کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به مناسبت میلاد امام حسن عسکری (ع)؛

جلسه هم‌‌اندیشی و بررسی آسیب‌های اجتماعی در شهرستان بهمئی برگزار شد

24 آبان 1400 ساعت 22:25

به مناسبت میلاد امام حسن عسکری علیه السلام و جلسه هم اندیشی و برسی آسیب‌های اجتماعی با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی، دادستان، بازپرس دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان بهمئی  به همت هئیت قمر بنی هاشم در حسینه شهید داستان شهرستان بهمئی برگزار شد.


به مناسبت میلاد امام حسن عسکری علیه السلام و جلسه هم اندیشی و برسی آسیب‌های اجتماعی با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی، دادستان، بازپرس دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان بهمئی  به همت هئیت قمر بنی هاشم در حسینه شهید داستان شهرستان بهمئی برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست سرهنگ علی محمدی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی در حوزه مسائل اجتماعی و پیشگیرانه اظهار داشت: همه مسئولان، افراد جامه و نهادها و تشکل‌های دولتی و غیردولتی با همکاری خود در زمینه مسائل اجتماعی باید زمینه خدمت‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر این نهاد را فراهم کنند.
وی عنوان کرد: مبنای فعالیت‌ها در حوزه مسائل اجتماعی باید بر مبنای پیش‌بینی و پیشگیری و اقدام در حوزه سلامت روان افراد جامعه عملیاتی و اجرایی شود.
وی گفت: عزم سپاه و بسیج شهرستان بهمئی برای مقابله همه جانبه با آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر بیش از گذشته جزم شده است.
 فرمانده سپاه شهرستان بهمئی با اشاره به اهمیت توجه و عزم دستگاه‌های مختلف برای مقابله مؤثر و هماهنگ با مسئله اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، گفت: تعامل بین سازمانی و در کنار آن مطالبه عمومی از نهادهای مسئول در زمینه مبارزه با مواد مخدر دو مؤلفه‌ای هستند که در کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی برآمده از آن نقش مؤثری خواهند داشت.
 وی با اشاره به لزوم نقش آفرینی هر چه بیشتر اقشار تخصصی بسیج در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: اقشار تخصصی بسیج هر کدام با توجه به تخصص خود آسیب‌های اجتماعی و معضلات موجود در جامعه هدف را شناسایی و بخصوص در زمینه مقابله با معضل اعتیاد بیش از پیش فعال شوند.
 سرهنگ محمدی با اشاره به پنج شاخص انقلابی گری از در بیانات رهبری در حرم امام خمینی (ره) گفت: حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای افزود: ۱_ پایبندی به میانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب _ ۲ _ هدفگیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها _ ۳_ حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن _ ۴ _ تقوای دینی و سیاسی _ ۵ _ پایبندی به استقلال کشور می‌باشد.
 وی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بسیاری بر جوانان و نقش آنان شده است که بیانگر تاثیرگذاری آنان در آینده ایران اسلامی است.
 سرهنگ محمدی با بیان اینکه در این بیانیه ۴۴ بار از جوانان توسط رهبر معظم انقلاب نام برده شده است اظهار داشت: این امر بیانگر نقش مهم و آینده ساز بودن جوانان است که دارای اهمیت بسیاری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی هستند.
 سرهنگ محمدی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک دورنمایی ترسیم کردند و این دورنما را باید همه ما با دل و جان بپذیریم و رسالت دانشگاهیان در این بیانیه سنگین‌تر و بزرگ‌تر است.
 وی در پایان افزود: موضوع مهم دیگر مرزبندی با دشمن است و اگر نتوانیم توصیه‌های قرآن کریم و ائمه اطهار علیهم‌السلام را جاری کنیم حقیقتاً توفیقی پیدا نخواهیم کرد.
در ادامه افشین جبارنژاد بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی هم ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری علیه السلام گفت: فعالیت و حضور در میدان پیشگیری، نیازمند تخصص، دانّش، علاقمندی و جدیّت است که ایجاد نگرشِ خلاق و بدیع در برنامه‌ها و اقدامات، سبب ساز بهره وری بیش از پیش و مجموعه‌ای کامل از خدمات خواهد شد.
