کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش تحلیلی کبنانیوز؛

کهگیلویه و بویراحمد در مسیر تغییر / سیاست‌ورزی تاجگردون؛ فرصت‌ها و الزامات / چرا باید نگاه به نمایندگی از واسطه‌گری فردی به مطالبه‌گری ساختاری تغییر کند؟ / آقای تاجگردون بین سیاست‌های زیربنایی و روبنایی توازن ایجاد کنید! / پتروشیمی گچساران؛ نهالی که باید مراقبش بود

21 ارديبهشت 1404 ساعت 13:47

ریاست کمیسیون برنامه و بودجه ، قدرت چانه‌زنی تاجگردون را در تصویب و تخصیص بودجه‌های عمرانی و توسعه‌ای به استان و منطقه دوچندان کرده است. در عمل، هر طرح بزرگ زیرساختی یا صنعتی برای پیشرفت در گام نخست باید از کانال این کمیسیون عبور کند؛ امتیازی که پیش از تاجگردون، هیچ نماینده‌ای از کهگیلویه و بویراحمد به آن دست نیافته بود.


به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر، اگرچه تنها یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، اما به واسطه سرمایه انسانی فرهیخته‌اش، همواره حضوری فراتر از وزن جمعیتی خود در معادلات ملی داشته است. در سال‌های اخیر، این استان در عرصه سیاسی کشور با چهره‌هایی اثرگذار، به ویژه در مجلس شورای اسلامی و در دولت، حضوری فعال و تأثیرگذار یافته است. یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی این استان، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت است که اکنون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را بر عهده دارد.
 
تاجگردون به قدرت بازگشت؛ اما قدرتمندتر از گذشته
غلامرضا تاجگردون، نماینده با سابقه گچساران و باشت، در دوره گذشته مجلس با موانع جدی مواجه شد؛ اعتبارنامه‌اش در صحن علنی رد شد و به‌رغم تلاش‌های گسترده، نتوانست به‌طور رسمی کار خود را ادامه دهد. بسیاری، این شکست را پایان کار سیاسی او می‌دانستند. با این حال، در انتخابات اسفندماه گذشته تاجگردون با پشتوانه اجتماعی قوی و بهره‌گیری از شبکه روابطی که داشت، مجدداً وارد عرصه رقابت شد.
سال‌ها فعالیت میدانی در حوزه انتخابیه، ارتباط نزدیک با تشکل‌های اجتماعی و قومی، و حمایت قوی مردم گچساران و باشت باعث شد تا حتی رد اعتبارنامه نتواند چندان بر محبوبیت میدانی او تأثیر بگذارد. سازمان‌دهی جلسات پرسش و پاسخ در دوره قبل و ایفای نقش واسطه میان مردم و نهادهای دولتی، تصویر تاجگردون را به‌عنوان نماینده‌ای فعال و پرتلاش در اذهان تثبیت کرد.
تاجگردون با حرکت به سمت جریانات میانه‌رو و تکنوکرات در داخل مجلس و نزدیک شدن به بدنه اجرایی دولت آینده، پیوندهای سیاسی خود را تقویت کرد. مذاکره با چند نماینده کلیدی مجلس و شخصیت‌های تأثیرگذار در بدنه دولت برای تضمین حمایت فراحزبی، موقعیت او را در نتیجه نهایی انتخابات به‌شدت تقویت نمود. انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست‌جمهوری با شعار عقلانیت و کارآمدی، فرصتی بی‌نظیر برای تاجگردون رقم زد. همسویی ایدئولوژیک و عملیاتی او با برنامه‌های دولت نوظهور موجب شد تا به‌سرعت به حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور راه یابد. این ارتباط نزدیک، راه را برای حمایت از طرح‌های بزرگ عمرانی و اقتصادی در حوزه انتخابیه هموار کرد.
معاون محترم دهیاری‌های كشور تشریف آوردند گچساران و باشت. ابتدا در روستای سربیشه مركز صنایع دستی منطقه حضور پیدا كرده و با زیارت گلزار شهداء از كار زیبای راه‌اندازی مركز توسعه صنایع دستی كه نیازمند حمایت جدی هست بازدید شد و حرف‌های مردم و این عزیزان شنیده شد.
ریاست کمیسیون برنامه و بودجه ، قدرت چانه‌زنی تاجگردون را در تصویب و تخصیص بودجه‌های عمرانی و توسعه‌ای به استان و منطقه دوچندان کرده است. در عمل، هر طرح بزرگ زیرساختی یا صنعتی برای پیشرفت در گام نخست باید از کانال این کمیسیون عبور کند؛ امتیازی که پیش از تاجگردون، هیچ نماینده‌ای از کهگیلویه و بویراحمد به آن دست نیافته بود.
برخی تحلیل‌گران معتقدند حضور او در رأس کمیسیون برنامه و بودجه، ظرفیت دیپلماسی اقتصادی میان استان و وزارتخانه‌های مرتبط با انرژی و صنایع معدنی را هم تقویت می‌کند. این مسأله حکایت از آن دارد که بازگشت تاجگردون، تنها یک پیروزی انتخاباتی شخصی نیست، بلکه نقطه عطفی در بازتعریف جایگاه استان در متن سیاست‌گذاری کلان کشور است.
در نتیجه، بازگشت قدرتمند تاجگردون، ترکیبی از پشتوانه اجتماعی بی‌روح، مهارت‌های مذاکره سیاسی، همسویی هوشمندانه با دولت مرکزی و کسب مهم‌ترین کرسی بودجه‌ای مجلس است. این عوامل در کنار هم موجب شدند تا او نه‌فقط بازگردد، بلکه به‌سرعت به یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های سیاسی پارلمان و دولت تبدیل شود.
پاسخ‌های تاج‌گردون به فردی که بی‌نظمی ایجاد شد
پروژه پتروشیمی جدید گچساران؛ نهالی که باید مراقب آن بود

