کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبرنگاران کهگیلویه در گفت‌وگو با کبنا چه می‌گویند؟

خاطرات شنیدنی خبرنگاران کهگیلویه

17 مرداد 1399 ساعت 1:38

خبرنگاری حرفه‌ای شریف و از وجهه اجتماعی خوبی برخوردار است، انتظار دارم همکاران حریم خبر را منزه از هرگونه منافع اقتصادی، سیاسی و یا نگاه‌های شخصی بدانند و با نگاه آرمان‌خواهانه، جستجوگرانه، حقیقت‌جویانه و جسورانه با رویکردهای علمی ـ تخصصی انتشار و پیگیری اخبار را سرلوحه کار خود قرار دهند.


 ۱۷ مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار نامگذاری شده است، خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان کهگیلویه با کمترین امکانات، تجهیزات، حق و حقوقی در عرصه امر خطیر اطلاع‌رسانی و خبر تلاش می‌کنند. در ادامه با تعدادی از خبرنگاران شهرستان کهگیلویه پیرامون مشکلات و دغدغه‌های آنها گفت‌وگویی انجام داده‌ای که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

خلیل مهرجو مدیر مسئول عصر زاگرس

جای خالی لایحه حمایت از خبرنگاران در مجلس!
 
کبنا؛ لطفاً خودتون رو معرفی و بفرمایید چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟
سلام عرض می‌کنم خدمت شما و مجموعه خوبتان.
خلیل مهرجو کارشناسی مهندسی معماری و در حوزه رسانه فعالیت‌هایی از جمله مدیر مسول عصرزاگرس، مشاور فرماندار سابق، بازرس خانه مطبوعات و رئیس و نایب رئیس انجمن خبرنگاران را در کارنامه خود دارم. بی شک از هرکسی بپرسید که چرا وارد این حوزه شدی، جوابی جزء علاقه نخواهید شنید.
حقیر نیز با توجه به علاقه‌ای که به حوزه خبر داشتم، همچنین از نقش رسانه‌ها در روشنگری افکار عمومی مطلع بودم سال ۱۳۹۲ بصورت آزاد فعالیت‌هایی در این حوزه داشتم ودر سال ۱۳۹۴ سایت خبری خودم را ثبت کردم که دوسال بعد مجوز رسمی گرفت. یکی از شعارهای مهم رسانه حقیر این بود که به هیچ نهاد وپایگاه سیاسی وابسته نیست و به صورت کاملاً خودگران اداره می‌شود.
 شاید حقیر به عنوان مدیر مسول دیدگاه و بینش سیاسی داشته باشم ولی هیچگاه دیدگاه خود را وارد فضای سایت نکرده‌ام ویکی از افتخاراتم این است که تاکنون از هیچ مدیری امتیازی دریافت نکردم و این کارم را برای نقد منصفانه آسان‌تر می‌کند.
 اما اولویت این پایگاه خبری انتشار مطالب ومشکلات مردم می‌باشد همچنین هدف اصلی اطلاع رسانی دقیق، سریع وبه دور از حاشیه اخبار وانعکاس مشکلات و معضلات در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی واجتماعی در استان می‌باشد.
 
کبنا؛ شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
حقیقتاً وقتی مشکلی از خبرنگاران حل می‌شود یا خبرنگاران موفقیتی کسب می‌کنند وجایی مشغول می‌شوند، خاطرات شیرینی را برایم رقم می زند اما شکایت از خبرنگاران، آتش سوزی‌های اخیر استان وسقوط هواپیمای تهران یاسوج از تلخ‌ترین خاطره‌های خبری‌ام بوده است.
 
