تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۳۷۰۲۲
کبنا گزارش می‌دهد

مصیبت تلخ مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد / درختانی که در آتش سوء مدیریت سوختند / سکوت آموزش و پرورش در قبال تعطیلی مدرسه قدیمی کارخانه قند یاسوج / مسئولان کمک کنند تا دود کارخانه قند یاسوج بلند شود ( + فیلم و تصاویر )

۱
کبنا ؛کارخانه‌ی قند یاسوج نماد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ این کارخانه به عنوان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد، در دهه‌ی 40 افتتاح شد و الأن بیش از نیم قرن قدمت دارد. این سرمایه‌ی بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد، با بی‌مهری‌های زیادی روبه‌رو شده است. قصه‌ی پرغصه‌ی کارخانه‌ی قند یاسوج هر دلسوز نظام و استان را متأثر می‌کند. کارخانه‌ای که می‌تواند 300 نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار کند. اما با مفسده‌هایی که پیش آمد چرخ آن از حرکت باز ماند. با توجه به داستان پرفراز و نشیب کارخانه‌ی قند در چند سال اخیر، به سراغ برخی از افراد حاضر در کارخانه رفتیم تا هم با آن‌ها گفت‌وگویی داشته باشیم و هم از نزدیک محیط و فضای کارخانه را ببینیم.
 به گزارش کبنا از یاسوج، از اسفندیار طلایی، قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور و نماینده‌ی کارگران کارخانه قند یاسوج، خواستیم بخشی از اتفاقات را برای ما تعریف کند و بگوید چگونه کارخانه قند را پس گرفتند.

اسفندیار طلایی نماینده‌ی کارگران کارخانه قند یاسوج

طلایی با اشاره به این‌که افراد و گروه‌های زیادی پیگیر بودند گفت: نمایندگان رسمی کارگران کارخانه‌ی قند و جنبش عدالت‌طلبانِ مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور و حضرت آیت الله حسینی نماینده‌ی ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی شهر یاسوج، حضرت حجت الاسلام پناهی رئیس شورای سیاست‌گزاری ائمه‌ی جمعه‌ی استان، نیروهای گمنام و بازنشسته‌ی اداره کل اطلاعات استان، همچنین بسیج دانشجویی استان، و دانشجویان بومی و بسیجیِ ساکن در دانشگاه‌های استان فارس به ویژه شهر شیراز، اصفهان، تهران، و همچنین سازمان اطلاعات فتح استان و در رأس آن آقای سرهنگ مؤمنی و آقای رادمهر که مسئول مستقیم پرونده‌ی مفسده‌ی اقتصادی کارخانه‌ی قند بودند و آقای سلیمان کشاورز حسابرس سازمان اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین نیروهای انقلابی و گمنام، پیگیر این مهم بودند.
 وی افزود: جالب توجه این‌که مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای دو بار در خصوص مفسده‌ی اقتصادی کارخانه‌ی قند یاسوج دستور صریح و هوشمندانه در خصوص پیگیری موضوعات دادند. رئیس دستگاه وقت قضا آیت‌الله آملی لاریجانی و همچنین آیت‌الله رئیسی قهرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی و محبوب قلوب مردم ایران زمین و آزادی‌خواهان جهان هم پیگیری کردند.
   