 وی گفت: لازمه خدمت به جامعه در زمینه کاهش و پیشگیری در انواع آسیب‌های اجتماعی را داشتن عشق به خدمت، انگیزه، تلاش مضاعف به منظور رشد ایده‌های خلاقانه دانست و خاطر نشان ساخت: همواره برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با نگاه کارشناسانه بررسی، آسیب شناسی و برنامه ریزی می‌شود به همین دلیل توصیه می‌گردد برای کاهش پرونده‌های کیفری و نرخ جرم در جامعه به این موضوعات توجّه شود.
 جبار نژاد هدف اصیل و اصلی جلسات برسی آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بهمئی را تمرکز بر پیشگیری‌های وضعی و انتظامی به جای برخورد قهری و قضایی دانست تا بتوان با انعطاف بیشتر، نسبت به مسائل و راهکارهای کاهش و کنترل آن در جامعه حرکت کرد.
 وی با اشاره به نقش فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در حوزه پیشگیری عنوان نمود: اقدامات تأثیرگذار و گام‌های بلندی در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی توسط دستگاه قضایی و معاونت اجتماعی انجام شده است که این اقدامات در سطح کلان، نیازمند اطلاع رسانی بیشتر می‌باشد و جامعه باید از نقش مهّم این معاونت در کاهش بحران‌ها و آسیب‌های اولویتی مانند خشونت، طلاق و دیگر موضوعات با خبر شود.
 بازپرس دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان بهمئی تصریح کرد: کار در حوزه پیشگیری از وقوع جرم مانند حضور در جبهه‌ای است که سربازانش در خط مقدّم برای نجات جامعه تلاش می‌کنند. البّته که این معاونت، آیینه تمام نمایی از خدمات مؤثر و قابل دستیابی در جامعه را به عرصه ظهور گذاشته است.
 وی آشنا ساختن مردم با حقوق خود را موضوع مهّم دیگری عنوان نمود که به کاهش جرائم کمک می‌کند و نقش بازوی کمکی برای دستگاه قضاء را دارد.
 جبار نژاد اضافه کرد: توجّه و اولویت قرار دادن پیشگیری از جرم را شاخص اصلی دستگاه‌ها عنوان نمود و ادامه داد: مبرهن است که سازمان‌ها با تعیین شرح وظایف و تکالیف کارمندان، نظارت و شفاف سازی بیشتری در ارائه خدمات خواهند داشت که همین موضوع نقش مهمی در کاهش هنجار شکنی یا کاستی‌ها دارد همچنین این اقدامات، زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های پیشگیرانه را به راحتی محقق می‌کند.
 ایشان وظیفه دستگاه قضایی را تحقق عدالت اجتماعی در جامعه دانست و گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری رسالت عظیمی در زمینه جلوگیری از تحقق جرم و بی عدالتی همچنین پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی را دارد که لازمه دستیابی به این هدف متعالی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اطلاع رسانی در سطح جامعه، آشنا ساختن مردم با حقوق شهروندی محقق می‌شود. به همین دلیل تا زمانی که مردم از حقوق خود آگاهی نداشته باشند، پیشگیری از وقوع جرم حلقه مفقوده‌ای خواهد بود.
 وی افزود؛ در گام اول باوجود مشکلات و سختی‌هایی که دشمن بر علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرد، نظام اسلامی راهبرد خود را با قدرت بیشتری پیش برد و هم در تأیید و تثبیت نظام و هم در توسعه کشور موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد.
 بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی اظهار داشت: سند جامع گام دوم که مقام معظم رهبری برای ملت ایران ترسیم کرده، منشور کامل راهبردی برای توسعه همه جانبه است.
 وی گفت: همه حوزویان و دانشگاهیان باید روی بند بند این منشور کار کرده و جامعه را آگاه کنند و در بخش‌هایی از اجرای سند؛ علم و فناوری، توسعه اقتصادی و اشتغال می‌تواند در جامعه نقش آفرین باشد و دانشگاه‌ها و حوزویان باید در تحقق این سند در جامعه نقش آفرینی کنند.
