تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب : ۴۳۹۲۳۸
کبنا بررسی کرد

«گیر» نماینده مجلس به لباس دختران ایران

۰
کبنا ؛تیم ملی فوتبال زنان ایران راهی تاشکند شده تا در مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا در گروه G دو بازی حساس برگزار کند و نهایتاً اگر بتواند صدرنشین شود، آن‌وقت در اقدامی مهم به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برسد. شاگردان مریم ایراندوست در حالی باید به این مهم دست پیدا کنند که تا همین چند ماه پیش وضعیت مشخصی نداشته‌اند و به‌طورکلی از رنکینگ فیفا هم خارج شده بودند. به غیر از این مورد، آن‌ها مثل بسیاری دیگر از حرفه‌های رایج در ایران که بیشتر توجهات معطوف به مردان است، مغفول مانده و از اندک امکاناتی که می‌توانستند از آنها برای رشد و زنده‌ماندن سطح حرفه‌ای‌شان استفاده کنند، محروم بودند. بااین‌حال، از زمان تغییرات در فدراسیون فوتبال ایران، نگاه به فوتبال زنان عوض شده و حالا همچون فوتبال مردان، برای اعضای تیم ملی زنان ایران هم پرواز چارتری و لباس‌های یکدست و متحدالشکل تمرینی و رسمی در نظر گرفته شده است. همین چند روز پیش بود که برای اولین‌بار در دهه‌های اخیر، تیم ملی فوتبال زنان ایران با لباس رسمی «شیک و مجلسی» سوار بر هواپیمای چارتری به مقصد تاشکند پرواز کردند تا دست‌کم در این زمینه شأن و منزلت آنها حفظ شده باشد. لباس‌های رسمی تیم ملی فوتبال زنان با تحسین بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش روبه‌رو شده،، ولی برحسب انتظار، این لباس‌ها صدای یکی، دو نماینده مجلس را که نزدیک به یک طیف خاص سیاسی هستند، درآورده است؛ ابتدا احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس و سپس مجید نصیرایی، نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه و البته سخنگوی کمیسیون فرهنگی. هر دو این نفرات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، انتخاب این لباس‌ها برای زنان ایران را متضاد با عرف دانسته و اصرار عجیبی دارند که حتماً با مسببان این اقدام برخورد شود. احمد راستینه می‌گوید: «متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخ‌گو باشد... فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنند که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد. اما آنچه دیده می‌شود، برخی مدیران و مسئولان با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند... به‌عنوان مسئول کمیته تربیت بدنی حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنم و به مسئولان ذی‌ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستم و می‌خواهم گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند، حتماً باید طبق قانون با آنها برخورد شود».
مشخص نیست منظور این نماینده مجلس از «تغییر نگاه و باور جوانان» چیست؛ چون لباس طراحی‌شده برای تیم ملی فوتبال زنان ایران کاملاً پوشیده و به دور از بی‌حجابی است و رنگ تیره‌ای هم که برای آن انتخاب شده، به شیک‌بودنش اضافه کرده است. جالب آنکه بسیاری از همین جوانان که احمد راستینه در صحبت‌هایش از آنها مایه می‌گذارد، در فضای مجازی به‌شدت به تعریف و تمجید از این لباس‌ها پرداخته و آن را در شأن دختران فوتبال ایران توصیف کرده‌اند. اینکه «جوانان خاصی» مدنظر این نماینده مجلس باشد نیز مشخص نیست، ولی هرچه باشد، به نظر می‌رسد او درباره شرایط غریبی حرف می‌زند که برای اولین‌بار در جامعه به چشم دیده است. پوشش دختران تیم ملی فوتبال ایران چندان تفاوتی با پوشش بسیاری از جوانانی که روزانه در شهرهای بزرگ تردد می‌کنند، ندارند و «نامتعارف» به نظر نمی‌رسد. با وجود این، به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون فرهنگی بی‌خیال لباس دختران ایران نخواهند شد؛ چون بعد از احمد راستینه، مجید نصیرایی، سخنگوی این کمیسیون نیز از این لباس‌ها انتقاد کرده و جالب اینکه او هم تهدید کرده است با مسببان این امر برخورد می‌کند؛ «حتماً مجلس به این موضوع ورود می‌کند و وزارت ورزش به‌عنوان متولی باید پاسخ‌گو باشد و ما هم سؤال خواهیم کرد. ورزشکاران ما در عرصه‌های بین‌المللی به نحوی نمادی از ظرفیت‌ها و استعدادهای جامعه ایرانی هستند و حتماً باید مسئولان به نوع پوشش آنها توجه داشته باشند. هرکسی از جامعه ایرانی که در عرصه‌های بین‌المللی، حالا در هر حوزه‌ای، شرکت می‌کند، نماینده ایران است و باید نشان‌دهنده فرهنگ و اصالت‌های ایرانی ـ اسلامی باشد». احتمالاً مجید نصیرایی از انتقادهایی که به طراحی لباس کاروان ایران در المپیک توکیو شده بی‌خبر است؛ لباس‌هایی «بدسلیقه» که اتفاقاً نشانی از خوش‌ذوقی ایرانی‌ها نداشت. البته شاید نصیرایی هم مثل عده‌ای قلیل تصور می‌کند