کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از بازدید دو روزه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به بخش لوداب و دهستان چین گزارش می‌دهد

دیدارهای شبانه با مردم لابه‌لای تاریکی، دود و آتش / مردم: آب، جاده، خط تلفن و اینترنت نداریم / تو را به خون شهدا، آیا سزوار است؟ / نماینده ولی فقیه: وضعیت آب آشامیدنی لوداب و چین غم‌بار و گریه‌آور است ( + فیلم و تصاویر )

28 مهر 1400 ساعت 14:25

گرما باشد و گرد و خاک بلند شود و قرار باشد که این جاده‌های خاکی را هر روز برای گذران زندگی زیر پاهای خسته از جور روزگار و سهل انگاری و ندانم کاری برخی از مدیریت‌ها عبور دهی! شراره می‌کشد، آه نداری و کاستی از خانه‌های محقرشان، بلند است. خانه‌هایی که هیچ ایمنی ندارند، جاده‌های خرابی که دل مردم را خون کرده، کمبود آب آشامیدنی بر مشکلاتشان اضافه کرده با وجود این همه مشکلات، مردم روستاهای بخش لوداب بارها برای سربلندی ایران اسلامی دست به دعا شدند و وفاداری‌شان به نظام و انقلاب اسلامی زبانزد عام و خاص است.


گرما باشد و گرد و خاک بلند شود و قرار باشد که این جاده‌های خاکی را هر روز برای گذران زندگی زیر پاهای خسته از جور روزگار و سهل انگاری و ندانم کاری برخی از مدیریت‌ها عبور دهی! شراره می‌کشد، آه نداری و کاستی از خانه‌های محقرشان، بلند است. خانه‌هایی که هیچ ایمنی ندارند، جاده‌های خرابی که دل مردم را خون کرده، کمبود آب آشامیدنی بر مشکلاتشان اضافه کرده با وجود این همه مشکلات، مردم روستاهای بخش لوداب بارها برای سربلندی ایران اسلامی دست به دعا شدند و وفاداری‌شان به نظام و انقلاب اسلامی زبانزد عام و خاص است.

    

دیدارهای شبانه‌؛ روستای عزیزی یا همان زی زی از توابع بخش لوداب در شهرستان بویراحمد است که بیش از 370خانوار در آن سکونت دارند نبود جاده مناسب، آب آشامیدنی سالم و آنتن دهی در حد صفر از مهم‌ترین مشکلات این روستاست.

به گزارش کبنا از یاسوج، حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان بویراحمد، مدیران کل دستگاه‌های خدمات رسان، مسئولان استانی، شهرستانی و محلی به بخش لوداب سفر کردند و با مردم روستاهای این بخش دیدار و گفت و گو کردند.
 گرده مردم روستاهای بخش لوداب زیر بار مشکلات متعدد از جمله؛ کمبود آب آشامیدنی، نبود جاده‌های مناسب دسترسی و مسائل اقتصادی و درآمدهای ناچیز فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند. آن‌ها از مسئولان خواستار رفع این مشکلات شدند و لاغیر.
مردم در بازدید حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتی از جمله در حوزه آب؛ راه مخابرات و اینترنت داشتند.
مردم در روستاهای بخش لوداب از نداشتن مسجد و حسینیه و همچنین عدم رسیدگی به بقاع متبرکه این بخش اظهار نگرانی کردند.
بیشتر مشکلات مردم در روستاهای بخش لوداب به موضوع آب بر می‌گشت که از کمبود یا نبود آب آشامیدنی در روستاهای خود به شدت گلایه‌مند بودند.
در حالیکه جاده‌های دسترسی برخی از روستاها به راه اصلی ۱۰۰ و یا 200 و ۵۰۰ متر بیشتر نبود اما مردم از وضعیت بد جاده‌های دسترسی خود به جاده اصلی اعتراض داشتند.
مردم روستاهای بخش لوداب از مخابرات می‌خواستند تا وضعیت اینترنت آنها و همچنین آنتن دهی تلفن همراه را مورد بازبینی قرار دهند چرا که فرزندان آن‌ها می‌بایست به صورت مجازی تحصیل کنند.
به گزارش کبنا، روز دوم این سفر، مردم در روستاهای مختلف دهستان چین نیز از مشکلات خود با مسئولان و نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفتند از عمده‌ترین مشکلات مردم دهستان چین می‌توان به آب آشامیدنی اشاره کرد که مردم گلایه‌های فراوانی از وضعیت آب آشامیدنی خود داشتند.
از دیگر مشکلات می‌توان به فضاهای آموزشی اشاره کرد که گاهی برخی از فضاهای آموزشی آنها فاقد هر گونه امکاناتی همچون آب برق گاز و همچنین سرویس‌های بهداشتی است.
مردم دهستان چین که شهدای زیادی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند از عملکرد مسئولان گلایه‌های فراوان داشتند.
نماینده ولی فقیه در استان نیز در این دیدارها با اشاره به اینکه مردم ولی نعمتان همه ما هستند و باید به مناطق محروم بیشترین خدمت کرد یادآور شد از مسئولان استان انتظار داریم مشکلات مردم را برطرف کنند.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات به اعتبارات زیادی نیاز ندارد و تنها با یک تدبیر می‌توان آنها را برطرف کرد یادآور شد مشکلات اولیه در روستاهای دهستان چین وجود دارد از جمله آب و راه که باید مسئولان چاره‌ای برای آن بیندیشند.
   
