تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۴۲۶۴۱۶
در نشست ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

تشریح آخرین وضعیت قرمز بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد / خطر «بمب بیولوژیک» / تدابیر مسئولان چیست؟ ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آخرین وضعیت بیماری کروناویروس در استان کهگیلویه و بویراحمد را تشریح کرد.
 به گزارش کبنا، پرویز یزدان پناه (روز شنبه ۱۹ مهر ماه 99) در نشست ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونای استان، از افزایش شمار قربانیان کرونا در استان به ۱۵۰ نفر خبر داد و افزود: از مجموع ۱۵۰ فوتی کرونا در استان ۱۳۶ نفر دارای بیماری زمینه‌ای و ۱۴ نفر فاقد هرگونه بیماری زمینه‌ای بودند.
 وی با بیان اینکه میانگین سن فوتی‌های کرونایی این استان ۶۸ سال بود، اظهارکرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۲۴۱ نفر بستری، ۵۹۳۰ نفر ترخیص شده و ۸۴۷۳ نفر بهبود بافته کرونایی در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته‌ایم.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۱۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرونایی استان بستری هستند که ۱۲۷ نفر کرونایی قطعی و ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
 یزدان‌پناه تصریح کرد: دیروز دو مورد فوت ناشی از کروناویروس در استان داشته‌ایم که مجموع مرگ و میرهای کرونایی استان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به ۱۵۰ نفر رسیده است.
 
وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کروناویرویس تا کنون ۱۰ هزار و ۲۰۸ نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد مبتلا به کرونا شدند که ۴۲۰۰ در بویراحمد در شهرستان ۲۰۰۰ کهگیلویه و در شهرستان ۱۶۰۰ گچساران و شهرستان دنا کنمترزین مورد را داشته است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: میانگین سن بیماران کرونایی استان ۴۱ سال بوده است.
 یزدان‌پناه اظهار کرد: تاکنون ۳۷ هزار و ۷۰۰ نمونه در سطح استان از بیماران کرونایی و مشکوک گرفته شده است.
 وی با بیان اینکه برخی از افراد که باید در قرنطینه خانگی باشند دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند و از قرنطینه خارج می‌شوند و بیماری را به دیگران انتقال می‌دهند، بیان کرد: متأسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در بروز بیماری کرونا دو برابر میانگین کشوری است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: ۱۳ دستگاه ونتی لیتور از سوی وزارت نفت به دانشگاه علوم پپزشکی تحویل داده شد که در آینده نزدیک به ظرفیت تخت‌هاتی استان اضافه می‌شود.
 یزدان‌پناه با بیان اینکه ماسک زدن به تنهایی برای پیشگیری از کرونا اثرگذار نخواهد بود، تصریح کرد: ماسک زدن در صورتی که فاصله اجتماعی رعایت نشود و در ماکن‌ها تهویه مناسب نباشد و زمانی حضور افراد در فضاهای بسته طولانی باشد، مؤثر نیست.
 محمد مهدی بانشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان آماری از وضعیت استان در برابر ویروس کرونا اظهار کرد: برخی از اقدامات را در استان زودتر از بسیاری نقاط کشور انجام داده‌ایم ک از جمله آن‌ها فرستادن کارمندان متخلف به تخلفات اداری است و سایر موارد که موجب شده استان ما در پیک اول قرار داشته باشد در حالی که برخی استان ها سه پیک را پشت سر گذاشته‌اند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت یک هزار و 544 مورد بازدید از صنوف داشتیم که 52 مورد معرفی به دستگاه قضایی و 25 مورد نیز پلمب شدند.
این مسوول گفت: درصد استفاده مردم در تاکسی‌های درون شهری 50 درصد و درصد استفاده مردم از ماسک در اماکن 71 درصد بوده است.
وی ادامه داد: رعایت پروتکل‌ها در مدارسی که بازدید کرده‌ایم 56.9  درصد و رعایت فاصله‌گذاری در کلاس‌های درس 86.8 درصد و استفاده از ماسک در مدارس 88.8  درصد و تعطیلی فعالیت‌های ورزشی مدارس 95 درصد بوده است.
بانشی افزود: گواهی سلامت مستخدمین و سرایه‌داران تنها 25 درصد داشته‌اند و گندزدایی مدارس 41 درصد صورت گرفته و استفاده از وسایل حفاظتی مثل گان و دستکش در مدارس به میزان 37 درصد بود و همچنین ضد عفونی کردن سرویس ایاب و ذهاب مدارس به میزان 33 درصد رعایت می‌شد.
این مسوول به برخی آمار دیگر در خصوص مدارس اشاره کرد و گفت: قبل از بازگشایی مدارس 153 دانش‌آموز کرونایی داشتیم که اکنون بعد از بازگشایی تنها 41 دانش‌آموز کرونایی داریم.
وی گفت: قبل از بازگشایی مدارس تست کرونای 89 نفر کارکنان مدارس مثبت بود که در حال حاضر به 135 مورد رسیده است.
بانشی در ادامه اظهارات خود در نشست ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: باید با خودروهای شخصی که مسافران را بدون رعایت دستورالعمل‌ها جابجا می‌کنند برخورد شود و همچنین در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نیاز به الکل و مواد ضد عفونی کننده دارند.
  شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به آمار شهرستان بویراحمد از ابتدای شیوع بیماری تاکنون اظهار کرد: کل مبتلایان شهرستان بویراحمد تاکنون 15 هزار و 876 نفر بوده و بهبود یافتگان هم 3 هزار و 213 نفر بوده که 71.9 درصد تاکنون بهبود یافته‌اند و تعداد فوتی‌ها هم 66 نفر بوده است.
وی با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون نگرانی بیشتر شده افزود: تعداد بستری‌ها بیش از تعداد ترخیصی‌ها بوده است.
فرماندار شهرستان بویراحمد در ادامه با بیان اینکه وضعیت آرامستان‌های شهرستان بویراحمد بهتر از گذشته شده است افزود: ناوگان درون شهری هم تا اندازه رضایت بخشی دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنند.
وی  به برخی تجمعات و همایش‌ها و یادواره‌هایی اشاره کرد که در سطح شهرستان موجب ایجاد تجمعات بزرگ شده است.
فرماندار با بیان اینکه وضعیت رعایت پروتکل‌ها در پلیس + 10 بهتر شده است افزود: نگرانی ما اکنون از شوراهای حل اختلاف و دفاتر قضایی همچنین از مطب‌ها و آزمایشگاه‌هاست.


