کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی آخرین شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ افزایش شیوع کرونا؛

سهل‌انگاری مردم یا تصمیمات غیرکارساز ستاد کرونا؟ / تقابل بیمارستان و قبرستان / مراسماتی که به شعور مردم توهین می‌کنند! / افزایش 330 درصدی تردد خودروها در ایام نوروز

14 فروردين 1400 ساعت 16:41

استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 14 ماه است که کادر درمان درگیر کرونا هستند و باید بپذیریم که انسان‌ها هم ظرفیتی دارند، و اگر موج جدید کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شد، وضع بیمارستان‌ها سخت می‌شود. اکنون شرایط خیلی حساس است و با توجه به ساخت واکسن ایرانی کرونا (که مایه افتخار همگی ست) و پیش بینی شده با تولید انبوه واکسن‌های خودی و خرید واکسن از کشورهای دیگر واکسیناسیون عمومی در دستور کار است، اما باید تا زمان واکسیناسیون عمومی اوضاع و شرایط را کنترل کنیم، در صورتی که رعایت نکنیم تنها به خاطر ۵ تا ۶ ماه سهل‌انگاری حسرت خواهیم خورد.


کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است، به گفته بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، در استان هفته گذشته ۳۲۰ بیمار بستری شد و تا آخر هفته استان کهگیلویه و بویراحمد به اوج پیک قبلی می‌رسد، این در حالی است که ستاد کرونا، محدودیت‌های زیادی را اعمال کرده است، اما گویا این اعمال محدودیت‌ها و جلسات متعدد کرونا، تذکرها، توصیه‌ها و هشدارهای مسئولان و کارشناسان مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه‌ای در برنداشته و کرونا همچنان پیش می‌رود و روزانه افراد زیادی را با خود درگیر می‌کند.
 به گزارش کبنا، صبح روز (شنبه 14 فروردین ماه 99 ) جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین کلانتری استاندار این استان و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیران عضو این ستاد در ساختمان دولت برگزار شد.
محمد مهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان پرداخت و اظهار داشت: در 24 گذشته ۱۱۳۹ نفر  به مراکز درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد مراجعه سرپایی داشتتند، میانگین روزانه مراجعه کننده ۱۶۰۸ نفر است که ۶۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: از این تعداد ۲۸۳ نفر بستری شده‌اند که ۷۵ نفر با تست مثبت کرونا، بستری هستند و دیروز ۱۷ نفر بستری داشتیم.
وی گفت: تعداد فوتی‌ها ناشی از کرونا ۴۵۵ نفر است که در کل ۳۶ هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۶۰ درصد زن و ۴۰ درصد مرد بوده‌اند.
رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: میانگین سن مبتلایان کرونا در استان، 42 سال و میانگین سن فوتی‌ها ۶۸ سال است.
بانشی با بیان اینکه سه هفته است که وارد پیک جدید و شدیدی شده‌ایم، افزود: گچساران و چرام وضعیت صعودی دارند و دنا وضعیت نزولی دارد. یک هفته کاری خیلی سختی در پیش رو داریم، چون در این ایام عید نوروز و آخر سال 99، پروتکل‌های بهداشتی نادیده گرفته شده است و فاصله گذاری اجتماعی به زیر ۷۰ درصد آمده است، باید به هر نحوی که شده این موضوع جبران شود.
وی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است و مردم و مسئولان نباید شیوع این بیماری خطرناک را عادی بگیرند.
افزایش 330 درصدی تردد خودروها در ایام نوروز
سردار کیقباد مصطفایی فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، اظهار داشت: تردد خودروها در ایام نوروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 330 درصد افزایش داشت.
سردار مصطفایی افزود: طی اسفند ماه سال ۹۸ تا ۱۳ فرودین ماه ۹۹، دو میلیون و ۴۹۸ هزار تردد در استان به ثبت رسید که این میزان از اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۵۳۵ هزار تردد رسید.
مصطفایی با بیان اینکه طی ۱۳ روزه ابتدایی سال جاری یکهزار و ۶۳۵ خودرو از ورودی‌های شهرهای استان عودت داده شد، تصریح کرد: همچنین ۴۱۰ جریمه ۲۰۰ هزار تومانی، هشت جریمه ۵۰۰ هزار تومانی نیز به ثبت رسید.
 وی افزود: پنج هزار و ۷۶۶ خودرو از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ عودت داده شده، شش هزار و ۷۷۸ جریمه ۲۰۰ هزار تومانی، ۴۸ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و پنج جریمه یک میلیون تومانی صادر شد.
 مصطفایی از نظارت ویژه در روز طبیعت خبر داد و گفت: علاوه بر کنترل‌های شکل گرفته در جاده‌ها و جلوگیری از تجمع و ترافیک در مکان‌های تفریحی و گردشکری، روز گذشته تصادف فوتی و جرحی در استان به ثبت نرسید.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: همانگونه که آقای بانشی گفتند به سمت شرایط بدی پیش می‌رویم به همین خاطر از نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد دعوت کردیم و از ایشان تشکر می‌کنیم که در تمام مراحل در کنار ما بودند و به ما کمک کردند.
