کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت؛

متاسفانه پیک های کرونا در استان از گچساران شروع می شود

17 شهريور 1400 ساعت 16:44

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه معاونین بهداشت، توسعه و درمان دانشگاه و مدیران درمان، حراست و روابط عمومی دانشگاه طی جلسه ای با حضور فرماندار گچساران، رئیس شبکه، روسای بیمارستان نرگسی، بی بی حکیمه، پزشکان متخصص گچساران، کارشناسان نظارت و ارزشیابی معاونت درمان به بررسی روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این شهرستان پرداختند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه معاونین بهداشت، توسعه و درمان دانشگاه و مدیران درمان، حراست و روابط عمومی دانشگاه طی جلسه ای با حضور فرماندار گچساران، رئیس شبکه و روسای بیمارستان نرگسی و بی بی حکیمه و پزشکان متخصص گچساران و کارشناسان نظارت و ارزشیابی معاونت درمان به بررسی روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این شهرستان پرداختند.
به گزارش کبنانیوز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در این نشست با اشاره به اینکه میزان کشندگی کرونا ویروس در کشور 2/2 و در استان یک است، عنوان کرد: ما بیشترین تعداد نمونه‌گیری را نسبت به جمعیت داشته‌ایم. همچنین در خصوص شاخص نمونه‌گیری و غربالگری در رتبه بالایی قرار داریم.
پرویز یزدان پناه اذعان داشت: علیرغم بالا بودن میزان نمونه گیری و پایین بودن میزان مرگ و میر ما حدود دو برابر میانگین کشوری بیمار مبتلا به کووید 19 در استان داریم.
وی ادامه داد: شهرستان گچساران نیز به نسبت سایر شهرستان های استان دارای شرایط ویژه‌ای بوده و به دلیل وجود بیش از ۸ هزار و 500 نیروی صنعت نفت و پتروشیمی که غالباً غیربومی هستند، با توجه به افزایش تردد در این شهرستان، شرایط برای شیوع بیشتر بیماری فراهم است.
کیزدان پناه تصریح کرد: فاکتورهای مختلفی از جمله بالا بودن میانگین سنی مردم این شهرستان نسبت به سایر شهرستان های استان در افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا نقش دارد. متاسفانه شروع پیک های کرونا در استان از گچساران شروع می شود و تاکنون یک پیک از استان بیشتر داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: همواره در شهرستان گچساران شاهد تلاش و خدمات شبانه روزی همکارانمان در حوزه‌های بهداشت و درمان هستیم. خوشبختانه بیماری نیز در وضعیت نزولی قرار گرفته و تعداد بستری ها در حال کاهش است که طبیعتاً تا حدود دو هفته آینده میزان مرگ و میر نیز کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان، خاطر نشان کرد: در خصوص واکسیناسیون در بین استان‌های کشور رتبه سوم را کسب نموده ایم و تقریباً در واکسیناسیون زنان باردار جزء استان‌های برتر هستیم.
یزدانپناه یادآور شد: در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار گردید مقرر شد سن گروه هدف واکسیناسیون در شهرستان گچساران ۵ سال پایین تر اعلام گردد تا با توجه به حضور کارگران و نیروهای شرکت نفت و پتروشیمی، ایمنی جمعی بالاتری در این شهر حاکم گردد. امروز نیز در ستاد کرونای استان که با حضور رئیس جمهور و وزیر محترم بهداشت برگزار گردید مقرر شد حدود ۴۰ میلیون واکسن در شهریورماه وارد کشور شود که توزیع بر حسب سهمیه بندی نخواهد بود و هر شهرستان بر حسب ظرفیت و توان واکسیناسیون، واکسن دریافت خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه دانشگاه در خصوص رعایت حقوق بیماران با هیچ کسی تعارف ندارد، عنوان کرد: همه پزشکان موظف هستند با تمام توان و جدیت در بیمارستانهای استان مستقر باشند. بیماری که به بیمارستانها مراجعه می کند باید اول موردبررسی پزشک قرار گرفته و در صورت نیاز، بستری موقت یا بستری کامل شوند. در همین راستا نیز در بیمارستان شهید جلیل یاسوج ابتدا درمانگاه سرپایی ایجاد شد تا متخصصین بیمار را ویزیت و مورد بررسی قرار دهند.