 ۱۴ نفر از فوت‌های کرونایی کهگیلویه و بویراحمد فاقد بیماری زمینه‌ای بودند
  استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی این نشست، گفت: ۱۴ نفر از فوت‌های ناشی از کرونا در این استان فاقد بیماری زمینه‌ای و ۹۰ درصد دارای بیماری زمینه‌ای بودند.
 حسین کلانتری افزود: میانگین سن فوتی‌های استان ۶۸ سال به بالاست و این مهم نگران کننده است.
 وی اظهار کرد: بخش جوان جامعه باید نگاه مطلوب‌تری برای قطع زنجیره کرونا داشته تا از آسیب به افراد با سن بالا جلوگیری شود.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سرعت انتشار و گسترش کرونا در استان نیز نگران کننده بوده و باید توجه مناسبی داشته باشیم.
کلانتری با تقدیر از مردم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: همچنین اقلیتی وجود دارد که با عدم رعایت، بدترین ضربه را به مردم می‌زنند و نظام سلامت را نیز خسته می‌کنند.
 وی با بیان اینکه از ظرفیت هلال احمر برای گروه ارشاد سلامت استفاده شده است، ادامه داد: ما دنبال برخورد با کسی نیستیم، اما اگر کسی سلامت مردم را به خطر بیندازد، طبق قانون با او برخورد خواهد شد.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اتخاذ تدابیر جدید برای جلوگیری از روند افزایشی کرونا، عنوان کرد: ابتدا جلوگیری و سپس کاهش روند ابتلاء مورد تاکید خواهد بود.
کلانتری از جریمه واحدهای متخلف خبر داد و تاکید کرد: بار اول ۳۰۰ هزار تومان، بار دوم جریمه نقدی یک میلیون تومانی و در نهایت در صورت عمل نکردن به قانون و تذکرات پلمب در انتظار واحدهای متخلف کرونایی خواهد بود.
 وی با اشاره به اهمیت قرنطینه افراد مبتلا، تصریح کرد: باید افراد مبتلا به کرونا که ناقل هستند و دوره نقاهت و قرنطینه را طی نکردند همچون بمب ویروسی و مجرم هستند و باید طبق دستورالعمل‌ها و قانون نسبت به رعایت قرنطینه، تعهدات لازم را اجرایی کنند و در غیر این صورت با افراد سهل انگار برخورد شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراها، گفت: باید از این پتانسیل برای کنترل کرونا، مشارکت و آگاهی بخشی به جامعه هدف استفاده شود.
کلانتری از تعطیلی واحدهای پرخطر خبر داد و خاطرنشان کرد: با بررسی و اعلام متولیان، تعطیلی واحدهای صنفی و مشاغل پرخطر برای مدت یک هفته را خواهیم داشت.

