کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا همه از انتخابات 1400 در گچساران رضایت دارند؟

مدیریت ادیبان

1 تير 1400 ساعت 9:08

انتخاباتی که بدون درگیری و تشنج و با رضایتِ همگان به پایان رسید. مدیریت فضای شهری همچون گچساران، نیازمندِ دانش علمی، تجربه و تکیه به مردم است. پیاده‌سازیِ این سه اصل همراه با یکدیگر بود که توانست نوعی تغییر گفتمانی در مدیریتِ شهریِ شهر گچساران پدید آوَرَد. تصمیم‌گیریِ علمی و استفاده از دانشِ روز مدیریت همراه با اعتقاد به تنوعات و تفاوت‌های فردی و قومی باعث افزایش حفظ کرامت مردم شده است.


انتخابات یکی از نمادهای مردم‌سالاری دینی و مشارکتِ مردم در تعیین سرنوشت خود است. در برخی از شهرهای کشور، فضای انتخاباتی در ترکیب با بستر اجتماعیِ موجود، باعث پدید آمدنِ شکاف‌هایی می‌شود که گاهاً موجبات فعال شدن گسل‌های اجتماعی را به همراه خود دارد. بستر قومی و طایفه‌ای یکی از شکاف‌های نیمه‌فعال در کشور است که با جرقه‌هایی همچون انتخابات می‌تواند فعال شود و در نتیجه، عواقبِ ناگواری به همراه خود داشته باشد. در انتخابات مجلس در سال 1398 در گچساران به قدری تشنج ایجاد شد که در نهایت به درگیری و کشته و زخمی شدنِ برخی از شهروندان انجامید. مدیریت چنین فضایی نیازمند تدابیرِ بسیاری است که اگر به درستی اندیشیده شوند، می‌توان به کنترل فضای شهری امید بست.
اما با این وجود در سال 1400 با وجود همزمانیِ سه انتخاباتِ شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری در گچساران، ما شاهد هیچ نوع درگیری نبودیم. پدیده‌ای که در تاریخِ انتخاباتیِ شهر گچساران بی‌سابقه است. چه اتفاقی افتاده است که بستر قومی در ترکیب با سه انتخاباتِ همزمان که دو مورد آن به شدت پتانسیلِ ایجاد درگیری را داشتند، باعث ایجادِ تشنج همچون دوره‌های قبل نشد؟
پاسخ سؤال را می‌توان در شیوه‌ی جدید مدیریتیِ حاکم بر دادستانیِ شهر گچساران جست. حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صدرا ادیبان دادستان گچساران با نوعِ جدیدی از گفتمانِ مدیریتی که حاکم کرده است، تغییراتی را در فضای شهری به وجود آورده است که نمودِ آن را می‌توان در انتخاباتِ سالمِ 28 خرداد به وضوح مشاهده کرد. انتخاباتی که بدون درگیری و تشنج و با رضایتِ همگان به پایان رسید. مدیریت فضای شهری همچون گچساران، نیازمندِ دانش علمی، تجربه و تکیه به مردم است. پیاده‌سازیِ این سه اصل همراه با یکدیگر بود که توانست نوعی تغییر گفتمانی در مدیریتِ شهریِ شهر گچساران پدید آوَرَد. تصمیم‌گیریِ علمی و استفاده از دانشِ روز مدیریت همراه با اعتقاد به تنوعات و تفاوت‌های فردی و قومی باعث افزایش حفظ کرامت مردم شده است. در نتیجه‌ی چنین تغییراتی، ما شاهد افزایش تحملِ اجتماعی و در نتیجه کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها بوده‌ایم. خصلت‌های شخصیِ ادیبان همچون اخلاق‌مداری، مسئولیت‌پذیری و ارتباطاتِ اجتماعیِ قوی، باعث اعتماد بیشتر مردم به دادستانیِ گچساران شده است. با حفظِ این سرمایه و استمرار چنین شیوه‌ی مدیریتی، می‌توان امیدوار بود که تحمل اجتماعی در شهر گچساران نهادینه شود. پدید آمدن سرمایه‌ی اجتماعیِ منتج از حضور ادیبان در دادستانی گچساران، می‌تواند نویدبخشِ آینده‌ای امیدبخش برای شهر باشد. مدیری که هم با حکومت و هم با مردم ارتباطاتِ فعال و شایسته‌ای دارد، از سرمایه‌های گرانبهایی است که حفظِ آن می‌تواند از روزنه‌های پیشرفتِ گچساران باشد.
 


کد مطلب: 435960

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/435960/2/مدیریت-ادیبان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1