تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۴۳۲۹۸۴
کبنا گزارش می‌دهد

زنده بریدن سر درختان بلوط اراضی مختار بویراحمد به طرز وحشیانه و فریبکارانه / حکمتیان: متخلفین شناسایی شدند ( عکس و فیلم)

۱
کبنا ؛سود جویان در منطقه مختار بویراحمد فریبکارانه و وحشیانه به جان درختان بلوط افتادند و آنها را سر بریدند.
  

به گزارش کبنا، در این دوره کرونایی، اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد که به هیچ وجه در دوره سنگ نیفتاده است، برخی افراد سود جو درختان بلوط را زنده زنده سر بریدند و آن را به طرز ناجوانمردانه و فریبکارانه رها کردند، تا کسی از این عمل وحشیانه‌شان با خبر نشود.
وقتی با غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه صحبت می‌کردم، او می‌گفت: به گونه‌ای قطع درختان صورت گرفت که از اقدام این افراد منفعت طلب بسیار متعجب شدم، آنها درختان را قطع می‌کردند، بعد در مکان دیگر تنه این درختان را به زمین فرو می‌کردند که کسی متوجه نشود، این درختان قطع شده است.
حکمتیان گفت: گزارش‌های مردمی ما را به منطقه مختار بویراحمد کشاند، اولاً از مردمی که دغدغه‌مند به فکر طبیعت و حفظ آن هستند، صمیمانه تشکر می‌کنم، دوماً، یقین بدانید که با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.
بنا بر این گزارش، قطع درختان منطقه مختار بویراحمد، قصه درازی دارد، همواره دوست داران محیط زیست به قطع درختان در این منطقه واکنش نشان داده‌اند و نتیجه هم گرفته‌اند. از قرار معلوم، پمپاژ آبی که جهاد کشاورزی به منطقه مختار برده، موجب سوء استفاده مردم شده و اقدام به زمین‌خواری برای گسترش اراضی کشاورزی کرده‌اند.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد پمپاژ آب سازمان جهاد کشاورزی در منطقه مختار را عامل تخریب اراضی ملی دانست و اظهار داشت: «مجوزها در منطقه مختار بلای جان منابع طبیعی این منطقه شده است.»
وی افزود: «پمپاژ آب جهاد کشاورزی تا اراضی ملی و درختان بلوط مختار برده شده و افراد با قطع درختان بلوط می‌خواستنداز اراضی ملی به نفع خود استفاده کنند. به همین دلیل اقدام به قطع درختان بلوط این اراضی کردند که بلافاصله پس از آنکه از این حادثه مطلع شدیم به محل آمدیم و موضوع در دست بررسی قرار گرفت.»
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که امروز ( دوشنبه 23 فروردین ماه 1400 ) با اکیپ مأموران حافظ منابع طبیعی به منطقه مختار رفته و با صحنه‌های عجیب و غریبی روبرو می‌شود و بیان می‌کند: بعضی رفتارها از سوی تخریب‌گران منابع طبیعی، آدم را متعجب می‌کند که این کارها چگونه به عقل بشر خطور می‌کند.»
 او با بیان اینکه حدوداً ۷۰ اصله درخت در این منطقه قطع شده، افزود: متخلفان درختان را از ریشه قطع کرده بودند اما آنها را سر پا نگه داشته بودند که کسی متوجه قطع آنان نشود البته برخی از درختان قطع شده را هم زیر زمین پنهان کرده بودند.
حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی با تاکید بر اینکه بلافاصله به موضوع ورود کردیم، اظهار داشت: دو نفر متخلف این حادثه شناسایی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
 اما امید سجادیان فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد چنین حوادث و اتفاقاتی را نتیجه کمبود جنگل‌بان و محیط‌بان در سطح استان دانست و گفت: گاهی گروه‌های کوهنوردی که به کوه می‌روند به ما اطلاع می‌دهند که صدای اره برقی در فلان نقطه استان به گوش می‌رسید یا اینکه با استفاده از گزارشات مردمی افراد دغدغه‌مند به این حوادث پی می‌بریم لذا توصیه من افزایش تعداد محیط‌بان و جنگلبان در استان است.
