کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

گمنام‌هایی که تا آخر در شهر زلزله سی‌سخت می‌مانند

10 اسفند 1399 ساعت 10:30

همزمان با زلزله شهر سی‌سخت که تقریباً این شهر را به ویرانه‌ای تبدیل کرده نیرهای بسیجی و سپاهی در اولین دقایق در منطقه حضور پیدا کرده و به یاری مردم شهر زلزله زده سی‌سخت شتافتند و اکنون به صورت جهادی و شبانه‌روزی در حال خدمت به مردم هستند.


نیروهای سپاه و بسیج در لحظات اولیه زلزله 5.6 ریشتری سی‌سخت در این شهر حضور پیدا کردند، سردار حمید خرمدل فرمانده جوان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد جزو اولین مسئولانی بود که به سی‌سخت آمد و تا این لحظه کنار مردم ماند. برپایی ایستگاه سلامت، آواربرداری، جابه‌جایی اسباب و اثاثیه مردم زلزله زده، کمک به ساخت و احداث منازل و ده‌ها کار دیگر از جمله خدمات بسیج و نیروهای سپاه است. تیپ ۴۸ فتح در همان ساعت‌های ابتدایی زلزله سی‌سخت با تمام امکانات در کنار مردم حضور پیدا کردند و تا آخرین لحظات کنار مردم هستند. بسیجیان و نیروهای سپاه با همه امکانات و تجهیزات آمده‌اند یک بار دیگر به مردم خدمت کنند. می‌گوید حاضریم و آرزو داریم جلوی مردمان ذبح بشویم چرا که آنها وارث خدا بر روی زمین هستند.
به گزارش کبنا، سپاه و بسیج هر جایی که مردم به حضور آن‌ها نیاز داشته‌اند حضور پیدا کرده و در کنار مردم به وظیفه خود عمل کرده و کمترین منتی به دوش آن‌ها گذاشته‌اند.
 در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محرومیت‌ها سپاه تا دورترین منطقه حضور پیدا کرده و در کنار مردم بوده و نیروهای بسیجی در آبادانی و سازندگی استان بدون مزد و بی‌ریا هر کاری که به آن‌ها واگذار شده را انجام داده‌اند.
 از آب‌رسانی به دورترین روستاها در مناطق محروم و صعب‌العبور گرفته تا کمک به بازگشایی راه‌های روستایی و ساختن خانه و مسجد و خانه عالم و مدرسه در روستاهایی که هنوز گرد محرومیت بر چهره آن‌ها نشسته رد پای بسیج دیده می‌شود.
 سپاه و بسیج در راه تأمین امنیت استان نیز از جان مایه گذاشته‌اند و در بحرانی که همزمان با قضیه سوخت و اعتصاب کامیون‌داران پیش آمد و دشمنان به دنبال بهره‌برداری از آن بودند سپاه فتح به همراه بسیج با همه توان به میدان آمدند و رافع بی‌تدبیری دیگران شدند.
 در حادثه سیل نیز تلاش نیروهای سپاهی و بسیجی در استان قابل تحسین بود به نحوی که فرماندار شهرستان بویراحمد لب به تحسین گشود و خدمات آن‌ها را بی‌بدیل و نمونه برشمرد که اگر سپاه و بسیج نبودند در سیل دو سال قبل خسارت‌ها بیش از آن چیزی بود که تصور می‌شد.
 در حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج هم این دو قشر به میدان آمدند و در کنار سایر دستگاه‌ها و پر تلاش‌تر از همیشه ظاهر شدند تا پیکرهای جانباختگان به دست خانواده‌هایشان برسد.
 در دو زلزله بزرگ سال‌های اخیر به خصوص زلزله سی‌سخت نیز شاهد این تلاش و همت نیرهای بسیجی بودیم که مردم شهر سی‌سخت با همه وجود این همکاری و نوع دوستی نیروهای سپاهی و بسیجی را احساس می‌کنند.
 در هر نقطه‌ای از شهر سی‌سخت که پا بگذاریم تلاش نیروهای بسیجی دیده می‌شود که در میدان حضور دارند و برای خدمت به همنوعان خویش ذره‌ای کوتاه نمی‌آیند.
 در کنار مسئولان شهر از فرماندار تا دادستان این فرمانده سپاه شهرستان دناست که به صورت میدانی در هر نقطه‌ای از شهر سی‌سخت حضور دارد و آرامبخش روح و روان مردم زلزله‌زده سی‌سخت است.
  مردم شهر سی‌سخت نیز که مردمانی قدرشناس هستند به خدمت بی‌ریا و بی‌منت فرزندان و برادران خود در بسیج و سپاه بیش از پیش پی برده‌اند.
 نوری‌پور از اهالی شهر سی سخت با قدردانی از چنین فداکاری و از خودگذشتگی که در نیروهای بسیج و سپاه وجود دارد اظهار کرد: در حوادث مختلف سپاه و بسیج حضور فعال و پر انرژی دارند که این موضوع بیش از همیشه در زلزله اخیر برای مردم شهر و دیار ما به صورت عملی و ملموس دیده شد.
 وی با بیان اینکه مردم سی‌سخت در طول تاریخ مردمی قدرشناس و وفادار بوده‌اند و این حضور را هرگز فراموش نمی‌کنند افزود: سپاه نشان داد که نه تنها وظیفه دفاع از مرزهای کشور را دارد بلکه در داخل کشور نیز یاری‌گر مردم بوده و در مواقع سخت و بحرانی هرگز مردم را فراموش نمی‌کنند.
 زابلی از دیگر مردم شهر سی‌سخت که تقریباً خانه خود را از دست داده هم گفت: باید به فرزندان خود در سپاه و بسیج افتخار کنیم که چنین جانفشانی کرده و برای کمک به هموطنان آسیب دیده از زلزله سر از پا می‌شناسند.
همزمان با زلزله شهر سی‌سخت که تقریباً این شهر را به ویرانه‌ای تبدیل کرده نیرهای بسیجی و سپاهی در اولین دقایق در منطقه حضور پیدا کرده و در نخستین اقدام با ایجاد امنیت در نقاط مختلف شهر سی‌سخت به یاری مردم شهر زلزله زده سی‌سخت شتافتند و اکنون به صورت جهادی و شبانه‌روزی در حال خدمت به مردم شهر سی‌سخت هستند. 
 