وی اظهار داشت: در خصوص بیماران آی سی یو نیز متخصصین بیهوشی یا باید به صورت مقیم، در بیمارستان حضور داشته یاشند و بیماران را ویزیت کنند یا زیر نظر رئیس بیمارستان موظف هستند در هر زمان از شبانه روز در صورت نیاز در بیمارستان حضور یافته و بیمار را بررسی نمایند که هیچ گونه کم و کاستی در ارائه خدمت پذیرفته نخواهد شد.
یزدانپناه همچنین با بیان اهمیت حضور پزشکان متخصص در شیفت صبح در بیمارستان ها، عنوان کرد: برخی از پزشکان که موظف هستند در شیفت صبح، دو روز در هفته در بیمارستان حضور یابند چنانچه از وظایف خود سرباز بزنند، مطب های آنها بسته خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین با اشاره به بیمارستان نرگسی گچساران، یادآور شد: این بیمارستان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات دانشگاه است که به نتیجه مطلوبی رسیده است.
یزدانپناه ضمن قدردانی از استاندار و معاون عمرانی دانشگاه که در راه اندازی بیمارستان همراهی و همکاری لازم را داشتند، ابراز داشت: اقدامات لازم توسط معاونین توسعه و درمان دانشگاه جهت اخذ مجوز جذب نیرو برای این بیمارستان صورت گرفته و این بیمارستان هیچ مانعی برای راه اندازی بخش ها ندارد.
فرماندار شهرستان گچساران همچنین در ادامه گفت: از ابتدای شیوع کرونا همه دستگاه ها و نهاد ها پای کار آمدند تا بتوانند در کنترل بیماری منحوس کرونا نقش خود را ایفا نمایند.
علیرضا اتابک افزود: من تاکنون خلا و کم کاری در حوزه بهداشت و درمان شهرستان گچساران ندیده ام. این شهرستان طبق گزارشات ارسال شده در پیک هایی که وارد میشود اول بوده و مقاومت زیادی برای کنترل آن می طلبد.
وی اذعان داشت: یکی از فاکتور های اصلی برای کنترل بیماری، قطع زنجیره انتقال است که متاسفانه به دلیل شرایط خاص این شهرستان قطع زنجیره بسیار سخت و دشوار می باشد.
اتابک گفت: باتوجه به وجود ظرفیت بالا و خوب صنایع پتروشیمی و نفت، شاهد کمک خاص و ویژه ای از جانب آنهاه نبودیم و در بحث درمان بسیار ضعیف هستند. ساختمان بیمارستان نفت بلا استفاده مانده در حالی که بار و فشار کاری بیمارستان های دیگر بسیار بالا است و بر آن نقد هایی وارد است.
معاون درمان دانشگاه نیز در ادامه ابراز داشت: میزان بستری در هر 10 هزار نفر متوسط کشوری 101 است و متوسط استان 130 است که به معنی فراهم بودن امکان بستری بیماران است و توانسته ایم تسهیلات بهتری نسیت به کشور به بیماران ارائه دهیم.
علی رضا ملک پور افزود: درصد کشندگی کشور در بیماران بستری 8/24 است و استان ما 4/1 است. یعنی مرگ و میر بیماران بستری ما تقریبا یک دوم متوسط کشوری است.
وی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز همواره تامین شده و غالبا جلوتر از درخواست، اقدام لازم صورت گرفته است، تصریح کرد: در بحث دارو نیز جز استان هایی هستیم که مطلقا با مشکل خاصی مواجه نبودیم. در گچساران یک تا دو مورد در برهه زمانی خاصی دچار مشکل شدیم که به علت سهمیه بندی کشوری دچار مشکل شده بودیم و خوشبختانه برطرف شدند.
وی خاطر نشان کرد: برنامه های مخصوصی برای بیمارستان نرگسی داریم که به علت نوپا بودن می توان با یک برنامه منظم بهره برداری خوبی از بیمارستان شود. برنامه های آموزشی بسیار خوبی پیش بینی شده که بازآموزی برای همکارانمان انجام خواهد شد تا در راستای افزایش توانمند سازی همکارانمان اقدامات لازم صورت گیرد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه همچنین ابراز داشت: بحث نیروهای خدماتی و نگهبانی بیمارستان نرگسی گچساران نهایی شده طی این هفته به مناقصه گذاشته خواهد شد.
جلال پوران فرد افزود: بیمارستان نرگسی هم اکنون مشکل اعتباری ندارد اگر بیمارستان راه اندازی نشود دچار مشکل و فرسودگی خواهد شد. نظارت ها ادامه خواهد یافت تا این بیمارستان به زودی بخش های آن فعال و مورد بهره برداری قرار گیرند.

 


کد مطلب: 438768

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/438768/2/متاسفانه-پیک-های-کرونا-استان-گچساران-شروع-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1