کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

غلامعلی جعفرزاده؛

اعتماد مردم در گروی ارائه «آمارهای واقعی» است

21 اسفند 1398 ساعت 12:19

اين مردم انقلاب، نظام و جمهوري اسلامي را دوست دارند و گوش به فرمان مقام معظم رهبري هستند. اين مردم اصلا دوست ندارند که انقلاب کوچکترين صدمه‌اي ببيند. تمام کساني که به بهانه انقلاب کشور را امنيتي مي‌کنند اشتباه مي‌کنند. مردم پاي انقلاب ايستادند و به هيچ‌عنوان نيز دوست ندارند که خدشه‌اي به نظام وارد شود، چراکه مي‌دانند اوضاع خراب‌تر مي‌شود. تنها راه صداقت است.


با توجه به اتفاقات اخير نحوه مواجهه مسئولان و مردم با ويروس کرونا را چطور مي‌بينيد و چه راهکارهايي را براي برون رفت از اين شرايط ضروري مي‌دانيد؟
زماني که تازه زمزمه‌هايي از کرونا بيرون مي‌آمد احساس شد که برخي ارکان از کرونا اطلاع داشتتند و يا جدي نگرفته و يا نخواستند جدي بگيرند و به دلايلي مثل انتخابات يا هر دليل ديگر اين مساله را از مردم کتمان کردند. البته من اين مساله را تاييد نمي‌کنم بلکه صرفا فرضيه‌اي را عنوان مي‌کنم. اکنون هر چقدر براي مردم قسم بخوريد مي‌گويند که مسئولان مي‌دانستند. به‌عبارتي در مقطعي مردم روي لجاجت افتاده بودند. منتهاي مراتب الان مساله جدي است و واقعا جان انسان‌ها را مي‌گيرد. از طرفي پس از آنکه کرونا جدي شد و همه جدي گرفتيم بازهم آمار واقعي و دقيق ارائه نمي‌شود و در اين موضوع شک نداريم. البته من کسي را به دروغگويي متهم نمي‌کنم. مسئولان راست مي‌گويند اما درست نمي‌گويند يعني؛ همه کساني که آزمايش کرونا مي‌دهند و سپس فوت مي‌کنند جز آمار فوتي‌ها مي‌آورند اين راست است اما در مورد خيلي از افراد امکانات آزمايش وجود ندارد يا تا بخواهند آزمايش بگيرند آنها فوت مي‌شوند و آنها را مي‌گذارند به حساب شبه کرونا، ايست قلبي، آب آوردن ريه و... اگر به برگه‌هاي فوت مراجعه کنيد همه اينها هست. در حالي که همه اينها کرونا است. از اين جهت مردم احساس صداقت کافي نمي‌کنند. اتوبان صداقت بايد دو طرفه بوده و دولت با مردم صادق باشد. بايد بگويند شبه‌کرونا هم که ما آزمايش نگرفتيم اما مطمئن هستيم که ناشي از کرونا است جزء آمارها است. اگر آمار واقعي به موقع و صد‌درصد به مردم ارائه مي‌شد، مردم بهتر همراهي کرده و در خانه مي‌ماندند. اما از يک طرف مي‌خواهند مردم را نترسانند و از طرف ديگر مي‌خواهند مردم بترسند. من نمي‌گويم مردم را بترسانيم اما بايد واقعيت را به مردم گفت تا مردم همراهي کنند. مردم چگونه بايد بفهمند که وضع جدي است؟ مسئولان بايد به آنها آمار ارائه دهند. من حرفي زدم اما شهردار رشت تکذيب کرد. خب چرا تکذيب مي‌کنند آمار فوتي‌هاي روزانه خود را که ناشي از آنفلوآنزا ، سرماخوردگي يا ... است را اعلام کنند. مي‌توانند اعلام کنند؟ چيزي که وجود دارد مسئولان از يک طرف همه چيز را به مردم نمي‌گويد و از طرف ديگر مي‌گويد همه آنچه نگفته‌ام را شما قبول کنيد. خب اين دو با هم جور در نمي‌آيد و پازل بسته نمي‌شود. از اين‌رو من فکر مي‌کنم که با همه اين اوصاف الان مردم خوب همراهي مي‌کنند ضمن اينکه خدايي مسئولان نيز خيلي زحمت مي‌کشند. امکانات ما بسيار کم است و واقعا اين تحريم‌هاي ناجوانمردانه تاثيرگذار بوده است. آمريکا مي‌گويد من ايران را تحريم دارويي نکردم، وقتي ما تحريم نفتي شديم ماليات ما کم وصول مي‌شود و اقتصاد کشور در حال فلج شدن است ديگر نمي‌توانيم دارو بخريم و تهيه کنيم. به نوعي از کانال ديگري آمريکا با ما برخورد کرده است.