پروژه جدید پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری ۸.۲ میلیارد دلاری و پیش‌بینی ایجاد دست‌کم ۱۴ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، شانس منحصربه‌فردی برای جهش اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم آورده است. اما مانند هر نهال نوپا، این طرح بزرگ صنعتی نیازمند مراقبت دقیق، نظارت مستمر و حمایت همه‌جانبه نهادهای دولتی، رسانه‌ها و جامعه مدنی است تا بتواند ریشه دوانده و به درختی تنومند بدل شود.
این طرح از چند جهت دارای اهمیت است؛ از یک طرف، موجب کاهش وابستگی به نفت خام می‌شود؛ گچساران از معدود مناطق نفت‌خیز کشور است؛ توسعه پتروشیمی، ارزش‌افزوده نفت را در محل استخراج افزایش می‌دهد و اشتغال‌زایی را پایدارتر می‌کند. انجام چنین طرحی همچنین موجب تنوع‌بخشی اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌شود؛ افزودن زنجیره محصولات پتروشیمی، زمینه رشد صنایع پایین‌دستی را فراهم می‌کند و اقتصاد استان را مقاوم‌تر می‌سازد.
از این مهمتر با این طرح، 14 هزار شغل‌ مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود. در نتیجه باعث کاهش مهاجرت جوانان جویای کار و افزایش رضایت مندی اجتماعی می‌شود.
اما همان‌گونه که تاجگردون نیز تاکید دارد، این تنها آغاز یک مسیر است. هنوز نهالی بیش نیست و نیازمند مراقبت، نظارت عمومی، مطالبه‌گری مستمر و دوری از هیاهوی زودهنگام رسانه‌ای است. نقد زودرس چنین پروژه‌هایی، بی‌انصافی است و ممکن است امنیت روانی سرمایه‌گذاران و روند پروژه را مختل کند. با این حال، اگر در مسیر اجرا خلل یا تأخیر ایجاد شد، آن زمان باید بدون ملاحظه، پاسخ‌گویی و شفافیت را مطالبه کرد.
چرا شلوغ شد؛ چون مردم سال‌ها کلنگ‌‌زنی ندیده‌اند، این طرح 100 درصد خصوصی است
تاجگردون و نگاه دووجهی به سیاست‌ورزی: زیربنا و روبنا