گمنام‌هایی که تا آخر می‌مانند
  
سردار حسن حکمتیان‌راز فرمانده تیپ همیشه قهرمان و سرافراز ۴۸ فتح در این باره می‌گوید مأموریت تیپ جنگ سخت است، در دوران دفاع مقدس خط‌شکن بودیم و بعد از جنگ در نقاط مرزی آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و سرتاسر ایران اسلامی در حال آفند و پدافند و مبارزه با تروریست‌ها بودیم.
وی به این نکته هم اشاره می‌کند که تا ویروس کرونا نیامد قدر سلامتی خود را نمی‌دانستیم و حالا با آمدن زلزله بیشتر امنیت را درک می‌کنیم ادامه می‌دهد؛ امنیت را مرهون سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بخشی هم فرزندان ملت در تیپ ۴۸ فتح هستیم.
 سردار ادامه می‌دهد؛ تیپ ۴۸ فتح، ۳ سال و نیم در خوزستان، ۲ سال در کردستان، ۴ سال در سیستان، ۲ سال در کرمانشاه و ۴ سال در سردشت برای دفاع از مردم و این مرز و بوم حضور داشت اما هیچ گاه آنها را رسانه‌ای نکردیم چرا که بدون منت به مردمی که وارث خدا بر روی زمین هستند خدمت کردیم.
 فرمانده تیپ ۴۸ فتح با بیان اینکه در زلزله منجیل و رودبار، سیل خوزستان و حادثه بم تیپ ۴۸ فتح منشأ خدمات ارزنده‌ای بود گفت: جزء اولین یگان‌هایی بودیم که در حوادث حاضر می‌شدیم و تا آخرین لحظه با تیم‌های جنگ نوین و رفع آلودگی بعد از زلزله و سیل گندزدایی معابر، مغازه‌ها و تجهیزات را انجام دادیم، در حادثه آتش‌سوزی کوه خائیز آخرین مصاحبه را خودم بعد از پایش، مهار و کنترل آتش‌سوزی دادم.
 وی بیان می‌کند در حادثه سیل سال ۹۸ استان کهگیلویه و بویراحمد همه امکانات مهندسی، ترابری، نیروی انسانی و هر چه در توان داشتیم در طبق اخلاص گذاشته و پای کار آمدیم.
 سردار حکمتیان با یادآوری این خاطره از مردم سی‌سخت که در حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج جانشین تیپ ۴۸ فتح بودم، از مأموریت بازمی‌گشتم که وسط راه فرماندهی جستجو را به من اعلام کردند و مردم تا آخرین لحظات کنار من ماندند، افزود: در مسیر پاتاوه به سمت یاسوج اعلام شد در سی‌سخت زلزله شده فوراً خودم را به فرمانداری دنا رساندم و وظایف تیپ را اولویت‌بندی کردم.
 
 
 
 
 
وی بیان کرد: اولویت اول در زلزله سی‌سخت امداد، انتقال، نجات و درمان حادثه‌دیدگان بود به همین دلیل ۱۰ دستگاه آمبولانس، خودکفا و خوداتکا به همراه اورژانس صحرایی، پست امداد و اتوبوس آمبولانس تیپ ۴۸ فتح را در سی‌سخت مستقر کردیم و ۲۴ ساعته حضور دارند.
 
