تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب : ۴۲۹۷۶۱
با همراهی مسئولان بخش چاروسا انجام گرفت

بازدید تاج‌الدینی از یک پروژه حاشیه‌ساز در چاروسا ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛با دعوت رئیس دادگستری چاروسا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه و جمعی از کارشناسان آب و خاک استان به چاروسا سفر کردند تا مشکل پروژه دره خواجه بررسی شود.
در ادامه جلسات مکرر در هفته‌های اخیر مبنی بر پیگیری مشکلات عامه مردم چاروسا از سوی رئیس دادگستری این بخش این بار و با توجه به وعده‌ای که از قبل به رئیس کل دادگستری استان، دادستان استان و امام جمعه قلعه رئیسی در معارفه خود داده بود، پروژه آبرسانی دره خواجه مورد بررسی قرار گرفت.
پروژه دره خواجه از پروژه‌هایی است که تضییع بیت‌المال به عینه در آن مشاهده می‌شود و از خبرگزاری فارس چندین مورد خبر و گزارش در این خصوص درج شد.
همچنین در طول سالیان گذشته همواره دغدغه امام جمعه قلعه رئیسی در تریبون نماز جمعه ورود بازرسی و دستگاه قضا به موضوع پروژه دره خواجه بود اما در گذشته چنین نداهایی سبب نشد تا مسئولی و دستگاهی لبیک بگوید.
تا آغاز به کار قاضی جوان و انقلابی در چاروسا سبب شد زمینه ورود به این پروژه با جدیت بیشتری پیگیری شود.
در همین زمینه و با دعوت رئیس دادگستری چاروسا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه و جمعی از کارشناسان آب و خاک استان به چاروسا سفر کردند تا مشکل بررسی شود.
در این نشست حجت الاسلام انصاری پور رئیس دادگستری چاروسا اصلی‌ترین منبع درآمد مردم چاروسا را کشاورزی دانست و عنوان کرد: امروز به شغل کشاورزی تنها با یک نگاه درآمدزا نباید نگاه کرد بلکه شغل کشاورزی شغلی پاک و در زمره مشاغل پیامبر، ائمه و بزرگان دین است.
رئیس حوزه قضایی چاروسا به پروژه دره خواجه چاروسا اشاره و بیان کرد: تاثیری که پروژه دره خواجه برای مردم چاروسا دارد قریب به 50 درصد مشکلات مردم را برطرف و زمینه فقرزدایی را فراهم می‌کند و امروز به عنوان مدعی العموم مجبور شدیم که به این پروژه ورود کنیم تا نگذاریم حق عامه مردم ضایع شود.
وی گفت: طبق تاکیدات رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، دادستان استان و امام جمعه  در مراسم معارفه خواستار بررسی مشکلات این پروژه شدند از شما دعوت کردیم تا حضور پیدا کنید و توضیحات لازم را ارئه دهید.
وی خواستار خروجی برای جلسات خود شد و از بخشدار چاروسا خواست تا مصوبات این جلسات را هماهنگی و پیگیری کند و نگذارد تنها به جلسات بسنده شود بلکه باید مصوبات با پیگیری بخشدار به سرانجام برسد.
این مسئول در ادامه نبود نیروی کافی در این اداره را یکی دیگر از معضلات جهاد کشاورزی چاروسا دانست و گفت: آنچه سؤال کردم در سالیان گذشته قریب به 16 نیرو در این اداره کار می‌کرد اما امروز متاسفانه به 2 الی 3 نفر رسیده که بسیار نگران کننده است.
وی گفت: مشکلاتی همچون ساختمان جهاد کشاورزی در شأن مردم این بخش نیست چرا که جهاد نماینده قشر بزرگی از مردم چاروسا به شمار می‌رود و به عنوان نماینده کشاورزان باید از نیروی کافی و فضای فیزیکی مناسبی برخوردار باشید.
انصاری پور به ظرفیت کشاورزی در چاروسا هم اشاره و تصریح کرد: در بسیاری مواقع وقتی به ظرفیت کشاورزی چاروسا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ظرفیت عظیمی داریم ولی راحت از دست می‌رود.
وی گفت: روستاهایی همانند آبله، کمردوغ، ادرج، الگن، المور، گراب، دره خواجهف کل بازار حوزه جاورده و دشت آزادی و دیگر روستاها در این بخش ظرفیت عظیم کشاورزی دارند که خاک مناسب و آب کافی دارند اما به دلیل عدم حمایت به درستی از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.