کبنا؛ با توجه به ارتباط شما با خبرنگاران به واسطه اینکه رییس انجمن خبرنگاران شهرستان هستید، بفرمایید عمده مشکلات خبرنگاران چیست؟
خبرنگار یکی از اقشاری محسوب می‌شود که هیچ کجا از آن‌ها سخنی نیست، در مجلس لایحه‌ای برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد و بیمه این حرفه را به‌عنوان شغل زیان‌آور قلمداد نمی‌کنند.
چندین سال است در تریبون‌ها و در محافل مختلف اعلام کردیم عمده مشکلات خبرنگاران اشتغال، بیمه ومسکن هستند که متاسفانه تاکنون قدم مثبتی در این رابطه جهت رفع مشکلات آنها برداشته نشد چون براین باورم وقتی خبرنگار مشکل معیشتی داشته باشد نمی‌توانند مشکلات و معضلات را به صورت تمام وکمال پوشش دهند.
متاسفانه رویه بدی نیز در استان برقرار شده واگر خبرنگاران گزارش انتقادی منتشر نکنند مردم گلایه می‌کنند واگر خبر انتقادی کار کنند مسولان اقدام به شکایت می‌کنند واین یک دوگانگی و سردرگمی است که خبرنگاران با آن سر وکار دارند.
 
کبنا؛ چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
خبرنگاران در استان کهگیلویه و بویراحمد جزء بهترین‌ها هستند، اگر من بخوام به یک مورد اشاره کنم بحث کرونا بودکه واقعاً عملکرد قابل قبولی داشتند و در بحث اطلاع رسانی بصورت ۱۰۰ درصد همکاری مثمرثمر داشتند اما انتظار داریم خبرنگاران با همه مشکلاتی که دارند اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند وقبل از انتشار خبری همه جوانب را در نظر بگیرند و در این حوزه جهت شفاف سازی افکار عمومی و انعکاس مشکلات مردم تلاش مضاعف داشته باشند وکاش روزی به این باور برسیم که خبرنگار بودن سخت است.
اما صحبتی هم با استاندار محترم وفرمانداران دارم واینکه اجازه ندهند خبرنگاران در راهروهای دادگاه حاضر شوند باور بفرمایید جای خبرنگار زندان و یا راهروهای دادگاه نیست. درسته مخالف شایعه پراکنی و جوسازی هستم ولی استاندار محترم تدابیری بیندیشد که مدیران به جای شکایت از خبرنگاران در چارچوب حقوق شهروندی مطالب خود را جهت شفاف سازی افکار عمومی منتشر کنند.

 سید روح الله احمدی پایگاه خبری راه ملت
 
ضرورت نگاه درست رسانه‌ها به آسیب‌های اجتماعی
 
کبنا؛ لطفاً خودتان را معرفی و بفرمایید که چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟
سید روح اله احمدی هستم سردبیر پایگاه خبری تحلیلی راه ملت.
خب شیوه آشنایی من با دنیا رسانه بر میگرده به دوران مدرسه و زمانی که در مقطع راهنمایی درحال تحصیل بودم و به واسطه یکی از معلمان شروع به نگارش روزنامه دیواری در مدرسه کردیم و کم کم این علاقه در مورد حوزه خبر بوجود اومد.
فعالیتم به صورت حرفه‌ای در دنیای خبر از سال 91 با حضور در جمع دوستانم در پایگاه خبری راه ملت که آن زمان چویل نیوز نام داشت آغاز شد.
 
کبنا؛ شعار شما و رسانه یتان چیست؟
به شخصه شعارم انتقاد درست و اثر بخش هستش، چون اگر دردهای جامعه درست بیان شوند پاسخ مناسبی دریافت خواهد شد.
راه ملت هم از ابتدا شعارش اولین رسانه دانشجویی استان بوده است، دلیل آن هم این بود که از زمان آغاز تمامی مجموعه رسانه راه ملت دانشجو بودند و هنوز هم از دانشجویان و نخبگان در بدنه خود استفاده می‌کند.
 