فیلم) سرنوشت تلخ کارخانه قند یاسوج

به گفته‌ی طلایی، این دستورات و پیگیری‌ها منجر به صدور رأی در زمان حجت الاسلام مزارعی شد. جا دارد از ایشان واقعاً تقدیر و تشکر کرد که انقلابی ورود و انقلابی عمل کردند. بعد از ایشان هم آقای نگین‌تاجی انصافاً و به‌حق انقلابی عمل کردند.
وی افزود: رأی ابطال معامله‌ی کارخانه‌ی قند صادر شد و کارخانه‌ی قند یاسوج به بانک تجارت برگشت؛ به بیت‌المال مسلمین برگشت. در روز 25 خرداد ماه با حضور فیزیکی و میدانی حضرت آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده‌ی محترم ولی فقیه، کارخانه‌ی قند بازگشایی شد. در روز 26 خرداد با حضور آقای نگین‌تاجی رئیس کل دادگستری استان و آقای ملک‌حسینی جوان انقلابی دادستان مرکز استان کارخانه بازگشایی شد و کارگرانی که بدون ضابطه و بر خلاف قانون و مقررات کار، اخراج شده بودند، به محل کار خود برگشتند. از 25 خرداد تا کنون کارگران در محل کار خود حضور دارند. کارخانه در حال واگذاری به ستاد اجرائی فرمان امام هست. تا آخر تیر ماه و یا مرداد ماه معامله قطعی می‌شود. 51 درصد از سهام را ستاد اجرایی فرمان امام خریداری کرده است. 20 درصد هم بانک تجارت و ۱۳/۵ درصد سهام کارگران و مابقی سهام چند شرکت دیگر است. البته ۴ درصد سهام را بهنام باقری خریده که دستگاه قضا پیگیر است که آن را ابطال کند.
نماینده‌ی کارگران عنوان کرد: انشاالله با توجه به پتانسیل‌هایی که ستاد اجرایی فرمان امام دارد، انشاالله کارخانه قند ظرف 4 تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و قطعاً کارخانه‌ی قند راه‌اندازی خواهد شد. ستاد اجرایی، صنایع جانبی هم در دستور کار خود خواهد داشت. شاید کارخانه قند در این شرایط فعلی موجود 300 نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در آن اشتغال دارند. چنان‌چه صنایع جانبی در این کارخانه ایجاد شود، چیزی حدود هزار نفر به صورت مستقیم و 30 هزار به صورت غیرمستقیم در این کارخانه اشتغال پیدا خواهند کرد.
به گفته‌ی طلایی: کارخانه قند با توجه به پتانسیل‌ها و موقعیت مکانی و جغرافیایی که دارد، نسبت به سایر کارخانه‌های قند کشور، مزایایی دارد که سایر کارخانه‌ها ندارند؛ یک) نزدیکی به منابع جنوب کشور جهت واردات شکر قرمز و تبدیل آن به شکر سفید و عرضه به بازار. دو) نزدیکی به مواد اولیه؛ چغندر. مواد اولیه‌ی این کارخانه از شعاع 10 کیلومتری تا 200 کیلومتری تأمین می‌شود. در صورتی که به عنوان مثال کارخانه قند در خراسان شمالی به فاصله‌ی 1750 کیلومتر از بوکان در آذربایجان غربی قند خود را تأمین می‌کند.
طلایی با اشاره به این‌که این کارخانه تبدیل به گوشت قربانی شده است، عنوان کرد: پتانسیل‌هایی که این کارخانه دارد باعث شده که همیشه متأسفانه به ویژه از دهه‌ی 70 تاکنون عده‌ای چشم طمع به این کارخانه داشته باشند.
طلایی اظهار داشت: با توجه به دستور صریح و هوشمندانه حضرت امام آیت‌الله خامنه‌ای و پیگیری‌های جدیِ رئیس دستگاه قضا حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، این کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است. برای همیشه واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی نیز منتفی شد. امیدواریم با مالکیت این کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام، این کارخانه همیشه برای مردم این استان، نان‌آور باشد.
نماینده کارگران کارخانه قند یاسوج در پایان گفت: شایسته است از آقای نگین تاجی که زمانی که برکرسی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تکیه زدن رأی نهایی ابطال معامله کارخانه قند با همکاری دادستان مرکز استان و سایر قضات انقلابی مرتبط با پرونده کارخانه قند یاسوج صادر گردید تقدیر و تشکر می‌نمایم. امت حزب الله و سهامداران وکارگران کارخانه قند یاسوج اقدام انقلابی و همه‌جانبه حضرت آیت‌الله سید نصیر حسینی محبوب قلوب مردم استان واین انسان اخلاق مدار واسوه وشایسته نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم شهر یاسوج و آقای نگین تاجی این انسان وارسته پاکدست و مدیر انقلابی و آقای سرهنگ مؤمنی این انسان وارسته و شجاع ریاست سازمان اطلاعات سپاه فتح استان که از سهامداران کارخانه و به کارگیری کارگران اخراجی کارخانه که بدون ضابطه از کار اخراج شده بودند با همکاری و همراهی جناب آقای اروانه مدیریت امور شعب بانک تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد و آقای مهدی فر مدیر حراست بانک تجارت استان را فراموش نخواهند کرد.  