برخي معتقدند که اعلام برخي آمارها امنيت و سلامت رواني جامعه را به مخاطره مي‌اندازد و موجب وحشت مردم مي‌شود؛ شايد از اين رو است که دولت سياست ديگري پيش گرفته، تحليل شما چيست؟
تاکي بايد اين حرف‌ها را بزنيم. بله امنيت رواني و اعتماد متقابل آسيب ديده و من هم منکر اينها نمي‌شوم و قبول دارم اما واقعا تا کي بايد با اين شيوه پيش برويم. همين‌طور خبر فوت مي‌شنويم و از طرفي هم مي‌گويند که ما مهار و کنترل کرديم، اينها با عقل جور در نمي‌آيد. بايد اعتماد مردم به دولت بازگردد. ما انتظار داشتيم دولت آقاي‌روحاني دولت راستگويان باشد و آقاي روحاني نيز نبايد تحت هيچ ‌مصلحت اخباري را از مردم پنهان کند. بالاخره آقاي روحاني به‌نحوي بايد به سمت مردم باز گردد و ثابت کند که براساس قولي که به مردم داده با مردم صادق است.
اساسا ريشه اين عدم اعتماد مردم به دولت از کجاست؟
اينکه کلا مي‌خواهيم کشور را امنيتي اداره کنيم. اين مردم انقلاب، نظام و جمهوري اسلامي را دوست دارند و گوش به فرمان مقام معظم رهبري هستند. اين مردم اصلا دوست ندارند که انقلاب کوچکترين صدمه‌اي ببيند. تمام کساني که به بهانه انقلاب کشور را امنيتي مي‌کنند اشتباه مي‌کنند. مردم پاي انقلاب ايستادند و به هيچ‌عنوان نيز دوست ندارند که خدشه‌اي به نظام وارد شود، چراکه مي‌دانند اوضاع خراب‌تر مي‌شود. تنها راه صداقت است. مردم با همه مشکلات و کم لطفي‌ها و نامهرباني‌ها و تلخي‌ها ايستادند و دوست ندارند که خدشه‌اي به کشور وارد شود. سلطنت‌طلبان و منافقين يک دهم‌درصد نيز در اين کشور و بين مردم جايگاه ندارند. مردم دوست دارند روندها اصلاح شود و کارها ادامه پيدا کند. نمي‌دانم که چرا برخي فکر مي‌کنند که بايد کشور را با سيستم امنيتي اداره کنند اصلا نيازي نيست. مردم پاي اين نظام و شهدا و آرمان‌ها ايستادند. بنابراين نوع تفکر اداره کشور بايد برگردد. تفکر اداره کشور صرفا به‌صورت امنيتي درست نيست. مسئولان بايد با مردم صادق باشند و با آنها صحبت کنند.
با وجود هشدارهايي که داده شده در خصوص خود قرنطينگي مردم و لزوم در خانه ماندن اما بازهم شاهد مسافرت مردم به شهرهاي شمالي هستيم اين نوع رويکرد ناشي از مشکل در فرهنگ عمومي است يا علل ديگري دارد؟
زماني که شما آمار واقعي را به موقع ارائه نمي‌کنيد، مردم هم جدي نمي‌گيرند. هيچ‌کس نمي‌خواهد با جان خود بازي کند. از طرفي مي‌گويند بيرون نياييد خيلي بحران است و از طرف ديگر مي‌گويند روزي يک نفر بر اثر فلان مساله فوت شده است. مردم نيز مي‌مانند که کدام آمار را باور کنند. من به شما قول مي‌دهم که اگر آمار واقعي به موقع ارائه شود مردم بهتر همکاري مي‌کنند. ايتاليا را ببينيد يکي از کشورهايي است که همه معتقدند صادقانه به مردم خود آمار مي‌دهد کما اينکه شايد برخي مردم احساس کنند اي کاش در کشور ما نيز مثل ايتاليا آمارها داده مي‌شد. از اين رو گزارش واقعي داده شود مردم همراهي بهتري خواهند کرد.