وی در ادامه به استخدام‌های بدون ضابطه هم اشاره و خواستار جذب نیرو برای این اداره در چاروسا شد.
حجت الاسلام صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی هم در این نشست با تقدیر از رئیس دادگستری در خصوص برگزاری این جلسات دفاع از عامه مردم به ظرفیت‌های کشاورزی چاروسا اشاره و عنوان کرد: یکی از بهترین زمین‌های حاصلخیز کشاورزی در چاروسا از دره خواجه تا گراب چاروسا بوده و فکر بسیار خوبی در گذشته صورت گرفت تا این زمین‌ها را آبیاری کنند که بتوان مشکل کشاورزان را برطرف کرد.
وی گفت: سال‌ها این پروژه نیمه کاره بود تا جهاد کشاورزی پای کار آمد پروژه را تحویل داد و افتتاح شد اما خروجی این افتتاحیه هیچ بود و رئیس وقت جهاد کشاورزی استان اعلام کرد 5 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد اما امروز به تمامی روند آن نگاه کنید در حد صفر است.
خطیب جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: روزی با افتتاح این پروژه روحیه امید در کشاورزان به وجود آمد تا بتوانند در تمام فصول کشاورزی کنند اما بعد از افتتاحیه رها شد و بعد از گذشت چندین سال همچنان کشاورزان امیدوار هستند اما متاسفانه تکمیل که نشد، صاحب هم پیدا نمی‌کند.
وی از رئیس دادگستری چاروسا خواستار ورود قاطع به این پروژه شد و تاکید کرد: همانطور که در جلسه معارفه با حضور رئیس کل دادگستری استان هم گفتم امیدوارم پیگیری شود تا افرادی که سبب و عامل این تضییع بودند به اشد مجازات با آنها برخورد شود و به مردم معرفی شوند.
صلواتی ادامه داد: در روستای ادرج چاروسا هم خاک مناسب، آب و نیروی انسانی مناسب برای کشاورزی وجود دارد اما وضعیت کشاورزی صفر است باغات المور، الگن، گراب و آبله را ببینید چه وضعیتی دارند امروز سؤال می‌کنم چه مقدار جهاد کشاورزی زمینه کشاورزی نوین و زمینه اشتغال زایی در چاروسا برای جوانان فراهم کردند؟ این‌ها مطالبات مردم هستند چرا پیگیری نکردید به جد قسم می‌خورم اگر از این ظرفیت‌ها استفاده می‌شد امروز چاروسا صادر کننده بسیاری از محصولات بود.
وی با انتقاد شدید از وضعیت تصفیه خانه شوتاور خاطرنشان کرد: روزی مردم شوتاور تمامی امکانات برای کشاورزی را داشتند و استفاده می‌کردند اما با راه اندازی این تصفیه خانه زمینه مرگ کشاورزی در این روستا فراهم شد و یکی پیدا نمی‌شود که به این کشاورزان اعلام کند این آب مشکل دارد یا ندارد.
صلواتی، قول مسئولان در خصوص سدهای مختلف از جمله بالیات و بنگیر را از دیگر وعده‌های مدیران برشمرد و تاکید کرد: در گذشته وعده‌هایی در خصوص ایجاد سد در این بخش دادند اما متاسفانه در حد همان وعده و وعید باقی ماند و کسی پاسخگو نبود و امیدواریم اگر می‌خواهید کاری برای مردم صورت بگیرد جهادی و انقلابی برای برطرف شدن مشکلات مردم قدم بردارید.
امام جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه خدا نگذرد از کسانی که این چنین به حال روز جهاد کشاورزی آوررند ادامه داد: روزی با همت این جهاد تمامی راه‌ها و مشکلات مردم برطرف می‌شد اما امروز آنچنان این نهاد مقدس را خرد کردند که به یک نهاد جزئی تبدیل شد.
وی گفت: ظلمی که به بچه‌های چاروسا شد این بود که از بقیه نقاط نیرو آوردند و با پارتی آنها را انتقال دادند و امروز همین یک نیرو هیچگونه امکاناتی ندارد.
داربام بخشدار چاروسا هم در این نشست با انتقاد شدید از وضعیت پروژه دره خواجه بیان کرد: مشاهده می‌کنیم که لوله‌ها یا در منازل مردم است یا در جهاد کشاورزی که اصلاً قابل دفاع نیست.