ان شاء الله با پیگیری مجدانه مقامات و مسئولین دلسوز و انقلابی کارخانه قند یاسوج هر چه سریعتر تغییر و تحول آن به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عملی و در مدار تولید قرار گیرد تا زمینه اشتغال دهها هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم گردد وسهام سهامداران هر چه سریعتر تعیین تکلیف گردد و مطالبات کارگران اخراجی وسنوات بازنشستگان در طی این پنج سال محاسبه وطبق قانون کار وبه نرخ روز پرداخت گردد. و انتظار می‌رود مقامات ومسئولین محترم و انقلابی دستگاه قضایی استان و سازمان اطلاعات سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد با کلیه متخلفین مرتبط با پرونده کارخانه بالاخص مدیران متخلف و ناشایست و کسانی که به نحوی از انحان در حیطه مسئولیت خود در خصوص نابودی فضای سبز کارخانه قند تعطیلی مدرسه کارخانه قند و سایر تخلفات و امورات مربوط به کارخانه قند که چشم پوشی، کم کاری، مساحمه کاری و خیانت کرده‌اند در چهارچوب سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران برخورد قاطع و انقلابی با این افراد مخل نظام جمهوری اسلامی و امت حزب الله صورت گیرد تادرس عبرتی باشد برای کلیه متخلفین و افراد سودجو و مدیران نا اهل ناکارآمد نالایق چپاولگر اموال مسلمین خائن و آرمان‌های ملت و دشمن مردم و انقلاب اسلامی که همچون خیانتی در سطح کشور و استان تکرار نشود.
پس از شنیدن صحبت‌های طلایی از او خواستیم تا ما را با فضای کارخانه آشنا کند. با وجود این‌که بعد از پنج سال برای اولین بار با همت کارکنان کارخانه قند یاسوج یک بار دیگر آب حیات در کارخانه جاری شده بود، اما فضای سبز محیط کارخانه بیش از آن‌که شبیه به فضای سبز باشد، رنگ بیابان به خود گرفته بود. اغلب درخت‌یا خشک شده بودند و یا قطع شده بودند. در خصوص فضای سبز و درختان، نظر طلایی را جویا شدیم.
وی گفت: انواع درختان در این کارخانه بودند که اغلب خشک شدند؛ درختانی که اغلب 30 و یا 40 سال عمر داشتند. بعضی از این درختان شاید یک سال قبل آبیاری شده‌اند و برخی هم طی 5 سال گذشته اصلاً آبیاری نشده و کامل خشک شده‌اند. طلایی افزود: در روز 18 تیر ماه شبکه‌ی آب‌رسانی به فضای سبز کارخانه استارت خورد و کارخانه یک بار دیگر رنگ حیات به خود گرفت. 
یکی از کارکنان باسابقه‌ی کارخانه در همین زمینه ابراز کرد: کارخانه بعد از واگذاری این اولین بار است که آبیاری می‌شود. خیلی ناراحت‌کننده است که حدود 10 هکتار فضای سبز کارخانه به این وضعیت دچار شده است.
وی ادامه داد: جایی یک کشاورز با سن بالا یک درخت را قطع می‌کند ممکن است بازداشت شود. اما 10 هکتار فضای سبز در مرکز شهر از بین رفته است. ولی متأسفانه هیچ مسئولی در این شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد توجهی به آن نداشته و این خیلی ناراحت کننده است.
سپس مدرسه‌ی موجود در کارخانه که تماماً متروک شده بود را به ما معرفی کردند. یکی از افراد قدیمی در این کارخانه، درباره‌ی مدرسه گفت: این مدرسه همزمان با افتتاح کارخانه قند شروع به کار کرده است و یکی از مدارس استان است که فعال بوده است. متأسفانه همزمان با واگذاری کارخانه، این مدرسه هم تعطیل شده است. خیلی عجیب است که حتی آموزش و پرورش استان هم توجهی به این مدرسه نکرده است. حالا که کارخانه تعطیل شده، چه دلیلی داشت که مدرسه هم تعطیل شود؟ وی ادامه داد: فضای سبز و فضای آموزشی کارخانه همزمان با هم تعطیل و تخریب شده‌اند.
اما پارک کارخانه هم متروک و خشک شده بود. طلایی درباره‌ی وضعیت این پارک گفت: تمام وسایل بازی کودک در این پارک متمرکز بود. این پارک، بعد زیبایی‌شناختی بسیار جالبی داشت. از دهه‌ی 40 تا قبل از واگذاری کارخانه قند به بخش خصوصی، در اغلبِ جشن‌های عروسی، عروس و داماد از فضای زیبای اینجا استفاده می‌کردند. کارخانه از نظر زیبایی و فضای سبز، گل سر سبد شهر یاسوج بود. ولی ببینید الأن به چه روزی افتاده است. امان از دست مسئولینی که می‌توانستند ولی اقدامی نکردند. جای تأسف است. 

