کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در حالی که کرونا خشن‌تر و سریعتر شیوع پیدا می‌کند

پنهان‌کاری پشت دیوار کوتاه بیمارستان گچساران / نگرانی مردم (+ تصاویر )

28 آبان 1399 ساعت 0:13

تصاویری از رها شدن زباله‌های عفونی در پشت دیوار بیمارستان شهید رجایی گچساران در حالی که علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با وجود شرایط سخت کرونایی، در بوق و کرنا کرده، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.


تصاویری از رها شدن زباله‌های عفونی در پشت دیوار بیمارستان شهید رجایی گچساران در حالی که علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با وجود شرایط سخت کرونایی، در بوق و کرنا کرده، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
به گزارش کبنا، دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد متولی سلامت، بهداشت و درمان جامعه است و از بدو ورود ویروس کرونا به کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد این وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده که بیش از گذشته با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهاد بار سلامت مردم را به دوش می‌کشد.
متأسفانه در کنار جانفشانی و تلاش فداکارانه کادر درمانی بیمارستان‌های استان که در وسط میدان مبارزه با کرونا حضور دارند، گاهی شاهد ضعف مدیریت هستیم. رهاشدن پسماندهای عفونی در پشت دیوار بیمارستان مردم شهرستان گچساران را نگران کرده و آنها دست به دامن رسانه‌ها برای رهایی از این وضعیت در هم و برهم شدند.
فارس نوشت: بیش از 9 ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ویروسی که این روزها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و دورهمی خانوادگی و اعمال محدودیت‌های شدید بتوان به کاهش و جلوگیری از گسترش آن در این روزها دست یافت. این روزها وقفه و یا قطع زنجیره ویروس کرونا نیازمند همکاری و تلاش همگان را می‌طلبد اما در این بین مشاهده می‌شود که پسماندهای عفونی بیمارستان شهید رجایی گچساران در پشت ساختمان این بیمارستان ریخته می‌شود.
بر اساس تماس‌های مکرر شهروندان مشاهده شد که این پسماندهای عفونی پس از جمع‌آوری به پشت ساختمان این بیمارستان هدایت می‌شود.
 این پسماندها از ظرف غذا تا ماسک، گان و لوازم پزشکی از جمله سرنگ و سرم در پشت دیواری که به سمت محله رادک است سرازیر شده است.
 گویی که مقصر اصلی دیوار کوتاه پشت ساختمان بیمارستان است چرا که اگر این دیوار بلند بود این پسماندها در این مکان ریخته نمی‌شد.
 البته این اولین فاجعه بهداشتی در گچساران نیست بلکه در چند روز اخیر خبری مبنی بر پر بودن سطل‌های زباله از ماسک‌های آلوده در بیمارستان و کلینیک در رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش مسوولان بهداشت روبرو شد و این خبر را تکذیب کردند.
اما فاجعه دیگر بهداشتی در بیمارستان شهید رجایی که چندی پیش در فضای مجازی تصاویر آن منتشر شده بود جمع آوری پسماندهای عفونی بیمارستان در محیط فضای باز بود که در این بین باز هم رسانه‌ها مورد هجمه مسوولان بهداشت قرار گرفتند و با چند دلیل رسانه‌ها را محکوم به انتشار این خبر کردند.
این پسماندهای عفونی که چیزی جز انتشار بیماری‌های خطرناک در محیط اطراف ندارد بایستی به طور صحیح امحا شود تا از انتشار ویروس و بیماری که این روزها جهان را در برگرفته است، جلوگیری به عمل آورد.
طبق قانون ۵ ماده پسماند وظیفه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نسبت به اتخاذ معیار و ضوابط ترتیبی سلامت، ایمنی و عوامل اجرایی در ساماندهی پسماندهای عفونی تحت نظارت است و ماده ۱۱ همین قانون نیز می‌گوید مدیریت پسماند عفونی بر عهده تولید کننده آن است و باید به صورت جدا از پسماند عادی جمع‌آوری و دفع و نسبت به بی خطرسازی آن با حساسیت عمل شود.
 موضوع دفن زباله‌های بیمارستانی سال‌هاست که به عنوان دغدغه‌ای مهم در بین مسوولان و البته مردم و ساکنان اطراف بیمارستان‌ها تبدیل شده است.
 بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۵۲ درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند و حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است موجب انتقال بیماری‌های واگیردار شوند.
  بر این اساس، پسماند بیمارستانی و مراکز درمانی به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز مشابه گفته می‌شود که به دلیل بالا بودن دست کم یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی بودن، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن، به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند.
 پسماندهای بیمارستانی احتمال آلوده شدن با میکروب و در نتیجه خطرناک شدن را دارند بنابراین هیچ یک از پسماندهای بیمارستانی عادی تلقی نمی‌شوند و حتی بخشی از آن جزو پسماند ویژه قرار می‌گیرد و برای مدیریت پسماندهای عفونی نمی‌توان با آن مشابه سایر پسماندهای بیمارستانی برخورد کرد و لازم است برای مدیریت آن تدابیر خاصی در نظر گرفته شود.


کد مطلب: 427638

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/427638/2/پنهان-کاری-پشت-دیوار-کوتاه-بیمارستان-گچساران-نگرانی-مردم-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1