تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۴۱۳۴۶۳
نشست ستاد اقتصاد مقاومتی فارس با حضور وزیر کشور برگزار شد؛

لزوم توجه به موصوف عدالت در سند پیشران توسعه استان فارس/ افتتاح ۳۰ هزار میلیارد پروژه تا پایان امسال (+تصاویر)

۰
کبنا ؛عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور (پنج‌شنبه 11 مهرماه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس، بابیان اینکه توسعه و سرمایه‌گذاری درگرو اراده مسئولان است، افزود: در سیستم اداری اگر بناست کاری اتفاق بیفتد هیچ مانعی برای آن نیست و دستگاه‌های اجرایی از تمام ابزارهای لازم برای انجام وظایف خود برخوردارند.
 وی بابیان اینکه همه ما اقتصاد مقاومتی را باور داریم و باید سهم دستگاه خود را در این زمینه ایفا کنیم، گفت: ما مسئولان حکومت اسلامی هستیم و اگر کسی بدون اعتقاد به انقلاب اسلامی، پشت میز مسئولیت نشسته به خون شهدا و مجاهدت‌های ملت ایران خیانت کرده است.
رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی جدیت داشته باشیم، افزود: اگر به‌روز قیامت و پاسخگویی در محضر الهی معتقدیم باید تکلیف خودمان را معلوم کنیم و مسئولیتی را که به عهده گرفته‌ایم با جدیت به‌جا بیاوریم.
وزیر کشور بابیان اینکه ضرورت اقتصاد مقاومتی صرفاً از بعد اقتصادی نیست، افزود: امروز امنیت، استقلال، سیاست و مسائل اجتماعی ما نیز با اقتصاد گره‌خورده است و ما موظفیم چه از بعد شخصی و ملی و چه از بعد دینی برای شکوفایی اقتصادی تلاش کنیم.
 وی با اشاره به تهدیدهای اقتصادی دشمنان، گفت: اگر امروز دشمن بر مسئله اقتصادی متمرکزشده به خاطر این است که در حوزه‌های دیگر جرئت تهدید ندارد و می‌داند که هر حرکتی بکند بی‌پاسخ نخواهد ماند.
 رحمانی فضلی با اشاره به حوادث دی‌ماه ۹۶، خاطرنشان کرد: دشمن بر اساس تحلیل غلط منافقان و رژیم صهیونیستی، این حوادث را ناشی از مسائل اقتصادی قلمداد کرد و به تشدید تحریم‌ها روی آورد؛ اما ملت ما چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با موفقیت پشت سر گذاشتند و دشمن امروز به دنبال سازش و مذاکره است.
 وی بابیان اینکه علت این تغییر رویکرد، مقاومت ملت ایران است، افزود: ملت ایران همه سختی‌ها را به خاطر اسلام و انقلاب تحمل کرده‌اند و اگر تداوم پشتیبانی مردم را می‌خواهیم باید سطح رضایت‌مندی عمومی ازنظر مسائل اقتصادی را تأمین کنیم.
وزیر کشور با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: ایشان در جایگاه ولایت و رهبری، اولویت‌ها را به‌خوبی تشخیص می‌دهند و ما به‌عنوان سربازان ولایت و کارگزاران نظام اسلامی باید این اولویت‌ها را پیگیری و عملیاتی کنیم.
رحمانی فضلی بابیان اینکه نباید ذره‌ای به‌ضرورت اقتصاد مقاومتی شک داشته باشیم، افزود: ما در برخی از حوزه‌ها مانند صنایع نظامی و علوم پیشرفته موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای کسب کرده‌ایم و علت دشمنی استکبار با ملت ایران هم به خاطر این است که ما در این حوزه‌ها وارد حریم آن‌ها شده‌ایم؛ اما در حوزه اقتصادی باوجوداینکه قدم‌های خوبی هم برداشته‌شده، اما با وضع مطلوب فاصله‌داریم.
وی با تأکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی، هیچ مشکل اجرایی نداریم، گفت: دستگاه‌ها از اختیارات و امکانات کافی در این حوزه برخوردارند و می‌توانند مشکلات را حل کنند که صدور ۱۲۵ مجوز بی‌نام تولیدی در استان فارس یکی از کارهایی است که با اختیارات موجود انجام‌شده است.
