تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۴۲۲۷۹۲
کبنا از اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یاسوج گزارش می‌دهد

مدیریت شهری صرفاً آسفالت و جدول کشی نیست / تخلف‌های گوناگون در ساختمان سازی در یاسوج / کاش شهر یاسوج کمی تمیزتر بود / انتقاد خوبانی از جانمایی بعضی از میادین شهر / نگین تاجی: از فکر کارشناسان برای ساخت یاسوج بهره می‌گیریم / اکبری‌تبار: یاسوج از قامت پایتخت طبیعت خارج شده است / هرج و مرج در مرکز استان

۱
۰
کبنا ؛اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست فرشاد نگین تاجی و با حضور مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی این شهر برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر روز (چهارشنبه 11 تیرماه 99) اولین جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر یاسوج به ریاست فرشاد نگین تاجی و با حضور جمعی از مسئولان استانی و معماران و شهرسازان استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن جلسات شورای اسلامی شهر یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، هدف از این جلسه گفت‌وگو با صاحب‌نظران و کارشناسان پیرامون مسائل مبتلابه شهر یاسوج بود. این جلسه، اولین جلسه از سلسه جلساتی است که قرار است از این پس، ماهی یک یا دو بار برگزار شود.
https://images.kojaro.com/2018/3/0d2f74c0-162e-4a0e-a115-1c8059973207.jpg
در جلسه‌ی امروز چند کارگروه تخصصیِ حوزه‌ی شهرسازی و معماری مشخص شد و مقرر گشت که در نشست‌های بعدی نماینده‌ی هر یک از کارگروه‌ها درباره‌ی مسائل شهر به گفت‌وگو بپردازند. علاوه بر این در پایان جلسه هم ایجاد کارگروهی با رویکرد غیرشهرسازی به‌نام کارگروه تخصصی آسیب‌شناسی اجتماعی و فرهنگی هم به بحث گذاشته شد.
بر اساس مباحث مطرح شده در این نشست، گفته شد که شورا محدودیتی برای حضور افراد ندارد و شورا حاضر است نظر هر یک از صاحب‌نظران را بشنود.
 فرشاد نگین تاجی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر یاسوج در ادامه گفت: در ادوار مختلف شورای شهر ویژه‌ای نسبت معماری و شهرسازی وجود نداشته است در شورای ما نیز مشکل وجود داشت اما اکنون می‌خواهیم این رویه را تغییر دهیم و با همتی که شورای شهر و کمیسیون معماری و شهرسازی به یاری خداوند این و بقیه را تغییر خواهیم داد.
 نگین تاجی افزود: هدف از تشکیل جلسه این است که از فکر و اندیشه معماران و شهرسازان استفاده و کارگروه‌هایی در حوزه‌های مختلف تشکیل شود. در شورا بنده پیشنهادی دادم که کمیته‌های به اسم گرافیک شهری و فضای سبز، معماری و طراحی شهری و شهرسازی و برنامه ریزی شهری تشکیل شود.
 وی گفت: هر کدام از متخصصینی که در جلسه حضور دارند در یک کارگروه عضو خواهند شد و در حوزه تخصصی خود به نظرات و پیشنهادات و ارائه آن در کمیسیون خواهند پرداخت.
 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: هدف ما از تشکیل این جلسه این است که ما بتوانیم از نظرات کارشناسانه در این حوزه‌ها استفاده کرده و طرح‌هایی را ارائه دهیم. مجموعه حاضر ترکیبی از متخصصینی که ایده می‌دهند، شورای شهر که آن ایده را مصوب می‌کند و شهرداری که وظیفه اجرای آن را بر عهده دارد.