کبنا؛ شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
خب شاید بشه گفت خبرنگاری شغلی است که بیشترین خاطرات تلخ و شیرین رو همراه خودش داره نسبت به بقیه مشاغل، زیرا که ما اکثراً در حوادث و جلسات هستیم و کلاً در بطن ماجراهای و اتفاقاتی که در استان و شهرستان صورت می پذیره حضور داریم.
 به نظر خودم شاید شیرین‌ترین اتفاق خبری یک سال اخیرم رو میتونم بگم که انتخابات اسفند ماه ۹۸ فارغ از هر نتیجه‌ای که برای هر کسی پیش اومد، شرایطی بود که قبل از کرونا بوده، و یه حس خوب و همدلی بین همه اقشار جامعه به وجود آمده بود و هر کسی به نحوی داشت برای نامزد مورد حمایت خودش تلاش می‌کرد و این هم فضای رسانه رو پر کرده بود، هم فضای مردم و هم فضای اجتماعی و این رو من یکی از خاطرات بسیار خوب خودم میدونم.
تلخ‌ترین خاطره‌ام را می تونم بگم بازم مثل همیشه این آماری که همیشه از کهگیلویه است بله آمار که متاسفانه خودکشی‌هایی که در دیشموک است که واقعاً دوست دارم بچه‌ها رسانه به جای انتشار این خبرها به دنبال تحلیل این بحث و آسیب اجتماعی باشند.
 
کبنا: چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
خوب این سؤال آخر شما میتونه یه بحث کاملاً جدا داشته باشه، ولی خب من به همین اکتفا می‌کنم، که ابتدا هم تبریک میگم این روز و به همه همکاران خودم در مجموعه‌های خبری چه در پایگاه‌های خبری استان و چه در نشریه‌های مکتوب، امیدوارم که مشکلاتی که پیش روی جریان خبرنگاری در استان است هر چه سریع‌تر برداشته بشه و انشالله همه عزیزان با دیدی مثبت به هم کمک کنیم تا راه توسعه استان را هموار کنیم.
 
سیده مریم پیروزان خبرنگار خبرگزاری ایسنا
 
حریم خبر منزه از هر گونه منافع اقتصادی و سیاسی باشد
 
کبنا: لطفاً خودتون رو معرفی و بفرمایید که چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟
سیده مریم پیروزان هستم، هم اکنون در خبرگزاری ایسنا مشغول هستم و فعالیت خبریم حدوداً سال ۹۱ یا ۹۲ بصورت خبرنگار افتخاری دفتر امام جمعه استارت زده شد. شعار رسانه ما «اخلاق، امید، آگاهی»

 کبنا: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
 خبرنگاری جز مشاغلی هست ک خاطره‌های شیرین و تلخ زیادی را در بر میگیره وقتی با یک گزارش لبخند شادی بر لبان خانواده‌ای جاری می‌شود بهترین حس آرامش به آدم دست میده...
و همچنین تلخی‌ها شاید زیادتر باشند وقتی می‌بینی هنوز هستند در استان و شهرستان ما کسانی که از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند و دریغ از حتی نان شبی، چنین صحنه‌هایی دل هر آدمی را به درد می‌آورد که کماکان در بخش‌های شهرستان ما به وفور چنین خانواده‌های یافت می‌شوند و انتظار می‌رود مسئولان نه فقط در شعار بلکه در عمل خدمت صادقانه را سرلوحه کار خود قرار دهند و سعی در رفع مشکلات آنان نمیاند.
 
کبنا: چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
خبرنگاری حرفه‌ای شریف و از وجهه اجتماعی خوبی برخوردار است، انتظار دارم همکاران حریم خبر را منزه از هرگونه منافع اقتصادی، سیاسی و یا نگاه‌های شخصی بدانند و با نگاه آرمان‌خواهانه، جستجوگرانه، حقیقت‌جویانه و جسورانه با رویکردهای علمی ـ تخصصی انتشار و پیگیری اخبار را سرلوحه کار خود قرار دهند.
 چرا که جلب اعتماد مخاطبان اعم از مردم و مراجع خبری روح کلی حاکم بر تحریریه یک خبرگزاری یا سایت است و مواردی همچون اطمینان یافتن از صحت خبر، تکیه بر منابع موثق خبری، پاسخگویی و احترام به سلیقه مخاطبان مختلف از دیگر ارکان این اعتماد سازی است.
 