رحمانی فضلی درعین‌حال گفت: البته وزارت کشور در حوزه تمرکززدایی فعال است و با دستور رئیس‌جمهور، ۹۰ مورد از اختیارات دستگاه‌های ملی را به استان‌ها تفویض کرده است.
وزیر کشور از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای تشکیل شورای توسعه استان‌ها خبر داد و گفت: این شورا متشکل از فعالان بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است و هدف از تشکیل آن استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه استان‌هاست.
 وی تأکید کرد: معتقدم که ۸۵ درصد از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با توانمندی‌ها و اختیارات استانی قابل تحقق است؛ بقیه هم موانعی است که از طریق اختیارات ملی قابل‌حل است و وزارت کشور در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
رحمانی فضلی بابیان اینکه مدیران دستگاه‌های استانی مستقیماً مسئول پیگیری مسائل مربوط به دستگاه خود هستند، افزود: منطقی نیست که استاندار کار دستگاه‌ها را پیگیری کند و اگر در ارزیابی‌ها مشخص شود که دستگاهی به وظایف خود عمل‌نکرده بنده در جلسه هیئت‌وزیران به شخص رئیس‌جمهور گزارش خواهم کرد.
وزیر کشور با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس برای توسعه، اظهار داشت: این استان بهترین دانشگاه‌ها، صنایع، تجار، مدیران و بخش خصوصی را دارد و از هر عاملی که می‌تواند این ظرفیت‌ها را ترکیب و موجب هم‌افزایی آن‌ها شود باید استفاده کرد.
رحمانی فضلی ادامه داد: بنده به‌عنوان معین استان فارس در حوزه اقتصاد مقاومتی از تمام اختیارات خود استفاده می‌کنم و از این نظر هیچ مانعی نیست.
 وی با تأکید بر اینکه استاندار فارس باید گزارش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی را هر سه ماه یک‌بار به وزارت کشور گزارش کند، افزود: از ظرفیت نمایندگان استان هم برای پیشبرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید بهره ببریم.
 وزیر کشور بابیان اینکه ساختار اجرایی کشور ساختار قدرتمندی است، گفت: اگر کشور ما برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه روی پای خود ایستاده و نظام جمهوری اسلامی برخوردار از مقبولیت و مشروعیت است، این‌یک نعمت الهی است و باید شکرگزار این نعمت باشیم.
وی افزود: تبدیل رشد اقتصادی منفی به رشد مثبت و کاهش نرخ تورم در این دولت نشان می‌دهد که ظرفیت برای توسعه وجود دارد و اگر محدودیت‌هایی در این مسیر هست، باید این محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.
رحمانی فضلی با اشاره به تدوین سند توسعه استان فارس، گفت: شرط لازم برای تحقق این سند عزم و اراده مسئولان است و بدون تعارف اگر این اراده نباشد هیچ سندی نمی‌تواند موجب توسعه شود.
وزیر کشور در بخش پایانی سخنان خود بر حفظ احترام مردم از سوی مسئولان تأکید کرد و گفت: ما هر چه داریم از لطف این مردمی است که ۴۰ سال متواضعانه و همدلانه بار انقلاب را به دوش کشیده‌اند و همه سختی‌ها را تحمل کرده‌اند.
 وی بابیان اینکه همه مسئولان باید برای رضایت‌مندی مردم تلاش کنند، افزود: جلب رضایت مردم وابسته به پول و بودجه نیست؛ مردم از مسئولان احترام، صداقت و پاسخ‌گویی می‌خواهند و اگر رضایت‌مندی مردم تأمین شود شرایط لازم برای جهش کشور در تمامی عرصه‌ها وجود دارد.
