کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روایت راهپیمایی تاریخی مردم یاسوج در 7 بهمن 57

7 بهمن 1401 ساعت 13:14

مردم کهگیلویه و بویراحمد همراه با امام و انقلاب تا پیروزی نهایی بهمن ۵۷حضوری پرشور و ظلم ستیزانه داشتند.


مردم کهگیلویه و بویراحمد همراه با امام و انقلاب تا پیروزی نهایی بهمن ۵۷حضوری پرشور و ظلم ستیزانه داشتند.
به گزارش کبنا، در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی مردم کهگیلویه و بویراحمد که مخالفت خود با رژیم‌های ظلم و جوررا از سال‌های دور آغاز کرده بودند با تجلی ان در خرداد۴۲ و پس از آن آبان و دی۵۷ ادامه دادند و تا روز‌های قبل از ورود امام خمینی به میهن به اوج خود رسید و هم نوا با سراسر کشور تا ثمره استقلال آزادی جمهوری اسلامی ادامه یافت.
حضور گسترده مردم کهگیلویه و بویراحمد در راهپیمائی‌های متعدد تا روز‌های قبل از ورود امام خمینی (ره) به میهن به اوج خود رسید و هم نوا با سراسر کشور تا تحقق استقلال آزادی جمهوری اسلامی ادامه یافت.
نامه امام خمینی (ره) به آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (ره) مبنی بر مقاومت تا پیروزی و ضرورت همراهی عشایر باعث شد راهپیمایی‌ها مردم استان علیه نظام ستم شاهی به اوج خود برسد.
یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز ۸آذر و ۷بهمن۵۷ در یاسوج گفت: در خیابانی که اکنون موسوم به آیت الله طالقانی در یاسوج است با جمعی از جوانان دانشجو و مردم راهپیمایی را آغاز کردیم و تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه پهلوی سابق (دکتر علی شریعتی) با ما همراه شدند.
روایت راهپیمایی تاریخی مردم یاسوج در 7 بهمن 57
حمید مهرابی که سال۵۷ دانشجو بوده است افزود: ماموران رژیم شاه در خیابان جمهوری اسلامی کنونی با راهپیمایان درگیر شدند و تعدادی از همراهان ما را دستگیر کردند.
وی گفت: شور و شعور انقلابی و روحیه ظلم ستیزی عشایر و فرمان پذیری از امام خمینی این راهپیمایی‌ها را روز به روز گسترده‌تر کرد.
مهرابی اضافه کرد: نوار‌ها سخنرانی امام خمینی و بیانیه‌های ایشان را توزیع می‌کردم و بار‌ها توسط عوامل رژیم دستگیرو تهدید شدم، ولی مخفیانه به فعالیتم ادامه دادم.
یکی دیگر از راهپیمایان یاسوج در سال۵۷ که دستگیر و بازداشت شده گفت: در خیابان جمهوری اسلامی کنونی مأموران در جمع راهپیمایان وارد و، چون من صف اول جمعیت بودم به همراه آقایی به نام قهرمانی دستگیر و سه شبانه روز بازداشت شدیم.
سیدمحمد قلی نادی از اهالی روستای ده برآفتاب یاسوج که در آن زمان دانشجوی دانشسرا بود گفت: در بازداشت به ما اعلام شد که به گچساران یا شیراز اعزام و به علتی که ناامنی ایجاد کرده‌اید اعدام می‌شوید که با وساطت برخی از افراد محلی نجات یافتیم.
وی که هم اکنون فرهنگی بازنشسته است گفت:به شدت در بازداشت ما را شکنجه دادند.
استاد دانشگاه و نویسنده کتاب‌های تاریخی استان هم گفت: روحیه ظلم ستیزی عشایر کهگیلویه و بویراحمدریشه درگذشته‌های دور دارند و در ماه‌های منتهی به بهمن ۵۷ در استان به اوج خود رسید.
روایت راهپیمایی تاریخی مردم یاسوج در 7 بهمن 57
اله بخش آذرپیوند با اشاره به ثبت خاطرات شاهدان عینی راهپیمایی‌ها در یاسوج گچساران و دهدشت دریکی از کتاب‌های خود گفت: این راهپیمایی‌ها با رسیدن نامه امام به آیت‌الله ملک‌حسینی و ضرورت ادامه راهپیمایی‌های عشایر تجلی یافت.
آذرپیوند افزود: مخالفت عوامل رژیم، تهدید و بازداشت نتوانست مانع از شور انقلابی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها شود.
وی اضافه کرد: راهپیمایی مردم یاسوج در هشتم آبان حادثه‌های مسجد شهدای گچساران در ۱۹آبان و شهادت شهید نورالدینی در کهگیلویه در ۸دی برگ‌هایی از تاریخ زرین حضور مردم استان و همراهی با انقلاب در آبان آذر و دی۵۷ است.
آذرپیوند ادامه داد: نقش مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی است که در عرصه‌های پس از پیروزی انقلاب نیز بار‌ها به عرصه نمایش گذاشته شده است. 


کد مطلب: 457622

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/457622/2/روایت-راهپیمایی-تاریخی-مردم-یاسوج-7-بهمن-57

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1