بخشدار چاروسا ظرفیت کشاورزی در چاروسا را یک ظرفیت بزرگ دانست و گفت: ه عدم حمایت از کشاورزان به عینه مشاهده می‌شود به نحوی که در روستای آبله تنها با 4 الی 5 میلیون تومان مشکل برطرف می‌شود اما کسی نیست که پاسخگو باشد و همچنین روستای ادرج، الگن و دیگر روستاها با گازرسانی به این منطقه مهاجرت معکوس شد و امیدواریم تلاش شود تا زمینه کشاورزی فراهم گردد تا این مهاجرت معکوس بیشتر شود.
وی در پایان از آمادگی دهیاران برای کمک به حوزه کشاورزی و کشاورزان چاروسا خبر داد.
سید حسن آرمند عضو شورای شهر قلعه رئیسی هم در این نشست به پروژه دره خواجه اشاره و شرح کاملی از شروع بکار تا افتتاح و بعد از آن ارائه داد و نداشتن صاحب پروژه را یک معضل اساسی دانست و تصریح کرد: در تمام پیگیری‌های گذشته مشاهده کردیم که مشکلات این پروژه را آب منطقه‌ای به جهاد کشاورزی پاس می‌دهد و جهاد کشاورزی به آب منطقه‌ای و در این بین تنها مردم متحمل ضرر هستند این قابل دفاع نیست.
وی با بیان اینکه پروژه در سال 92 با حضور تمامی مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد و مدیریت کار را جهاد کشاورزی به عهده گرفت یادآور شد: اینکه امروز به دلیل کم کاری و معضلات و نواقص کار مشکل را به آب منطقه‌ای ربط منطقی نیست.
فروغی رئیس شورای شهر قلعه رئیسی هم در این نشست با بیان اینکه امیداریم این جلسه خروجی داشته باشد تا شاید کشاورزان در آن سهمی ببرند عنوان کرد: جاده‌های بین مزارع، نبود انبار جایگاه محصولات کشاورزی، نبود جایگاه خرید گندم و جو و پیگیری نرخ ادوات کشاورزی از اعم مشکلات کشاورزان در این بخش هستند که نیازمند پیگیری هستند.
وی همچنین خواستار پیگیری سد بنگیر و رسیدگی به وضعیت چارت‌های سازمانی در این نهاد شد تا شاید مشکلات نیروی انسانی این اداره در چاروسا برطرف شود.
شیروان کریمی مفرد عضو شورای شهر قلعه رئیسی با بیان اینکه لوله کشی آب از دره خواجه به زمین‌های چاروسا مشکلات کشاورزان را بیشتر کرد اظهار کرد: نبود یک طرح گلخانه‌ای در چاروسا ضعف بزرگ است که باید به آن رسیدگی و جوانان را تشویق و راهنمایی کرد تا بتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند و همچنین امیدواریم پروژه دره خواجه یا افتتاح و یا هم برای همیشه جمع آوری شود.
برهمن دهیار دره خواجه هم در این نشست بیان اینکه آب کافی برای انتقال از دره خواجه وجود ندارد که همین صحبت برهمن با واکنش شدید رئیس دادگستری چاروسا روبرو بود که اگر آب نداشت چرا از گذشته کارشناسی و اجازه انتقال آب داده شد و در ادامه برهمن به مشکلات روستایی اشاره و بیان کرد: می‌توان انواع کشت در تماممی فصول در دره خواجه داشته باشیم اما متاسفانه حمایت لازم صورت نمی‌گیرد و همچنین نسبت به ایجاد کانال‌های انتقال آب باید به روستاهای محروم توجه بیشتری صورت گیرد.
معصومی نماینده دهیاران هم در این نشست با بیان اینکه چاروسا 35 دهیاری داشته و از بخش‌های بزرگ استان است تاکید کرد: بیشتر شغل این بخش کشاورزی است که همین قشر با هزاران مشکل روبرو هستند و توجهی به آن‌ها نمی‌شود و مشکلات فراوانی هم دارند.
دهیار دشت آزادی بیان کرد: بسیاری از مشکلات کشاورزان با کمترین هزینه ممکن برطرف می‌شود که حمایت کننده‌ای ندارد و کشاورزانی داریم که برای چند ساعت کار لودر جهت تعمیر جاده بین مزارع منتظر است اما کسی توجه نمی‌کند و امروز در بسیاری از نقاط چاروسا زمین‌های مستعد فراوانی وجود دارد که به دلیل کم توجهی نیمه کاره رها شدند.
