تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : ۴۴۷۸۱۱
در جلسه هم‌افزایی و بررسی ظرفیت‌های دیشموک در صندوق کارآفرینی امید مطرح شد؛

مسئله دیشموک فراتر از مسائل اقتصادی است

۰
کبنا ؛
عصر امروز (19 اردیبهشت 1401) جلسه هم‌افزایی و بررسی ظرفیت‌های بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه در محل صندوق کارآفرینی امید در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا این نشست با حضور حاجی‌پور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد، کشاورز مشاور صندوق و جمعی از مدیران، استانی و شهرستانی برگزار شد.
سلیمان کریمی رئیس اداره کار شهرستان کهگیلویه در این نشست اظهار داشت: باید امید به زندگی در بین مردم این منطقه ایجاد شود.
وی گفت: گرفتن بسته‌های معیشتی و کیسه‌های برنج و غیره عادت شده است
وی ادامه داد: فرهنگ کار نه تنها در دیشموک بلکه در استان ما فقر فرهنگی وجود دارد. در همه جا از کار دولتی فرار می‌کنند اما ما همه به دنبال کار دولتی با یک حقوق 5 میلیون تومانی هستیم.
وی اضافه کرد: چرا خیرین نمی‌آیند که کارآفرین شوند؟ چرا که اگر خیر کارآفرین در روستاها بیایند، نیاز به وام دادن نیست که مردم را بدهکار کنیم.
در ادامه قباد مبشری مدیر کل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه دستگاه‌ها بیایند اصول مددکاری را به کار بگیرند. اصل اساسی مددکاری، توانمندسازی است. در حالی که همه فکر می‌کنند وظیفه کمیته امداد دادن بسته‌های معیشتی است؛ من خواهشم این است که روی موضوعات فرهنگی کار شود. مسأله ما فقر فرهنگی و فقر فرهنگ کار است.
وی عنوان کرد: وظیفه نهادها و دستگاه‌ها جهت‌دهی به اشتغال است. وقتی ما هیچ جهتی به مردم نمی‌دهیم، مردم به سمت کاری می‌روند که راحت‌ترین شغل باشد.
راشد نسب رئیس جهاد کشاورزی گفت: در منطقه دیشموک کارهای زیادی انجام شده است. ما به اعتبارات زیرساختی نیاز داریم؛ اعتبارات هنگفتی نیاز است و اعتبارت استانی ما کفایت این موصوع را نمی‌دهد. لذا در این منطقه کارهای اساسی انجام شده است و مطالعات تفصیلی خیلی خوبی انجام شده است. مطالعات اجتماعی گسترده‌ای هم انجام شده است.
وی گفت: اولین کاری که لازم است این است که فنی و حرفه‌ای به میدان بیاید.
در ادامه این نشست، معاون فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: کارهای زیادی در این منطقه انجام گرفته است اما آن انتظاری که داشتیم برآورده نشده است. چرا که عمق محرومیت در آنجا آنقدر شدید است که نیازمند یک جراحی اساسی در این منطقه هستیم.
وی بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم در دیشموک اقدامی انجام بگیرد تا از مهاجرت‌ها جلوگیری کنیم، نیاز به طرح‌های زودبازده داریم؛ یعنی طرح‌هایی که مردم را به آینده امیدوار کند.
سپس وحید گرجی مدیرعامل شرکت سینره کشور با بیان اینکه در دیشموک با چیزی فراتر از فقر اقتصادی روبرو هستیم، گفت: در یک طرحی، جمع آوری جفت بلوط از روستاها مورد نیاز بود. ما در طی پنج ماه اخیر 150 تن جفت بلوط خریدیم. اما از منطقه دیشموک موفق نشدیم چیزی تهیه کنیم. ظاهراً دیشموک فراتر از فقر اقتصادی، فقر فرهنگی نیز داریم.
وی گفت: طرح‌های زودبازده بلافاصله قابلیت انجام دارند. اما متأسفانه خیلی‌ها به دریافت ارزاق عادت کرده‌اند و شاید تن به کار ندهندم
وی افزود: باید به آن منطقه به چشم دهکده گیاهان دارویی نگاه شود. می‌شود از آن منطقه حمایت کرد و از اصلی‌ترین زیرساخت‌های آن نیز تأمین آب مکفی است.
گرجی عنوان کرد: طرح وقتی از بالا می‌آید اهالی روستا خیلی راغب نیستند. اماطرح باید از دل همین روستا بیاید؛ باید ضمانت خرید هم باشد؛ چرا که اگر ضمانت خرید وحود نداشته باشد، نمی‌توان به آن امیدی داشت.
در ادامه اندرزیان عضو اتاق بازرگانی و عضو کمیته کارآفرینی عنوان کرد: دیشموک در زمان متوقف شده است. دیشموک قبلا همتراز دیگر شهرستانها بود و بعد از اسکان متوقف شد.
وی با بیان اینکه توسعه یک جامعه از سه بخش است؛ دولت، بخش خصوصی و طبقه کارگر، گفت: دیشموک بیشترین ظرفیت را برای طبقه کارگر دارد؛ این ظرفیت برای دیشموک وجود دارد که برای طبقه کارگر آن یک مگاپروژه تعریف شود.
وی افزود: در دیشموک صندوق کارآفرینی امید احتمالا به بن بست بخورد؛ مگر اینکه ساختارهای سوسیتالیستی در آن اعمال شود؛ مثل همان کاری که در چین انجام شد.
اندرزیان گفت: دیشموک جایی متفاوت از کل استان است
یکی از معتمدان محلی دیشموک نیز در این نشست حضور داشت. وی اظهار داشت: قطعاً سهل‌انگاری‌ها و کمبودهایی هست؛ می‌دانیم مشکلاتی در این منطقه وجود دارد. اما نمی‌شود همه مشکلات را به گردن مسئولین انداخت؛ چرا که خود مردم هم مسائل و مشکلاتی دارند و بخشی از این مشکلات، فرهنگی است.
وی افزود: فرهنگ‌سازی اولین کاری است که در دیشموک مورد نیاز است. مبحث بعدی نیز آموزش در این منطقه است.
وی با بیان اینکه مشکلات و مسائل قومی و خانوادگی در همه استان وجود دارد، گفت: این مسائل در دیشموک هم وجود  دارد و اغلب آن نیز به خاطر فقر و بیکاری است.
در پایان کاظم حاجی‌پور مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد با ابراز رضایت از این نشست، بیان کرد که این مسائل همگی مورد نظر قرار خواهند گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1