فیلم) سفر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به بخش لوداب و دهستان محروم چین

 وضعیت آب آشامیدنی لوداب و چین غم‌بار و گریه‌آور است
سفر دو روزه مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به بخش لوداب و دهستان چین با نکات و حاشیه‌های جالبی روبرو بود.
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد بارها در این بازدید کنار مردم می‌ایستاد و با حوصله حرف آنها را می‌شنید، گاهی هم درد نداری و مشکلات مردم او را اذیت می‌کرد و بغض گلویش را فشار می‌داد و تلفن می‌زد و مدیران حاضر را صدا می‌زد و خود مشکلات را یکی یکی رصد و پیگیری می‌کرد.
حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه که حرف‌ها و درد دل‌های مردم را شنیده بود در نشست پایانی و جمع بندی این سفر دو روزه، اظهار داشت: وضعیت آب در لوداب عذاب‌آور و غم‌بار و گریه‌آور است.
وی گفت: عمده مشکلاتی که در این دو روز در لوداب دیدیم مشکل آب است هر چند کارهایی برای آبرسانی صورت گرفته اما مردم در خصوص آب به شدت در مضیقه هستند.
امام جمعه یاسوج با بیان این که پیگیر مشکلات مردم دهستان چین و بخش لوداب هستم افزود: همچنین یکی از مشکلات دیگر مربوط به حوزه قضایی و بحث امنیت بود که با دکتر نگین تاجی رئیس‌کل دادگستری استان صحبت کردیم که وعده داد تیمی برای ارزیابی وضعیت امنیت منطقه به بخش لوداب بفرستد.
حسینی با هشدار نسبت به این که طبق گزارش‌ها سرقت در اینجا بیداد می‌کند و برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده تاکید کرد: بحث ما این بود که شعبه‌ای از دادگستری ایجاد مستقر شود و همچنین به وضعیت امنیت جاده قرار است توجه ویژه‌ای شود نکند در این جاده که به شکلی استانی و ملی است افراد خیانتکار و بدکار در مسیر کمین کرده و امنیت افراد را به خطر بیندازند که کاری زشت بوده و زیبنده مردم و منطقه نیست که گردنه بندی باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: گردنه‌بندی برای ۱۰۰ سال پیش است و نباید این انگ و ننگ به منطقه بچسبد و مردم باید با همکاری سپاه و پلیس در میدان حضور داشته باشند و نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید بعد از دستگیری برخورد عبرت‌آموز با این افراد داشته باشند تا دیگران جرات یاغی‌گری در جاده نداشته باشند.
وی گفت: جاده دسترسی روستاها به جاده اصلی و جاده دسترسی قبور شهدا در این بخش مشکل دارد مشکل سد سادات و تأمین آب شرب از تنگه میان تنگان بیشتر در دستور کار قرار گیرد، می‌توان از مزایای سد سادات در زمینه‌های مختلف استفاده کرد.
نماینده ولی‌فقیه در خصوص سایر مشکلات هم گفت: موضوع اشتغال و کارآفرینی از دیگر دغدغه‌های ما در این بخش است که باید مسوولان بشتر پای کار بیایند و فرهنگ سازی کنند تا مردم وارد تولید شوند.
حسینی با انتقاد از روند تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کویر ایران از خاک شوره‌زار «زر» برداشت می‌کنند اما در مناطق ما با این همه مزایا، جنگل‌ها و منابع بکر استفاده چندانی برای اشتغال و کارآفرینی نمی‌شود در مناطق استان ما ظرفیت فراوان ولی فرهنگ کار بسیار ضعیف است.
وی با خطاب قرار دادن مدیران در خصوص این که در حوزه کار و اشتغال باید تلاش شود؛ افزود: یکی از اساتید دانشگاه تعریف می‌کرد در این مانده و متحیرم که فرزند خود را به دانشگاه صنعتی شریف بفرستم یا به نجاری چرا که قطعاً با آموختن هنر هرگز بیکار نمی‌ماند.
حسینی به سایر مشکلات منطقه لوداب اشاره کرد و گفت: خط دهی مخابرات خیلی برای مردم منطقه مهم است، زمان‌بندی اجرای مصوبات خیلی مهم است مساجد مشکلات زیادی دارند مردم باید زمین را تهیه کرده و در اداره اوقاف ثبت کنند تا بتوانیم برای ساخت مساجد آن‌ها کمک کنیم تا روحانی هم مستقر شود اما گاه در روستاها مسجد و روحانی دارند اما استقبالی نمی‌شود که خدا از ما نمی‌پذیرد.
-----------------------------------------------------------------------------
گردآورنده، تنظیم کننده و عکس: سید علی‌صفدر فروزنده


کد مطلب: 440334

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/440334/2/دیدارهای-شبانه-مردم-لابه-لای-تاریکی-دود-آتش-آب-جاده-خط-تلفن-اینترنت-نداریم-خون-شهدا-آیا-سزوار-نماینده-ولی-فقیه-وضعیت-آشامیدنی-لوداب-چین-غم-بار-گریه-آور-فیلم-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1