 عمران کهزادی، عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری چنین جلساتی ابراز امیدواری کرد و بیان داشت که نفس گردهم آوردن متخصصان و کارشناسان در چنین فضایی نیک و مفید است و ممکن است به حل بسیاری از مشکلات شهری کمک کند. ایشان بیان کردند که نگاه حاضر بر فضای مدیریت شهری، نگاهی جزیره‌ای است. در حالی که شهر یاسوج نیازمند برنامه‌ای جامعه، علمی و کلی‌نگر است. نه این‌که مدیریت شهری را صرفاً آسفالت و جدول کشی بدانیم. انتقاد وی به مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در یاسوج، نبود طرح علمی و جامع بود و با نقل از صحبت خوبانی رئیس شورا مبنی بر این‌که "شهر یک موجود زنده است"، فرمودند برنامه‌های شهری نباید خشک باشد، چرا که شهر مانند یک انسان زنده است، نفس می‌کشد و به مانند یک ارگانیسم نیازمند برنامه‌ریزی جامع و علمی است.
https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/10/08/139610081435484112919174.jpg
دانشی یکی از کارشناسان شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با انتقاد از فضای موجود بیان کرد که در شهر یاسوج صد در صد خانه‌ها تخلف دارند. انواع تخلف را می‌توان در خانه‌سازی در یاسوج مشاهده کرد. 
نقد وی به ایمنی در خانه‌سازی هم بود.
وی ابراز کرد که به‌عنوان مثال ایزگام خانه‌ها به‌شدت قابل اشتعال هستند و چندین مورد آتش‌سوزی هم به این خاطر در شهر اتفاق افتاده است. در نهایت با انتقاد از اینکه شهر یاسوج می‌تواند کمی تمیزتر باشد سخنانش را پایان داد.
در ادامه این جلسه صحبت‌های سخنان حیری از کارشناسان شهرسازی متفاوت با دیگران بود و به‌جای بحث راجع‌به مسائل و مشکلات شهری، بیان کرد که بهتر است بحث امروز ما پیرامون ساختار این نشست‌ها و مشخص کردن فرایند جلسات آینده باشد. چرا که مشکلات شهری را همه می‌دانیم و دیگر نیازی به تکرار مکررات نیست و فایده‌ای هم ندارد؛ ما اینجا اتاق فکر شورا هستیم نه ایراد گیر. پس بهتر است تصمیم بگیریم برای جلسات بعدی چکار کنیم.
در پایان وی بیان کرد که بهتر است چند مورد ابرچالش و بحران مشخص کنیم تا کارگروه‌ها هر جلسه راجع‌به یکی از آنها مباحثه کنند.
به گزارش کبنا، در ادامه یکی از حاضرین در جلسه هدف از جلسه امروز را مشخص کردن کارگروه‌های تخصصی شهری دانست و بیان کرد که کارگروه‌ها مشخص شده‌اند و باید نماینده‌ی هر کارگروه معرفی شود. اما پیشنهاداتی که قرار است از جانب آنها مطرح شود عملیاتی و قابل اجرا باشند.
مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در این جلسه با بیان این‌که مسئولین شهری به‌خاطر مشغله‌های کاری و مسائل اداری و بوروکراتیک فرصت چندانی پیرامون اندیشیدن برای بحث سازه و مباحث فنی و علمی ندارند، اظهار داشت: چنین جلساتی می‌تواند بسیار کمک کننده باشند.
به‌گفته‌ی وی ردیف بودجه‌ای مشخص شده و نیازسنجی شده است. بنابراین در این جلسات بهتر است که بحث‌ها کاربردی باشند و طرح‌هایی که ارائه می‌شوند باید در بودجه قرار گرفته باشند. چرا که ما برای یک‌سری نیازها بودجه‌بندی کرده‌ایم.
مسعود خوبانی رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: شهر یک موجود زنده و در حال تکامل است و رشد بی رویه شهر نشینی مشکلات زیادی را هم برای شهر و هم شهروندان به وجود بیاورد. همان طوری که انسان نیاز به آب و غذا دارد شهر نیز نیاز به متخصصینی دارد که این شهر را احیا کند و شادابی و نشاط را در آن به وجود آورند.