گرچه اقدامات زیربنایی، نشان از آینده‌نگری و نگاه کلان تاجگردون دارد، اما تجربه‌های تاریخی استان نشان داده‌اند که پیگیری مسائل روزمره و ملموس شهروندان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. نیازهایی چون مسکن و اشتغال فوری، از جنس مطالبات روزمره مردم‌اند و نمی‌توان آن‌ها را به آینده نامعلومی حواله داد. اگرچه نماینده وظیفه اجرایی ندارد، اما نقش او در پیگیری، تذکر، قانون‌گذاری هدفمند و استفاده از نفوذ خود، می‌تواند بسیار موثر باشد.
بازگشت به دیدارهای مردمی، احیای ارتباط مستقیم با جامعه، شنیدن صدای اقشار مختلف و توجه به مطالبات کوتاه‌مدت، می‌تواند مکمل رویکرد توسعه‌گرای بلندمدت باشد. بی‌تردید، بخشی از جوانان بیکار، نمی‌توانند منتظر بهره‌برداری از پتروشیمی بمانند.
بنابراین ضروری است که تاجگردون بین دو رویکرد زیربنایی و روبنایی توازن ایجاد کند؛ سیاست‌ورزی مؤثر در واقع ترکیبی از این دو وجه است. نماینده‌ای مانند تاجگردون که در سطح زیربنا (بودجه، قانون‌گذاری، پروژه‌های بزرگ) فعال است، نباید از روبنا (دیدار مردمی، پیگیری فوری) غفلت کند. توازن این دو رویکرد، کلید افزایش مشروعیت سیاسی و تضمین توسعه پایدار و همراه با رضایت عمومی است.
مدیر عامل آب و فاضلاب كشور به‌همراه مسئولین استانی از طرح‌ها و پروژه‌های باشت و گچساران بازدید داشتند و در یك جلسه در حضور مردم در روستای تلچگاه به موضوع تنش آبی در منطقه باشت پرداختند و تصمیمات خوبی برای منطقه اتخاذ كردند. ان‌شاء‌الله نتایج خوب این تصمیمات را مردم متوجه شوند.
چالش انتصابات و توجه به بدنه حامی
در هر نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات، بدنه‌ی حامی (یا همان «پایه اجتماعی حمایتی») یکی از سرمایه‌های کلیدی بازیگران سیاسی است. نماینده‌ای همچون غلامرضا تاجگردون که در پی حمایت گسترده‌ی گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و عموم شهروندان توانسته کرسی مجلس را کسب کند، طبیعی است که بخش مهمی از مطالبات خود را از طریق انتصابات در ساختارهای اجرایی و مدیریتی پی بگیرد.
اما با این‌وجود، یکی از انتقادات به تاجگردون، مسأله انتصابات و غیبت پررنگ او در چانه‌زنی‌های سیاسی در این حوزه است. برخی معتقدند او بستر انتصابات را به «دولت در سایه» واگذار کرده و توجهی به ارتقای نیروهای هم‌راستا ندارد. این انتقاد وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم همین نیروها نقش مهمی در پیروزی دولت پزشکیان داشتند و اکنون انتظار دارند سهمی در ساختار مدیریتی استان و کشور داشته باشند. در شرایطی که بدنه وفادار اجتماعی و سیاسی بدون انگیزه باقی بماند، انگیزه برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تضعیف خواهد شد و این به زیان توسعه سیاسی استان است.
سخنرانی در جمع معاونین دانشگا‌ه‌ها و مؤسسات آموزش عالی كشور شیراز 
فرهنگ مطالبات؛ بازنگری در نگاه به نهاد نمایندگی
در جوامع دموکراتیک، نهاد نمایندگی مجلس حلقه‌ اتصال شهروندان با مراکز تصمیم‌گیری است. با این حال، برداشت‌ها و انتظارات مردم از نقش نماینده گاه از کارکرد اصلی این نهاد فاصله می‌گیرد. برای تحقق دموکراسی مؤثر و پاسخگو، لازم است هم «فرهنگ مطالبات» مردم بازتعریف شود و هم «نگاه به نهاد نمایندگی» اصلاح گردد.
