تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۴۴۳۶۳۲
با حضور مسئولان کشوری در تهران انجام گرفت

رونمایی از کتاب «دانشگاه عمومی» نوشته نخبه کهگیلویه و بویراحمدی

۱
کبنا ؛ کتاب دانشگاه عمومی نوشته محمد حسین آزادی رونمایی شد.
 به گزارش کبنا، آیین رونمایی از کتاب "دانشگاه عمومی" (صدا و سیما از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی) نوشته محمدحسین آزادی با حضور منصوری‌لاریجانی استاد فلسفه و عرفان اسلامی و نویسنده ایرانی در زمینه عرفان اسلامی، معارف دینی و دفاع‌مقدس، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، محمدجواد ادبی پژوهشگر، محقق و کارشناس‌مجری برنامه فلسفی «سوفیا»، محسن حبیبی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدحسین ساعی پژوهشگر ارتباطات، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره و جمعی از دانشجویان و پژوهشگران  در تهران برگزار شد. 
 منصوری لاریجانی در ابتدای این برنامه پشتِ تریبون حاضر شد و گفت: واقعاً خوشحالم چنین کتابی چاپ شده است؛ کتابی که می‌تواند معیاری برای سیاستگذاری در عرصه رسانه خصوصاً صدا و سیما باشد. من خودم کتابی درباره کارآمدی سیاست‌های فرهنگی، سیاسی، دفاعی و اقتصادی از نگاه مقام معظم رهبری نوشته‌ام که چند بار هم به مرحله چاپ رسیده است. اتفاقاً مقام معظم رهبری حوزه رسانه را به خوبی می‌شناسند و اگر نگاهی به کتابِ "دانشگاه عمومی" داشته باشید خواهید دید که مطالب و محتوای خوبی جمع‌آوری شده است. 
وی افزود: عصاره‌ای از این محتواها در احکام رؤسای پیشین و حالِ حاضر رسانه ملّی آمده و روزی باید از آنها سؤال شود که چقدر از این مبانی و مفاهیمِ غنی و ارزشمند مقام معظم رهبری را پیاده کرده‌اند؛ موانعِ عدمِ تحقق این منویات چه بوده و چرا این اهداف و رویکردها به مرحله اجرا نرسیده‌اند. معظم‌له در حکمِ آقای جبلی تأکید کردند که به فضای مجازی توجه جدّی داشته باشند.
فضائلی در ادامه این مراسم تأکید کرد: تجربه 20 ساله من در حوزه رسانه شهادت می‌دهد که خیلی‌ها در کشور ما در مورد اهمیت رسانه صحبت می‌کنند اتفاقاً بیانات خیلی شورانگیزی هم دارند اما به مرحله اقدام و عملِ جدّی نرسیده است. از طرفی کمتر شاهدِ تصمیمات و حمایت‌های جدّی هستیم. 
او با اشاره به اینکه حتی اغیار هم اعتراف می‌کنند رسانه ملّی فراگیرترین و تأثیرگذارترین رسانه است، گفت: رسانه ملّی رسانه‌ای است که با وجود همه حرف و حدیث‌ها و شبهه‌افکنی‌ها تأثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه به شمار می‌رود. حتی اغیار هم اعتراف می‌کنند با وجود گسترش فضای‌مجازی و فضای رقیب، تأثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه به شمار می‌رود. اگر قرار است این تأثیرگذاری با صلابت و قدرتمند باقی بماند طبیعتاً وظیفه سنگینی در این مسیر برعهده‌شان است که باید بستری فراهم کنند این اتفاق بیفتد. یعنی در واقع یکی از دستگاه‌هایی که وظیفه رشد فضائل اخلاقی را در جامعه دارد، صدا و سیما است. 
عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به حکمِ حضرت آقا برای انتصاب پیمان جبلی رئیس صدا و سیما، افزود: امروز رسانه ملّی فقط دانشگاه نیست. حکمی که مقام معظم رهبری به آقای جبلی رئیس صدا و سیما دادند در آن حکم، چهارگاهی را مطرح کردند که یکی از آنها دانشگاه عمومی بود. یعنی در واقع آوردگاه، دانشگاه، آسایشگاه و قرارگاه. (رسانه ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.)
فضائلی در ادامه صحبت‌های خود به بحثِ امید و رواجِ آن توسط رسانه ملّی اشاره کرد و گفت: اگر امید در جامعه‌ای نباشد، مردمانِ آن دیار را از حرکت باز می‌دارد. امروز در جامعه‌مان نیاز داریم که امید در میانِ آحاد مردم تقویت شود و یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در این راستا می‌توانند نقشِ درستی ایفا کنند، رسانه‌ها و در رأس آنها صدا و سیما است. یکی از کارهایی که رسانه ملّی می‌تواند محکم و پرقدرت پیگیری کند در کنار دانشگاه مطلوب، آوردگاه مؤثر و آسایشگاه و قرارگاهی برای جامعه، ضرورت بهره‌مندی از پشتوانه فکری است. هیچ رسانه‌ای به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده بدونِ اندیشه و فکر نمی‌تواند رشد کند و رفته رفته فراگیری‌اش را از دست می‌دهد. رسانه‌های ما غالباً از این پشتوانه‌ها کم برخوردارند. 
او در پایانِ صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدواریم کسانی که سکان‌دار و عهده‌دار این مسئولیت‌اند در بهتر انجام شدن و ارتقاء و بالا رفتن کیفیتِ محتوا قدم بردارند تا ان‌شاءالله شاهد یک رسانه‌ای باشیم که از پَسِ آن مسئولیت‌های سنگین چهارگانه به بهترین شکلِ ممکن، برآمده باشد. 
