کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

هربی فارمد گچساران را پشت سد موانع نگه ندارید!

31 ارديبهشت 1401 ساعت 14:35

 سال، سال تولید، دانش بنیان و اشغال‌آفرینی است، اما دولت آنچنان که باید و شاید هنوز مانع‌ها را از سر راه شرکت هربی فارمد گچساران که قرار است حدود 50 تا 100 نفر اشتغال زایی مستقیم و 1 هزار نفر اشتغال زایی غیرمستقیم داشته باشد، برنداشته است.


 سال، سال تولید، دانش بنیان و اشغال‌آفرینی است، اما دولت آنچنان که باید و شاید هنوز مانع‌های اشتغال زایی را از سر راه شرکت هربی فارمد گچساران که قرار است حدود 50 تا 100 نفر اشتغال زایی مستقیم و 1 هزار نفر اشتغال زایی غیرمستقیم داشته باشد، برنداشته است.
به گزارش کبنانیوز، فقط 15 درصد تا تکمیل طرح کارخانه فراوری گیاهان دارویی مانده و خبر بدی شنیدیم، اینکه قرار بود این کارخانه واگذار شود، اما مسئولان ستاد اجرایی امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد باز هم عزم را جزم کرد و اجازه نداد شهرستان محروم گچساران از هربی فارمد بی‌بهره شود.
طرحی که بدون حواشی سیاسی نمایندگان و بدون مانورهای رسانه‌ای در سال 97 مراحل اجرایی سازی آن شروع شد، و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با توجه به میزان محرومیت شهرستان گچساران و بیکاری بالای این شهرستان، این طرح را کلید زد.
کارخانه‌ای که زمین آن توسط ستاد خریداری و در سال 97 عملیات اجرایی آن شروع شد و حتی یک چهارم عملیات اجرایی‌سازی پتروشیمی گچساران (شروع کار در سال 83) زمان نبرد تا به پیشرفت 85 درصدی برسد، و هزینه‌های احداث آن تاکنون 500 میلیارد ریال بوده، بسیار کمتر از پتروشیمی و دیگر طرح‌های وقت‌بر و هزینه بر و پر از آلایندگی محیط زیستی که تاکنون بیش از 7 هزار میلیارد ریال در آن صرف شده است. پروژه آلایندگی بسیار کمی دارد، تغییرات مثبتی در الگوی کشت شهرستان گچساران ایجاد می‌کند و درآمدزایی و ارز آوری خواهد داشت، اما مانع‌ها هنوز برداشته نشده‌اند.

بنا به گفته فرماندار گچساران، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از میزان پیشرفت فیزیکی کارخانه هربی فارمد رضایت کامل ندارد، اما همانطوری که معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز بارها تاکید کرده، مسئولان اجرایی شهرستان‌ها و فرمانداران باید همکاری‌های بیشتری در خصوص طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی داشته باشند و مدیران را برای همکاری به خط کنند، تا چرخ این صنایع بچرخد و دامن گیر بوروکراسی‌های اداری و هزار و صد مشکل عجیب و غریبی که جلوی پای صنایع اقتصادی می افتد، نشوند.
به گزارش کبنانیوز، امروز به منظور شرکت در جلسه‌ای به چند کیلومتری روستای سربیشه گچساران رفتیم، نرسیده به سربیشه کارخانه گیاهان دارویی در کنار مزارع روستاییان احداث شده است، هر روز کارگرهای کارخانه از خط تاکسی پیاده می‌شوند و از جاده خاکی و مزارع عبور می‌کنند تا به در کارخانه برسند. یکی از مشکلات مهم کارخانه در حال حاضر همین جاده دسترسی است.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد امروز شنبه (31 اردیبهشت ماه 1401) به شهرستان گچساران سفر کرد و از این شرکت بازدیدی داشت و فرماندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان گچساران نیز به منظور حل مشکلات زیرساختی، شایان نادری را در این کارخانه همراهی کردند.
هفت خوان و موانع هر پروژه اقتصادی علاوه بر معارضات، درگیری با مجوزات آب، برق، گاز، مخابرات، و احداث جاده دسترسی است. همین مسائل به ظاهر ساده بیشترین میزان دوندگی و وقت را می‌برد و سرمایه گذاران را در راهروهای ادارات کیش و مات می‌کند. اما زمان از همه چیز مهمتر است. باید در کمترین وقت ممکن کار را پیش برد.
به گزارش کبنا، فرماندار گچساران در خصوص کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمد در جلسه امروز گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های غنی به لحاظ گیاهان دارویی است و شرکت هربی فارمد نیز در بحث گیاهان دارویی فعالیت دارد و قصد راه اندازی کارخانه را در گچساران دارد.
وی در خصوص تعامل دستگاه‌های اجرایی شهرستان گفت: مدیران ادارات در تعاملات خود قول‌های زمان‌دار بدهند به طوری که کارها هر چه سریع‌تر عملی شود.
فرماندار گچساران گفت: استاندار کهگیلویه و بویراحمد از پیشرفت کار رضایت کاملی نداشته و خواستار این بوده که این کار سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
وی گفت: بیکاری یکی از معضلات اصلی شهرستان گچساران است و دغدغه جناب استاندار و بنده به عنوان فرماندار این است که سریعتر کارخانه به بهره برداری برسد و بازدهی کار را ببینیم.
دیهیمی خوب اظهار کرد: ادارات همکاری و تعامل خوبی داشته باشند، به هر شکلی و در چارچوب قانون همکاری کنند. اگر مانعی وجود دارد از راه قانونی حل شود، تا این پروژه هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.
فرماندار گچساران بیان کرد: وظیفه ما و ادارات است که از صفر تا صد در خدمت پروژه و سرمایه گذار باشیم تا سرمایه گذار هم در زمینه اشتغال یاری کننده ما باشند.

شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این جلسه گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یک نهاد حاکمیتی است که در زمینه محرومیت زدایی، زیربنایی، اشتغال زایی، آبرسانی روستایی فعالیت‌های مختلفی دارد.
نادری اظهار کرد: در خصوص کارخانه هربی فارمد گچساران، صفر تا صد سرمایه گذاری با ستاد اجرایی بوده است، از خرید زمین گرفته تا سرمایه گذاری در شرکت بطور کل با حمایت ستاد اجرایی بوده است.
وی گفت: این کارخانه برای اشتغال زایی منطقه در حال احداث است، انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی در همکاری‌ها جلوتر از ما باشند، اما متأسفانه گاها ما مجبوریم دستگاه‌ها را به خط کنیم.
نادری بیان کرد: اگر وقفه‌ای در کار بیفتد مردم متضرر خواهند شد و اگر دستگاه‌های اجرایی همیاری و همکاری لازم را داشته باشند که کار جلو برود، به نفع مردم خواهد بود.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به تأمین اعتبار 200 میلیارد ریالی، تلاش ما این است که در بازه زمانی مشخص کار این کارخانه نهایی شود و انتظار داریم اگر مدیران اجرایی گچساران می‌توانند کار را انجام دهند سریعتر با مدیرکل خود به نتیجه برسند و بتوانیم در این جلسه مصوبه خوبی داشته باشیم.
وی گفت: نامه نگاری‌هایی در خصوص مجوزهای آب و گاز و برق انجام گرفته است و باید به تصویب برسند، مدیران قول داده‌اند که این مشکل را در اولین فرصت حل کنند.
نادری بیان کرد: راه ارتباطی اصلی‌ترین معضل کارخانه است، مذاکرات با راه و شهرسازی و راهداری انجام گرفته است و باید مصوبات از کمیته برنامه ریزی بگذرد. با توجه به اینکه راه ارتباطی یکی از مشکلات گریبانگیر کار است، انتظار داریم که دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم و سریع را داشته باشند.
وی گفت: بحث زمان و همکاری ادارات شهرستانی و استانی به منظور انجام گرفتن کارها و قوت قلب به ستاد اجرایی و مدیر کارخانه برای ما اهمیت زیادی دارد، و ما هم تمام تلاشمان را خواهیم کرد که در چند ماه آینده کارخانه به بهره برداری برسد.
نادری گفت: بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه و تکمیل کار نیاز بود که تأمین شد، اما نیاز هست که دستگاه‌های اجرایی مشکلاتی که مطرح شد را حل کنند.
پرداز مدیر اجرایی کارخانه هربی فارمد نیز گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد تمام تلاشش را گذاشته برای اینکه کارخانه راه اندازی شود، هزینه‌های زیادی نیز شده است.
وی گفت: در حال حاضر هزینه‌های راه اندازی کارخانه به تصویب رسیده و تصمیم بر این است که در مدت زمان سه ماه کار نهایی و به بهره برداری برسد.
پرداز در خصوص همکاری ادارات در گچساران بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که داشته‌ام، مدیران و مسئولان از همین آب و خاک هستند و تلاش دارند که بتوانند کمک کنند، فرماندار گچساران نیز با این دیدگاه جلو آمده است که کار به سرانجام برسد.


کد مطلب: 448219

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/448219/2/هربی-فارمد-گچساران-پشت-سد-موانع-نگه-ندارید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1