 
افتتاح ۳۰ هزار میلیارد پروژه تا پایان امسال در فارس
عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در این نشست به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌شمار فارس در حوزه‌های مختلف و همچنین اقداماتی که در دولت تدبیر و امید به‌منظور توسعه این استان انجام‌شده است اشاره کرد و افزود: فارس مهد فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران است و ۱۵ هزار شهید گلگون‌کفن را به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده و جایگاه سومین حرم اهل‌بیت (ع) را به خود اختصاص داده و همچنین خواستگاه ادبا و علمای نام‌آوری است که همه این موارد دارایی‌های درخور افتخار فارس محسوب می‌شود.
وی با اشاره به تصمیم هیئت دولت و افزایش تعداد شهرستان‌های فارس به ۳۶ شهرستان، عنوان کرد: استان فارس جز رتبه‌های اول در دارا بودن بیشترین تقسیمات کشوری است.
نماینده عالی دولت در استان بابیان اینکه فارس با داشتن ۵ اثر تاریخی ثبت‌شده جهانی و ۳ هزار اثر ثبت‌شده ملی، مرقد مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع)، بیش از ۴ هزار بقعه متبرکه از پتانسیل برجسته‌ای در حوزه گردشگری برخوردار است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید برنامه‌ریزی دقیق و گسترده‌ای در این حوزه سبب توسعه توریسم زیارتی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی و... خواهد شد که بهره‌مندی‌های درخور توجهی را برای مردم استان فارس در پی خواهد داشت.
رحیمی با اشاره به پتانسیل‌های برجسته استان در حوزه کشاورزی عنوان کرد: فارس رتبه دوم تولید محصولات کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده و در حال حاضر اقدامات مؤثری ازجمله توسعه آبیاری‌های نوین، ترویج کشت‌های کم آب‌بر و کاهش کاشت محصولاتی که نیازمند آب زیاد هستند در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مربوطه استان قرارگرفته است.
استاندار فارس همچنین به توانمندی‌های استان در حوزه معادن اشاره کرد و افزود: فارس رتبه برتر تولید خاک نسوز کشور را دارد و همچنین درزمینهٔ معادن سنگ‌های تزیینی نیز پیشرو است‌.
وی ادامه داد: مجموعه مدیریت استان در تلاش است با برنامه‌ریزی به سمت فعال کردن معادن کوچک‌تری که غیرفعال بوده‌اند حرکت کرده و اقداماتی در راستای کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده از معادن استان انجام دهد.
وجود منابع نفت و گاز در بخش‌های مختلف استان، ظرفیت‌های علمی دانشگاهی و وجود مراکز توانمندی همچون دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی، پتانسیل درمانی و وجود پزشکان حاذق و کاردان از دیگر داشته‌های استان فارس بود که رحیمی به آن اشاره و تأکید کرد: این توانمندی‌ها در صورت داشتن برنامه‌های عملیاتی قطعاً برنامه‌های، اقتصاد مقاومتی را محقق می‌کند.
وی یادآور شد: با شناختی که از توانمندی‌ها و محدودیت‌های استان و همچنین نیازمندی‌ها و ارزش‌های موردنظر داشتیم سعی کردیم با توجه به اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز کشور و همچنین طرح آمایش سرزمین، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی، برنامه‌های سنواتی و بودجه سالیانه تدوین کنیم.
نماینده عالی دولت در استان فارس بابیان اینکه هر یک از دستگاه‌های اجرایی از ابتدای سال برنامه‌ریزی مشخصی در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین کرده‌اند، افزود: بر همین مبنا نیز ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه صنعت در فارس از افتتاح تعدادی پروژه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان خبر داد و اظهار کرد: از این میزان بالغ‌بر ۲۴ هزار میلیارد تومان مربوط به صنایعی همچون آلومینیوم جنوب، اتان بنزین، کربنات سدیم، سیمان کاغذسازی است.
رحیمی همچنین به اهمیت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد رشد این شرکت‌ها، مراکز رشد و فعالیت‌های فناورانه از سال ۹۲ تا کنون قابل‌توجه بوده است.
استاندار فارس با اشاره به مشکلات ناشی از خشک‌سالی در استان به برنامه‌هایی ازجمله انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان جنگل‌ها و مراتع بااعتبار ۶۷ میلیارد تومان به‌منظور اجرای طراح‌های آبخیزداری اشاره کرد.
