کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت وگو با کبنا مطرح شد

کاهش منابع آب سطحی و افت سطح ایستایی منابع آب زیر زمینی دردشتهای کهگیلویه،چرام و لنده

20 مهر 1400 ساعت 22:03

رییس اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه،چرام و لنده از کاهش محسوس منابع آبهای سطحی و افت بی سابقه سطح ایستایی منابع آب زیر زمینی در دشت های شهرستانهای کهگیلویه چرام ولنده خبر داد.


رییس اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه،چرام و لنده سیدهادی خاضعی از کاهش محسوس  منابع آبهای سطحی و افت بی سابقه سطح ایستایی منابع آب زیر زمینی در دشت های شهرستانهای کهگیلویه چرام ولنده خبر داد.
به گزارش کبنا،در پی کاهش نزولات جوی در سال آبی گذشته،  ذخایر و  منابع آبهای سطحی و زیرزمینی در مقایسه با سنوات گذشته کاهش قابل توجهی  یافته و برخی از رودخانه های جاری در این شهرستانها کم اب و یا جریان آنها به حداقل خود رسید .
  خاضعی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی اظهار کرد:در دو ماه اول فصل پاییز، تقریبا بارندگی ناچیزی وجود خواهد داشت  و درماه های بعد احتمال بارش  درحد نرمال مورد انتظار است .
خاضعی ادامه داد:به دلیل عدم هر گونه تغذیه منابع آب در فصل پاییز و  کاهش چشمگیر در سال گدشته با خشکسالی مواجه و نیز حجم بالای  مصرف  اعم از کشاورزی، صنعت و شرب که در این بازه زمانی بیش از تغذیه منابع آب بوده ، موجب گردیده  که در حال حاضر ذخایر منابع آب سطحی و زیرزمینی پاسخگوی نیازهای این شهرستان ها نباشد .
 
وی افزود: از آنجاییکه پیش بینی جبران افت منابع آب وابسته به پیش بینی هواشناسی و بارش ها  است برهمین اساس قطعا تا زمانیکه تغذیه وجود نداشته و برداشتها ادامه داشته باشد، روند ذخایر منابع آبی هم کاهشی بوده و این نگرانی وجود دارد که تا پایان سال آبی( زراعی) با کمبود آب مواجه باشیم، مگر اینکه با بارش مناسب ذخیره منابع آب افزایش یابد.
 خاضعی تاکید کرد:  با توجه به کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر منابع آبی در سال جاری، رعایت الگوی کشت و میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آب ضروری می باشد و لازم است کشاورزان از کاشت محصولات پر آب بر اجتناب نمایند.
این مسوول  اقدامات سازه ای و غیرسازه ای را جهت مدیریت منابع آب و جلوگیری از بحران اب ضروری دانستند و افزود: وزارت نیرو در این شهرستان ها در راستای اقدامات سازه ای طرحهای مهم مهار و انتقال آب در قالب سدهای ملی ابریز ، سدمخزنی سرپری ،طرح تامین اب اراضی دهدشت غربی. ‌آبرسانی  شرب از سد کوثر برای  شهرها ی دهدشت  سوق ولنده وچرام و روستاهای مسیر .‌آبرسانی از رودخانه گندمکار به دیشموک و قلعه  ریسی را درحال اجرا دارد که در درازمدت کلیه نیاز ها پیش بینی گردیده و با تحقق آنها انشالله هیچ گونه دغدغه ای در تامین اب مردم شریف شهرستان های مزبور نخواهیم داشت لیکن در شرایط فعلی مدیریت مصرف،رعایت الگوی کشت،کشت های کم اب بر،نصب کنتورهای هوشمند اب بر روی منابع آب،عدم اب فروشی،عدم حفر چاه غیرمجاز، بازچرخانی آب در صنایع و... ضروری بوده و در قالب اقدامات غیرسازه ای تعریف و وظیفه همه دستگاههای ذیربط و نیز مصرف کنندگان است .  
ایشان به موضوع تخصیص اب و اعتبار تخصیص داده شده سهم اب هر پروانه اشاره و افزود اعتبار تمام پروانه های اب صادره یکساله بوده و لذا کلیه صاحبان  پروانه حفر وبهره برداری چاههای کشاورزی، صنعت  وشرب وپروانه های مصرف بهینه اب ( موقت ابیاری )، دراسرع وقت ازطریق اداره شهرستان نسبت به تمدیدی  پروانه های فوق اقدام درغیر اینصورت براساس قوانین در صورت عدم  تمدید انها ازدرجه اعتبار ساقط وکم لن یکن تلقی می شود .
خاضعی آمادگی اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه،چرام و لنده را برای تمدید پروانه های متقاضیان و استفاده از سامانه ساماب برای تمدید در راستای حذف بروکراسی رایج اداری و عدم نیاز به مراجعه  استان را یادآور و خدمت به بهره برداران را در دولت مردمی وانقلابی افتخار خدمتگزاران عرصه آب دانست.


کد مطلب: 440087

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/440087/2/کاهش-منابع-آب-سطحی-افت-سطح-ایستایی-زیر-زمینی-دردشتهای-کهگیلویه-چرام-لنده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1