برخي دولت‌ها تدابيري اتخاذ کرده‌اند که اگر مردم خود قرنطينگي پيشه کنند تمهيداتي در خصوص رفاه حال آنها، تامين مايحتاج و حقوق روزانه بينديشند؛ از ديدگاه شما اين تمهيدات در کشورمان قابل اجرا است؟
مردم ما مردم باسوادي هستند که با چند سرچ قوانين بين‌المللي قرنطينه را به‌دست مي‌آوردند. طبق قانون سازمان بهداشت جهاني، دولتي که اعلام قرنطينگي مي‌کند بايد به همه خانه‌ها غذا و حقوق بدهد. دولت نيز به جهت اينکه توان اين کار را ندارد، قرنطينه نمي‌کند. اکنون نوع نگاه مردم اين است که چون دولت توان ندارد قرنطينه اعلام نمي‌کند و ما از بين مي‌رويم. حتي برخي مي‌گويند که ما اصلا چيزي از دولت نمي‌خواهيم و با همان حقوق خودمان زندگي مي‌کنيم و دولت نيز تحت فشار سازمان‌هاي بين‌المللي قرار نگيرد که اگر قرنطينه اعلام کرد قواعد را رعايت کند. اين نشان مي‌دهد که ميزان اعتماد در جامعه چقدر است.
معتقدند که اگر از ابتدا شهر قم به‌عنوان کانون مواجهه با ويروس قرنطينه مي‌شد امروز با مشکلات کمتري در کشور مواجه بوديم ارزيابي شما از اين مساله چگونه است؟
من معتقدم بعدها در مورد اينکه اجازه ندادند قم قرنطينه شود و مقدس‌مآبانه با آن برخورد کردند تاريخ قضاوت خواهد کرد. اي کاش همان اول پيش قدم مي‌شدند و مانع از پخش اين ويروس در کشور مي‌شدند. قبلا بايد يک شهر را قرنطينه مي‌کرديم اما اکنون بايد همه شهرها قرنطينه شود. پروازهاي ما لغو شده و در هر کشوري ايرانيان را قرنطينه مي‌کنند. به‌نظر من هر کس از ابتدا چنين تصميمي اتخاذ کرد تصميم تاريخي تلخي گرفت.
پيشنهاد مشخص شما براي جلوگيري از اين مساله و گذر از اين شرايط چيست؟
من اوايل پيشنهاد شهيد خدمت دادم که به اميد خدا مطلع شدم وزير بهداشت به مقام معظم رهبري ارجاع داده و مورد موافقت قرار گرفته و عملي شد که از آقاي وزير بهداشت تشکر مي‌کنم. پيشنهاد دوم پرداخت يارانه خاص بود که البته دوشنبه يک نامه يازده بندي به رئيس جمهور نوشتم و در آن خيلي از موارد را به دولت پيشنهاد دادم که پيشنهادات کارشناشي و خوبي است و اصحاب جرايد و رسانه‌ها استقبال خوبي کردند که حتي شنيدم بخش اعظم آن از يارانه خاص گرفته تا بخشش تسهيلات دريافتي بدون کارمزد و استارت آپ‌ها در دولت نيز بحث شده است. اين پيشنهادات عبارتند از: کليه ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌ها و کارخانجات و صنايع و بانک‌ها و بازارهاي محلي و غيره که محل رفت و آمد مردم است را به‌مدت ده روز کاملا تعطيل کنند. شهرهاي شمالي را ده روز قرنطينه کامل نموده و پس از اعمال محدوديت‌هاي ترافيکي از ورود و خروج و رفت و آمد غير‌ضرور مردم ممانعت به‌عمل آورده تا بتوانند چرخه توليد و تکثير و‌ توزيع بيماري کرونا ويروس را متوقف کنند. تمامي اصناف غيرضرور ( بجز تهيه‌کنندگان ارزاق و کالاهاي مايحتاج روزانه) تعطيل شوند. به مشاغل خرد و کوچک و آزاد همچون دستفروشان و کارگرهاي فصلي کمک ويژه و بلاعوض همچون پرداخت يارانه خاص صورت پذيرد. اقساط تسهيلات پرداختي به کار آفرينان و بنگاه‌هاي زودبازده اقتصادي بدون در نظر گرفتن سود و کارمزد حداقل سه ماه به پايان