جاوید دهیار المور هم در این نشست به شمکلات روستای با شغل کشاورزی اشاره و ظرفیت روستای المور را در کشاورزی و باغات عظیم دانست و گفت: روستای المور قریب به 20 هکتار مرکبات و از روستاهای است که بسیاری از آنها را کشاورزان تشکیل دادند و بسیاری از آنها مشکلات لوله پلی تلین و انتقال آب و ترمیم جداول انتقال آب دارند که امیدواریم پیگیری و همکاری برای رفع آنها صورت بگیرد.
وی در ادامه به انتقال از پروژه تصفیه خانه شوتاور گفت: این پروژه سبب نابودی کشاورزی در گراب و المور شد و امروز کشاورزان اطمینان خاطری برای کشاورزی ندارند.
در ادامه الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با تسلیت ایام فاطمیه و با تقدیر از امام جمعه و رئیس دادگستری چاروسا در خصوص پیگیری مجدانه از مشکلات مردم بیان کرد: مشکلاتی همچون تحریم‌های ناعادلانه توانست در تمامی حوزه‌ها تاثیرات خود را بگذارد و مطمئناً کشاورزی هم از آن مستثنی نبود.
تاج الدینی با بیان اینکه تمامی مشکلات ارائه شده از روی حساسیت بود و دلسوزانه ارائه شد و جای تقدیر دارد و بسیاری از مشکلات با همت مسئولان شهرستان و بخش باید برطرف می‌شد گفت: مشکل روستایی با 4 الی 5 میلیون میلیون تومان برطرف می‌شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص استخدام‌های صورت گرفته در گذشته موضوعاتی همچون ناظرین کشاورزی در گذشته بود اما بعد از چند ماه کنار گذاشته شد و مطمئن باشید حق کسی ضایع نشد چرا که شرایطی داشت و هر کس شرایط داشت از همان منطقه استخدام می‌شد اما برای جذب جدید اعلام کردیم.
این مسئول با بیان اینکه با توجه به حساسیت‌ها، پروژه تصفیه خانه شوتاور را با مدیرعامل آب فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در میان می‌گذارد و پیگیر موضوع خواهم شد، گفت: نتیجه را ارائه خواهیم داد.
وی در ادامه به آبیاری قطره‌ای در سطح بخش اشاره کرد و گفت: در زمینه آبیاری قطره‌ای 80 درصد تسهیلات بلاعوض ارائه خواهیم کرد و هر کشاورزی مستنداتی دارد ارائه دهد 15 درصد باید آورده خود کشاورز باشد و هیچ گونه مشکلی برای آبیاری قطره‌ای نداریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در تلاش هستیم تا در صورت تخصیص نسبت به ترمیم و لایروبی کانال‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد و امروز تنها تواقع نداشته باشیم جهاد کشاورزی کار کند بلکه باید مردم هم پای کار باشند.
وی از راه اندازی مکان خرید گندم در چاروسا خبر داد و اظهار داشت: تمامی مشکلات برای مکان خرید گندم را برطرف و راه اندازی خواهد شد.
تاج الدینی در ادامه به پروژه دره خواجه اشاره و بیان اینکه وظیفه جهاد کشاورزی و امور آب در خصوص انتقال آب مشخص است بیان کرد: هدف همه از جهاد کشاورزی تا امور آب یکی بود و هدف انتقال آب به اراضی دره خواجه تا گراب بود و از سال 82 تا سال 92 امور آب متولی انتقال آب بود و این وظیفه آنها بود که آب را جلوی مزارع بیاورد و بعد از آن وظیفه جهاد کشاورزی بود.
رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان اینکه باید در موقع این پروژه با کارشناسی بیشتری انجام می‌شد ادامه داد: با توجه به شیب و طول باید با کارشناسی بیشتری انجام می‌گرفت که نشد و ما هم اعلام می‌کنیم که امور آب بیاید و مشکلی که آب را تا مزارع بیاورد حل کند و ما آن را تحویل گرفته و کار انجام می‌دهیم و اگر شبکه سه و چهار مشکلی داشت در اسرع وقت آن را انجام می‌دهیم.