      
فیلم) مصائبی که بر سر تعاونی کارخانه قند یاسوج گذشت

این بی‌مهری در این‌جا تمام نمی‌شود؛ تعاونی موجود در کارخانه و نانوایی هم تعطیل و از بین رفته‌اند. همه‌ی این‌ها نتیجه‌ی یک مفسده‌ی اقتصادی است که با پیگیری‌های بسیار، واگذاریِ کارخانه به بخش خصوصی ابطال شد.
یکی از خانواده‌های باسابقه‌ی ساکن در کارخانه قند به ما گفت: ما زمانی که به کارخانه قند آمدیم، صفا و صمیمیت بود؛ مردم خیلی با هم مهربان بودند. ما همگی مثل یک خانواده بودیم. این‌جا فضای خیلی قشنگی بود؛ همه جا سرسبز بود. اما حالا رفته رفته شده یک ویرانه؛ نه صفایی هست، نه صمیمیتی و نه فضای سبزی.



وی ادامه داد: بعد از اینکه کارگران را بیرون کردند، همسرم بیکار شد؛ الأن نه درآمدی داریم و نه سرمایه‌ای. واقعاً خیلی زندگی‌مان سخت می‌گذرد.
وی عنوان کرد: اینجا قبلاً درختان میوه شاداب بودند. همه جا سرسبز بود. یعنی وقتی داخل کارخانه می‌آمدی انگار وارد بهشت می‌شدی. اما حالا انگار وارد جهنم می‌شوی. همه‌جا تبدیل به ویرانه شده. ماشین آوردند اثاثیه‌ها را بیرون ریختند. خودشان سایپا آورده بودند و مردم را از خانه‌ها بیرون کردند؛ مردم با اشک چشم رفتند. یک خانواده هم به خاطر این کارخانه از دست رفتند. شوهر بیکار شد، رفت ماهی‌گیری؛ خانواده رفتند زیر تریلی.
آخرین نفری که با او گفت‌وگو کردیم مدیر کشاورزی کارخانه قند بود که از اتفاقات موجود بسیار متأثر بود. وی گفت: سرمایه‌گذار با معامله‌ی غیرقانونی و غیرشرعی از بانک تجارت که هیچ‌کدام از ما کارشناسان و مدیران این کارخانه در جریان نبودیم، کارخانه را تصاحب کرد؛ یعنی در بایکوت کامل، این معامله صورت گرفت.