 طیبه سادات سعادتی نیک خبرنگار خبرگزاری فارس

خبرنگاران شرافت خبری را حفظ کنند

کبنا: لطفاً خودتون رو معرفی و بفرمایید که چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟
طیبه‌السادات سعادتی‌نیک هستم. سال ۸۵ در نشریه «تراز» دانشگاه خیام مشهد فعالیت داشتم و مطالبم به چاپ رسید. کار خبری را از سال ۸۷ در سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه دادم البته محدود به این نهاد بود و خارج از این حیطه فعالیت خبری نداشتم. سال ۹۰ از طریق یکی از دوستان به خبرگزاری فارس معرفی شدم و بعد از ۴۵ روز کار آزمایشی کد خبری گرفتم و همکاری من رسماً شروع شد از ان زمان تاکنون (منهای یک سال وقفه) کارم در این رسانه ادامه دارد.
 خبرگزاری فارس بهمن ماه ۱۳۸۱ همزمان با فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شد. مهم‌ترین هدف رسانه ما که در منشور اخلاقی آمده است اعتلای فرهنگ ایرانی _اسلامی و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت به اسلام، انقلاب، کشور و. مردم است و در این راه تمام تلاش خود را برای ارائه و بازنمایی صادقانه جامع منصفانه و صحیح واقعیت بکار می‌گیریم. شعار: دانایی را عامل مهم توانایی ملی می دانیم و رسانه را یکی از ابزارهای مهم گسترشان قلمداد می‌کنیم.
 
کبنا: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
کار خبری به خاطر شرایط خاص با خاطرات عجین است و شاید هر حضور در برنامه‌ها مراسمات یا بازدیدها و سرکشی‌ها خود خاطره‌ای باشد
در جریان سفرهایی که به مناطق دورافتاده شهرستان داشتیم سوژه‌هایی کار کردم که موقع نگارش گزارش تحت تأثیر قرار گرفتم و اشکم جاری می‌شد بعد از انعکاس گزارش اما بازخوردهایی که داشت حال دلم خوب می‌شد.
 
 
خبرهای تلخی که کار کردم
 ریزش کاروانسرای تاریخی تحت عنوان «میراث کهن کهگیلویه قربانی بی تدبیری مسیولان/کاروانسرای تاریخی تخریب شد» بعد از این گزارش بلافاصله مسئولان و نمایندگان مجلس به تکاپو افتادند تا جایی که بافت تاریخی در بودجه سالانه ردیف اعتباری گرفت و ۱۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.
 و «آتش تاریخ سوز در بلادشاپور» خبر دیگری بود که در مورد آتش سوزی در بافت کار کردم. یک هفته بعد از سفر مدیرکل پایگاه‌های جهانی و در حالی که می‌طلبید اداره‌کل میراث فرهنگی نسبت به حفاظت از بافت حساسیت ویژه‌ای به خرج دهد و شرایط لازم برای پیشنهاد بافت در لیست جهانی را مهیا سازد اما خبر دیگری تیتر رسانه‌ها شد که روسیاهی مسؤولان را بیش از پیش آشکار ساخت.
 «بافت تاریخی دهدشت جهانی شد اما با روی سیاه!» بافت تاریخی دهدشت ششم خرداد ماه 1398 در آتش خشم بلادشاپور سوخت و جهانی شد؛ این خبر چنان بهت‌آور و مایه شرمساری مسؤولان بود که تیتر رسانه‌های خارجی هم شد و زحمت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی را کم کرد!
 «خطری که مدیرکل نادیده گرفت / وقتی اعتباری به پاکسازی بافت نرسید» آتش‌سوزی در بلادشاپور حادثه ناگواری بود که با شروع فصل گرما که نه، بلکه با آب و هوای نامساعد روزهای اخیر و صاعقه‌هایی که کوه الوند را به آتش کشاند زنگ خطر حریق در بافت به گوش می‌رسید؛ فریادی که هرگز به گوش مدیرکل میراث نرسید و چشم‌هایش را هم بر روی حجم وسیع علف‌های خشکی که هفته گذشته نظاره‌گر آنها بود و روی آنها راه رفت را بست چرا که اگر می‌دید و هشدار را جدی می‌گرفت پیش از هر اتفاقی برای از بین بردن این علف‌های مستعد حریق دست به کار می‌شد.
 آتش سوزی خاییز حادثه ناگوار و ناراحت کننده دیگری بود که تیترهای روزانه‌ام سرخط خبرگزاری فارس بود و برای انعکاس این رویداد تلخ هفته سختی را سپری کردم.
 
