تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۴۴۱۶۵۲
کبنا گزارش می‌دهد؛

اجتماع اعتراضی مردم چهارمحال و بختیاری به سیاست‌ها در حوزه آب ( + فیلم و تصاویر )

۴
کبنا ؛امروز چهارشنبه( ۳ آذر ماه 1400)، مردم شهرکرد در چهارمین روز اعتراضات به سیاست‌ها در حوزه آب، دوباره دست به تجمع زدند.
به گزارش کبنا، امروز مردم چهارمحال و بختیاری در چهارمین روز متولی برای پیگیری مشکلات حوزه آب و طرح های انتقال آب در میدان امامزادگان دو خاتون شهرکرد خواستار رفع این مشکلات شدند.
    
صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری نوشت؛ مردم در این تجمع با اشاره به خشکیدن اغلب چشمه‌ها، چاه‌ها، قنات‌ها و رودخانه‌های فصلی این استان و کم آب شدن رودخانه‌ های زاینده‌رود و کارون، خواهان رسیدگی فوری برای حل این مشکلات شدند.
تجمع مردم چهارمحال و بختیاری برای پیگیری مشکلات حوزه آب و طرح‌های انتقال آب در مقابل استانداری به پایان رسید.
 مردم استان امروز از ساعت ۱۰ صبح در مقابل میدان امامزادگان دو خاتون شهرکرد برای پیگیری مشکلات آبی این استان تجمع کردند و خواستار تجدید نظر در طرح‌های انتقال آب شدند.
در ادامه تجمع کنندگان به سمت استانداری چهارمحال و بختیاری حرکت کردند و با قرائت بیانیه‌ای مبنی بر بازنگری در طرح‌های انتقال آب بر پیگیری جدی مشکلات آبی این استان از سوی مسئولان ارشد وزارت نیرو و استان تاکید کردند.
     
به گزارش کبنا، همچنین اقشار مختلف مردم استان چهارمحال و بختیاری در سومین روز در مخالفت با طرح های غلط انتقال آب بین حوزه ای در استان چهارمحال و بختیاری به صورت مسالمت آمیز تجمع کردند.
مردم چهارمحال و بختیاری با اجتماع در میدان امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون خواستار رسیدگی به مسئله تونل بهشت آباد و گلاب و برقراری عدالت در تخصیص آب شدند. چهارمحال و بختیاری در گذشته ۱۱ درصد از آب کشور را تأمین می‌کرد اما طی ۱۵ سال اخیر به دلیل تغییر اقلیم و بارش‌ها دچار خشکسالی شدید شده است.
سال گذشته چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان که دچار خشکسالی خشن شده است، معرفی شد.
طرح انتقال آب بن- بروجن که در دهه گذشته آغاز شده است و آب شرب نیمی از مردم چهارمحال را تأمین می‌کند به دلیل عدم اعتبار و کارشکنی‌ها تکمیل نشده است.
قابل ذکر است مردم در این اجتماع با سر دادن شعارهایی خواستار اجرای عدالت در تخصیص‌های آب و عدم اجرای طرح‌های فاقد ارزیابی‌های زیست محیطی انتقال آب بهشت آباد و گلاب شدند. چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
هم‌اکنون ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر کاهش حجم ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تأثیر گذاشته است.
این تجمع ساعت ۱۴ مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری پایان یافت.
    
 هم‌اکنون ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر کاهش حجم ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تأثیر گذاشته است.
     
حل تنش‌های آبی چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۱
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس: مشکلات و تنش‌های آبی چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۱ حل خواهد شد.
 احمد راستینه نماینده در گفتگو با رسانه ملی گفت: در حوزه حل مشکلات و تنش‌های آبی استان تا پایان سال ۱۴۰۱ گام بلندی برداشته خواهد شد.
 وی افزود: حرف ما با تمام مسئولان این است که نگاه واقع‌بینانه‌ای به انتقال آب از استان ما داشته باشند و برای آنچه که وجود ندارد، سرمایه‌گذاری نکنند. 
راستینه گفت: ما مخالف انتقال آب نیستیم، اما اصلاً آبی برای انتقال وجود ندارد که برای انتقال آن برنامه‌ریزی کرد.
 نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده بهینه از آب در حوزه‌های مختلف چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: استان ما دارای رتبه دوم اجرای شیوه‌های نوین آبیاری در کشور است و بیشترین گام‌ها را در تغییر شیوه الگوی کشت و ایجاد گلخانه‌ها برداشته‌ایم.
 راستینه در دفاع از عملکرد نمایندگان مجلس در خصوص مسائل آبی، گفت: طرح غیرفعال بن به بروجن فعال شد و ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص یافت.
 وی افزود: همچنین توقف تونل بهشت‌آباد از دستاوردها دیگر نمایندگان فعلی است و این طرح در استان اجرایی نخواهد شد.
 راستینه با اشاره به اینکه امروز مردم چهارمحال و بختیاری باید مطالبه‌گر باشند، گفت: وحدت بین مردم و مسئولان و تقویت روابط بین‌بخشی مانند ارتباط قوی شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان از دستاوردهای دیگر این دو سال نمایندگان بوده است.
 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش آبی چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: دولت تا پایان ۱۴۰۱ مشکلات آب استان را رفع کند.
    
 احمد راستینه با بیان اینکه ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش‌های آبی استان اختصاص یافته است، اظهار کرد: ۲۲۰ میلیارد تومان به پروژه «بن» - «بروجن» اختصاص یافته است.
 وی به اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای این پروژه از ماده فاینانس اشاره کرد و اظهار کرد: ۲۳۹ روستا در چهارمحال و بختیاری دچار تنش آبی هستند که دولت باید تا پایان سال ۱۴۰۱ این تنش آبی را حل کند.
 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اسامی روستاها با طرح پیشنهادی آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری باید به وزارت نیرو تحویل داده شود. 
راستینه به انتقال آب بین حوزه‌ای اشاره کرد و افزود: محیط زیست در نامه‌های خود به رئیس جمهور به مشکلات زیست محیطی پروژه بهشت آباد اشاره و عدم قابلیت اجرای این پروژه را تصدیق کرده است.
 

کبنا را در اینستاگرام دنبال کنید؛
www.instagram.com/kebnanewsir
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
کبنا درود بر شرفت
چنین تجمعاتی رو گزارش کنید چون استان‌های همجوار دارند آب مناطق لر نشین به غارت می‌برند
نفت و گاز بردن آب هم دارند ۱۰۰درصد میبرند
United States
دیری نمی پاید که مافیای آب سراغ باقیمانده رودخانه های استان ما هم بریاید و باقیمانده مواهب خدادادی این استان را ببرند تا کویرها و بیابانهای فلات مرکزی را آباد کنند.مردم ما هم در خواب هستند. سد خرسان 3 و تنگ سرخ خیانتی آشکار به حقوق نسلهای آینده مردم این استان،
آنها که مسئولند تا دیر نشده کاری بکنند حق مردم لگد مال نشود و گر نه ...
رسول
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان مواظب باشید دشمن در این مسئله خشکسالی برای به جون هم انداختن مردم فرصت خوبی داره. نگاهمان سطحی و ظاهری نباشه اگه در این تجمعات نفوذ بشه یه عده مردم بیگناه خسارت می بینن واموال عمومی که بیت المال هستش آسیب پیدا می کنند
ارمین
Iran, Islamic Republic of
اب بویراحمدم دارن میبرن برای شیراز،
مردم بیدار بشید، قبل اینکه خسکسالی بیاد سراغمون
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1