وی با اشاره به فضای سبز کارخانه می‌گوید: فضای سبز شامل درختان غیرمثمر مثل کاج، نارون، اقاقیا، راش و زبان‌گنجشک (ون)، اکثراً از بین رفته‌اند. بخش زیادی هم از درختان مثمر هم شامل درخت سیب، گردو، انار و درختان هسته‌داری که این‌جا بوده، از بین رفته‌اند. چمن‌ها هم از بین رفته و فضای سبز کاملاً تبدیل به یک شرایط بیابانی شده است.
وی ادامه می‌دهد: بخشی از آهن‌آلات و دستگاه‌های کارنده‌ی بخش کشاورزی که در محیط کارخانه موجود بودند و الأن نیستند، احتمالاً به عنوان آهن قراضه فروخته شده‌اند که باید بررسی شوند. همچنین باید در انبار فنی کارخانه و جایی که شکر استحصال می‌شود، بررسی کنیم که ببینیم چه مواردی از ابزار، ادوات، پمپ‌ها، تابلوها، فلزات مختلف و کابل‌ها نیست.
وی اظهار داشت: ما با دو کشاورز مرودشتی قرارداد داشتیم. با بی‌حرمتی قرارداد این آقایان را فسخ کردند و آن‌ها را به زندان انداختند و پول را از آن‌ها گرفتند.
وی گفت: مسئولین باید کمک کنند تا دوباره این کارخانه شروع به کار کند و دودش بلند شود تا جوانان بیکار بتوانند در این‌جا کار کنند. کارخانه قند یاسوج یکی از بهترین کارخانه‌های قند کشور است. هم از این جهت که شکر قرمزی که از بندر امام وارد می‌شود، نزدیک‌ترین کارخانه‌ی فعال به آن‌جا هستیم. هم این‌که در دو بهره‌برداریِ چغندری، هم سرحد شامل؛ دشت‌های اطراف شهرستان اقلید فارس، آباده، بیضا، مرودشت و سایر و حتی سپیدان. می‌توانیم بخش سردسیری را در آن‌جا فعال کنیم. بخش گرمسیری هم الأن شرایط بسیار ایده‌آلی هست که در امام‌زاده جعفر، ممسنی، و احیاناً بهبهان، آن‌جا را فعال کنیم. و دو تا بهره‌برداری داشته باشیم. کارخانه از نظر ملکی و ارزش افزوده‌ای در وضعیت خوبی قرار دارد؛ در وسط یک شهر خوش آب و هوا مثل یاسوج قرار دارد. اما قیمت خیلی نازلی روی کارخانه گذاشته بودند.
وی با انتقاد از برخی از ادارات و سازمان‌های دولتی گفت: منابع طبیعی، شهرداری، و خلاصه دوایر دولتی در این خصوص هیچ اقدامی نکردند. عکس‌های هواییِ سال‌های گذشته نشان می‌دهد که چه فضای سبز جالبی این‌جا بود. اما الأن یک شرایط خیلی بد و مشمئز کننده‌ای بر این مجموعه حاکم است.
وی در پایان عنوان کرد: واقعاً جای تشکر دارد که دستگاه قضا در این چند سال، کمک شایانی کردند و این کارخانه را نجات دادند. امیدواریم در آینده‌ی نزدیک کارخانه دوباره به بهره‌برداری لازم برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
/ غلام محمد زارعی فروش اصلی را نهایی کرد.وامصیبتا
کاگررر
Iran, Islamic Republic of
تا این مجموعه دردست این مسولین هست و به یاری خانواده ها تعطیل هست.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
شنیده ها حاکی از آن است که آقای // بعد از ابطال معامله کارخانه قند ،چهار در صد آنرا خریده ،خلاصه عرض میکنم مثل این می ماند که ویروس در گوشه ای به صورت نهفته وارد ریه کارخانه قند شده تا در فرصت مناسب این کارخانه را از نفس بیندازد ،جای تاسف است که مسئولین توجه ندارند که این کار اشتباه محض است . یعنی از درب اخراج از پنجره وارد ، پیامد این کار فقط ضربه به کارخانه و اخلال و کارشکنی های آینده و هزاران برنامه دیگر .
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1