کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت و گوی کبنانیوز با مدیرکل فناوری و اطلاعات استانداری کهگیلویه و بویراحمد؛

هر چه جلوتر می رویم جنس مطالبات مردم متفاوت می شود / لزوم تقویت زیرساخت‌های اینترنتی در جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد

1 آذر 1399 ساعت 13:53

ما الان در استان شرکت‌هایی داریم که در زمینه تولید تجهیزات انتقال داده بسیار فعال هستند و ظرفیت اقتصادی بسیار خوبی برای استان لحاظ می‌شود و محصولات اون در استان و در کشور در بسیاری از زیرساخت‌های بسیار مهم مورد استفاده قرار می گیره و تجهیزات تولیدی در استان با تجهیزات در کشورهای پیشرفته دنیا برابری می کند.


عباس رسولی متولد 1362 مدیرکل فناوری و اطلاعات استانداری کهگیلویه و بویراحمد از مدیران جوان استان است که بیش از 6 سال در این سمت مشغول به خدمت است، رسولی می گوید ارائه خدمات الکترونیک رضایتبخش نیاز به «توجه بیشتر مدیران» هست، او در زمینه معرفی گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و ایجاد اشتغال در این زمینه، «حوزه فناوری اطلاعات» را بهترین ظرفیتی می داند که در آن می توانیم استان را به دیگران معرفی کنیم. این گفت و گو را در ادامه بخوانید؛
فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره ی کرونایی چه تاثیری بر کسب و کارها گذاشته است؟
تا قبل از شیوع ویروس کرونا از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از زیرساخت‌هایی یاد می‌شد که برای ارائه خدمات مختلف به صورت الکترونیکی و از راه دور و در راستای کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت ارائه خدمات، حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی، جلوگیری از سفرها و ترددهای غیر ضرور و کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همیشه بر دولت الکترونیک، بانک داری الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک و... تاکید می‌شده است.
خب پس از شیوع کرونا، نیاز به رعایت فاصله اجتماعی و حذف تجمعات و حذف مراجعات غیر ضرور و تعطیلی‌هایی در برخی اوقت و برخی صنوف و ادرات دولتی به عنوان تعدادی از عوامل اصلی و راه کارها جهت جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری بود از طرف دیگر، نیازهای روزانه مردم و دریافت برخی از خدمات از دستگاه‌های دولتی و حتی مدیریت و برگزاری جلسات کنترل خود این بیماری قابل حذف و نادیده گرفتن نبوده و نیست.
اما تعطیلی‌ها و محدودیت‌هایی که به ناچار درکشور در زمان‌های مختلف اعمال شد، تبعات اقتصادی بسیار زیادی برای خیلی از کسب و کارها و صنوف مختلف در پی داشته است و به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین عوامل در این شرایط جهت رعایت فاصله اجتماعی و حذف مراجعات غیرضرور و دریافت خدمات از راه دور استفاده از ظرفیت‌های حوزه فناوری اطلاعات می‌باشد و می بینیم اصناف و حوزه‌های کاری که از قبل یا در این مدت کرونایی خدمات خودشان را به صورت الکترونیک انجام می‌داده‌اند در این مدت 9 ماهه با کمترین مشکل مواجه بودند و حتی در فروش محصولات و ارائه خدماتشان بسیار هم پررونق بودند.
چقدر از جلسات دولت بصورت از راه دور و الکترونیک انجام گرفته است؟
ما در دفتر فناوری اطلاعات استانداری، در بحث مدیریت بیماری کرونا و برگزاری جلسات مختلف آقای استاندار با بیت رهبری، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر بهداشت، فرمانداران و همچنین جلسات سایر معاونین و مدیران ستادی استانداری و افتتاحیه طرح‌ها و پروژه‌های استانی به صورت ویدئوکنفرانس و غیر حضوری در طی 8 ماه اخیر به طور میانگین در هر هفته 5 جلسه و جمعاً 159 جلسه برگزار شده است.
مراکز دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد تا چه حدی برای اجرای دولت الکترونیک تلاش کرده اند؟
زیرساخت فنی امکان دورکاری کارکنان استانداری فراهم شده که کارکنان از منزل می توانند به سامانه‌های اداری متصل بشن و انجام وظیفه نمایند.
اتصال برخی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت در سطح استان به شبکه دولت جهت ارسال و دریافت مکاتبات مردمی به دستگاه‌های دولتی.
خب بسیاری از برنامه‌های دیگر هم بوده که به صورت کشوری برنامه ریزی و اعمال می‌شده و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی یا غیردولتی موظف به اجرای آنها بوده‌اند مثل آموزش الکترونیکی، چه در حوزه مدارس و چه در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی، بانکداری الکترونیک و ...
پس از جلسات و مذاکرات با وزیر ارتباطات چه نتایج و دستاوردی حاصل شد؟
در جلسه‌ای که مهرماه سال گذشته به اتفاق آقای استاندار با وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم تمامی نیازمندی‌های استان در زمینه‌های زیرساختی و ارتباطی و در حوزه توسعه فناوری اطلاعات ارائه شد که خدا را شکر بخش قابل توجهی از مطالبات یا انجام و محقق شده (ایجاد تعدادی دکل‌های ارتباطی جدید در روستاهای استان و توسعه و تقویت دکل‌های موجود و ارائه اینترنت نسل‌های 3 و 4 به روستائیان و برخی نقاط مشکل دار استان) یا در حال انجام هستند (توسعه زیرساختی فیبر نوری در مسیرهای مختلفی در استان (سی سخت، کاکان، باشت و چرام) و امید داریم تا پایان دولت با پیگیری‌های بیشتر و جلسات هماهنگی که در حال برگزاری هست مشکل ارتباطی و اینترنتی در برخی نقاط روستایی دیگر مرتفع گردند و حتماً با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در تمامی نقاط استان باعث رونق کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت شده و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد خواهد شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات چه نیازها و کمبودهایی دارد؟