 جبار نژاد افزود: کار دشمن یأس و ناامیدی است اما پمپاژ ناامیدی و بی انگیزگی از اقدامات آنان در راستای تضعیف نظام اسلامی است که اقشار مختلف مردم به ویژه دانشگاهیان و حوزویان باید با امید آفرینی در میدان عمل و نه در حرف و سخنرانی به مقابله با توطئه دشمنان بپردازند.
 وی در پایان اظهار داشت: تمامی بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باید در راستای امید آفرینی در جامعه در مسیر عمل، خود را مسئول بدانند به طوری که مردم به آینده نظام امیدوار شوند.
در ادامه شعبان بهمئی هم در این جلسه افزود: امام خمینی بیش ازنیم قرن پیش شعله انقلاب اسلامی را روشن کردند وسختی ها ومرارت هاکشیدند تا انقلاب اسلامی پیروز شدند.
 وی گفت: این انقلاب درگستره جهانی مانندی نداشت وملت عزیزایران درپیروی ازامام چه درانقلاب وچه درجنگ تحمیلی با ازخودگذشتگی‌های فراوان برای این انقلاب سرمایه گذاشتند
 بهمئی ادامه داد: وانقلابی های اصیل ما شهداجانبازان وایثارگران بودند که باجانفشانی جان رادرطبق اخلاص گذاشته‌اند وازکیان نظام وانقلاب تا امروز دفاع نموده‌اند ودرعصرجدید جانشین برحق اما رهبرانقلاب طرح چله دوم یاگام دوم را مطرح فرمودند که نظری هوشیارانه ومدبرانه وهوشمند بود.
 وی گفت” واحتیاج به جوان مخلص وبی ادعا درعرصه مدیریت داریم امام رهبرمعظم انقلاب بحث پیشکسوتان انقلاب وآنهایی که هنوزکارائی لازم رادارامیباشند به جوان گرائی اضافه نمودند که بعضی‌ها فرصت طلبانه قسمت اول فرمایشات ایشان را تبدیل به گرزی محکم به مردان خون وشهادت کوبیدند ودنبال حذف آنها هستند.
 بهمئی تصریح کرد: یکی ازچالشهای امروز همین موضوع است که درشهرستان بهمئی عده‌ای قلیل به ایثارگران وجانبازان می‌تازند وحتی دررقابت بخودجوانان هم رحم نمی‌کنند لذا اکثرشماجوان هستید.
 وی در پایان اشاره کرد: وتاج سرما وماهمه جوره ازجوانگرایی حمایت می‌کنیم اما نه جوانان سوء استفاده گروفرصت طلب جوانانی که صادقانه هدفشان پیروی ازولایت وخدمت به مردم باتفکر مهدویت برای رسیدن به قرب الهی تلاش نمایند وماجمع هیئت حاضراز افرادفرصت طلب وسودجو تبری جسته وخواهان پیوند پیشکسوتان وجوانان واحترام متقابل هستیم واعلام می‌داریم که مردم انقلابی هستند و انقلابی را بر سر انقلابی نکوبید و مردم مادرانقلاب وجبهه وجنگ و تحمل ضعف معیشت انقلابی ایستادند و ذره‌ای عقب نشینی نکردند.
جهان تقوی هم در این جلسه افزود: هر آسیب اجتماعی روزی آسیب فردی بود که تبدیل به آسیب اجتماعی شد. باتوجه به حضور مخاطبین جوان، بنده راجع به آسیبهای فضای مجازی می‌پردازم ودر آخر چند راهکار از سخنان امام حسن عسکری ع به عنوان راهکار مطرح می‌کنم.
 وی بیان کرد: نکته اول اینکه فضا مجازی موجب تغییر در حوزه فرهنگی وسبک زندگی شده. کارشناسان معتقدند که ابزارهای ارتباطی هرچند انسانها را وارد فضای بزرگتر اجتماعی بنام فضای مجازی کرده‌اند اما باعث نوعی تفرد و کاهش مسئولیت اجتماعی افراد شده است.
