کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سریال آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد

( تصاویر ) جدال با آتش در ارتفاعات کوه پهن

25 مهر 1399 ساعت 18:18

آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های کوه پهن واقع در منطقه دشت مور و در مجاورت روستای چهار بیشه به فاصله 10 کیلومتری از شهر دوگنبدان از روز سه شنبه آغاز و همچنان ادامه دارد.برای مهار آتش در این منطقه نیروی منابع طبیعی، محیط زیست، نیروی مردمی، بومی بسیجی و انجمن سبزگامان به منطقه اعزام شدند اما تا کنون موفق به مهار و اطفا کامل حریق در این منطقه نشدند.


جدال با شعله‌های آتش در ارتفاعات کوه پهن گچساران همچنان ادامه دارد.  آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های کوه پهن  واقع در منطقه دشت مور و در مجاورت روستای چهار بیشه به فاصله 10 کیلومتری از شهر دوگنبدان از روز سه شنبه آغاز  و همچنان ادامه دارد.
برای مهار آتش در این منطقه نیروی منابع طبیعی، محیط زیست، نیروی مردمی، بومی بسیجی و انجمن سبزگامان  به منطقه اعزام شدند  اما تا کنون موفق به مهار و اطفا کامل حریق در این منطقه نشدند.
با توجه به شرایط جوی و وزش بادهای پاییزی در این منطقه و صعب العبور بودن موجب شده تا این آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های این منطقه مهار نشود.
 حال با گذشت 3 روز از این آتش سوزی در منطقه و وزش باد پاییزی این اتش به سرعت در حال نزدیک شدن به کوه دیل است.
 تا کنون گزارشی مبنی بر خسارت وارد شده به این منطقه ارائه نشده است.

 بخشدار مرکزی گچساران گفت: آتش سوزی در ارتفاعات کوه پهن از سه شنبه شب آغاز و از همان ساعات اول تلاش برای مهار آتش شروع شد.
اصطلاحی افزود: با تلاش شبانه روزی چند بار آتش مهار شد، اما بر اثر سقوط تنه درختان سوخته و وزش باد دوباره شعله ور می‌شد.
مدیرکل منابع طبیعی استان نیز با بیان اینکه تا کنون بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار از مراتع و درختان کوه پهن از بین رفته است، اضافه کرد: در این آتش سوزی عمده خسارات به مراتع بوده است.
حکمتیان ادامه داد: پوشش جنگلی کوه پهن کم تراکم هست، اما کوه بسیار سخت گذر و دارای پرتگاه‌های بزرگ است.
وی با بیان اینکه نیرو‌های منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج، شورا و دهیاران روستا‌های اطراف در حال مهار آتش هستند، افزود: نیرو‌ها با دستگاه دمنده و شاخ و برگ درختان کار مهار را انجام می‌دهند.
رمضانی رئیس محیط زیست گچساران گفت: بین کوه پهن و منطقه حفاظت شده دیل با لودر آتش بر ایجاد کردیم که بتوانیم سریعتر آتش را مهار کنیم و آتش به کوه دیل سرایت نکند.
گفتنی است بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران کار انتقال نیرو و رساندن غذا به نیرو‌های مردمی و بسیج را انجام می‌دهد.

 در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۴۷۹ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان دچار آسیب جدی شده است.
 وی با اشاره به اینکه امسال 28 فقره آتشسوزی در مراتع و جنگل‌های گچساران رخ داده است، افزود:  آتش سوزی های در مناطقی از جمله  پلاک انبار شاهی، پشه کان اولیا، نارک، خنگ بنار و کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داد.
نظری با بیان اینکه  آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های گچساران نسبت به مدت مشابه قبل 38درصد افزایش داشته  است، عنوان کرد:   این در حالی است که در سال گذشته 300 هکتار از مراتع این شهرستان در قالب 18 فقره آتش سوزی رخ داده بود.
این مسئول ادامه داد: سال گذشته آتش سوزی در مناطقی از جمله  مناطق بابا کلان، سرآب ننیز، تلخاب شیرین، آبگرمو، خنگ بنار، ریگو، مارین، گناوه، بن پیر، اسپر، کوه وزک، نارک و دیل صورت گرفته بود.
 نظری با بیان اینکه 90درصد از آتش سوزی های امسال در این شهرستان عمدی بوده است، گفت: امسال تنها چهار فقره آتش  سوزی در مراتع انبار شاهی رخ داد که در این آتش سوزی به بیش از 113 هکتار از مراتع این منطقه خسارت جدی وارد شد.
وی افزود: همچنین بیش از 257 هکتار از منطقه خنگ بنار و کوه گهر این شهرستان امسال طعمه حریق شد که پس از پنج روز مهار شد.
نظری خاطرنشان کرد: بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است.

امسال برای چندمین بار است که آتش سوزی در ارتفاعات کوه پهن گچساران رخ می‌دهد. درختان بلوط، بن، کلخنک و بادام از مهمترین پوشش گیاهی "کوه پهن" به شمار می روند.


کد مطلب: 426598

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/426598/2/تصاویر-جدال-آتش-ارتفاعات-کوه-پهن

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1