وی گفت: در این شرایط از اکثریت مردم استان قدردانی می‌کنیم و متواضعانه آن‌ها را تکریم می‌کنیم و هشدار به اقلیتی می‌دهیم که آرامش و امنیت را به خطر انداخته‌اند چرا که خستگی مراقبین سلامت استان خطرناک است و از سوی دیگر  به سمت شیوع آنفلوانزا هم می‌رویم و آن‌هایی که رعایت نمی‌کنند بدترین ضرب را به مردم وارد می‌کنند.
این مسوول افزود: عده ای وضعیت را نمی‌دانند که باید اطلاع رسانی شود و از ظرفیت دستگاه‌هایی مثل هلال‌احمر و گشت ارشاد سلامت استفاده شود متاسفانه عده‌ای نمی‌پذیرند که باید با آن‌ها برخورد شود
کلانتری خاطرنشان کرد: در همه استان شرایط را باید مراقبت کرد که شرایط در بویراحمد متفاوت است باید هم امکانات را بیشتر کرد و هم تدابیر جدیدی در همه بخش‌ها در نظر گرفته شود.
وی گفت: در بحث واحدهای صنفی متخلف هم اول تذکر و سپس پلمپ خواهند شد هر کسی تخلف کند جریمه سنگین و پلمب خواهد شد در حوزه حمل و نقل هم چنین خواهد شد که پلیس هم در این زمینه باید کمک کند و البته برخورد پلیس با ماشین شخصی‌های مسافرکش که دستورات را رعایت نمی کنند ضروری است.
این مسوول گفت: خیلی از کارهایی که در کشور ضروری شده از چندین ماه پیش شروع کرده ایم به همین خاطر است که هنوز در پیک اول قرار داریم و بار اول است که وضعیت استان قرمز می شود.
استاندار در خصوص کارمندانی که رعایت نمی‌کنند هم گفت: کارمندی که رعایت نمی‌کند به تخلفات اداری ارجاع داده شود و اگر مراجعه کننده‌ای در ادارات هم رعایت نکرد با مسئول مربوطه برخورد شود چرا که اجازه چنین کاری داده است و البته هیچ کارمندی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید به اداره برود.
کلانتری در خصوص عدم رعایت قرنطینه در استان هم گفت: آمار قرنطینه‌ها را به شهرستان‌ها بدهید و فرمانداران به عنوان ناظر اصلی باشند و با ظرفیت‌هایی که در شهرستان‌ها دارند این کار انجام شود، قانون مشخص کرده فردی که ناقل است و قرار بوده در خانه بماند اما از چنین کاری سر باز زده به مانند یک بمب بیولوژیک عمل کرده و باید با این افراد برخورد قانونی شود.
استاندار در ادامه گفت: قرار بود ساز و کاری تعریف شود و گروه کاری کرونایی در روستاها شکل گیرد و تیم مقابله با کرونا در روستاها داشته باشیم چرا که انتقال ویروس خانوادگی شده و بستری‌ها بیشتر اعضای خانواده ها هستند.
کلانتری گفت: باید سطح آموزش بالا برود هر معلم مدرسه در روستا به عنوان اکیپ ارشاد سلامت باشد و جامعه متوجه باشد که جان‌ها در خطر است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وضعیت خطرناک کرونایی دستور داد ظرف این هفته هیچ همایش و جلسه و برنامه‌ای در محیط بسته در استان برگزار نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

رسول
Iran, Islamic Republic of
چرا مثل بقیه استانا مدارسو تعطیل نمی کنید؟
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1