کبنا: چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
توصیه به خودم و همکاران این است که حفظ و شرافت کار خبری را بر خود لازم دانسته‌شان و منزلت خود را وسیله رسیدن به اغراض شخصی و گروهی یا منافع مادی نکنیم. در پایان روز خبرنگار را به همه خبرنگارانی که با پا گذاشتن در این حوزه چشم بینای جامعه می‌شوند و وظیفه رساندن مشکلات و دغدغه‌های مردم به گوش مسیولان را بر دوش می‌کشند تبریک عرض می‌نمایم..
 
 کیوان سروش مقدم خبرنگار پایگاه خبری کبنانیوز

آسیب دامن زدن آگاهانه برخی رسانه به قومیت گرایی و جناح بازی
 
کبنا: لطفاً خود را معرفی و بفرمایید چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟
کیوان سروش مقدم 39 ساله زاده روستای تنگ سپو بخش مرکزی کهگیلویه و خبرنگار کبنانیوز هستم. در دهه‌های 70 به طور کلی و 80 کم و بیش اینترنت و فضای مجازی وهمچنین امکاناتی مثل لب تاب، تبلت وگوشی های اندروید نبود و ما بیشتر اخبارهای ورزشی و سیاسی را از جراید و روزنامه‌ها می‌گرفتیم، با توجه به اینکه دو تا از پیشکسوتان ورزش استان و از دوستان خودم در شهرگچساران آقای علی سلیمانی و در دهدشت مرحوم اکبر مصفا خبرنگار کیهان ورزشی بودند و رویدادهای ورزشی را از طریق این روزنامه به گوش مردم و مسئولین کشور می‌رساندند، من هم علاقمند شدم که بتوانم روزی خبرنگار ورزشی بشوم و صدای جامعه ورزشی شهرستان باشم.
با توجه به آیه (ن و القَلَمِ وَ ما یَسطَرون، سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد) اعتقادم بر این است که قلم قداست بزرگی دارد و باید برای رضای خدا قلم زد و از قلم زدن برای خوشایند و رضایت دیگران پرهیز کرد، چرا که در قیامت باید پاسخگوی بند بند جملات و کلاماتی باشیم که در اهداف مختلف بکار بردیم.
 
کبنا: شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خبری من یک موضوع است، اولین استارت خبری من مصادف بود با درگذشت زنده یاد اکبر مصفا خبرنگار کیهان ورزشی شهرستان که من دست به قلم شدم و خبر درگذشت این خبرنگار شجاع را برای جراید و روزنامه‌ها ارسال کردم که در روزنامه‌های استانی و کشوری چاپ شد و همچنین در روزنامه کیهان ورزشی به اسم خودم بود که هم تلخ از باب اینکه اولین خبرمن درگذشت یک دوست بود و شیرین اینکه با وجودی که با روزنامه‌ای کار نمی‌کردم مطلب من چاپ شده بود بخصوص در کیهان ورزشی و این مورد برایم خیلی شیرین و دلچسپ بود و مرا برای ادامه کار ترغیب کرد.
 