ادبی به عنوان پژوهشگر و محقق در بخشِ دیگری از این مراسم سخنرانی و تأکید کرد که می‌توانند از این کتاب به عنوان راهنمایی مناسب بهره بگیرند. از این دست متونِ راهبردی که مبتنی بر بیانات ارزشمند رهبر انقلاب است بیشتر می‌تواند برای جوانانِ امروز علاقه‌مند به حوزه رسانه واکاوی شود تا بهتر در مسیرِ پویایی رسانه قدم بردارند. زمانی می‌توانیم جلویِ تهاجم فرهنگی بایستیم که ادراکِ مناسبی برای مخاطب‌مان از زوایایِ مختلف اندیشه‌ای، معرفتی، اخلاقی و... فراهم کرده باشیم. 
وی افزود: اعتقاد دارم باید از این دست کارها ادامه‌دار باشد؛ ما نیازمند راهبردهای مناسبی برای پیگیریِ درست مسیر رسانه هستیم و این کتاب «دانشگاه عمومی» معیار مناسبی است. می‌تواند زمینه‌ای برای استفاده دانشجویانِ رسانه، اصحاب رسانه، پژوهشگران این عرصه و تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان رسانه ملّی باشد که از مفاهیمِ آن بهره ببرند. 
محمدحسین ساعی در بخش دیگری از آیین رونمایی از کتاب «دانشگاه عمومی» به این نکته اشاره کرد که این کتاب حاملِ اندیشه‌های فقیه نواندیش، انقلابی، سیاستمدارِ حکیم که از فضائل اخلاقی برخوردار است؛ دین و سیاست و همچنین زندگی واقعی را می‌شناسد. اسم این کتاب دانشگاه عمومی همان لفظ بنیانگذار انقلاب اسلامی و چهارگانه‌ای است که در حکم آقای جبلی تأکید شده و قابل توجه است. 
وی افزود: در دوران طاغوت به رادیو و تلویزیون و فرهنگ در حد وجودِ یک شبکه و نیم در تلویزیون و یک درصد بودجه کشور به فرهنگ کشور توجه می‌شد و بعد از گذشت 40 سال از تولد انقلاب اسلامی، صداوسیمای ما 170 شبکه رادیویی و تلویزیونی دارد و تأثیر و جایگاه بالایِ آن به جای خود و سالانه مجموعه هزینه‌هایی که می‌شود قابل توجه است. نوشتنِ این نوع کتاب‌ها و چنین پرداخت‌هایی می‌تواند تأثیرگذار باشد و بیشتر جوانان‌مان را نسبت به این همه پیشرفت در حوزه فرهنگی، آگاه کند. 
حبیبی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در ادامه تأکید کرد کتاب «دانشگاه عمومی» به همه دوران‌هایی که مقام معظم رهبری درباره رسانه اظهارنظر فرمودند، اشاره کرده است. یعنی نویسنده کتاب فقط محتوای 10 سالِ اخیر معظم‌له را گردآوری نکرده بلکه سراغِ همه دوران‌ها رفته و انتخاب‌های متنوعی هم داشته است.
وی افزود: مشکلی که در میانِ اهالی رسانه وجود دارد نداشتن حلقه‌ها و زنجیره‌های اتصال با اندیشکده‌ها است. یعنی در واقع نمی‌توانیم فکر و اندیشه را تبدیل به محصول کنیم. چقدر ارتباط یک رسانه با دانشگاه نزدیک است؛ مدیران یک نوع زندگی می‌کنند و برنامه‌سازان زندگی دیگری! این کتاب می‌تواند جایِ آن حلقه را پُر کند. فرهنگ عمومی و گفتمان‌سازی کند. من فکر می‌کنم نویسنده‌ها و اهالی‌رسانه‌ای‌مان باید به تحول درونی برسند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: خیلی از مدیران رسانه‌ای‌مان به آنها اعتقاد دارند؛ چرا تولید رسانه‌ای‌مان آن‌طوری نمی‌شود که دلمان می‌خواهد. چون فردِ رسانه‌ای متحول‌شده کم داریم؛ امثالِ مجیدی و میرباقری کم داریم؛ این را هم بدانید کار در صدا و سیما خیلی سخت است و آن نویسنده، تهیه‌کننده، گوینده و مجری و از کار سریال‌ساز و عواملِ کارهای نمایشی و مستندگونه، کار دشواری دارند که باید به یک تحول انسانی دست پیدا کنند تا کار به تعالی برسد. 
او در پایانِ صحبت‌های خود اشاره کرد که به نویسندگانِ و عواملِ انتشارِ این کتاب توصیه می‌کنم به این یک شماره اکتفا نکنند و حتماً به فکر نسخه‌های دیگر باشند. حتی به فکرِ ابزارهای دیگر برای نمایشِ این مفاهیم باشند تا به گفتمان تبدیل شود. 
محمدحسین آزادی نویسنده کتاب هم در جریانِ رونمایی کتاب توسط پژوهشگران و اساتید، تأکید کرد که کتاب «دانشگاه عمومی» می‌تواند چراغ راه و راهنمای عملی برای مجموعه سازمان صدا و سیما و اهالی فرهنگ و رسانه باشد. از طرفی می‌تواند نسخه‌ای برای ارزیابی عملکرد مدیران و سازمان صدا و سیما برای ناظران، کارشناسان، منتقدان و اهالی رسانه باشد.
 محمد حسین آزادی عضو بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد، پژوهشگر رسانه و ارتباطات، خبرنگار و مجری است که تألیف‌هایی از جمله کتاب زندگینامه مرحوم علامه مصباح یزدی و دانشگاه عمومی را در کارنامه خود دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1