سر رسيد اقساط انتقال يابد به ترددهاي غيرضرور از خودرو گرفته تا انسان در کليه معابر و غيره با قاطعيت جريمه نقدي تعلق بگيرد. در شرايط عادي شاخص درماني استان‌هاي شمالي و به‌خصوص گيلان از شاخص کشور پايين‌تر و ضريب اشغال تخت بيمارستاني بالاي هشتاد‌درصد است طبيعي است کوچکترين بحراني بيمارستان‌هاي استان را دچار چالش خواهد کرد و حال با شيوع ويروس کرونا شاهد عدم امکان پاسخگويي حداقلي به بيماران بوده و حتي امکانپذيرش آنان در راهروهاي بيمارستاني نيز وجود ندارد فلذا تخصيص امکانات از تخت‌هاي مراقبت ويژه گرفته تا دستگاه‌هاي اکسيژن ساز و ماسک‌هاي N95 و تجهيزات انتقال بيمار و لباس‌هاي محافظ و تکميل بيمارستان‌هاي نيمه کاره و ايجاد بيمارستان‌هاي موقت يا صحرايي از ضروريات انکارناپذير است. سياست‌هاي تشويقي مالي براي کادر پزشکي و درماني وظيفه‌شناس بيمارستان‌هاي بخش خصوصي و دولتي در نظر گرفته شود و معدود پزشکاني که فراري هستند و اثري از آنها نيست و مطب‌هايشان بسته است و پاسخگو نيستند تحت تعقيب قضائي قرار گيرند. شهرهاي درگير ويروس کرونا از پرداخت ماليات به‌دليل رکود اقتصادي و تعطيلي بازار حداقل به‌مدت سه ماه معاف شوند. از تمامي توان واحدهاي نظامي و انتظامي براي ايجاد امنيت و کنترل شهرها بهره گرفته شود. از تمامي ظرفيت شرکت‌هاي دانش بنيان و استارت‌آپ‌ها براي رفع مشکلات ترددي مردم و رفع نيازهاي آنان در تمامي زمينه‌ها استفاده و بهره برداري شود.
پزشکان و متخصصان سلامت راهکارهاي متفاوتي را براي محفوظ ماندن مردم از اين بيماري ارائه داده‌اند؛ به‌عنوان نماينده مردم که در متن جامعه حضور داريد چه مسائلي را براي مردم در اولويت مي‌دانيد؟
چرخه توليد بيماري بايد متوقف شود. اين چرخه توسط مردم انتقال پيدا مي‌کند. ويروس کرونا پا ندارد و اين ما هستيم که اين ويروس را از يک نقطه به نقطه‌اي ديگر مي‌بريم و پخش مي‌کنيم. مردم تا جايي که مي‌توانند از خانه بيرون نيايند و ارتباطات تا حد ممکن کم شد. دست دادن، روبوسي ، مجلس عزا، عروسي، تولد و اينها همه منتفي شود. همکاري و همراهي راه غلبه بر کرونا است. کرونا را نبايد سياسي کرد بلکه بحثي اجتماعي است. پديده‌اي اجتماعي بوجود آمده که همراهي، همدلي، همفکري و کمک مردم را مي‌خواهد. من فکر مي‌کنم که اگر 2 هفته قرنطينه صورت مي‌گرفت اتفاقات خيلي بهتري رخ مي‌داد.
برخي ويروس کرونا را در حوزه ترور بيولوژيک و از سوي آمريکا مطرح مي‌کنند چه ميزان با اين مساله موافقيد؟
من نيز اين مساله را توئيت کردم. وقتي ترامپ با همه دست مي‌دهد و مي‌دانند که چگونه با کرونا مبارزه کند اين را از روي ناداني ترامپ نمي‌دانم. ترامپي که با هوادارانش در ايالت‌هاي مختلف دست مي‌دهد به تصور من راه غلبه بر کرونا را بلد است و واقعا خودش توليدکننده اين ويروس است و قدرت خود را از زاويه ديگري نشان مي‌دهد. در هر صورت من فکر مي‌کنم نبايد به اين حمله بيولوژيکي ساده نگاه کنيم و بايد جدي‌تر به آن فکر کنيم. (آرمان ملی)


کد مطلب: 418712

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/418712/اعتماد-مردم-گروی-ارائه-آمارهای-واقعی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1