 خوبانی ادامه با انتقاد از جانمایی برخی میادین شهر گفت: بعضی از کارهای انجام شده در این حوزه تخصصی و علمی نبوده است. مثلاً میدان هفت تیر سازه‌های پایداری همچون میدانی که در همدان هست و شهرهای دیگر طراحی شده باید اینجا هم به کار گرفته می‌شد.
وی از چالش‌های پیش رو در این زمینه نیز گفت و نسبت به عدم ارائه طرح از سوی معماران و شهرسازان به شورا و شهرداری انتقاد کرد.
 علی اکبری تبار عضو شورای اسلامی شهر یاسوج بیان کرد که این جلسه مربوط به کمیسیون شورای شهر است و افرادی نیز دعوت شده‌اند که طرح‌های کاربردی ارائه دهند. به گفته‌ی آقای خوبانی، فرایند ارائه‌ی طرح‌ها تا عملیاتی‌شدنِ آن‌ها به این صورت است که نخست طرحی از جانب صاحب‌نظران ارائه می‌شود، سپس به شورای شهر می‌رود، در آنجا به رأی گذاشته می‌شود، سپس به فرمانداری می‌رود و در نهایت شهرداری این طرح را عملیاتی می‌کند.
 اکبری تبار گفت: با توجه به دیدارهای چهره به چهره با معماران و شهرسازان برجسته یاسوج و ابراز نگرانی‌ها و دغدغه‌های که این متخصصین داشتند با همفکری دوستات در شورای شهر بر آن شدیم که با تشکیل این کمیسیون از نظرات آن‌ها بهره مند شویم و ایده‌هایشان را در شورا مطرح و تصویب کنیم.
وی گفت: چند مورد ضروری در این حوزه شهر یاسوج وجود دارد و امیدواریم تا پایان سال این کمیسیون چند خروجی مهم دارند.
 عضو شورای شهر یاسوج گفت: شهر یاسوج از قامت پایتخت طبیعت خارج و تبدیل به شهری دارای هرج و مرج و بی نظمی شده است. با توجه به نرخ مهاحرت بالا در این شهر می‌طلبد، مسئولین استانی یه طرح جامع ارائه دهند تا از این وضعیت خارج شود.
 وی افزود: مسائل و مشکلاتی در بحث حاشیه نشینی داریم و اجرای طرح تفضیلی نیز به تعویق افتاده است.
 در ادامه نشست حسنی یکی دیگر از حاضرین ضمن ابراز انتقاد از نبود فضای جمعی و عدم روح زندگی در شهر یاسوج بیان کردند که ما در شهر یاسوج به‌جز یکی دو مورد فضای جمعی دیگری نداریم. بعلاوه، بین دستگاه‌های اجرایی هماهنگی وجود ندارد و همچنین ما مشکل جذب، مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز داریم.
همچنین ارجمند یکی دیگر از کارشناسان حاضر در جلسه گفت: نظر جمعی بر این بوده که المان ورودی شهر یاسوج حذف شود و قرار است که المان جدید ورودی شهر تا آخر هفته نصب شود.
یکی دیگر از حاضرین در جلسه بحث را به سمت طرح تفصیلی و جامع و مدیریت شهری کشاند و اذعان داشت که بحث مدیریت شهری یکی از چالش‌های مهم در یاسوج است؛ این‌که باید به شهر الحاق شود یا نه، بحث مهمی است که صاحب‌نظران درباره‌ی آن نظرهای مختلفی دارند.
در پایان حاضرین در جلسه ابراز امیدواری کردند که این جلسات ادامه داشته و به نتایج کاربردی و عملیاتی برسد و خروجی قابل قبولی برای توسعه‌ی شهر یاسوج داشته باشد و از این پس بیش از پیش از نظرات کارشناسان و متخصصین استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احسن به شما و تشکیل جلسات تخصصی
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1