وی خطاب به مدیران گفت: گزارش گیری مد نظر ما نیست و پیشنهادات و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از شیوع کرونا را ارائه دهید.
نستهن مقدم شهردار یاسوج در این نشست، اظهار داشت: یکی از عوامل شیوع ویروس کرونا، آرامستان‌ها است که افزایش ارتفاع دیوارها را در دستور کار داشتیم و فرمانداری با همکاری نیروی انتظامی حضور میدانی داشتند و درخواستی که از شما داریم این است، تدبیری اندیشیده شود که در روز پنجشنبه جلوی توقف و پیاده شدن افراد جلوی آرامستان‌ها گرفته شود.
وی در مورد کنترل ورودی‌های شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی مسیر منتهی به شهر مسدود می‌شود افراد از خودرو پیاده می‌شوند و پیاده به شهر می‌روند و در خیابان‌ها تجمع افراد صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد که این مسدود شدن خیابان‌ها خود خطرآفرین باشد.
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این نشست ضمن تشکر از شهردار یاسوج، اظهار داشت: مسدود بودن خیابان‌های منتهی به شهر و بازار باید در دستور کار قرار بگیرد و بهتر جواب می‌دهد.
حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه، اظهار داشت: خودسازی، معنویت و اخلاق را در رأس کار قرار دهیم و مسئولین باید به این ارزش‌ها آراسته شوند.
وی در ادامه به موضوع انتخابات 1400 گریزی زد و گفت: در خصوص انتخابات هم مشارکت حداکثری در شأن نظام مد نظر است و این مشاکت باید با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی باشد. این حضور مردم در صحنه انتخابات انرژی بخش و نشانه حمایت و پشتیبانی مردم از نظام است.
حجت الاسلام حسینی در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: همه دست اندرکاران حوزه سلامت همراهی و همکاری کردند و این همکاری اثر بخش بود. در بحث پیشگیری، طرح شهید سلیمانی را داریم که طرح بسیار خوبی است.
وی افزود: موضوع دیگری که موجب نگرانی است، تجمعات و مراسمات مختلف جشن و عزاداری است، که دستورالعمل‌های خاص اعلام شده و باید رعایت شوند.
امام جمعه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بحث برگزاری نماز جمعه، هم، در شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی است، نماز جمعه برگزار نمی‌شود و در جایی که احساس خطر نشود، با تعداد محدود ۵ یا ۱۰ نفر برگزار می‌شود.
حسین کلانتری استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی نهایی این نشست، با قدردانی مجدد از نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اگر نیروی انتظامی پای کار نبود، بسیاری از مصوبه‌ها اجرا نمی‌شد، و خوشبختانه نیروی انتظامی با حمایت دستگاه قضا پای کار است.
وی گفت: طرح شهید سلیمانی طرح فوق‌العاده موثری است و در بحث حمایت از این طرح ما در صدر کشور هستیم.
کلانتری با بیان اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات‌های 1400 مدنظر است، اظهار داشت: به ماه مبارک رمضان و انتخابات نیز نزدیک می‌شویم برای آنها نیز برنامه داریم نماز جمعه‌ها باید ساماندهی شوند مثلاً در مارگون و چرام وضعیت قرمز است هر چند که آمار آنها جز شهرستان‌های دیگر داده می‌شود اما باید توجه ویژه ای داشته باشیم تا دچار مشکلات بعدی نشویم.
استاندار در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مدیران کل و روسای سازمان ها موظف هستند تا در خصوص فعالیت ادارات خود برنامه داشته باشند، افزود: دورکاری شامل هیچ مدیری نمی‌شود مدیران باید بر سر کار خود حضور داشته باشند و بر کار کارمندان و زیرمجموعه نظارت کنند.
کلانتری در ادامه اظهار داشت: از امروز به بعد نتایج این دو یا سه هفته بی‌توجهی‌ها را به دستورالعمل‌های ستاد کرونا و پروتکل‌های بهداشتی را در بیمارستان و قبرستان می‌بینیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در خصوص برخورد با برگزار کنندگان، نیروی انتظامی با حمایت قانون و با فراغ بال می‌تواند، اعمال قانون کند. ما در شرایط خاصی هستیم و در این شرایط جان مردم مهم‌تر است و باید مراقب مراسمات عروسی‌ها بود.  برگزاری تشییع جنازه‌ی چند هزار نفری واقعاً به شعور مردم خدشه وارد می‌کند و توهین است.
کلانتری گفت: به دهیارهای روستاها اعلام شد که یک کمیته از پاسگاه‌ها و خانه‌های بهداشت محلی تشکیل شود و شرایط را کنترل کنند و برگزارکنندگان اینگونه مراسمات تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.