وی گفت: در سال 92 افتتاح شد و اگر آن موقع تعاونی آب‌بران راه‌اندازی و به مردم واگذار می‌شد می‌توانست از آنها نگهداری شود و بخاطر اینکه محافظت به مردم واگذار نشد نتیجه آن را مشاهده می‌کنیم.
وی خواستار حضور کارشناسان پروژه و امور آب برای کارشناسی مجدد این پروژه شد و گفت: آماده همکاری با آنها هم هستیم اما واقعاً امروز با این وضعیت نمی‌شود کاری نکرد.
 حجت الاسلام انصاری پور هم در این خصوص گفت: امیدواریم این حرکت یک فرصت تبلیغاتی نباشد و عمل به مردم نشان داده شود این کار شدنی است و همه پای کار هستند و مهم این است که شما پای کار باشید مردم از این نوع پاسکاری‌ها خسته شدند
رئیس حوزه قضایی چاروسا با بیان اینکه مردم به اندازه کافی از این نوع پاسکاری خسته شدند و اگر کوتاه نیاید برخورد خواهیم کرد تاکید کرد: باز هم اعلام می‌کنم این پروژه سالها مردم منتظر آن هستند و سبب امیدواری چندین چند خانواده می‌شد و تضییع بیت المال در آن کاملاً مشهود است و امیدوارم به سرانجام برسد.
ویسی مسئول آب و خاک جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست از وضعیت پروژه دفاع و با بیان اینکه تا سال 92 آب منطقه‌ای نتوانست آب را به اراضی برساند و مدیروقت جهاد کشاورزی کهگیلویه با 400 میلیون تومان اعتبار آب را به اراضی رساند و پروژه را تکمیل کرده است گفت: اما امروز باید یک کارشناس بیاید و وضعیت پروژه را بررسی کند.
وی خاطرنشان کرد: کارهای بزرگی در این پروژه انجام دادیم و آب را به مزارع بردیم اما مردم همراهی نکردند و مردم دره خواجه اجازه نمی‌دهند آب انتقال داده شود.
این مورد هم با واکنش رئیس حوزه قضایی روبرو بود اینکه اگر امور آب مسئول انتقال آب از اول بود شما چرا رفتید ادامه کار انجام دادید و آب را روی مزرعه بردید که یکی از مسئولین جهاد کشاورزی به صراحت اعلام کرده کلاهی بود که روی سر جهاد کشاورزی رفت و اکنون هم نمی‌تواند آن را بدون کارشناسی به اتمام برساند و واقعاً خود ما هم در آن ماندیم.
در پایان این نشست رئیس دادگستری چاروسا تضییع بیت المال در این پروژه را عینی و قابل مشاهده دانست و خواستار تشکیل پرونده در شعبه دادگستری چاروسا برای این پرونده شد.
همچنین در این نشست مصوب شد که یک جایگاه خرید گندم در چاروسا راه اندازی شود، نریمانی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه از کاشت درخت در مسیر تصفیه خانه شوتاور به شرط کمک آب فاضلاب شهری خبر داد، تکمیل پروژه آبله با کمک بخشدار چاروسا، رئیس جهاد کشاورزی استان از تأمین و جذب نیرو برای چاروسا خبر داد، تأمین اعتبار برای ساخت دیوار حائل برای کشاورزان قلعه رئیسی و تخصیص تسهیلات برای کشاورزان چاروسا از مهمترین مصوبات این نشست بود که رئیس حوزه قضایی چاروسا بخشدار را موظف به پیگیری این مصوبات دانست.
در ادامه مسئولان جهاد کشاورزی استان و شهرستان، امام جمعه و رئیس دادگستری چاروسا از پروژه آبرسانی دره خواجه بازدید کردند که در این بازدید هدر و تضییع بیت المال به عینه مشاهده شد به نحوی که تمامی امکانات پروژه به هدر رفته و بسیاری از آنها در گذشته به سرقت رفت و پروژه‌ای که بیش از 5 میلیارد از سال 82 تا سال 92 هزینه آن شد هیچ گونه بازدهی برای مردم چاروسا نداشت.
گفتنی است، این نشست که بیش از 6 ساعت طول کشید باعث شد تا بسیاری از حقایق پروژه دره‌خواجه روشن شود.
این دومین نشست در خصوص تضییع بیت المال در دادگستری چاروسا بود که ورود به ورزشگاه قلعه رئیسی اولین مورد بود که تاکنون دستاورد خوبی از جمله آبرسانی و انتخاب پیمانکار داشت. ( منبع: فارس )
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1