کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش‌ها به آئین افتتاح المان‌های شهرداری یاسوج؛

المان شهری یا کاردستی

9 مرداد 1399 ساعت 7:21

ولی جالبتر از واکنش‌های منفی مردم به این المان، تعریف دکتر مقدم در باب المان‌ها و نمادهای شهری بود که در مصاحبه‌ای منتسب به شهردار یاسوج در تعریف المان و احجام شهری فرمودند: بحث المان‌ها و احجام، بحثی تفکری است و وقتی شخص المان را می‌بیند باید به یاد رویدادی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بیفتد.


آئین رونمایی از 13 المان شهری در پارک ولایت یاسوج با حضور شهردار و برخی از اعضای شورا برگزار شد. فرزاد عسکریان از فعالین حوزه اجتماعی و معماران شهر یاسوج در یادداشتی این المان ها را مورد نقد و بررسی قرار داد و نوشت: لطفاً اندکی به مغزهایتان ماسک بزنید تا نکند تفکرات و تشعشعات ذهنی شما واگیردار باشد، و با حفظ فاصله‌ی فکری، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را درگیر بیماری و ویروس کشنده‌ی دیگری به نام بی هویتی نفرمایید.
 از مجموعه‌ی شهرداری و شورای شهریاسوج تقاضامندیم در هولوکاست و کشتار دسته جمعی فرهنگ بویراحمد، اندکی از سرعت خود بکاهید، ما قول می‌دهیم از مدیریت شما و دوستانتان برای آیندگان تعریف کنیم.
 در این نوشته سعی شده تا نکاتی را به مسئولین شهری شهر یاسوج گوشزد کنیم تا که شاید دیگربار، شاهد تصمیمات احساسی و هیجانی در مجموعه‌ی مدیریت شهری نباشیم.
 جناب دکتر مقدم شهردار شهر یاسوج, شاید شاخصه مدیریتی شما در دوران سکانداری مجموعه‌ی شهرداری شهر یاسوج در باب منظر و سیمای شهری، دیوارنگاری‌های زیبایی بود که در دوره‌ی مدیریت شما انجام شد.
 قطعاً در باب منظر، این فعل، نقطه‌ی عطفی خواهد بود که در کارنامه‌ی مدیریتی شما می‌درخشد.
 متاسفانه یا خوشبختانه دیروز با حضور شهردار محترم شهریاسوج و اعضای شورای شهر از ۱۳ المان شهری Eleman در پارک ولایت رونمایی شد.
المان‌هایی که در تعریف معماری و هنر، شاید در زیرمجموعه‌ی مجسمه قرار بگیرند.
 و شاید هم کاردستی....
 ولی جالبتر از واکنش‌های منفی مردم به این المان، تعریف دکتر مقدم در باب المان‌ها و نمادهای شهری بود که در مصاحبه‌ای منتسب به شهردار یاسوج در تعریف المان و احجام شهری فرمودند: بحث المان‌ها و احجام، بحثی تفکری است و وقتی شخص المان را می‌بیند باید به یاد رویدادی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بیفتد.
 در تئوری و تعریف، شهردار محترم به زیبایی از المان و احجام و فلسفه‌ی وجودی آن نظر دادند.
 اما جناب شهردار عزیز، آیا در مجسمه‌ی کفشدوزک و لاک پشت، رویداد تاریخی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد یا شهر یاسوج در ذهن شما خطور کرده است؟
آیا شما آن تعریفی که از المان و احجام شهری فرمودید را از رو نوشته خوانده‌اید یا واقعاً به آن ساختار ایمان دارید؟
 جا دارد این نکته را به جناب شهردار عزیز و اعضای شورای شهر و احتمالاً تیم طراحی یا آن طراح و هنرمند عزیزی که شهردار از آن یاد کرده است را متذکر شوم که درطراحی مبلمان شهری، باید ارسال پیام برای شهروندان باتوجه به زبان و خصیصه‌های فرهنگی، تاریخی و هویت هرجامعه باشد، تا برای شهروندان قابل لمس وارتباط بصری ایجاد کند.
 شهردار محترم باید بداند که در طراحی مبلمان شهری تطابق بین فرم وعملکرد که مکمل هم می‌باشند، حائز اهمیت است و اینکه این طراحی چگونه و در چه مکان‌هایی طراحی شوند، خود نگرشی مهم برای آیتم‌هایی است که ما در طراحی مبلمان شهری انتخاب می‌کنیم.
آیا شما در زمان قیچی کردن روبان افتتاحیه‌ی مجسمه‌های لاک پشت و کفشدوزک، به این نکات توجه داشته‌اید؟
 جناب شهردار و مجموعه‌ی شورای شهر یاسوج، المان‌ها و احجام نقش مؤثری در القاء هویت شهری وتقویت حس مکان به شهروندان را دارند و باید طوری طراحی شوند که خوانایی آنها از سوی شهروندان وهماهنگی طرح آنها با وقایع واتفاقات آن مکان سازگاری داشته باشند.
 این مستلزم آن است که به نقاطی از قبیل ایست‌ها ومکث ها، گذرها، آمد وشدهای جمعیتی توجه داشته باشیم تا تطابق بین فرم کلی وعملکرد را درطراحی رعایت کرده باشیم.
 در گذشته المانی که در محافل عمومی شهر یاسوج به فلکه سنگی (کهتر) معروف بود شکل گرفت که نماد ایستادگی مردم این دیار را در اذهان به تصویر کشید، که چه از لحاظ فرم، هنر و فلسفه تا حدودی اصول المان سازی و نماد سازی میادین شهری با توجه به فرهنگ خاصه‌ی مردم این شهر رعایت شد. و شاید رعایت کردن این اصول، رمز ماندگاری این اثر سنگی شد.
 لذا جا دارد اینجا عاجزانه از مجموعه‌ی شهرداری و شورای شهر یاسوج تقاضا کنیم که این مجسمه‌ها و کاردستی‌هایی که در سطح پارک‌های یاسوج نصب کرده‌اید و آیین افتتاحیه هم برای آن برگزار کرده‌اید را بردارید تا سوژه تمسخر محافل گردشگرانی که یاسوج زیبا را برای گشت و گذار انتخاب کرده‌اند، نباشیم.
و در پایان از مجموعه‌ی محترم شهرداری و شخص جناب شهردار، انتظار می‌رود برای زیباسازی فضای و سیمای شهر، همچون دیواره نگارهای زیبایی که قبلاً با حضور اهل فن انجام شد با کمک گرفتن از معماران و طراحان، نمادها و المان‌هایی در خور فرهنگ و هویت مردم شهر یاسوج طراحی و اجرا شود.


کد مطلب: 423802

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/423802/2/المان-شهری-یا-کاردستی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1