخت و ساز بسیار قابل توجه است. یک مدیر پروژه باید دارای دانش، مهارت و خصوصیات مدیریتی و رهبری باشد تا بتواند با اتخاذ تصمیمات مناسب در زمان مناسب، بکار گماردن افراد متخصص و باتحربه در بخش‌های مختلف و در نهایت با تعیین استراتژی‌های مؤثر، تکمیل موفقیت آمیز پروژه‌ها را تضمین نماید.
نظر شما به عنوان عضو فعال سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در باره میزان مقاوم سازی ساختمان‌ها در شهر یاسوج چیست؟
همانطوری که مستحضرید شهر یاسوج بر روی کمربند زلزله قرار دارد اما خیلی توجهی به این امر نشده و متأسفانه قوانین و ضوابط مقررات ملی ساختمان در بعضی از پروژه‌ها اجرا نمی‌شود.
در حالی که نوار شمالی شهر یاسوج کاملاً بر روی گسل زلزله واقع شده است، اما می‌بینید هر روز بر تراکم ساختمان‌ها در این مناطق افزوده می‌شود و جالب است که قیمت املاک در این محدوده همچون تراکم ساختمان‌ها نیز در حال رشد روزانه است، در سال‌های اخیر کمیته نظارتی متشکل از مهندسان با تجربه تشکیل شده و هر چند روزی یکبار از ساختمان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بطور اتفاقی بازدید می‌کنند که در صورت مشاهده تخلف، گزارشاتی را ارجاع می‌دهند تا جلوی ساخت و ساز نامناسب گرفته شود، این مهم به تنهایی نمی‌تواند باعث حذف مشکلات یاد شده شود.
متاسفانه در مناطق حاشیه‌ای شهر نیز مشکلات متعدد در ساخت و سازها وجود دارد و مجری طرح‌های هادی در مناطق حاشیه‌ای شهر معمولاً با بنیاد مسکن است، که در برخی مناطق تناقضاتی در ضوابط بنیاد مسکن و شهرداری وجود دارد و همین تناقضات باعث ایجاد مشکل در آینده این مناطق می‌شود. شاید بهترین راه حل موجود برای رفع مشکلات عدیده در مناطق حاشیه‌ای شهر، ارائه خدمات شهری و برقراری عدالت در توزیع خدمات، اجرای طرح جامع شهری یاسوج می‌باشد، که با الحاق مناطق حاشیه‌ای به شهر یاسوج می‌توان علاوه بر ساماندهی به معماری شهری، در خدمت به مردم نیز مؤثر باشد.
خلاصه عرض کنم که متاسفانه ساخت و ساز و معماری در شهر یاسوج هنوز به اصالت واقعی نرسیده و ترکیب، «معماری در شهر یاسوج، ساختمان‌های بدون پارکینگ، ساختمان‌های دارای اضافه بنا که گاهاً از صد در صد نیز، تجاوز، می‌کند و یا ساختمانهای بدون پروانه که شبانه بدون رعایت اصول فنی و ایمنی ساخته می‌شوند.» شاهد این ادعا است.
اگر مسئولی اینجا بود از او چه خواسته‌ای داشتید؟
قطعاً اولین خواسته حقیر از مسولان توجه به مشکلات و تلاش برای توسعه و رونق این دیار است، دیاری که در همه عرصه و صحنه‌ها دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده‌است، تنها راه برون رفت از این مشکل استفاده از افراد فنی و کاربلد در زمینه‌های مختلف هست،
شاید مهمترین معضل امروز ما موضوع بیکاری و عدم اشتغال است، در استانی زندگی می‌کنیم که به لطف خداوند سرشار از, منابع طبیعی خدادادی است و تنها توجه و همت باید در کار باشد تا با تکیه بر همین منابع بتوانیم معضل بیکاری را ریشه کن کنیم.
در پایان ضمن تشکر از شما اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟
از شما تقدیر و تشکر می‌کنم که پیگیر مسائل و مشکلات مردم هستید و در حقیقت رسالت رسانه آگاه کردن مردم به مسائل روز هست، برای جنابعالی و همه هموطنان عزیزم آرزوی توفیق دارم.
خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خشنود باشی و ما رستگار

       
   
   


کد مطلب: 429962

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/429962/عنایت-بهرامی-ساخت-ساز-معماری-شهر-یاسوج-هنوز-اصالت-واقعی-نرسیده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1