حرف‌های مخالفان لباس کاروان ایران در المپیک بی‌اساس است و آن‌طورکه خودشان تصور می‌کنند، بقیه هم باید مسائل را ببینند. البته ادامه حرف‌های مجید نصیرایی درباره لباس دختران ایران تندتر است؛ «قطعاً اگر امروز ایران اسلامی ما توانسته در دنیا قله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح کند، ریشه و اساس آن فرهنگ، ایمان و تدین است. اگر اینها نبود، به اینجا نمی‌رسیدیم. به هر حال نباید این موضوع را کم‌اهمیت جلوه داد و طوری رفتار کرد که خدایی ناکرده دهن‌کجی به فرهنگ ایرانی- اسلامی باشد». با این تعاریف، به نظر می‌رسد از دید این نماینده، پوشش دختران فوتبال ایران تنیده‌شده با بی‌ایمانی و بی‌تدینی است و احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این یکی، دو نماینده طراحی لباس‌هایی مناسب و درخور برای ورزشکاران ایران شود. جالب آنکه نصیرایی دست پیش را هم گرفته و گفته است نباید بگوییم چون مردم هزارویک درد دارند پس به این موارد جزئی نباید دقت کرد؛ «نباید این‌طور باشد که بگوییم مردم هزارویک مشکل دارند و چرا به این موضوع پرداخته می‌شود؟ ما به هر موضوعی در زمان خود رسیدگی می‌کنیم، اما همین بی‌توجهی‌ها باعث شده که پوشش‌هایی در جامعه ببینیم که با فرهنگ ایرانی هم متضاد است؛ چه برسد به اسلامی». با این حساب، به نظر می‌رسد دغدغه مشکلات اشتغال، مسکن و سفره مردم هم در رأس امور مجلس قرار دارد، ولی فقط ممکن است رسیدگی به آنها سال‌های زیادی زمان ببرد؛ تا آن زمان اما می‌توان دست‌کم مشکل لباس دختران ایران را حل کرد!
 مصطفی داننده نیز در عصر ایران نوشت: در لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ معین کلمه «نامتعارف» نامتداول و غیر مرسوم معنا شده است. حالا بهتر است یک بار دیگر به لباس رسمی تیم ملی فوتبال زنان در جریان سفر به ازبکستان نگاه کنیم. آیا این لباس نامتعارف است؟ ما آن را در جامعه نمی‌بینم؟ اولین بار است که زنان ایرانی را در چنین شمایلی می‌بینیم؟
 پاسخ به تمام این سوال‌ها «خیر» است. پس چرا یک خبرگزاری خاص و نماینده‌ای در مجلس اصرار دارند که پوشش رسمی فوتبالیست‌های زن ایرانی غیر مرسوم است؟
 بیایید اظهار نظر آنها را با هم مرور کنیم. خبرگزاری فارس لباس اعضای این تیم را «مردانه» و «تلفیق کج‌سلیقگی و بی‌توجهی به عرف جامعه» نامیده است. این خبرگزاری از فدراسیون فوتبال خواسته نهادهای مربوط این مسئله را مورد بررسی قرار دهند.
 لباس تیم ملی فوتبال زنان نامتعارف است؟ لطفاً سری به جامعه بزنید!
 احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با فارس به این لباس‌ها اشاره کرده و گفته است: «متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخگو باشد.»
 فارس به نکته بسیاری خوبی اشاره کرده است؛ «عرف جامعه»! اگر این دوستان به عرف اعتقاد دارند، چرا معترض هستند؟ عرف جامعه ما امروز همین است. قاعده این است که عُرف هیچگاه نامتعارف نمنی‌شود! سری به کوچه و خیابان‌های شهرهای مختلف کشور بزنید و سبک لباس پوشیدن دختران را ببیند. قطعاً لباس اعضای تیم ملی فوتبال زنان بسیار پوشیده‌تر از کف جامعه است.
 اگر این نوع سبک خلاف نظر جامعه بوده است، چرا در این مدت بسیاری از مردم لب به تحسین گشودند و گفتند که بالاخره فدراسیون فوتبال هم یک کار قشنگ کرد؟ برخی از آنها پرسیدند وقتی می‌شود انتخاب درست کرد، چرا آن لباس‌های نازیبا را برای اعضای کاروان المپیک ایران انتخاب کردید؟ 
لباس‌های رسمی تیم ملی بانوان فوتبال ایران نامتعارف نبود. نامتعارف رفتار شماست که با جامعه فاصله دارد. بله، اگر این اتفاق دهه 60 یا اوایل دهه 70 افتاده بود، حرف شما درست بود. اما الان کافی است کمی از دفترهای خود بیرون بیایید و چند قدمی در خیابان راه بروید تا به معنای متعارف و نامتعارف برسید.
 فدراسیون فوتبال لباسی کاملاً مناسب با عرف جامعه انتخاب کرده است. دختران فوتبالیست لباسی را پوشیده‌اند که ما مثل آن را در مترو، اتوبوس، دانشگاه و خیابان تن بانوان این سرزمین می‌بینیم.
 مانتو که امروز پوشش اصلی زنان ایرانی است تا قبل سال 1350 در ایران رایج نبوده و شاید اگر کسانی که 200 سال پیش به رحمت الهی رفته باشند، اکنون سر از خاک برآورند از زنان مانتو پوش تعجب کنند و آن را نامتعارف بدانند.
 وقت آن رسیده است که کمی عینک بدبینی را از چشم خود برداریم و واقعیت‌های جامعه را آنگونه که هست ببینیم نه آنطور که دیگران دوست دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حق با این نماینده هست چون مملکت اسلامی و باید ظاهر هم اسلامی باشه .تو دوران شاهنشاهی عرف بی حجابی بود یعنی باید چون عرف بوده همه بی ححاب میشدن.اسلام هیچ وقت قدیمی نمیشه .
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1