تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۹
کد مطلب : ۴۴۳۵۳۸
کبنا گزارش می دهد

پاسخ مسئولان سد چم شیرگچساران به ابهامات / معاون اجرایی سد چم شیر؛ به هیچ عنوان گنبد نمکی یا بیرون زدگی نمک در این منطقه وجود ندارد/ سد مجوز محیط زیست دریافت کرده است/ صحبت های منتقدان غیر کارشناسانه و شایعه سازی است+تصاویر

۲
۱
کبنا ؛احداث سد چم شیر در سال 1392 بروی رودخانه زهره به منظور تامین آب اراضی کشاورزی،صنعت، تولید برق و کنترل سیلاب های مخرب و توسعه گردشگری،آغاز شد.
در حالی که نزدیک به یک دهه و باصرف هزینه های سنگین منابع داخلی و خارجی (فایناس کشور چین) این پروژه بزرگ ملی در حال اجراء ودر آینده نزدیک هم به بهره برداری خواهد رسید در کمال تعجب و اقداماتی معنادار، فرد و افرادی که خود را کارشناسان منابع آب و دوستدار محیط زیست معرفی می کنند در فضای مجازی و رسانه ها، آبگیری سد چم شیر را فاجعه زیست محیطی و... می داند و خواستار توقف این پروژه شده اند.
اما ماجرا و داستان چیست؟ چه فرد یا گروهی وانگیزه ای پشت این ماجراست که بعداز گذشت یک دهه از آغاز این پروژه به یکباره انتقادات شدیدی از جمله فاجعه زیست محیطی، سازند و گنبدهای نمکی مطرح می شود.
البته باید عنوان کرد که قطعا احداث یک پروژه عمرانی در این ابعاد و ظرفیت بسیاربزرگ و گسترده، چالش زیست محیطی در بر خواهد داشت و این موضوع یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد ولی از آن طرف باید بازگو کرد که احداث این پروژه چه فواید،اهداف و ویژگی های ممتازی برای کشور و منطقه دارد.
همانطوری که برای احداث یک پروزه راهسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد صدها درخت ارزشمند بلوط قطع می شود تا جاده ای احداث و جان هزاران انسان نجات و به خطر نیافتد بنابراین اگر اینطور باشد نباید یک پروژه در کشور احداث شود چون در هنگام احداث پروژه، چندین درخت، تپه و...آسیب خواهد دید.
با این تفاصیل و با توجه به اینکه موضوع سد چم شیر در فضازی مجازی الخصوص در رسانه های استان بارها مطرح شده است طبق رسالت ذاتی رسانه این حق را به مسئولان و کارشناسان سد چم شیر دادیم تا که در خصوص برخی ابهامات، اظهار نظرو شفاف سازی کنند.
گزارش ذیل ماحصل نشست مدیران باتجربه و کارشناسان خبره سد و نیروگاه چم شیرمی باشد.
این نشست در سد و نیروگاه سدچم شیر با حضور محمدرضا فاضل معاون اجرایی سد و نیروگاه سدچم شیر، داریوش یوسفی نژاد روابط عمومی سد و نیروگاه چم شیر، ساسان بهزادی سرپزست نظارت مقیم سد و نیروگاه چم شیر، وحید گل لاله کارشناس فنی سد و نیروگاه سد چم شیر، مهدی کولیوند کارشناس روابط عمومی شرکت آب و نیرو، شهره رنگین پازوکی کارشناس روابط عمومی شرکت آب و نیرو برگزار شد.
در این نشست معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران اظهار کرد: این پروژه پس از مطالعات جامع و در نشست هیات دولت که با حضور رییس سازمان محیط زیست وقت برگزار شده مجوز دریافت کرده است.
محمدرضا فاضل افزود: طبق آمارها سالیانه به‌ طور میانگین از ۵۷۴ میلی متر بارش باران برخوردار است وجود اینگونه باران ها ضرورت احداث سدها را در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر می کند.
فاضل بیان کرد: سد و نیروگاه چم شیر در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.
وی عنوان کرد: این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. سرشاخه های اصلی رودخانه زهره نیزکوه های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه های فهلیان و آب شیرین و شیو است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران تصریح کرد: سد چم شیر یکی از بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی ایران است و مخزن این سد ۲.۳ میلیارد مکعب ظرفیت دارد و دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.
فاضل خاطر نشان کرد: بیش از هفت هزار متر حفاری (زیرزمینی)، اجرای یک میلیون و 582 متر مکعب بتن ریزی کل پروژه ، احداث24 کیلومتر جاده دسترسی و اجرای 481هزارمتر عملیات حفاری و تزریق در این پروژه بزرگ انجام شده است.
وی عنوان کرد: نصب دکل های مربوط به تجهیزات هوایی خطوط انتقال 230 کیلو ولت ،عملیا‌ت نصب دو خط لوله به منظور تنظیم کیفیت آب و نیز آبرسانی مزارع پایین دست سد و انتقال آن به بخش صنعتی، ورود ترانسفورماتورهای اصلی نیروگاه به کارگاه و نصب تجهیزات نیروگاهی از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه می باشد.
در ادامه کارشناس فنی سد چم شیراظهار کرد: ایران با بارندگی به طور متوسط سالیانه ۲۴۰ میلیمتر با توجه به میانگین ۷۵۰ میلیمتر جهانی و یکهزار و ۲۵۰ میلیمتری قاره آسیا کشوری خشک محسوب می شود.
وحید گل لاله بیان کرد: شمار سدهای بزرگ در کشورمان زیاد نیست به طوری که تعداد سدهای بلندتر از ۶۵ متر جهان ۲ هزار و ۷۰۰ سازه است که سهم ایران تنها ۶۰ مورد است.
گل لاله عنوان کرد: ایرانیان در گذشته مهارت فوقالعاده در احداث قناتها و بهرهبرداری از آن داشته اند، قناتها در سالهای 1330 به قبل که جمعیت ایران کمتر از 25 میلیون نفر بود مفید بودند ولی در شرایط کنونی پاسخ نیازهای 75 میلیون انسان را نمی دهند.
کارشناس سد چم شیربا اشاره به اینکه در حال حاضر سدسازی گزینه ای خوب برای تامین آب در کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل توسعه سد در کشور به ویژه محل حوزه آبریز رودخانه زهره ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: در25 کیلومتری جنوب شرقی گچساران سد چم شیر برروی رودخانه زهره ساخته می شود که طول تاج 680 متر، ارتفاع بدنه سد 151 متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با 3 دریچه قطاعی،حجم مخزن 2.3میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه 176 مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت 11 مگاوات، حجم حفاری 4 میلیون 761هزار مترمکعب،لاینینگ گالری ها و تونل ها 3هزارو 56متر، حجم بتن ریزی هم یک میلیون 582هزار مترمکعب بوده است.
 