رحیمی استفاده از آب‌های سطحی با ایجاد سدها و کاهش بهره‌برداری از منابع زیرزمینی را از دیگر برنامه‌های مدیریت استان دانست و عنوان کرد: سه سد نرگسی، هایقر و کوار در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.
وی همچنین از انجام تفاهم‌نامه‌ای با معاونت فناوری ریاست جمهوری و راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری در شیراز خبر داد و این اقدام را در راستای استفاده از توان نیروهای نخبه و دانشگاهی توصیف کرد.
 استاندار فارس ابراز امیدواری کرد با فرماندهی و راهنمایی وزیر کشور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان سند پیشران توسعه استان عملیاتی شده و زمینه رفاه مردم را فراهم کنند.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز با اشاره به اینکه باید هم در تولید و هم توزیع نگاهمان معطوف به عدالت شود افزود: در بحث تولید اختلافی بر سر میزان حق طرفین بین بانک‌ها و فعالان اقتصادی وجود دارد که باید در بین آن‌ها باید عدالت حاکم شود.
وی افزود: ضرورت دارد که در سند توسعه پیشران این استان به مسئله عدالت که در چند بند از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره‌شده توجه ویژه شود.
امام‌جمعه شیراز ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم سرمایه نقشی ندارد و همان‌گونه که نمی‌توانیم بگوییم مدیر نقشی ندارد، باید سهم هر یک عادلانه مشخص شود اما برای مشخص کردن این سهم عادلانه هنوز به یک معیار و پایه نرسیده‌ایم.
آیت‌الله دژکام اظهار داشت: شاید نیاز باشد که مجامعی از اهل‌فن و دانش بنشینند و این سهم را مشخص کنند.
وی گفت: اینکه دلالی در کشور ما این‌قدر ارزش پیدا می‌کند علتش این است که سهمش واضح نیست که همه این‌ها به مفهوم عدالت بازمی‌گردد.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تصریح کرد: باید به مسئله عدالت بیرون از غوغایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه می‌افتد بپردازیم.
آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی نیازمند افزایش آگاهی‌های عمومی هستیم افزود: گاهی مردم ما حتی نسبت به حقوق ابتدایی خود در مسائل اقتصادی هم آگاهی ندارند و آن‌ها را نمی‌دانند.
امام‌جمعه شیراز گفت: باید در بسط و توسعه آگاهی‌هایی که بایستی به مردم القاء شود بکوشیم که در اینجا قطعاً نقش رسانه‌ها، مجامع علمی و دانشگاه‌ها بسیار برجسته می‌شود.
وی افزود: البته در کنار آگاهی‌های عمومی نیازمند آگاهی‌های مدیریتی نیز هستیم.
امام‌جمعه شیراز ادامه داد: چیزی که امروز به‌عنوان یک مشکل در کشور با آن مواجه هستیم این است که برای اقتصاد مقاومتی یک مدل در جای دیگر دنیا که بخواهیم طبق آن عمل کنیم نداریم که این باعث شده بسیاری از کارهای ما جنبه آزمون‌وخطا پیدا کند.
وی گفت: ما فقط به توسعه نمی‌اندیشیم بلکه به مدلی هم مخصوص خودمان باشد فکر می‌کنیم و ازاین‌جهت یک کار سنگین است اما در آینده شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر خواهیم بود.
 
سامانه رصد سند پیشران توسعه فارس راه‌اندازی شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم گفت: هم‌اینک سامانه رصد و پیگیری سند پیشران توسعه استان نصب و راه‌اندازی شده و در همین ارتباط جلساتی را نیز برای توجیه رابطان دستگاه‌های اجرایی برگزار کرده‌ایم و هم‌اینک اطلاعات در این سامانه بارگذاری می‌شود.
یدالله رحمانی افزود: امیدواریم تمام مدیران استان و فرمانداران از این فرصت مناسب برای حل مشکلات طرح‌های زیربنایی استان استفاده حداکثری کنند.
وی ادامه داد: در استان فارس در بحث بسته رونق تولید در سه سال گذشته به چهار هزار و ۷۰۸ طرح سه هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده که منجر به تثبیت یا ایجاد ۳۱ هزار و ۱۶۰ فرصت شغلی شده است.