وی افزود: این دو هفته باید به شدت کنترل صورت گیرد، زیرا ماه مبارک رمضان و انتخابات را پیش رو داریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: آقایان؛ فرمانداران، مسئول‌اند. در همه‌ی شهرستان‌ها نظارت کنند. و اگر دستگاهی در انجام وظیفه کوتاهی کرد، طبق قانون با آنان برخورد لازم صورت بگیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در جلسه ستاد ملی کرونا، بارها، وزیر بهداشت، آقای نمکی، بابت هم‌جواری ما با استان خوزستان اظهار نگرانی کرد و نگران بودند که یک پیک گسترده و سنگین وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شود که به الحمدلله تا کنون شرایط را کنترل کردیم، اما باید یادمان بماند که این پیش‌بینی وجود دارد و اگر روند را کنترل نکنیم به این نقطه خطرناک خواهیم رسید.
حسین کلانتری اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از یکی، دو، روز اول، سال جدید 1400، عملکرد مثبتی برای تنظیم بازار انجام دادند و در تنظیم بازار ما در رأس کشور هستیم. دستگاه‌ها همه پای کار آمدند و نظارت شبانه روزی انجام، تا بازار کنترل شد. و این اقدامات قابل تقدیر است و برای ادامه کار تذکر می‌دهم که چه برای کالاهای اساسی چه ثبت نام و... نظارت کنند تا جلوی تجمعات و صف‌ها گرفته شود.
استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 14 ماه است که کادر درمان درگیر کرونا هستند و باید بپذیریم که انسان‌ها هم ظرفیتی دارند، و اگر موج جدید کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شد، وضع بیمارستان‌ها سخت می‌شود. اکنون شرایط خیلی حساس است و با توجه به ساخت واکسن ایرانی کرونا (که مایه افتخار همگی ست) و پیش بینی شده با تولید انبوه واکسن‌های خودی و خرید واکسن از کشورهای دیگر واکسیناسیون عمومی در دستور کار است، اما باید تا زمان واکسیناسیون عمومی اوضاع و شرایط را کنترل کنیم، در صورتی که رعایت نکنیم تنها به خاطر ۵ تا ۶ ماه سهل‌انگاری حسرت خواهیم خورد.
وی ادامه داد: واقعاً همه‌ی مدیران مخصوصاً کسانی که عضو ستاد کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد هستند باید در سطح استان پروتکل‌ها را جدی بگیرند. اگر کسی قوانین را رعایت کرد تشویق شود و از او قدرشناسی شود و اگر رعایت نکرد، متخلف است و باید با او برخورد شود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در انتها با بیان اینکه شرایط جدیدی‌ است و ما نیاز به پیشنهادات و راهکارهای جدید داریم، تاکید کرد: نکته‌ی‌ مهمی وجود دارد، افرادی که قرنطینه هستند و از قرنطینه خارج می‌شوندريال متخلف هستند. دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد باید لیست این افراد را به صورت روزانه تهیه کند و این لیست در اختیار سپاه قرار گیرد و همه ارگان‌ها باید به سپاه کمک کنند و با کمک سپاه و دستگاه قضا باید این افراد شناسایی و با آن‌ها برخورد جدی شود.
وی گفت: مردم ولی نعمت ما هستند و ما خدمتگزار و خادم این مردم هستیم و باید برای حفظ سلامتی مردم از جان مایه بگذاریم و با همدلی و هم‌افزایی می‌توانیم جلوی پیک مرگبار کرونا را در استان کهگیلویه و بویراحمد بگیریم. طبق آمار هم ۹۶ درصد مصوبه‌ها اجرا شده‌اند و ۴ درصد دیگر در دست اجرا هستند و در ادامه هم، همه‌ی دستگاه‌ها باید به مصوبات ستاد کرونا عمل کنند.
بنا به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، 96 درصد از مصوبات ستاد کرونا اجرا شده و همچنین در روزهای و ماه‌های اخیر محدودیت‌های شدیدی در استان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا اعمال شد، در ایام نوروز به ویژه روز طبیعت (13 بدر) تمام راه‌های منتهی به مکان‌های گردشگری و شهرستان بویراحمد مسدود شد، اما باز هم کرونا در این استان جولان می‌دهد و هر روز بیش از روز گذشته بر آمار مبتلایان به کرونا افزوده می‌شود. علت چیست؟ سهل‌انگاری مردم و یا تصمیمات غیرکارساز ستاد کرونا؟
به گزارش کبنا، در ستاد امروز (شنبه 14 فروردین ماه 1400) یکی از مدیران گفت: باید مصوبات و اجرا نشدن آنها آسیب شناسی شود، همچنین آذر صفایی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات استان، اظهار داشت: موضوع مهمی که در بازار کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، این است که 40 تا 50 درصد از مردم بدون دلیل به بازار می‌آیند که این، باید به کمک سازمان‌های مردم نهاد و طرح شهید سلیمانی کاهش پیدا کند.


کد مطلب: 432642

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/432642/2/سهل-انگاری-مردم-یا-تصمیمات-غیرکارساز-ستاد-کرونا-تقابل-بیمارستان-قبرستان-مراسماتی-شعور-توهین-می-کنند-افزایش-330-درصدی-تردد-خودروها-ایام-نوروز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1