 تقوی تصریح کرد: نکته دوم در خصوص فضای مجازی که حتی حریم خصوصی افراد را نیز به خط. انداخته، تخریب شخصیت افراد جامعه است. چیزی که امروزه به راحتی انجام می‌شود وبا شایعه سازی وراه اندازی کمپین ودادن بیانیه باعث ازبین رفتن آرامش روانی افراد در سطح جامعه می‌شود همان چیزی که بنام ترور شخصیت از آن نام می‌برند.
 وی بیان داشت: نکته سوم دراین خصوص که رسالت رسانه‌های خبری را دوچندان می‌کند، بحث جابجایی واقعیتها در این فضا است که باعث می‌شود خبر حق و باطل مشتبه شوند. توان فضای مجازی برای جابجایی واقعیت و ایجاد شایعه آن را به ابزاری کارآمد در این راستا تبدیل کرده واین می‌طلبد که ما اخبار وگزارشها را بدون داشتن منبع معتبر در گروههای مجازی نفرستیم.
 تقوی در پایان سخنانی از امام حسن عسکری (ع) دراین خصوص تحت عنوان راهکار مطرح می‌شود:
«حرف و عمل حق را ترک نکن که ذلیل می‌شوی.»
«به کس کینه نورز که آسایش نخواهی داشت»
«جدال نکن که شکوه وهیبت تو از بین می‌رود»
«کسی را آشکارا نصیحت نکن که ارزش او کاسته می‌شود»
با تاسی به این سخنان می‌توان گفت حقیقت گویی، کینه نورزیدن، جدل نکردن و آشکارا نصیحت نکردن در فضای اجتماعی مجازی باعث کاهش آسیبهای این فضا می‌شود.
در ادامه سامان خوبی زاده به عنوان نماینده نوجوانان هم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دادستان جوان این شهرستان در این نشست گفت: آسیب‌های اجتماعی، واژه مصطلح سال‌های متمادی است که از زبان مسئولان و مردم عامه به گوش می‌رسد و هرکس به‌زعم خود، آن را تحلیل می‌کند، اما آنچه وجه اشتراک همه تعاریف است، واژگان مشمئز کننده‌ای مانند «اعتیاد»، «بزهکاری»، «مصرف مشروبات الکلی»، «روابط غیراخلاقی و ارتباط نامشروع با جنس مخالف» و… است.
وی افزود: آموزش و پرورش وظیفه انتقال دانش، ارزش و توانایی به انسان‌ها را بر عهده دارد تا از این طریق افراد بتوانند بر سرنوشت خود و  جامعه مؤثر باشند.
خوبی زاده با بیان اینکه نهاد مدرسه، به‌دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین دانش آموزان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای توانمندی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر عهده دارد، عنوان کرد: شناخت ویژگی‌های رشدی دانش آموزان و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی آن‌ها، آشنایی با خطراتی که دانش آموزان را تهدید می‌کند، عواملی که موجب بروز خطر می‌شوند و شناخت راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند به مدرسه و کلیه کارکنان آن کمک کند تا نقش مؤثری در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان ایفا کنند.
وی اضافه کرد: در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی وجود دارند که به‌دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی، به‌ویژه در بین نوجوانان، آنان را تهدید می‌کند که یک نوع  از  این خطرات، تأثیرپذیری از فضاهای مجازی است
وی افزود: نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه  و به خصوص اینترنت در زندگی‌شان اجتناب ناپذیر است. امروزه  با افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در کشور به خصوص در بین دانش آموزان مواجه هستیم.
وی بیان کرد: یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در منجلاب آسیب‌های اجتماعی، دانش‌آموزان هستند؛ گروهی که به دلیل اقتضائات سنی و شرایط روحی و روانی خود در برابر این مخاطرات اجتماعی آسیب‌پذیرتر هستند.