او افزود: همچنین در چهار سال گذشته ۸۱۱ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان تشکیل‌شده که این جلسات هفت هزار و ۵۰۰ مصوبه که ۶۰ درصد آن‌ها اجرایی شده را به دنبال داشته و سایر مصوبات نیز در دست پیگیری است.
رحمانی تصریح کرد: همچنین در سال ۹۴ حدود درصد مشکلات و موانع پیش روی تولید مربوط به حوزه تأمین اجتماعی بود که این عدد در ۶ ماهه نخست امسال به سه درصد کاهش‌یافته است.
وی افزود: همچنین مسائل مربوط به سیستم بانکی از ۵۲ درصد به ۷۷ درصد افزایش‌یافته، مسائل مربوط به حوزه مالیاتی از ۲۷ درصد به ۹ درصد کاهش‌یافته و مسائل مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان هم از سه درصد به ۱۱ درصد افزایش پیداکرده است.
 
برخی قوانین در کشور متناسب شرایط جنگ اقتصادی نیست
رئیس‌کل دادگستری استان فارس هم ضمن تأکید بر لزوم اصلاح برخی قوانین یا تصویب قوانین در حوزه اقتصادی گفت: برخی قوانین در کشور متناسب با شرایط امروز که در جنگ اقتصادی قراردادیم نیست.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی افزود: بسیاری از این قوانین برای شرایط عادی کشور وضع‌شده و ضرورت دارد که با اهتمام ویژه نمایندگان مجلس قوانینی متناسب با شرایط امروز کشور به‌فوریت مصوب شود.
وی، ضمن اشاره به مواجه بنگاه‌های با مشکلات اقتصادی و ناتوانی آن‌ها در پرداخت بدهی‌هایشان افزود: بانک‌ها باید در چنین شرایطی همکاری خود را افزایش داده و تسهیلات موردنیاز را به این واحدها پرداخت کنند.
 
طرح فشار حداکثری بانک‌ها بر تولید در حال نتیجه دادن است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم گفت: اگر طرح فشار حداکثری آمریکا به نتیجه نرسید، طرح فشار حداکثری بانک‌ها به تولید کشور در حال نتیجه دادن است.
جمال رازقی، مهم‌ترین مشکل تولید را در کشور بانک‌ها دانست و افزود: به نظر می‌رسد بانک‌ها در کشور حکومت جداگانه دارند و مستقل حکومت می‌کنند.
وی ادامه داد: در استان فارس بانک‌های خصوصی حتی از شرکت در جلسه‌های شورای هماهنگی بانک‌ها و ارائه گزارش به استاندار خودداری می‌کنند.
او اظهار داشت: اگر قرار است اداره کشور را به بانک‌ها بسپاریم بهتر است که تولید را تعطیل کنیم.
رازقی اضافه کرد: نظام بانکی، تولید و صادرات کشور را هرروز در معرض فشارهای خود قرار داده‌ و هیچ‌کس هم حریف آن نیست و به‌رغم بخشنامه‌های مکرر استاندار فارس و رئیس‌کل دادگستری استان و دادستان آن‌ها از ارائه قرارداد به فعالان اقتصادی هم خودداری می‌کنند.
وی افزود: در چنین فضایی چگونه انتظار داریم که در سال رونق تولید، تولید در کشور رونق بگیرد.
 
نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی
رئیس مجمع نمایندگان فارس هم گفت: برای تحقق و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در کشور، در کنار نقش قوای حاکم، نقش مردم هم بسیار اساسی است.
محمدجواد جمالی نوبندگانی افزود: در چنین شرایطی اگر سبک زندگی مردم تغییر نکند و اگر بر اساس اسراف باشد این رویه با اقتصاد مقاومتی منافات دارد.
او ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد که در این زمینه به هر روشی در جامعه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی کنیم.
وی، همچنین خواستار عملیاتی شدن مصوبه اتصال استان فارس به دریا شد و آن را در رشد و توسعه استان بسیار مؤثر دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

ی
Iran, Islamic Republic of
رحمانی فضلی وزیر لاریجانی است
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1