فرمانده تیپ ۴۸ فتح، اولویت دوم تیپ را امنیت شهر پس از وقوع حادثه دانست و گفت: مردم از خانه خارج شده بودند، عده‌ای به سمت شهر رفتند، مردم دچار اضطراب و نگرانی بودند و تردد در جاده‌ها سخت و سنگین بود برای برقراری امنیت همان ساعات اولیه گردان‌های امام حسین تیپ ۴۸ فتح را مأموریت دادیم در کنار سایر نیروهای مسلح امنیت ورودی شهر و جاده‌های مواصلاتی را بر عهده بگیرند، مابقی گردان‌های رزم درون شهر حضور یافتند و کوچه به کوچه، خیابان به خیابان و منزل به منزل در کنار سایر نیروهای امنیتی به مردم خدمت کردند.
 
فرمانده، سومین مرحله مأموریت تیپ را در تأمین مسئله سوخت و آب مردم زلزله‌زده دانست و عنوان کرد: شب حادثه شبکه آب دچار شکستگی شده بود و سوخت گاز قطع شد، تانکرهای ذخیره‌سازی سوخت ۱۱۸ هزار لیتری و دو سوخت ۹۱۱ و تانکرهای سیار تویوتا را به منطقه اعزام کردیم و از ذخیره سوخت خودمان استفاده کردیم و به منطقه آوردیم و اعلام کردیم هر جایی این عزیزان نیاز داشته باشند در خدمتشان هستیم.
 
 وی بیان کرد: فردای روز حادثه استاندار و فرمانده سپاه تاکید داشتند که امنیت خودروهایی که قصد تقسیم تجهیزات را دارند یا از شهرهای مختلف عازم سی‌سخت می‌شوند را تیپ ۴۸ فتح تأمین کنند که این کار به ۱۷ تیم رزمی واگذار شد و همچنان هم در کنار مردم هستند.
 
 
 
 
 
سردار در ادامه سخنانش در جمع خبرنگارانی که آمده بودند از نزدیک درد و رنج سی‌سخت بعد از زلزله ۵.۶ ریشتری را به تصویر بکشند گفت؛ به سازمان‌های حمایتی، مردم نهاد، خدماتی و دولتی که می‌خواستند از سایر استان‌ها یا شهر یاسوج امکاناتی به سی‌سخت انتقال دهند اعلام کردیم آماده انتقال وسایل و تجهیزات آنها هستیم مثلاً ستاد اجرایی حضرت امام باید امکاناتی را از شیراز وارد استان می‌کرد یا جمعیت هلال احمر بدون استثنا هر شب امکاناتی از یاسوج به درون شهر سی‌سخت انتقال می‌داد که فردای آن روز توزیع کند که امکانات را برای این عزیزان انتقال دادیم یا ۴ کامیون گندم به شرکت غله تحویل دادیم که هزاران کیسه آرد برای پخت نان تحویل دهد.
 
فرمانده تیپ ۴۸ فتح با اشاره به اینکه همه سازمان‌های دولتی، مردم نهاد، حمایتی و خدماتی به این نتیجه رسیدند که تیپ ۴۸ فتح مسئولیت انتقال را دارند، گفت: بعد از ارزیابی خسارات وارد شده به مردم سی‌سخت، عده‌ای قصد جابه‌جایی و انتقال وسایل را داشتند برای این کار باید با هزینه بالایی ماشین از یاسوج اجاره می‌کردند اما دستور دادیم ۲۰ کامیون ۹۱۱ و مایل و ۲۰ دستگاه تویوتا رایگان در اختیار مردم قرار گیرد حتی نیرو هم در اختیار مردم قرار دادیم تا وسایلشان را به هر کجا که خواستند انتقال دهند.
 
فرمانده در پایان سخنانش به روستاها هم اشاره می‌کند و می‌گوید روستاهای اطراف دنا در حال بررسی هستند. اکثر باغات متحمل خسارت شدند که دستگاه‌های مهندسی را آنجا مستقر کردیم تا نسبت به بازگشایی کانالهای کشاورزی اقدام کنند، نگاه ما به همه روستاها است و قول می‌دهیم به همه روستاها سر بزنیم.
 
 
 
 
 
 حرفای سردار که تمام می‌شود کم‌کم هوا هم به تاریکی و سردی می‌رود، خبرنگاران وسایلشان را جمع می‌کنند که به یاسوج برگردند اما بچه‌های تیپ ۴۸ فتح در سی‌سخت می‌مانند همانطور که بر روی خودروهایشان خطاب به مردم سی‌سخت نوشته‌اند تا آخر می‌مانیم تا آخر مانده‌اند.
 


کد مطلب: 431435

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/431435/2/گمنام-هایی-آخر-شهر-زلزله-سی-سخت-می-مانند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1