وی در پایان گفت: نوجوانان و جوانان به دلیل گذر از دوران وابستگی‌های محض در دوران کودکی به والدین و به خاطر ورود به دوران استقلال اجتماعی و تلاش برای ابراز وجود به ویژه میان همسالان و دوستان خود و میل و رغبتی که برای نشان دادن توانایی‌ها، استعدادهای خود دارند، در مواجه با مسائل مختلف اجتماعی و هنجارها و ناهنجاری‌های جامعه دچار فرازو نشیب‌های زیادی می‌شوند و اگر رهبر فکری، نقشه‌راه و والدین آگاه و معلمان دلسوز آنها را مدیریت و راهنمایی نکنند، به دلایل مختلف و از جمله نداشتن تجربه رویارویی با این آسیب‌ها، در اقیانوس بیکران اجتماع متلاطم و سرگردان می‌شوند و بی‌هیچ هدف مشخصی توانایی تشخیص راه را از بیراهه ندارند.
گفته می‌شود در پایان این نشست جناب آقای حبیبی منش دادستان شهرستان بهمئی و جناب سرهنگ محمدی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهمئی و  جناب آقای جبار نژاد بازپرس دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان بهمئی، به سؤالات مردم پاسخ دادند.
سامان خوبی زاده به عنوان نماینده نوجوانان هم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دادستان جوان این شهرستان در نشست برسی آسیب‌های اجتماعی شهرستان بهمئی گفت: آسیب‌های اجتماعی، واژه مصطلح سال‌های متمادی است که از زبان مسئولان و مردم عامه به گوش می‌رسد و هرکس به‌زعم خود، آن را تحلیل می‌کند، اما آنچه وجه اشتراک همه تعاریف است، واژگان مشمئز کننده‌ای مانند «اعتیاد»، «بزهکاری»، «مصرف مشروبات الکلی»، «روابط غیراخلاقی و ارتباط نامشروع با جنس مخالف» و… است.
وی افزود: آموزش و پرورش وظیفه انتقال دانش، ارزش و توانایی به انسان‌ها را بر عهده دارد تا از این طریق افراد بتوانند بر سرنوشت خود و  جامعه مؤثر باشند.
خوبی زاده با بیان اینکه نهاد مدرسه، به‌دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین دانش آموزان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای توانمندی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر عهده دارد، عنوان کرد: شناخت ویژگی‌های رشدی دانش آموزان و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی آن‌ها، آشنایی با خطراتی که دانش آموزان را تهدید می‌کند، عواملی که موجب بروز خطر می‌شوند و شناخت راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند به مدرسه و کلیه کارکنان آن کمک کند تا نقش مؤثری در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان ایفا کنند.
وی اضافه کرد: در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی وجود دارند که به‌دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی، به‌ویژه در بین نوجوانان، آنان را تهدید می‌کند که یک نوع  از  این خطرات، تأثیرپذیری از فضاهای مجازی است
وی افزود: نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه  و به خصوص اینترنت در زندگی‌شان اجتناب ناپذیر است. امروزه  با افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در کشور به خصوص در بین دانش آموزان مواجه هستیم.
وی بیان کرد: یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در منجلاب آسیب‌های اجتماعی، دانش‌آموزان هستند؛ گروهی که به دلیل اقتضائات سنی و شرایط روحی و روانی خود در برابر این مخاطرات اجتماعی آسیب‌پذیرتر هستند.
وی در پایان گفت: نوجوانان و جوانان به دلیل گذر از دوران وابستگی‌های محض در دوران کودکی به والدین و به خاطر ورود به دوران استقلال اجتماعی و تلاش برای ابراز وجود به ویژه میان همسالان و دوستان خود و میل و رغبتی که برای نشان دادن توانایی‌ها، استعدادهای خود دارند، در مواجه با مسائل مختلف اجتماعی و هنجارها و ناهنجاری‌های جامعه دچار فرازو نشیب‌های زیادی می‌شوند و اگر رهبر فکری، نقشه‌راه و والدین آگاه و معلمان دلسوز آنها را مدیریت و راهنمایی نکنند، به دلایل مختلف و از جمله نداشتن تجربه رویارویی با این آسیب‌ها، در اقیانوس بیکران اجتماع متلاطم و سرگردان می‌شوند و بی‌هیچ هدف مشخصی توانایی تشخیص راه را از بیراهه ندارند.
 


کد مطلب: 441299

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/441299/2/جلسه-هم-اندیشی-بررسی-آسیب-های-اجتماعی-شهرستان-بهمئی-برگزار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1