کبنا: چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
معمولاً در هرکجای دنیا خبرنگاران از نخبگان و افراد با سواد جامعه هستند و می‌توانند با فکر و قلمشان باعث توسه و رشد آن منطقه در ابعاد گوناگون باشند ولی متأسفانه می‌بینیم که این موارد در شهرستان ما کمتر دیده می‌شود و بعضی از خبرنگارها آگاهانه یا ناآگاهانه به طایفه گرایی، قومیت گرایی و جناح بازی در منطقه دامن می‌زنند.
 با وجود اینکه چندین ماه از انتخابات گذشته است هنوز بعضی از دوستان از فضای انتخابات خارج نشده‌اند و این مسئله نه تنها هیچ کمکی برای شهرستان ندارد بلکه باعث عدم پیشرفت و توسعه منطقه خواهد شد و تخم کینه و نفرت را در دل مردم بوجود می‌آورد.
این دوستان باید از این فضا خارج شوند وتعصبات را کنار بگذارند و اصل بی طرفی را سرلوحه کار خود قرار دهند، از مسئولین و نماینده مطالبه گری کنند و آن رسالتی که برعهده دارند به نحو احسن انجام دهند.
و در پایان خبرنگار واقعی کسی است که برای کار و حرفه خود باید ارزش قائل باشد و برای این کار روزانه وقت بگذارد و قسمتی را جهت آموزش و یادگیری و قسمتی را برای تهیه گزارش وانعکاس مشکلات مردم و آگاهی بخشی فعالیت‌های نظام به کار گیرد.
 
مصطفی گنجی خبرنگار خبرگزاری تسنیم
 
رسانه‌ها پشت همدیگر را خالی نکنند

کبنا: لطفاً خودتون رو معرفی و بفرمایید که چگونه با دنیای خبر اشنا شدید؟
سید مصطفی گنجی خبرنگار خبرگزاری تسنیم و پایگاه‌های خبری مهردنا، عصردنا و چند پایگاه خبری دیگر در شهرستان کهگیلویه فعالیت می‌کنم.
نحوه آشنایی من با دنیای خبر و رسانه از طریق یکی از دوستانم بود که اتفاقأ خودش نیز خبرنگار است، سال ۱۳۹۴ از طریق "صادق دوپیکر" که آن روزها سردبیر پایگاه خبری خبرنما بود با دنیای خبر و رسانه آشنا شدم و با پیشنهاد ایشان به عنوان خبرنگار فعالیت خودم را برای پایگاه خبری خبرنما آغاز کردم.
 در حال حاضر چون برای چندین رسانه با خط و مشی متفاوتی فعالیت می‌کنم نمی‌توانم به صورت دقیق بگویم که شعار رسانه من چیه اما شعار خودم به عنوان یک خبرنگار از همان روز اول تاکنون "انعکاس مظلومیت‌ها، مشکلات و دغدغه‌های مردم و نیز تغییر دنیای پیرامون خودم است" البته در طول سالهای فعالیتم براساس شرایط روز ممکن است گاهی اوقات شعار من تغییر کند اما شعاری که بیان کردم همیشه و همیشه شعارم بوده و همچنان نیز هست و شعارهای دیگرم نیز در واقع در همین یک شعار می‌گنجد.
 
کبنا: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
خاطرات تلخ و شیرین در شغل خبرنگاری زیاد است و هر روز که می‌گذرد این خاطرات بیشتر شده و یا تکرار می‌شود، برای من در این حرفه حقیقتأ خاطرات تلخ بیشتر است، هروقتی که گوشه‌ای از مشکلات و معضلات این شهر و مردم را گزارش می‌کنم و تلاش می‌کنم تا با انتشار این گزارش به نوعی بخشی از مشکلات برطرف شود و لبخند رضایت را بر چهره مردم می‌بینم آن لحظه بهترین خاطره برای من است و از این دست خاطرات شیرین داشتم، در کنار همین خاطره شیرین هروقتی گزارشم اثری نداشته و مسئولین اصلاً به آن مشکلات توجهی نمی‌کنند و گاهی اوقات بخاطر انعکاس آن گزارش حتی شرایط را بدتر از قبل می‌کنند و سبب ناامیدی مردم می‌شوم آن روز است که من شرمنده مردم می‌شوم و تلخ‌ترین لحظات برایم رقم می‌خورد، از این دست خاطرات تلخ در این حرفه زیاد دارم، روزهایی که بخاطر انعکاس یک خبر یا گزارش مدیر مربوطه با من تماس می‌گیرد و علاوه بر توهین‌هایی که می‌کند حتی مرا تهدید به شکایت و برخورد سخت می‌کند آن روز برایم تلخ‌ترین خاطره است، البته این را بگویم برخوردهای تند و زننده و حتی شکایاتی که از من می‌شود هیچ زمانی سبب نشده که مرا ناامید کند و یا از ادامه فعالیتم خسته شوم اتفاقأ مصمم‌تر از گذشته به فعالیتم ادامه می‌دهم.

