تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۴۲۵۸۶۲
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد:

شرایط برای سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم است

۰
شرایط برای سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم است
کبنا ؛مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذاری خارجی یکی از پیش نیازهای تولید، صادرات، اشتغالزایی و رونق اقتصادی بوده و شرایط برای این مهم در استان فراهم است.
 به گزارش کبنا، سرمایه گذاری در حقیقت شاهرگ سیستم اقتصادی نوین بوده و نقش مهمی در انباشت سرمایه و رشد مداوم اقتصادی و عدالت اجتماعی، جذب و انتقال فناوری‌های جدید، دسترسی به بازارهای بین المللی از طریق صادرات افزایش ارز آوری و افزایش ظرفیت اشتغال در جامعه و استان دارد.
 سرمایه گذاری خارجی عبارت است از بکارگیری سرمایه خارجی در فعالیت‌هایی که ریسک برگشت سرمایه و منافع آن به عهده سرمایه گذار باشد.
 سرمایه گذاری خارجی بسیاری از کمبودهای داخلی را با توجه به آورده‌ای که در پی دارد، می‌تواند رفع کند و در استان‌ها و کشورهایی که منابع کم بوده کمک به تولید، سرمایه گذاری، صادرات و ایجاد اشتغال خواهد کرد.
 کهگیلویه وبویراحمد با کشف منابع نفتی در گچساران در سال ۱۳۰۲ توسط کنسرسیوم دارسی از نخستین استان‌هاست که با فعالیت اقتصادی خارجی‌ها در ایران آشنا شد.
 به گفته مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری خارجی تابع سیاست‌های کلان کشوری بوده و مربوط به یک استان و یا یک شخص خاص نیست و سیاست‌های کلان را می‌طلبد.
 یکی از موانع اصلی سرمایه گذاری خارجی وجود تحریم‌ها و سیاست‌های موجود در کشورهای مختلف است.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان قابلیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اعم از نفت، گردشگری، صنعت و معدن، گیاهان دارویی، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، باغداری، آب و منابع طبیعی داراست.
 حشمت الله صمیمی افزود: موضوع سرمایه گذاری و نقش آن در توسعه استان باید جدی گرفته شود زیرا که این مزیت‌ها توان جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی را دارد.
 وی تاکید کرد: تأمین امنیت سرمایه گذاری امر مهمی است که باید مورد توجه مسئولان استانی به ویژه فرمانداران قرار گیرد و بی اطلاعی و کم توجهی فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت از فرآیند واگذاری‌ها طرح‌های اقتصادی به سرمایه گذاران قابل توجیه نیست و دقت بیشتری کنند.
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شعار امسال و دغدغه‌های مقام معظم رهبری (جهش تولید) باید بیشتر به سمت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و تولید و اشتغالزایی باید رفت و کم‌تر به بحث مسائل خدماتی پرداخته شود.
 غضنفر آرام افزود: در این رابطه باید تلاش بر کاهش بروکراسی‌های اداری داشته باشیم و معارضات اجتماعی را به حداقل برسانیم تا تولید قوت گیرد و همچنین از ظرفیت‌های سرمایه گذاران خارجی استفاده شود.
 وی تاکید کرد: با توجه به نبود برخی از ظرفیت‌های صنعتی، سرمایه گذاری خارجی ضرورتی برای این استان است.

  شرایط برای سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم است

وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمن که در این کشور وجود دارد و ارز صادره از صادرات کم‌تر به کشور برگشت داده می‌شود و وجود تحریم‌های بانکی در سراسر کشور روند سرمایه گذاری کند است.
 آرام بیان کرد: در این استان تا سال ۹۷ سرمایه گذاران خوبی داشته‌ایم که از جمله آن‌ها سرمایه گذاری سیمان مارگون بوده در آن ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در آن اشتغالزایی ایجاد کرده است.
 وی گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی به میزان ۶۰.۸۱ میلیون دلار در کارخانه سیمان مارگون که در سال ۹۶ به بهره برداری رسید.
 آرام تاکید کرد: ارزهای مطلوبی به کشور و وارد کرده و تولیدات و صادرات چشمگیری هم داشته که از طریق گمرک استان و بوشهر صادرات آن به کشورهای خلیج فارس صادر شده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای جذب سرمایه گذار خارجی این مرکز اقدام به تهیه و به روز رسانی مطالعات پیش امکان سنجی ۶۰ طرح و فرصت سرمایه گذاری که دارای مجری و متولی داخلی مشخص و به تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی رسیده است.
 وی تاکید کرد: این مرکز در سه سال متوالی برای معرفی فرصت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان به سرمایه گذاران خارجی در همایش بین المللی کیش اینوکس شرکت کرده و جز ۸ استان برتر در زمینه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری بوده است.
 آرام افزود: بنابراین سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مقداری مساحت از غرفه خود را جهت معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به این استان اختصاص داد.
 
کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کتاب فرصت‌های سرمایه گذاری استان به سه زبان عربی، روسی و انگلیسی تهیه شده و ۹۰ فرصت سرمایه گذاری در این کتاب پیش بینی شده که ۶۰ مورد از آن ثبت سازمان سرمایه گذاری ایران شده است.
 وی گفت: این کتاب تجدید نظر شده و به قیمت دلار ۱۲ هزار تومانی تهیه شده است پیش از آن ۴ هزار و ۲۰۰ بود اما هم اینک کتاب آماده و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده است.
 آرام با اشاره به مزیت این کتاب برای سرمایه گذاران افزود: وقتی که فرصت‌های سرمایه گذاری مهیا باشد و سرمایه گذار با مطالعه این کار را پیگیری و آغاز کند بدون تردید با کمک این کتاب سردرگم نخواهد شد و به راحتی سرمایه گذار برای اخذ مجوز اقدام می‌کند.
  اعلام دستگاه‌های ضعیف و پرتلاش کهگیلویه و بویراحمد در وصول درآمدها/چقدر وصول مالیاتی داشته‌ایم؟
شناسایی فرصت سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۹۰ فرصت سرمایه گذاری در استان در بخش‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و نیروگاه‌های برق آبی شناسایی شده است.
 غضنفر آرام اظهار داشت: مطالعات پیش امکان سنجی ۶۰ فرصت سرمایه گذاری به زبان فارسی و انگلیسی تهیه و به روز رسانی شده است.
وی افزود: این مهم مورد تأیید و در بانک اطلاعاتی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران قرار گرفت و به صورت کتاب در دسترس است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در دو سال گذشته فرصت خاصی در استان نبوده و با توجه به بحث تحریم‌ها و شرایط خاص کشور و همچنین بیماری کرونا نداشته‌ایم.
 وی افزود: ۲ هیات از خلیج فارس و از اتریش به این استان سفر کردند اما به صورت مذاکره بود که یکی از آن‌ها در رابطه با پتروشیمی و دیگری در خصوص گیاهان دارویی بوده که در مرحله اولیه هستند و مراحل رایزنی این سفرها در حال انجام است.
 آرام بیان کرد: جانمایی زمین آن در رابطه با موضوع پتروشیمی هنوز نهایی نشده که مراحل اجرای آن در دستور کار است.
 وی عنوان کرد: ۶۰ فرصت سرمایه گذاری دارای شریک داخلی و آماده پذیرش سرمایه گذار خارجی است و در سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران ثبت شده و به صورت کتاب هم تهیه شده است.
 
چالش‌های موجود در پیش روی سرمایه گذاری خارجی در کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی و اتوبان‌ها و آزاد راه‌ها، وجود معارضات اجتماعی متعدد در زمینه واگذاری‌های اراضی ملی به سرمایه گذاران و عدم اعطای ابزارهای تشویقی و توجیهی با توجه به عدم توسعه یافتگی و محرومیت استان از جمله چالش‌های فرا روی سرمایه گذاران است.
 آرام عنوان کرد: برای نمونه در بحث مالیات، این مهم را در استان‌های توسعه نیافته، فرصت بیشتری دهند و نرخ آن هم پایین‌تر باشد.
وی گفت: صدور مجوزها و موافقت‌های اصولی در دستگاه‌های اجرایی روند طولانی دارد در حالی که استاندار تاکید دارد که مجوزها کم‌تر از یک ماه صورت گیرد اما برخی دستگاه‌ها کوتاهی می‌کنند.
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تحریم‌های بانکی سبب شده مشکلاتی برای سرمایه گذار در اخذ اعتبار اسنادی و ارثی وجود داشته باشد.
 آرام افزود: این عوامل روند سرمایه گذاری در استان را کند می‌کنند.
 
شیوه‌های جذب سرمایه گذاری خارجی در استان کهگیلویه و بویراحمد
 آرام افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایلوت سرمایه گذاری خارجی معرفی شود و این استان را باید به سرمایه گذاران و کشورهایی که در امر سرمایه گذاری فعالیت دارند شناسانده شود.
 وی تاکید کرد: سازمان سرمایه گذاری یک یا دو سرمایه گذار خارجی را برای امر سرمایه گذاری در استان مکلف کند و هات های تجاری استان به منظور بازاریابی، معرفی توانمندی‌های استان و بازار فروش محصولات اعزام شوند.
 مدیرکل اقتصاد و دارایی بیان کرد: تجار و بازرگانان کشورها با محوریت اتاق بازرگانی کشور به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد دعوت شوند.
آرام ابراز داشت: در قانون سرمایه گذاری خارجی تشویق و حمایت بیشتری شوند و ابزارهای تشویقی و ترجیحی خاص و برجسته‌ای برای مناطق کم‌تر توسعه یافته که دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی هستند، در نظر گرفته شود.
 سازمان سرمایه گذاری ایران، ۶۰ فرصت مشخص شده استان را به کشورهای دیگر معرفی کند و همچنین باید ارتباط با آژانس‌های سرمایه گذاری خارجی تقویت شود.
 