 در ادامه سرپرست دستگاه نظارت سد چم شیر اظهار کرد: همواره اجرای پروژههای عمرانی بزرگ با چالشی به نام تخریب محیط زیست مواجه بوده از احداث جادههای بین شهری که موجب از بین رفتن مهمترین و بهترین بخش خاک میگردد تا ساخت سدهای بزرگ و کوچک که باعث زیرآب رفتن بخشی از زمینها در قسمت پشت بدنه سد می‌شود.
ساسان بهزادی افزود: بر کسی پوشیده نیست که احداث سدها علاوه بر منافع بسیار زیادی که دارد، تخریب بخشی از پوشش گیاهی را نیز به همراه خواهد داشت، همانطوریکه حرکت اتومبیلها، احداث ساختمانها، حتی انتشار کتاب، دفتر و قلم نیز آسیبهای زیست محیطی دارد، باید قبول کرد که در قرن 21 هستیم.
سرپرست دستگاه نظارت سد چم شیر خاطر نشان کرد: به دلیل بارندگی های زیادی که سالیانه در حوزه آبریز رودخانه زهره واقع در استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان می بارد پیشگیری از خسارت های ناشی از سیل مهمترین دلیل احداث این سد است.
بهزادی تصریح کرد: احداث سد بر روی روخانه زهره با آورد سالیانه ۲ میلیارد متر مکعب آب مهم و ضروری است.
وی با اشاره به اینکه رونق کشاورزی از مهمترین پیامدهای سد است گفت: با بهره برداری ازپروژه سد چم شیر برخی از اراضی کشاورزی در خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد تامین آب می شود.
سرپرست دستگاه نظارت سد چم شیردر خصوص  انتقادات و اظهار نظر اخیر در مورد ساخت سد چم شیر بیان کرد: تمام مطالعات کارشناسانه جهت ایجاد سد چم شیر بر روی رودخانه زهره از قبل از آغار عملیات این پروژه آغاز شد و احداث این سد به صورت کاملا کارشناسانه صورت گرفته است.
بهزادی عنوان کرد: براساس بررسی هایی که با مشارکت شرکت های پژوهشی و دانشگاه های تهران و شیراز انجام شده به هیچ عنوان گنبد نمکی یا بیرون زدگی نمک در این منطقه وجود ندارد.
وی گفت: این بررسی ها در ۱۰۰حلقه چاه و گستره ۲ هزار متری انجام شده که نزدیک ترین نمک در چاه شماره ۳۱ شناسایی شده است.
سرپرست دستگاه نظارت سد چم شیر بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده درعمق 400 متری زمین، نمک مشاهده شده که خارج از حوزه گردش هیدرولوژی است.
بهزادی عنوان کرد: :۳۸ نمونه از این تعداد چاه برداشت و ۱۴ نمونه به آزمایشگاه کانی شناسی ارسال شد و پس از سیر مراحل و خرد شدن سنگ ها تنها چهار مورد از نمونه های انجام شده، سه درصد نمک داشته اند.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که از شهرستان کازرون به سمت غرب هیچ گنبد نمکی وجود ندارد و گنبدهای نمکی به سمت شرق کازرون است.
پروژه سد چم شیر در نشست هیات دولت که با حضور رییس سازمان محیط زیست وقت برگزار شده بود مجوز احداث دریافت کرد
در ادامه محمد رضا فاضل معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران تصریح کرد: این پروژه پس از مطالعات جامع و در نشست هیات دولت که با حضور رییس سازمان محیط زیست وقت برگزار شده مجوز دریافت کرده است.
وی با اشاره به اینکه انتقادات مخالفان سد چم شیر در مورد مشکلات زیست محیطی بی اساس است، بیان کرد: هر سه ماه یک بار گزارش اقدام های انجام شده در سد چم شیر به صورت کامل و شفاف به سازمان محیط زیست ارسال می شود.
فاضل با بیان اینکه هدف ما با احداث سد چم شیررونق چرخه اقتصاد داخلی و خودکفایی است، ادامه داد: از فواید مهم احداث سدها از قبیل توسعه صنایع گردشگری، اشتغال پایدار، ایجاد بستر برای توسعه صنایع آبزیان نیزنباید به سادگی عبور کرد.
 