کبنا؛ چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
من در جایگاهی نیستم که بخواهم به همکارانم درسی بدهم و یا توصیه‌ای بکنم اما به عنوان یک همکار از آنها می‌خواهم رفاقت و صمیمیت بیشتری باهم داشته باشیم، همواره کنار همدیگر باشیم، از حال یکدیگر باخبر باشیم و هیچوقت پشت یکدیگر را خالی نکنیم و در هر زمان و شرایطی از یکدیگر دفاع کنیم.
 
عظیم بنام خبرنگار ریواس جنوب
 
خبرنگاران روابط عمومی ادارات نباشند/انشقاق بین خبرنگاران ضربه به خودی است

کبنا: لطفاً خودتون رو معرفی و بفرمایید که چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟

عظیم بنام هستم، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ریواس جنوب. حدود 7 سالی هست که به صورت جدی وارد کار رسانه شدم و آشنایی من به رسانه به سال‌های دورتر بر می‌گردد، تقریباً زمانی که خبر از رسانه نبود ما در روستا اخبار سطح روستا و کمی بیشتر منطقه را در کاغذ آچار می‌نوشتیم و با استفاده از کاربن سعی بر تکثیر بیشتری داشتیم و در اختیار مردم بصورت مجانی می‌گذاشتیم که اتفافا هنوز هم مردم از آن روزها به خوبی یاد می‌کنند. شعار ما، پیگیری مشکلات مردم و از طرف دیگر بیان خدمات واقعی مدیران است و هیچگاه خبری که واقعیت نداشته باشد منتشر نمی‌کنیم و تعریف و تمجید الکی از مدیری هم نمی‌کنیم.
 
کبنا: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
با توجه به رویکردی که این سایت دارد تا الان خاطره خوش ندیدم ولی انعکاس برخی از مشکلات و برطرف کردن آنها توسط برخی از مدیران با جنبه از بخش‌های خوشحال کننده کار خبری من بوده است.
حق خیلی از مردم را در ادارات پیگیری و حل کردیم، جاده‌های روستایی، آب، برق و چنین مشکلاتی را پیگیری کردیم و بعد از اینکه مدیران نیز مشکل را حل کردند همین دعای مردم خوشحال کننده و دلگرم کننده‌ی این راه بی سود بوده است.
شکایت‌ها و تهدیدهای مدیرانی که عادت کردند فقط از آنها تعریف شود بخش نگران کننده‌ی کار خبری من بوده است، مدیرانی که با هر نقدی، بی دلیل انگ کار شخصی و غیر اخلاقی می‌زنند.
 
کبنا: چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
من مشکلات اقتصادی خبرنگاران را درک می‌کنم اما اینکه روابط عمومی ادارات بشوند اصلاً زیبنده نیست، انشقاق و دو دستگی بین خبرنگاران بیش از هر چیزی به خود خبرنگاران ضربه می زند، باید با اتحاد و حمایت از همدیگر به این شغل پر خطر اقتدار و آبرو ببخشند.
 
ثار الله آذریتون خبرنگار عصر زاگرس
 
مسولان کهگیلویه ظرفیت نقد پذیری ندارند!
 