 سجادیان ادامه داد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلاتی که در استان وجود دارد اینکه سازمان‌ها برخی اقدامات خود را پیگیری نمی‌کنند و باعث دامن‌زدن به یکسری مسائل می‌شوند.
 وی عنوان کرد: در حادثه قطع درختان مختار، پمپاژ آب جهاد کشاورزی تا نزدیک جنگل رفته و همین موضوع باعث طمعه مردم شده و اگر دو هزار متر زمین داشته باشند با قلع و قمع درختان بخشی از اراضی ملی را به اراضی کشاورزی خود اضافه می‌کنند و چون کمبود جنگلبان داریم کسی متوجه این اقدامات غیرقانونی نمی‌شود.
 وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در بخشی از حادثه قلع و قمع درختان مختار مقصر است، گفت: جهاد کشاورزی تا جنگل‌های مختار را هم آبیاری قطره‌ای برده و همین باعث دست‌درازی مردم شده است، شنیده‌ام برخی‌ها تا ۲ هزار و ۲۵۰۰ متر از اراضی ملی را به اراضی کشاورزی خود اضافه کرده‌اند.
 فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: همه حادثه تلخ خشک شدن چشمه باغات دلی اولاد علی‌مومن بویراحمد را به خاطر داریم باغداران تا ۲۰۰ هکتار را مجوز آبیاری قطره‌ای داشتند اما متاسفانه طمعه باعث شد باغداران تا ۳۵۰ هکتار باغات را گسترش دهند که این کار آنها موجب خشک شدن چشمه شد.
 سجادیان با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی مجوزی که صادر می‌شود بلای جان منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود، عنوان کرد: توصیه‌ای که به دستگاه‌ها دارم اینکه بعد از صدور مجوز نظارت قوی داشته باشند، در این حادثه هم جهاد کشاورزی می‌توانست نظارت کند که آب برای کجا و چند درصد عرصه‌های کشاورزی برده می‌شود.
 وی با اشاره به اقدام به موقع منابع طبیعی و پیگیری سریع موضوع بیان کرد: قوه قضاییه و دادگستری برخورد قانونی، قاطع و بازدارنده با چنین حوادثی داشته باشند تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه اینها نشان از ضعف منابع طبیعی هست که چرا در زمان پمپاژ احازه چنین اقدامی دا ه شد و اگر مجوز پمپاژ داده شد جرا حدود آن دقیق مشخص نشد و جرا نظارت صورت نگرفته تا چنین فاجعه ای بوجود نیاد اگر توجه کرده باشید در طول یک سال گذشته بیش از ۲۰ مورد فاجعه بدتر از این در منابع طبیعی بویراحمد اتفاق افتاده و کسی پاسخگو نبوده شناسایی متهم که چه فایده داره وقتی درختی قطع شد که دیگه از بین رفته مگر با سناسایی متهم دوباره به حالت قبل بر میگردد .
این نشان از سهل انگاری مسئولین منابع طبیعی می باشد .
وابستگی نزدیک مدیران منابع طبیعی به همدیگر که همه از یک فامیل هستند
Iran, Islamic Republic of
وقتی راننده و کارپرداز مشاور.باشند نباید انتظار از این بهتر داشت .
ضعف در منابع طبیعی بویراحمد بیداد می کند هبچ مسئولی هم پیگیر نیست
Iran, Islamic Republic of
وقتی تنها دنبال حفظ پست باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
حكمتيان ضعيف هست همه جاي آستان داره نابود ميشه
Iran, Islamic Republic of
حكمتيان ضعيف هست همه جاي آستان داره نابود ميشه
Iran, Islamic Republic of
سایت محترم
شما نقش موثری می توانید در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی داشته باشید و کم کاری منابع طبیعی به گوش مسئولین کشوری برسانید لطفاّ این همه فاجعه امسال منابع طبیعی به سطح بالاتر ارسال کنید شاید فرجی شود در برخورد با مسئولین و کمک بع طبیعت
Iran, Islamic Republic of
این قصه ها در منابع طبیعی تکراری هست ضعف بیداد می کند
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
فایل های مرتبط
1