در رابطه با ظرفیت‌های سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟
 آرام افزود: ظرفیت‌های استان در زمینه منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی و گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و باستانی، مساحت جنگل، وجود باغ‌ها و مرکبات متنوع، رودخانه‌ها و چشمه ساران و تولید ماهی‌های سردآبی بی بدیل است.
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همچنین در زمینه گیاهان دارویی و دامپروری که اخیراً استان به عنوان پایلوت دامپروری در زمینه سرمایه گذاری معرفی شده است.
 وی ابراز داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برای کشت و پرورش گیاهان دارویی و عصاره گیری و تهیه مواد اولیه دارویی با منشأ گیاهی است.
 آرام تاکید کرد: این استان به سبب مجاورت با استان‌های مهم و توسعه یافته صنعتی و نزدیکی بنادر جنوب، پل ارتباطی جنوب، مرکز و شمال کشور محسوب می‌شود.
  
اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری در راستای سرمایه گذاری چه بوده است؟
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: طبق آئین نامه مرکز خدمات سرمایه گذاری رسالت اصلی این مرکز کانون مراجعات متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در استان است و ضمن انجام امور تفویضی از سوی سازمان و اعمال اختیارات مربوط، مرجع هماهنگی استان، با سازمان سرمایه گذاری خواهد بود.
 آرام بیان کرد: نمایندگان دستگاه‌های اجرایی صادر کننده مجوز سرمایه گذاری در این مرکز روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲ مستقر و پیگیر مشکلات سرمایه گذاران در روند اخذ مجوزها هستند.
 وی ابراز داشت: فعالسازی پنجره واحد سرمایه گذاری استان، جذب سرمایه گذار خارجی در سیمان مارگون تا سال ۹۶، کسب رتبه ۸ در زمینه بهبود فضای کسب و کار از جمله اقدامات انجام شده مرکز خدمات خدمات سرمایه گذاری استان بوده است.
 مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: راه اندازی و به روز رسانی مستمر پایگاه اطلاع رسانی دو زبانه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان و تهیه و به روز رسانی کتاب فرصت‌های مهم سرمایه گذاری استان به زبان فارسی و انگلیسی و ..... از دیگر اقدامات این مرکز بوده است.
  مرکز خدمات سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ به‌منظور جذب سرمایه گذار خارجی و روند اخذ مجوز برای سرمایه گذار در استان فعال شده است.
 تولید سالانه حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب رواناب در ۲ حوضه مهم آبی، تعداد پرشماری رودخانه پرآب و چشمه سارهای بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد امکان سرمایه گذاری کارآفرینی و تولید در زمینه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، دامپروری و پرورش آبزیان را در این استان فراهم کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از مستعدترین استان‌های کشور در این زمینه است.
 این استان دارای ۴۶ گونه گیاه آندومیک و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به‌وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.
روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در گچساران تولید می‌شود.
 
شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ در ایران است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می‌کند.
 
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مجهز به ۱۰ واحد بهره برداری، ۱۳ ایستگاه تقویت فشار، سه مجتمع گاز مایع، ۷۵۰ حلقه چاه و ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال لوله است.
 
این منابع خدادادی امکان سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی را نیز فراهم کرده است.
 حدود ۱۰۰ فرصت جدید سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، انرژی، نفت، پتروشیمی، صنعت و معدن در این استان شناسایی شده است.
 کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌هایی برای سرمایه گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی، گیاهان دارویی، باغداری، آب و منابع طبیعی دارد.
 این استان با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.
 بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در پاییز ۱۳۹۷ کمیّت ۶/۴۳ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) ارزیابی شده است.
 طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی در این پژوهش، استان‌های تهران، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام نامناسب‌ترین و استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و قم مناسب‌ترین وضعیت را از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها در پاییز ۱۳۹۷ کسب کرده‌اند.
 با توجه به بررسی‌های این گزارش می‌توان گفت که کهگیلویه و بویراحمد در حیطه‌های مختلف ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌طلبد برای رشد و توسعه استان همه دستگاه‌ها با هم هماهنگی داشته باشند و از کارشکنی بپرهیزند و همه کمک کنند تا زمینه اشتغال پایدار، رونق تولید و درآمد زایی در استان فراهم شود.
 به گفته مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد برای رشد و توسعه استان همه دستگاه‌ها باید با هم هماهنگی داشته باشند و از کارشکنی بپرهیزیم و همه کمک کنند تا اشتغال پایدار و رونق تولید و درآمد زایی در استان قوت بگیرد.
 چنانچه دستگاه‌های اجرایی به درستی وظایف خود را انجام، سخت گیری‌ها و کم کاری‌ها را کاهش و در راستای مشکلات و ضعف‌های موجود بکوشند، بسیاری از معضلات پیش روی بحث سرمایه گذاری رفع خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1