در خصوص کمبودها با توجه به اینکه هرچه جلوتر می‌رویم جنس و اندازه مطالبات و خواسته‌های مردم متفاوت و توقعات مردمی بالاتر و بیشتر می شود بنابراین هر چقدر کار شود باز می‌بینیم نیاز به توسعه بیشتر داریم. به اعتقاد بنده کمبودها و نیازها در هر برهه‌ای بر اساس مطالبات و خواسته‌های مردم تعیین می‌شود. شاید در دهه گذشته داشتن اینترنت نسل دوم برای تمامی مردم شهری و روستایی یک آرزو بود ولی می‌بینیم الان اینترنت نسل 3 و 4 خواسته همه افراد هست و حتی در دنیا و در کشور در حال راه اندازی اینترنت نسل 5 هستیم که قطعاً در سال‌های آینده توقعات و خواسته مردم به همان سمت خواهد رفت. بنابراین همیشه نیاز به تلاش برای توسعه بیشتر و رفع نقایص و کمبودها هست.
در استان در حوزه پوشش ارتباطی حداکثری در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد (بالای بیست خانوار و زیر بیست خانوار) و ارائه اینترنت پرسرعت نسل 3 و 4 در نقاط روستایی و جاده‌های ارتباطی بین شهرستانی و بین استانی نیاز به اقداماتی هست. در تقویت زیرساخت‌های بین شهرستانی نیاز به اقداماتی هست.
در زمینه ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی به صورت الکترونیک و اینکه تا حد ممکن مراجعات مردمی به دستگاه‌ها به حداقل ممکن خود برسد نیازبه کار بیشتر و توجه بیشتر مدیران دستگاه‌های اجرایی هست.
در زمینه ایجاد تیم‌های قوی تولید نرم افزار و محتوا و راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در استان نیاز به تلاش بیشتر هست.
 البته و انصافاً در همه زمینه‌های بالا در طول هفت سال دولت تدبیر و امید اقدامات و فعالیت‌های بسیار زیاد و ارزنده‌ای در خصوص رفع مشکلات ارتباطی در شهرها و روستاهای استان و تقویت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته ولی همونطور که عرض کردم خواسته‌ها و مطالبات مردمی هم بیشتر شده و نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها هستیم.
به عنوان مدیر در بخش فناوری اطلاعات چه کارهایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد صورت داده اید؟
خب هر مدیری خیلی دوست داره بتونه برای کشور و استان و اون مجموعه‌ای که داره مدیریت می کنه خیلی کار انجام بده و مفید باشه و خدماتش ماندگار بشه. حقیقتاً آرامش بنده در انجام و به سرانجام رسوندن پروژه‌ای یا کاری برای استان و مردم هست که هم کاری برای استان انجام داده باشیم و هم در ارتقاء جایگاه و آبروی استان در کشور بتونم نقشی داشته باشم و در طی این چند سال سعی بر همین موضوع بوده و پروژه‌هایی هم در زمینه توسعه شبکه دولت استان، واگذاری خدمات شهرداری‌ها به دفاتر پیشخوان، برگزاری انتخابات تمام الکترونیک و...برای اولین بار در استان انجام شده‌اند.
دوست دارید چه کارهایی را در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام بگیرد؟
خیلی دوست دارم تمامی روستاهای استان پوشش صد درصدی ارتباط و اینترنت پر سرعت رو داشته باشند که همه جوانان و مردم در تمامی روستاها از این نعمت برخوردار باشند و در زمینه دریافت خدماتشون مشکلی نداشته باشند و بتونیم رونق دوباره‌ای به روستاها برگردونیم.
خیلی دوست دارم خدمات تمامی دستگاه‌ها به صورت الکترونیک به معنای واقعی خود انجام بگیره و به مردم ارائه بشوند.
خیلی دوست دارم بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات در استان بسیار بزرگ و توانمند و فعال باشند که هم بتونن نیازهای استان را برآورده کنند و هم در کشور حرفی برای گفتن داشته باشند و در اشتغال و رونق اقتصادی این حوزه در استان مؤثر و مفید باشند.
خیلی دوست دارم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان روز به روز بیشتر بشود و در زمینه تولید دانش اقدامات ارزنده بیشتری صورت بگیرد. (در این حوزه نیز طی سالهای گذشته فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و ما الان در استان شرکت‌هایی داریم که در زمینه تولید تجهیزات انتقال داده بسیار فعال هستند و ظرفیت اقتصادی بسیار خوبی برای استان لحاظ می‌شود و محصولات آن در استان کهگیلویه و بویراحمد و در کشور در بسیاری از زیرساخت‌های بسیار مهم مورد استفاده قرار می گیره و تجهیزات تولیدی در استان با تجهیزات در کشورهای پیشرفته دنیا برابری می‌کند.
ما در حوزه‌های گردشگری، منابع مختلف آبی، نفتی، جنگل، معدن و... ظرفیت‌های کم نظیری داریم و یکی از بهترین راه‌ها جهت معرفی این نعمات و فرصت‌ها به کشور و دنیا و جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتعال و گسترش اقتصادی استفاده از ظرفیت‌هایی است که حوزه فناوری اطلاعات در اختیار قرار می‌دهد و خیلی دوست دارم فضایی ایجاد بشود و با رعایت استانداردهای بین المللی محتوایی استاندارد تولید بشود و استان به دنیا معرفی شود.
 


کد مطلب: 427759

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/427759/جلوتر-می-رویم-جنس-مطالبات-مردم-متفاوت-شود-لزوم-تقویت-زیرساخت-های-اینترنتی-جاده-های-ارتباطی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1