کبنا: لطفاً خودتون رو معرفی و بفرمایید چگونه با دنیای خبر آشنا شدید؟

ثارالله آذریتون متولد ۱۳۶۶ شهرستان کهگیلویه دارای فوق دیپلم معماری از دانشکده فنی شهید بهشتی اردکان یزد و لیسانس هنرهای نمایشی از دانشگاه هنر تهران. طریقه‌ی آشنایی من با دنیای رسانه از نوشتن نقد و مقاله برای نشریات دانشگاهی شروع شد و به واسطه‌ی نوشتن همین نقدها و مقاله‌ها پیشنهادهایی از سرویس‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی یکی دوتا خبرگزاری شروع شد و کم کم این پیشنهادها منجر به همکاری‌های تقریباً دائمی شده بود.
بعد از برگشت به دهدشت در سال ۹۷ جسته و گریخته برای یکی دوتا پایگاه خبری یاداشت هایی ارسال می‌کردم که در اوخر فروردین ۹۸ با پیشنهاد همکاری از طرف جناب مهرجو مدیر مسئول محترم پایگاه خبری عصر زاگرس مواجه شدم که از اون تاریخ به بعد افتخار همکاری با ایشان را دارا می‌باشم.
بنده هیچ وقت به شعارهایی که در حد شعار باقی می مونن پایبند نبودم و نیستم و امیدوارم شعارها در جامعه تبدیل به عمل گرایی بشن.
 خوشبختانه مجموعه ما در عصر زاگرس هم سعی کرده پایبند به شعار توخالی نباشد و شعار رسانه ما (اخبار روز استان کهگیلویه و بویر احمد را در عصر زاگرس مشاهده کنید) البته این یک شعار نیست و تمام همکارانم و در رأسان جناب آقای مهرجو تمام تلاش خود رو انجام دادیم و خواهیم داد که این جمله در حد شعار نباشد.
 
کبنا: شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خبری شما چیست؟
 آگه اجازه بدین اینجا دوتا خاطره مختلف از نحوه برخورد در قِبل اتفاقاتی که برای اینجانب اتفاق افتاد اشاره کنم. سال ۹۷ بود که در جشنواره بین المللی فیلم فجر افتخار داشتم که برای سرویس فرهنگ و هنر یکی دوتا از از خبرگزاری‌های رسمی در مورد فیلم‌های جشنواره نقدهایی رو بنویسم و یکی دوتا از نقدهایی که نوشتم با واکنش‌هایی در بین اهالی سینما روبرو مواجه شده بود و مهمترین واکنش که میشه گفت شاید شیرین‌ترین خاطره بنده هم می‌باشد دعوت کارگردان و تهیه کننده فیلم به یک جلسه بود و به خاطر نوشتن نقد من از بنده تشکر کردن و تمامی اثار قبلی خودشون رو در اختیار بنده گذاشتن که نظرم رو درمورد کارهای گذشته و روند کاری خودشون جویا بشن که این اتفاق منجر به همکارهایی با این دوستان در اون حوزه شده بود، در مقابل این اتفاق یکی دوبار نقدهایی نوشته‌ام که متوجه شدم ظرفیت نقد در شهرستان ما اصلاً وجود ندارد و کسانی که نقد می شن فکر می کنن دشمنی‌هایی یا حب و بغضی در کار است که این اتفاق بسیار تلخی است که متاسفانه فکر کنم اکثر دوستانم رو رنج می‌دهد، خاطره دوم هم مربوط میشه به تصویر کشیدن مشکلات مردم در طول یک سال گذشته که با واکنش‌هایی مواجه شدم. واکنش مردم برایم بسیار لذت بخش و شیرین بود اما واکنش چند تا از مسئولین واقعاً تلخ بود و فوراً تهدید به شکایت و..‌. می‌کردند.
 
کبنا: چه صحبتی با دیگر خبرنگاران دارید؟
 ضمن تبریک این روز فرخنده به دوستان خوبم در این حوزه از تمامی اونها تقاضامندم با تمام بی مهری‌ها و انگ‌هایی که به اونها چسبانده می شه رسالت خود که رساندن صدای مردم به گوش مسئولین هست را فراموش نکنند و در این راه قومیت گرایی و خط و باندی و نگاه‌های حزبی را کنار بگذارند زیرا در آخر ما هستیم که باید جوابگوی رسالت سنگینی که بر دوشمان گذاشته‌اند باشیم.


کد مطلب: 424102

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/424102/خاطرات-شنیدنی-خبرنگاران-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1