 وی از مزایای مهم ایجاد این سد پایدار نگه داشتن آب برای کشاورزان است، گفت: درب محل ساختگاه چم شیر بر روی کارشناسان محیط زیست به منظور بررسی باز است.
 معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران خاطر نشان کرد: در مخزن سد چمشیر مطلقاً هیچگونه گنبد نمکی طی مطالعات مورد اشاره مشاهده و ثبت نگردیده است ومطابق لاگهای زمین شناسی گرفته شده از شرکت نفت، نزدیکترین فاصله نمک تا سطح زمین در بخشی از مخزن درعمق حداقل 400 متری میباشد و هیچگونه نمک سطحی و یا نزدیک به سطح در هیچکدام از چاهها و گمانه های حفاری شده مشاهده نشده است.
 
فاضل عنوان کرد: اعتبار این طرح۲۳۰ میلیون یورو می باشد و ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر در این شهرستان، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافته است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران بیان کرد: اکنون 18 هزار میلیاردریال سرمایه گذاری برای انجام عملیات اجرایی این سد هزینه شده و به 3 هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار جهت آبگیری سد نیاز است.
 
فاضل با اشاره به اینکه سد چم شیربا 85 درصد پیشرفت فیزیکی براساس برنامه ریزی و تأمین اعتبارسال آینده بهره برداری می شود،ادامه داد: آبگیری باید در فصل خوب با بارش های سیلابی انجام شود .
 
وی بیان کرد:در حال حاضر نیز 900 نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند که 40 نفر نیروی چینی نیز در کارگاه سد چم شیر فعالیت می کنند.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران افزود: 1 واحد نیروگاهی در هنگام اجرایی این پروژه به این سد اضافه شد و به همین دلیل نیز به مبلغ قرارداد اضافه شده است.
فاضل با اشاره به اینکه در این سد 3 واحد نیروگاه وجود دارد بیان کرد: در سال آینده 1 مورد تست وارد مدار خواهد شد و تا پایان سال 1401 نیز دو مورد دیگر وارد مدار کار می شوند.
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر در پایان گفت: متاسفانه صحبت های منتقدان
غیر کارشناسنانه و شایعه سازی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مجاهد
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله مشخص میشه هر چند بر مردم پوشیده نیست که گنبد نمکی هست تنها مسولین ایرانی برای مخفی کاری کتمان حقیقت زرنگ هستن.حالا شما بگین نیست ما بگیم هست گذر زمان مشخص میکنه که چه کسی در آینده رسوا میشه
رویا
Iran, Islamic Republic of
آب ونیرو هر جا پا گذاشته جز گند زدن کاری نکرده و سد کتونداز براکت وجود این آقایان آب ونیرو میباشد که هیچ ارگانی زورش به اینها نمیرسه
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1