متاسفانه نگاه عمومی به وظیفه نماینده در استان کهگیلویه و بویراحمد، گاه شخصی و محدود است. انتظار پیگیری مشکلات فردی و خانوادگی، اشتغال‌های سفارشی و نامه‌نگاری‌های موردی، اگرچه از نظر عاطفی قابل درک است، اما با وظیفه واقعی نهاد نمایندگی در تضاد است. نماینده باید در قد و قواره یک قانون‌گذار، سیاست‌گذار و ناظر کلان ظاهر شود. حتی اگر تاجگردون پاسخ سلام برخی را هم ندهد، هر چند از نظر اخلاقی پسندیده نیست، اما عاملی برای انتقاد به او در کوتاهی در نقش نمایندگی نیست. متأسفانه رویکرد شخصی و انتظارات فردی از نماینده، نمایندگی را به واسطه‌گری برای افراد محدود تبدیل می‌کند و از رسالت قانون‌گذاری و نظارت کلان فاصله می‌گیرد. مهمتر از همه، انرژی نماینده صرف مشکلات خرد می‌شود و زمان و ظرفیت برای پیگیری لایحه‌ها، بودجه‌ها و مسائل کلان باقی نمی‌ماند.
ایجاد یک فرهنگ مطالبه‌گری ساختاری در کنار بازنگری در نگاه به نهاد نمایندگی، پایه‌های دموکراسی فعال و پاسخگو را در استان کهگیلویه و بویراحمد مستحکم می‌سازد. این تغییر نگرش، هم به نفع مردم است که خواستار عدالت و توسعه‌اند، و هم به سود نماینده‌ای که می‌خواهد در قامت یک قانون‌گذار مؤثر و نظارت‌گر توانمند ظاهر شود.
در ادامه دیدار از مناطق به‌همراه مسئولین سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها از منطقه پشت كوه (گلستان) باشت بازدید داشتیم. كار‌های خوب ماندگار است.
در مجموع، کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی قرار گرفته که می‌تواند از یک وضعیت پیرامونی به جایگاهی مؤثر در سیاست ملی و توسعه اقتصادی گذر کند. نقش افرادی چون تاجگردون، در پیوند دادن ظرفیت‌های استان با منابع قدرت در مرکز، کلیدی است. با این حال، بهره‌برداری از این موقعیت، نیازمند همگرایی، مطالبه‌گری منصفانه، تغییر فرهنگ نمایندگی، توجه توأمان به توسعه بلندمدت و نیازهای فوری، و البته نظارت دائمی رسانه‌ها است.
(این فیلم و عكس‌ها را ببینید) امروز شنبه ساعتی از مركز جامع سلامت شهید مطهری سرزده بازدید داشتم و گزارش گرفتم و حرف‌های كاركنان محترم این مركز را شنیدم. اگر می‌خواهید بفهمید در بطن یك شهر چه خبره باید ساعت‌ها بنشینی و گزارشات دقیق را خواند و شنید. 
ادامه بازدید از مرکز شهید مطهری
ادامه بازدید از مرکز شهید مطهری

ادامه بازدید از مرکز شهید مطهری
معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری كشور، اكبری، به‌همراه معاون استاندار و مدیركل وإهداری و شهرسازی و دیگر مسئولین از طرح‌ها و پروژه‌های گچساران در حوزه راهداری و روستایی بازدید داشتند.














کد مطلب: 499364

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/499364/2/کهگیلویه-بویراحمد-مسیر-تغییر-سیاست-ورزی-تاجگردون-فرصت-ها-الزامات-چرا-باید-نگاه-نمایندگی-واسطه-گری-فردی-مطالبه-گری-ساختاری-کند-آقای-بین-سیاست-های-زیربنایی-روبنایی-توازن-ایجاد-کنید-پتروشیمی-گچساران-نهالی-مراقبش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1